Menu Utama

Modal Guan Eng Memang Perkauman Dari Dulu Sampai Sudah

dap_lim_ngeh_nga_rasis_biadap-300x197

SESIAPA pun pembahas dalam perhimpunan agung UMNO yang sedang berlangsung sekarang janganlah terkejut kalau ucapan mereka dituduh perkauman oleh Guan Eng atau mana-mana pemimpin DAP for that matter.

Memang inilah pendekatan DAP untuk mudahkan kerja mereka memfitnah UMNO – dakwa apa yang keluar dari mulut pemimpin UMNO itu sebagai perkauman. Lebih-lebih lagi dalam perhimpunan hari ini yang sudah diwar-warkan akan berlaku hentam menghentam orang cina terutama dari aspek pendidikan dan Akta Hasutan.

Diwar-warkan, tak akan berlaku pun.

Cara ini sebenarnya nampak berkesan di kalangan orang cina. Penulis cadangkan kalau nak perbaiki imej BN di kalangan orang cina, kita juga perlu guna pendekatan ini.

Macam sekarang, bila Guan Eng tuduh ucapan Ketua Pemuda UMNO sebagai rasis, UMNO perlu saman dia, sama macam kes saman antara Tony Pua dan Utusan yang selesai semalam. Nampak disitu, duit bukan isunya tapi Tony Pua taknak dia dilihat perkauman walaupun sekadar persepsi.

Kalau Tony Pua guna pendekatan itu, semua pemimpin DAP yang lain pun sama, tinggal lagi kita tak gila menyaman macam mereka. Mentang-mentang lawyer dia ramai.

Penulis yakin, sepanjang perhimpunan agung sekarang DAP akan selit-selit dakwaan perkauman ini untuk bangkit kebencian orang cina terhadap UMNO. Yang Melayu jangan cakaplah, ada dikalangan kita ni suka benci UMNO tanpa alasan pun.

Inilah masanya untuk kita kenakan mereka semula. Biarlah berlambak kes di Mahkamah pun, itu kerja peguamlah nak turun naik.

Permainan DAP sekarang persepsi dan undang-undang, kita pun kena gunakan pendekatan sama juga – persepsi dan undang-undang. Zaman Mahathir dulu tak apalah tak saman sebab kebebasan internet dan bersuara bukan macam sekarang. LLagipun ada ISA, banyak cakap sumbat masuk Kamunting.






8 Komen to Modal Guan Eng Memang Perkauman Dari Dulu Sampai Sudah

  1. PakChak says:

    Betulkah zaman Mahathir dulu kalau banyak cakap masuk Kemunting?
    Harap dapat bagi contoh.

  2. samad says:

    Dah memang perhimpunan UMNO untuk kaum melayu. Ucapan memang berdasarkan kaum melayu.

    Bodoh gila si sepet ni nak samakan UMNO dengan DAP. Waima DAP yang kononnya multiracial party pun cakap bahasa cina.

  3. GT86 says:

    Selagi dalam UMNO ada puak liberal, apek pemakan babi pasti akan selalu menyondol menyusahkan orang. Jangan Gerakan dan MCA akan menyebelahi Melayu, sebab cina semua racist….

  4. system baru says:

    kalau ahli dari india, melayu dan cina ”dap kena cakap bahasa mudah di faham oleh semua kaum, kenapa dap tak sediakan orang tukang tranlate alih bahasa. tapi satu aje aku cakap dah 57 tahun merdeka dap masih gagal kuasai bahasa melayu dengan baik ia ini cukup memalukan ia aku heren macai dap dari macam dyana dan tiga orang pelacur itu itu faham apa diucapkan dasar parti dap itu tantah kena kutuk dengan ahli dap itu

  5. raplahjingaa says:

    Tu la pasal, budak vietnam yang jual selendang kat vietnam pun boleh bercakap melayu dengan baik, tanya dia mana dia belajar, dia kata dia belajar kat pelancung Malaysia, Ni cina DAP, mengaku rakyaat malaysia, cakap melayu pun tunggang terbalik.

    Lantak pi la kat depa…95% cina tak undi BN pun, PM Malaysia tetap presiden UMNO.

  6. itsme says:

    jgn hanya nampak kuman diseberang gajah didepan mata ditinggalkan.

    kpd semua pemimpin umno yg sdg bersidang, lupakanlah isu kaum china buat dlm masa pwrhimpunan melayu teramai dlm sejarah dunia ini.. yg benarnya ialah kita sedang dan tlh cuba memartabatkan bangsa dan agama kita, walaupun melayu diucapkan berbilang kali namun isi penting didlmnya adalah Islam dan Islam. Islam perlu dan wajib diperjuangkan. Melayu hanya platform namun Islamlah pengerak kpd kekuatan perjuangan krn semua garis panduan adalah berdasarkan Islam.

    Kita jayakan dulu gagasan Melayu Islam ini dan pasti mrk yg jahil ttg Islam itu akan terkesan jua akhirnya. Kita perkukuhkan ukhuwah sesama Islam dulu dan pasti mrk akan menurut longlai kepangkuan kita. Kita perkemaskan agenda Islam kita dulu dan pasti mrk akan senada bersama kita paksa atau rela.

    Hidup Islam Hidup Melayu Hidup Tanah Melayu.

  7. Adam Abdullah says:

    Pemimpin politik akan cakap dan janji apa jua untuk mendapatkan sokongan, keyakinan dan pengaruh rakyat demi untuk mendapat kemenangan bagi jawatan-jawatan dalam parti di peringkat Cawangan, Bahagian, Negeri dan Pusat dan semasa Pilihan Raya Umum. Tujuan berpolitik ialah juga untuk merebut kuasa bagi menubuhkan Kerajaan Pusat dan Negeri. Itulah antara tujuan berpolitik.

    Walaubagaimana pun kita sebagai rakyat, sebagai pengundi perlulah memahami tujuan sesebuah parti dan latar belakang pemimpin politik itu sendiri – keikhlasannya, kewibawaannya, pengtahuan dan pengalamannya dalam politik, pentadbiran dan pengurusan kerajaan dan tujuannya bila bercakap dan berjanji.

    http://id.wikipedia.org/wiki/Politik.

Leave a Reply

Threesome