Menu Utama

Islamisasi Punca Non Muslim Boikot Sekolah Kebangsaan?

Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari mendakwa punca utama ramai ibu bapa bukan beragama Islam enggan menghantar anak mereka ke Sekolah Kebangsaan baik di peringkat rendah mahupun di peringkat menengah disebabkan wujudnya program Islamisasi.

Katanya, program Islamisasi dan agenda agama di Sekolah Kebangsaan terlalu meluas sehingga menimbulkan ketakutan di kalangan ibu bapa bukan Islam memaksa mereka memboikotnya dan lebih selesa menghantar anak masing-masing ke Sekolah Jenis Kebangsaan.Zairil Christopher - Islamisasi Di Sekolah Kebangsaan

Seimbas lalu kenyataan Zairil Khir Johari Bin Abdullah atau nama sebenarnya Christopher Ross Lim Christopher itu secara tersiratnya seakan-akan membayangkan sudah menjadi polisi pendidikan di Sekolah Kebangsaan untuk mengislamkan murid bukan Islam.

Barangkali silap faham sedemikianlah telah membawa kepada wujudnya perasaan prejudis dan ketakutan ibu bapa bukan Islam untuk menghantar anak mereka menuntut di Sekolah Kebangsaan. Benarkah begitu?

Jika bukan itu maksud anak tiri kepada bekas pemimpin UMNO, Allahyarham Tan Sri Mohd Khir Johari, adakah dia mahu menyatakan proses Islamisasi pendidikan yang giat dijalankan di Sekolah Kebangsaan khusus untuk murid beragama Islam telah menakutkan ibu bapa bukan Islam?

Kenapa perlu timbul rasa takut dengan proses menambah baik pengajaran Islam di Sekolah Kebangsaan? Ia hanya untuk murid Islam sahaja. Tiada walau satu pun Sekolah Kebangsaan di negara ini yang memaksa atau mewajibkan murid bukan Islam menyertai kelas pendidikan Islam.

Adakah Zairil sedar hakikat itu?

Apa yang berlaku sejak dulu hingga sekarang semasa guru mengajar pendidikan Islam sudah menjadi polisi semua Sekolah Kebangsaan mengasingkan murid bukan Islam ke kelas lain untuk membolehkan mereka mengikuti pendidikan moral atau pengajian bahasa Cina atau Tamil.

Hatta semasa murid Islam tekun belajar pendidikan Bahasa Jawi serta Bahasa Arab seperti di sekolah anak penulis sendiri, murid-murid India bukan Islam pula dipindahkan bagi membolehkan mereka mengikuti kelas Bahasa Tamil.

Realitinya begitu dan penulis percaya ramai yang tidak akan bersetuju dengan hujah dangkal Zairil yang jelas telah menyalah anggap proses Islamisasi pendidikan untuk kebaikan murid Islam.

Sepatutnya tiada sebab untuk ibu bapa bukan Islam dari keturunan Cina khususnya merasa takut, mereka sepatutnya berbangga menghantar anak mereka ke Sekolah Kebangsaan yang memberi peluang kepada anak masing-masing bercampur gaul dengan pelbagai ras keturunan sama ada Melayu Islam, Orang Asli, Serani, India Hindu atau Muslim dan sebagainya.

Begitu juga soal mutu pendidikan pun tidak patut timbul pertikaian mengenainya kerana terbukti ramai bekas murid Melayu Islam, Orang Asli, Serani, Bumiputera Sabah Sarawak Islam atau Bukan dari Sekolah Kebangsaan yang ternyata berjaya melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat tertinggi. Malah ada kalangan mereka yang pencapaiannya jauh lebih baik dari murid sekolah vernakular.

Secara keseluruhannya hujah dangkal Zairil itu sebenarnya lebih kepada alasan untuk menidakkan kepentingan perlunya Sekolah kebangsaan menjadi pilihan ramai termasuk orang Cina dan India serta secara tidak langsung kenyataannya itu boleh ditafsirkan seakan tidak menggalakkan ibu bapa bukan Islam menghantar anak mereka ke Sekolah Kebangsaan. Ini jelas sikap yang tidak baik untuk proses integrasi masyarakat.

Tapi itulah hakikatnya, sampai bila pun pemimpin DAP seperti Zairil atau sesetengah pemimpin keturunan Cina yang lain termasuk dari BN tidak akan pernah bersetuju dengan usaha menggalakkan murid bukan Islam belajar di Sekolah Kebangsaan. Sekolah Wawasan mereka bantah, satu sekolah untuk semua pun mereka bantah. Kini menyalahkan proses Islamisasi pula untuk menghalalkan kecenderungan ibu bapa bukan Islam menghantar anak mereka ke sekolah vernakular

Soal kesan buruk dari sikap sedemikian yang menjejaskan integrasi kaum dan persefahaman anggota masyarakat kemudian hari, tidak pernah mereka ambil peduli. Dalam hal pendidikan mereka sudah mengutamakan perkauman, jadi tidaklah pelik bila mana dalam urusan politik pun kepentingan kaum mereka juga didahulukan hingga sanggup mengusik kontrak sosial dan membawa isu sensitif yang akhirnya membangkitkan pula tindak balas orang Melayu Islam.






18 Komen to Islamisasi Punca Non Muslim Boikot Sekolah Kebangsaan?

  1. Mek esah says:

    Umno terlalu gelojoh nak merdeka…hingga terlupa untuk ” memaksa” golongon apek dan hindu ni wajib bersekolah hanya di satu aliran iaitu sekolah kebangsaan mcm di Indonesia….umno tak cerdik mana pun…sembang je kencang!!!!

  2. Pak Tho says:

    Kalau Umno tidak bijak, pakatan rakyat lagi bangang@ gampang. Sokongan bangsat² macam mek lah menyebabkan kaum pukimak ni naik tocang. Lihat sendiri dalam pakatan rakyat, kristianisasi yg berkembang.

  3. Pak Malau says:

    Sedarkah dia siapa yang ‘mengIslamisasi’nya?

  4. korokstabang says:

    Anak cina yang juga anak tiri khir johari ini bukan bodoh tapi bangsat cuba memberi alasan paling hina kerana tidak mahu mengakui kaum cina keturunan nya bersama2 kaum india yang memboikot sekolah kebangsaan bukan kerana pendidikan agama islam tetapi kerana menolak bahasa kebangsaan, jika mereka benar2 ingin menguasai bahasa kebangsaan dengan baik mereka boleh mendapatkan nya di sekolah2 swasta untuk subjek khusus bahasa kebangsaan jika isu agama menjadi alasan mereka tapi mereka lebih mengagung agungkan bahasa ibunda dengan meletakkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa 3rd class, kerana itulah ramai golongan cina gagal mengusai bahasa kebangsaan dengan baik malah ada yang tidak tau bertutur dan tidak memahami akan bahasa kebangsan.

    Anak cina bangsat ini cuba membodohkan fakta sejarah era tahun 70-80an dimana waktu itu sekolah srjkc sangat sedikit bilangan nya menyebabkan kaum cina dan india tiada pilihan terpaksa memasukkan anak2 mereka di sekolah kebangsaan, pada waktu itu semasa subjek pendidikan agama islam di ajarkan murid2 cina & india di benarkan untuk keluar dari kelas namun ramai yang tidak keluar mereka ada yang mendengar ada yang tidak ambil peduli ada yang tidur tapi tidak ada kedengaran pun yang mereka memeluk agama islam semasa atau selepas tamat persekolahan.

    Anak cina bangsat yang menumpang nama melayu khir johari ini lebih baik kaji fakta sejarah terlebih dahulu sebelum di chop sebagai bangang.

  5. hasnul rahman says:

    Kalau tak setuju dgn Islam di negara ini, pergi ler cari negara lain.
    Jangan tinggal di negara ini.
    Kedatangan datuk nenek mereka dulu bukannya orang Melayu yg panggil.
    Yg bawak kaum itu ke negara ini ialah penjajah Inggeris untuk jadi kuli lombong dan ladang getah.
    Kerana agama Islam diajar di SK, maka kaum imigran tu tak mahu join.
    Tapi kalau wanita Melayu Islam mahu pulak dijadikan gundek, walaupun dah ada bini yg sekaum dgnnya?
    Yg dia tu memeluk Islam apa hal? Kenapa tak kekal saja dgn agama asalnya walaupun ibunya kahwin dgn Pak Khir?
    Bangsat punya kaum…..

  6. adi says:

    As salam. Nama saja islam belum tentu orang itu beriman tapi jika orang itu beriman sudah pasti dia seorang islam. Kalau baca tentang en zaril dgn kes mungkar dan cerita pasal sekolah saya rasa orang yang macam ini la yang akan merosakkan agama islam. Babi dan anjing najis mukhalazah tapi bolih d samak kalau pegang perempuan yang bukan mahram hukum nya haram (DOSA) tak bolih di samak hanya taubat saja yang bolih menghilangkan nya.

  7. moo says:

    Pemimpin umno kan keluarga depa ni liberal. Tapi beriya2 ‘ memperthankan isle’ . Org umno yg tertipu. Bapa dia ni yg menghapuskan tulisan jawi dulu…korang cuba tanya Najib, sbb apa bini dia dan anak dia tak tutup aurat, dia mesti jawab dia org amal islam yg sderhana. Puii!

  8. Tubir says:

    Kerajaan wajib melaksanakan dengan lebih jelas lagi pentadbiran dan cara hidup islam didalam negara ini agar merika keluar dari malaysia seperti mana merika lakukan kepada sekolah kebangsaan.Kalau orang cina dan india tidak boleh dan mahu menerima sistem pendidikan kebangsaan kerajaan juga misti bertindak melupakan merika dan tingalkan merika dgn kikisauan merika.Merika ada wang merika ingat merika boleh buat sesuka hati mak bapak dia orang.merika hanya takut pada undang undang sebab itulah merika paling banyak memberi rasuah dan penerimanya adalah penguat kuasa yg terdiri dari melayu.

  9. raplahjingga says:

    Kalau betul kata christopher tu….bagus lah, Kerajaan berada di landasan yang betul ( walaupun banyak gelongnya ) dalam penerapan nilai-nilai Islam di peringkat sekolah.

    Orang macam mek, dah terlalu banyak titik hitam dihati nya, mula-mula depa kata UMNO KAFIR, lepas tu bila cina sendiri mengaku takut ke sekolah kebangsaan sebab proses Islaminasi, mek pusing pulak kata UMNO tak paksa pendatang menerima sekolah kebangsaan sejak dulu, nampak nyata sangat tahap pelajaran mek tak berapa tinggi….tak kaji sejarah.

    Udah-udah la mek, berapa kali aku nak cakap dengan hang, jangan bawa hasil mesyuarat tingkap hang kat sini.

    Isteri PM tak tutup aurat atau kita nak angkat peliwat menjadi PM….hang pilih yang mana mooo….peliwat jadi PM ?? aku tak hairan dengan pilihan hang moooo….hang sakit jiwa, heheheh

  10. Seingat saya, sekolah kebangsaa mula cuba di ISLAM kan oleh anwar ibrahim sewaktu dia menjadi menteri Pelajaran dulu…dialah yang meminta anak-anak Melayu / Islam memakai baju kurun dan bertudung bagi perempuan, dan berseluar panjang serta songkok bagi pelajar lelaki bermula dari darjah satu lagi…ditambah lagi dengan membaca doa (cara Islam) semasa perhimpunan pagi sebelum masuk kelas….

  11. system baru says:

    tukar aje nama Zairil Khir Johari kepada apek kongkong itu lebih baik. Bagi aku dia tak layak bin akan johari itu ia sekurang dia kena sedar diri di apek sama wan azizah ia

  12. GT86 says:

    Seorang yang mengaku islam (agaknya) yang tak mahu agama islam…

  13. wong jowo says:

    sennag je anak2 kapir tak yah la g sekolah..sebab diorg g sekolah pun peel macam org tak sekolah jugak..serupa babi..

  14. wong jowo says:

    dia ni cina beb..nama je melayu ..kalau tak caya bukak seluar dia kote gerenti tak sunat..sbb tu cakap serupa kapir..

  15. bangKano says:

    Orang bukan melayu di negara ni dah membenci bahasa,budaya & bangsa melayu. Sistem pendidikan dah guna bahasa melayu sebagai bahasa wahana ilmu sejak tahun 1970 lagi. Ni la depa tentang la ni depa mau bahasa cina di jadi kan bahasa pendidikan di sekolah kebangsaan atau setidak tidak nya bahasa inggeris. Kalo kerajaan laksana kan dasaq ni dah tentu puak puak kecinaan ekstrim ni dah sengap keghana pendapat sempit depa cuma bahasa mandarin ato inggeris jerrr leh maju dalam sektor ekonomi,teknologi dll. Depa anggap bahasa lain tak layak jadi bahasa ilmu tinggi..tapi kaum bangsat ni lupa pada negara Jerman,Perancis,Skandinavia dll di Eropah dah maju seiring ngan negara AS & UK yang guna bahasa ibunda depa.

    La ni puak puak bangsat ni berusaha mati matian nak hapus kan sistem pendidkikan kebangsaan yang guna bahasa melayu sebagai medium pengajaran & pembelajaran. Tu sebab dah ramai anak anak cina yang kaya di hantar belajaq kat srjkc & sekolaqh swasta/antarabangsa. Cina ada la bangsa ultra kiasu macam yahudi anggap bangsa depa jerrr yang termulia & cerdik di bumi ni.

  16. […] Adakah Zairil sedar hakikat itu? Selanjutnya… […]

Leave a Reply

Threesome