Menu Utama

Jangan Main-Main Dengan Saya – Adenan Satem

Industri Balak Adalah Industri ‘Rasuah’

Dalam satu majlis yang jarang berlaku bersama dengan hartawan balak Sarawak, Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem mengejutkan tetamu dengan melabel industri berkenaan sebagai industri ‘rasuah’.

Beliau juga memberi amaran kepada firma pembalakan bahawa beliau akan ‘tanamkan rasa takut kepada Tuhan untuk sesiapa yang tidak jujur”

Hari ini, Adenan membawa bersama enam syarikat pembalakan yang terbesar di negeri ini untuk menandatangani ‘ikrar integriti’, sekaligus mengambil peluang untuk mengeluarkan amaran beliau mengenai pembalakan haram.

Enam syarikat tersebut adalah KTS, Rimbunan Hijau, Samling, Shin Yang, Ta Ann dan WTK dan memberitahu mereka ‘jangan main-main dengan saya’.

Kepada pegawai penguatkuasaan undang-undang di negeri ini terhadap pembalakan haram, Adenan menegasakan beliau tidak akan bertolak ansur terhadap pegawai yang ‘ada mata tetapi buta, ada telinga tetapi pekak, ada mulut tetapi bisu”.

Beliau menyifatkan budaya rasuah adalah satu budaya yang sangat teruk, dimana mencerminkan apa yang tidak sepatutnya dilakukan oleh pegawai penguatkuasa.

“Memang ada, walaupun tidak semua, malah ada yang berpura-pura tidak tahu. Sebabnya mudah; sama ada mereka bodoh, pengecut atau rasuah,” kata Adenan kepada semua tetamu jemputan yang terdiri daripada ahli-ahli Kabinet negeri, kakitangan awam dan beberapa individu paling kaya di Sarawak.

“Saya akan dakwa anda dengan bantuan dari Badan Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM). Kita mungkin akan kehilangan hutan kita jika kita membiarkan perkara ini terjadi.

“Segelintir (penguatkuasa) mereka takut dengan samseng, mereka takut akan menerima ancaman bunuh melalui mel, baiklah, dan anda katakan kepada mereka, “Adenan perintahkan untuk kuatkuasakan undang-undang”. Tiada lagi alasan untuk tidak berbuat apa-apa tindakan.

Adenan berkata rakyat Sarawak tidak boleh bertolah ansur dengan rasuah lagi kerana berjuta-juta aset telah hilang dan reputasi hasil negeri semakin teruk di peringkat antarabangsa kerana “rompakan ini dilakukan di siang hari”.

Beliau memberi amaran kepada firma pembalakan untuk “berhati-hati dan arahkan kontraktor, sub-kontraktor, pengurus, pembekal dan lain-lain.”

“Katakan kepada mereka untuk berhati-hati, menegaskan mereka perlu berikrar integriti,” katanya.

Adenan juga yakin pihak SPRM akan membuat lebih banyak operasi tangkapan.

“Saya maksudkan apa yang saya sampaikan. Ia bukan hanya cakap kosong..tidak ada tindakan. Kegiatan rasuah di negeri ini sangat teruk dan saya tidak boleh bertolak ansur lagi.”

Beliau berkata kerajaan negeri juga akan mewartakan lebih banyak kawasan hutan sebagai taman negara.

“Saya akan buat lebih banyak taman negara,lebih daripada keperluan United Nation sebanyak 10%.”

Majlis menandatangani ikrar integriti oleh syarikat pembalakan telah diadakan di Kompleks Dewan Undangan Negeri Sarawak di sini.

sumber : Sarawakiana.net






18 Komen to Jangan Main-Main Dengan Saya – Adenan Satem

  1. […] Kepada pegawai penguatkuasaan undang-undang di negeri …read more […]

  2. moo says:

    1 Lagi Projek Kerajaan (Kroni) BN:
    ,.
    .
    After allegations of cronyism in the Kinrara-Damansara Expressway, opponents of the controversial highway now claim to have found proof that points to possible conflict of interest in the project that cuts across Petaling Jaya.

    Say No to Kidex (SNTK) say they have found evidence linking a former director of the Malaysian Highway Authority (MHA) to one of the parent companies of the highway’s developer, Kidex Sdn Bhd, which is linked to an Umno lawyer and the family of former chief justice Tun Zaki Azmi.

    SNTK vice-chairperson Selve Sugumaran Perumal said research by the group found evidence that the former MHA former director also had shares in one of Kidex’s parent companies.

    Selve Sugumaran further said the individual in question had been a director on the MHA board in 2008, when the agency was finalising plans for the Kidex project. Kidex Sdn Nhd is owned by Emrail Sdn Bhd and Zabima Engineering Sdn Bhd.

    The MHA is responsible for planning and overseeing highway projects in Malaysia.

    “So we are asking did the former director use insider knowledge to allow his company to get a contract for the project. Can this be done?

    “We are asking is there a conflict of interest here?” Selve Sugumaran told The Malaysian Insider.

    Selve (pic, right) said it was an unbelievable coincidence that a former MHA director also had significant shares in the project’s developer.

    When contacted, an MHA official said the agency was studying the allegations before deciding on a response.

    Kidex chief executive officer Datuk Mohd Nor Idrus said he was unaware of it, but that the company was looking into the allegation.

    The RM2.42 billion expressway has been maligned from the very start by its opponents who claim that it would displace many communities in densely populated Petaling Jaya.

    Some have questioned whether ties between the project’s developer and several Umno-linked individuals showed that it was “crony” project.

    The elevated expressway will tower over homes, schools and businesses in densely populated central Petaling Jaya as it winds its way from Kinrara in the southern part of the Klang Valley to Bandar Utama in the north.

    Petaling Jaya residents have banded together to try and stop the project which they claim will worsen already clogged roads, risk the safety of schoolchildren and pollute their neighbourhoods.

    Kidex has said that once ready in four years’ time, it would reduce travel time between Damansara and Kinrara by about 25%.

    The company also said that the journey time from Puchong to Petaling Jaya could be cut by 50%.

    But the highway’s critics, which include elected lawmakers in the area, allege that once ready, Kidex would increase congestion on other PJ roads.

    The company has not been granted full permission by Putrajaya to start construction and it still has none of the necessary approvals from the Selangor government and the Petaling Jaya city council.

    Kidex Sdn Bhd has applied to the government for extra time for it to submit the necessary documents to get local council approval. – November 18, 2014.
    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/activists-now-cite-conflict-of-interest-in-kidex-project#sthash.34eyrPXV.dpuf

  3. moo says:

    apa ada rasuah?????? Dah lama berlaku?? Amaran ja???

    Mana MACC..???

  4. WTF says:

    LOL, kalau camtu Mooooooh, hang mintaklah Azmin Ali HENTIKANLAH pembinaan lebuhraya KIDEX!!!!

    http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/after-new-concession-deadline-kidex-opponents-scramble-again-to-meet-mb-azm

    Hari tu, salah satu alasan yg diberikan oleh Anwar Ibrahim untuk mengantikan Khalid Ibrahim adalah kerana kebenaran yg diberikan oleh Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar Selangor meluluskan pembinaan lebuhraya KIDEX dalam negeri Selangor!!!!

    Khalid Ibrahim bukan lagi Menteri Besar Selangor, dan Azmin Ali yg kini memegang jawatan Menteri Besar Selangor perlu bertindak menghentikan pembinaan lebuhraya KIDEX kerana dipercayai adanya salah laku yg dilakukan oleh kerajaan negeri Selangor ketika di bawah pentandbiran Khalid Ibrahim!!!!

    Tapi yg sebaliknya pula yg berlaku, Azmin Ali meneruskan KOMITMEN yg dipersetujui oleh Khalid Ibrahim dgn mempersetujui bahawa pembinaan lebuhraya KIDEX perlu diteruskan dalam negeri Selangor!!!

    POLITIK TIPU MENIPU SESAMA SENDIRI AKHIRNYA TERKENA PADA DIRI SENDIRI!!!!

    Nak buat camana Mooooooooooooh, PKR adalah parti yg dah pun PECAH BELAH dah!!!

  5. system baru says:

    Yg membantah pun Penduduk pucong tak mahu laluan keretapi itu lalu dekat kawasan itu kawasan orang kaya di si itu tak mahu bina keretapi moo sebab itu keretapi tak jalan di kawasan pucung ia moo dan ada pengasut pada penduduk konon nya lalu keretapi itu akan buat bising ia. Cuba benda di buat di p.pinig mahu tokong suci dap di halau penduduk p.pining ia

  6. WTF says:

    Report oleh Anwar Ibrahim untuk merujuk kes salah guna kuasa oleh Khalid Ibrahim dalam pembinaan lebuhraya KIDEX (ada banyak lagi Anwar Ibrahim claim) kepada MACC pun takder lagi, Mooooooh nak Anwar Ibrahim supaya buat report kes salah guna kuasa oleh Azmin Ali yg meneruskan komitmen yg diberi oleh Khalid Ibrahim dalam pembinaan lebuhraya KIDEX pada MACC!!!

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, KELAKAR LA KAU NI MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOH!!!!

  7. system baru says:

    Jawapan mudah moo pihak kroni dap tak dapat projek highway, azmin akan ada kuasa kenapa tak batal kan projet itu kenapa pkr takut bayar ganti rugi pada syarikat itu jika projet itu di batalkan highway ia hanya berani buat keputusan mahkamah ia kalau setakat baca tokongkini baik tak payah ia

  8. system baru says:

    moo jangan lah terlalu banyak menbaca tokonginsider ia tengok pesikiran kau moo baru kau tahu tokonginsider banyak menipu ia

  9. moo says:

    Ha..ha..1 Lagi Projek Kerajaan BN. kasi BRIM kat marhein dah cukup….

  10. moo says:

    KIDEX dah signed zaman TS Khalid. Kalau tak hounour pampasan kena bayar.

    Untuk recap, Kes Jambatan Bengkok di Johor, projek dibatalkan. Kerajaan Malaysia telah membayar pampasan RM296 juta kepada syt tersebut.

    Korang ingat senang2 nak batal kontrak???

    Nampak sgt hangpa keja cap ayam…

  11. system baru says:

    Kata selangor kaya ia kenapa banyar aje duit ada itu ia, kalau bawa di mahkamah pun pr kena banyar ganti rugi ia, macam kau cakap lah moo ingat senang2 batal perjanjian itu ia, azmin dah ada kuasa kenapa gunakan duit ada batal projet itu ia kuasa bukan di tangan kahlid ia

  12. WTF says:

    Oh…kiranya mengikut amalan dalam FUCKUTAN RETARD, dgn pengantian dgn Khalid Ibrahim yg signed agreement untuk pembinaan lebuhraya KIDEX dgn org lain (asalnya Wan Azizah POOOOOJAAN HATI Mooooooh, alih2 kena terima Azmin Ali), maka SELESAILAH KES SALAH LAKU RASUAH yg berlaku dalam kerajaan negeri Selangor yg dicanangkan oleh Anwar Ibrahim!!!

    Jadi rakyat Selangor tak dapat apa2 la dalam krisis pembianaan lebuhraya KIDEX ya Mooooooh kecuali dapat MB Selangor yg BARU!!!!

    Hehehehehehehehehehe….kata PKR berjuang untuk rakyat!!!

    Last2 rakyat kena TIPU, digantikan PENCURI (ini bukan aku kata, Anwar Ibrahim yg kata, TEGAR SUNGGUH HANG DGN MAK NURUL IZZAH) dgn PENYAMUN (takkan Mooooooh baru kenal Azmin Ali kan!!!)

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, KELAKAR LA KAU NI MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOH!!!

    Lagi satu, apa salahnya kerajaan negeri Selangor COMPENSATE company yg buat pembinaan lebuhraya KIDEX tu Moooooooooooooh (itu pun kalau ada compensation clause la Mooooooh, berapa agaknya ya Mooooooooh)????

    Kata berjuang untuk rakyat, mengaku diri PEJUANG RAKYAT yg mendengar kata RAKYAT!!!

    Tapi dalam kes pembinaan lebuhraya KIDEX ni, boleh pulak PKR pentingkan DUIT berbanding RAKYAT!!!

    Dahlah sesiapa yg pakai lebuhraya KIDEX kena bayar TOL, RAKYAT jugak yg bayar TOL tu Mooooooooooooooooooooh!!!!

    PEJUANG RAKYAT KONON, PELIWAT RAKYAT ADALAH PKR SEMUA NI!!!!

  13. WTF says:

    Apa masalah hang ni Mooooooh bila tulis ni:

    “Ha..ha..1 Lagi Projek Kerajaan BN. kasi BRIM kat marhein dah cukup….”

    Habis tu, takkan nak beri BR1M kat org2 kaya Mooooooooh????

    Ker Moooooh JEALOUS tak dapat BR1M????

    Aku yg tak dapat BR1M pun tak JEALOUS dgn rakyat marhein!!!

    “Nampak sgt hangpa keja cap ayam…”

    WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA!!!!!

  14. raplahjingaa says:

    hehehe…hangpa pun jangan la tibai mooo teruk-teruk, nanti dia merajuk, tak dak sapa nak hiburkan kita !!

    Dia dah lah jatuh susah papa kedana sebab kerajaan naikkan harga minyak 20 sen, nak lepaskan marah kat sini, hangpa pulak tibai dia cukup-cukup, mana lagi dia nak pi mengadu ?? takut nanti dia pakai helmet jalan mundar-mandir bawa plastic hitam kat central market…sapa susah ?? Jabatan kebajikan jugak yang susah…

  15. semangat dato' haron says:

    Syabas adenan…

  16. wong jowo says:

    kalau projek balak ni biasanya dapat kelulusan menteri besar..sama ada kelulusan secara sah atau secara tidak sah..paham2 jelah..sebab tu sampai gondol hutan baru lah nak di bongkar..cuba kalau orang perseorangan nak tebang pokok..satu pokok je dah kena tahan..syarikat besar dah abis satu bukit barulah di kesan..lepas tu samannya plak tak setimpal..saman macam beli gula2 je..sebab dah kautim..

  17. Aurora Borealis says:

    Moo Tongong nak cakap pasal rasuah ke? Di Selangor ni kalau nak cerita pasal rasuah, alamat takder YB lah…sebab semua terlibat..kecuali TS Khalid yang susah sikit nak sabit..x percaya…percayalah…

Leave a Reply