Menu Utama

DAP P.Pinang bergantung kepada hasil penjualan tanah.

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid berkata, perkara itu dibuktikan menerusi pembentangan Bajet 2015 oleh kerajaan negeri dalam sidang DUN minggu lalu yang jelas menunjukkan akan menjana pendapatan daripada penjualan barang-barang yang dianggarkan berjumlah RM308 juta atau sebanyak 69.8 peratus.

Tambahnya, pendapatan itu termasuk yang disumbangkan oleh hasil premium tanah berjumlah RM307 juta atau 99.5 peratus yang merangkumi pemberian milik bayaran khas (RM235 juta), pemberian hak milik (RM50 juta) dan tukar syarat (22 juta).

“Kesimpulannya, premium ta­nah menyumbang sebanyak 46.7 peratus kepada keseluruhan hasil yang akan diperoleh kerajaan negeri pada tahun hadapan.

“Amat jelas, hasil premium tanah merupakan penyumbang terbesar bagi hasil Kerajaan DAP Pulau Pinang,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurut Jahara, urusan penjualan tanah milik kerajaan negeri itu berlaku secara konsisten terutama sejak 2011 bermula dengan penjualan Bayan Mutiara kepada Tropicana Ivory Sdn. Bhd. berjumlah RM1.07 bi­lion.

Pada Oktober 2013 pula, kata­nya, kerajaan negeri menjual ta­nah seluas 16 hektar pada harga RM65.34 juta kepada PE Land Sdn. Bhd. untuk pembinaan pusat jualan dan peruncitan serta hotel mewah.

Tambah beliau, ia disusuli penjualan tanah seluas 99 hektar kepada Aspen Land Sdn. Bhd. berharga RM484 juta bagi pembinaan pusat beli-belah dan pembangunan bercampur di Ba­tu Kawan.

Turut dijual, kata Ja­hara, adalah tanah di lokasi sama seluas 12 hektar kepada Paramount Corp. Berhad berharga RM65.56 juta dan 190 hektar lagi kepada Eco World Development Group Berhad berharga RM1.02 bilion untuk pembinaan padang golf dan pembangunan bercampur.

“Sehubungan itu, adalah munasabah untuk merumuskan kerajaan negeri banyak bergantung kepada pemberian hak milik tanah serta penjualan tanah milik negeri sebagai sumber kewangan negeri.

“Berdasarkan fakta-fakta tersebut, kenyataan Guan Eng yang menyangkal Pulau Pinang di ba­wah pimpinan beliau bergantung besar kepada hasil jualan tanah adalah tidak masuk akal,” katanya.

Utusan






40 Komen to DAP P.Pinang bergantung kepada hasil penjualan tanah.

  1. moo says:

    Perwakilan yang bakal mengambil bahagian dalam perbahasan pada Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2014 yang bermula Selasa depan perlu berani bersuara dan menegur sebarang kepincangan dalam parti.

    Mereka jangan sekadar memberi pujian melambung kepada pemimpin, kata beberapa penganalisis politik.

    Pensyarah Kajian Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) Md Shukri Shuib berkata teguran membina itu penting untuk memastikan Umno yang merupakan parti keramat orang Melayu terus relevan, mantap dan benar-benar mendasari keperluan masyarakat.

    Katanya, jurucakap perlu sedar mereka hadir ke perhimpunan tersebut untuk menyampaikan suara ahli parti di peringkat akar umbi amnya serta rakyat di seluruh negara khasnya dan bukan menjadi kaki “bodek”.

    “Berucaplah mengikut keadaan sebenar. Kadang kala ada jurucakap yang hanya puji pentadbiran tapi tak berani tegur kepincangan yang ada dan ini amat merugikan masa.

    “Perlu diingat perhimpunan (Umno) ini amat penting sebagai persediaan parti untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) dan jangan jadikan ia pentas untuk raih populariti,” katanya di Kuala Lumpur hari ini.

    Senada dengan Md Shukri, Pensyarah Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Prof Madya Dr Ismail Sualman berkata perwakilan tidak perlu mengucapkan sesuatu yang ‘indah khabar dari rupa’ demi menjaga hati pemimpin.

    “Jangan khabarkan semuanya elok dan baik sahaja sedangkan kalau ada kenyataan yang tak baik disimpan ‘bawah karpet’, bimbang nanti bila pecah tembelang ia akan mencemarkan imej dan nama parti.

    “Sudah sampai masanya ahli Umno berani menegur pemimpin dan pemimpin itu walau macam mana pahit teguran itu mereka harus telan,” katanya.

    Ismail menarik perhatian perhimpunan kali ini harus menjadi medan terbaik untuk ahli Umno bermuhasabah, menginsafi diri serta mengukuhkan perpaduan yang sedikit keruh selepas pemilihan parti tahun lalu.

    “Saya dapati masih ramai yang ada rasa dendam dan dengki selepas pemilihan tahun lalu dan masalah ini perlu ditangani segera kerana jika tidak sampai bila-bila perubahan dalam parti tidak mampu dilaksanakan dengan berkesan,” katanya.

    Sementara itu, Pensyarah Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Prof Dr Azmi Hassan berkata selain berani menegur pemimpin, jurucakap yang dipilih juga harus meluaskan skop perbahasan dengan membangkitkan isu-isu nasional seperti kenaikan kos sara hidup.

    Katanya, tindakan itu penting untuk membuktikan kepada rakyat Umno bukan sekadar parti yang memperjuangkan nasib kaum Melayu, sebaliknya mampu menjadi ‘juara’ semua lapisan kaum, bangsa dan agama.

    “Buktikan kepada orang di luar sana Umno boleh (jadi) parti yang hebat,” katanya.

    Perhimpunan Agung Umno 2014 akan berlangsung dari 25 hingga 29 November ini di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur. – Bernama, 18 November, 2014.
    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/perwakilan-umno-harus-berani-bersuara-jangan-jadi-kaki-bodek-kata-penganali#sthash.eKiiMWck.dpuf

  2. Uturn says:

    “Amat jelas, hasil premium tanah merupakan penyumbang terbesar bagi hasil Kerajaan DAP Pulau Pinang,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

  3. moo says:

    Minayk kat Indon naik kepada RM2.35 se litre. Lebih sikit dari Malaysia, tapi harga kereta jauh lebih murah. apa komen cai umno?

  4. […] “Amat jelas, hasil premium tanah merupakan …read more […]

  5. moo says:

    Ringgit at 4 1/2 year low (RM3.33565 against greenback) says it all. US economy is more or less at status quo against Malaysia. This truly reflect poor governance of our country by the current administration.

    Malaysia current account surplus is depleting (due to byk hutang and increase or ballooning operational cost) has caused the devaluation of our currency.

    FYI: Current account surplus is 3% of our GDP

  6. WTF says:

    Minyak kualiti apa yg naik kepada MYR 2.35 per litre di Indonesia Mooooh!!!

    Cuba ulas sikit Moooooooooooooooh!!!!

    “Comparison of subsidised fuel prices in the region Most Indonesians buy the subsidised RON88 grade petrol, which is of a lower octane than what’s available in most countries. A litre of it cost 8500 rupiah (91 spore cents) as of Monday midnight, up from the current 6,500 rupiah (69 spore cents) The new price is about 70 per cent of the unsubsidised RON95 petrol which costs 11,800 rupiah (S$1.26) per litre.

    In Malaysia, Thailand and Vietnam where fuel prices are also subsidised, a litre of the widely used RON95 petrol costs RM2.30 (S$0.89), 31.88 baht (S$1.26) and 21,990 dong (S$1.31). Indonesia spent an estimated 250 trillion rupiah (S$27.5 billion) on fuel subsidies in 2014. That figure was likely to increase to 290 trillion rupiah in 2015. But the Jokowi administration hopes to save an estimated 193 trillion rupiah after reducing subsidies on fuel. The saved amount can be used to construct as many as 5,500 new state hospitals, or 48,000 new schools, or 39,000 new train cars”

    http://www.straitstimes.com/news/asia/south-east-asia/story/indonesia-raises-prices-subsidised-fuel-new-rates-effective-monday-m

  7. WTF says:

    ““Amat jelas, hasil premium tanah merupakan penyumbang terbesar bagi hasil Kerajaan DAP Pulau Pinang,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.”

    Nampaknya pendapatan kerajaan negeri Pulau Pinang banyak bergantung pada penjualan tanah!!!

    Macam zaman tok nenek moyang pulak cara DAP nak dapatkan duit. Bila takder duit, jual jer tanah!!!

    Macam ni punya mentality, ada hati DAP nak perintah Malaysia???

    Pergi MAMPOSLAH DAP!!!!

  8. moo says:

    Sudah lah, tak payah nak jeles. Penang is well managed than before. Reserve dah naik byk. UMNO /Gerakan hanya kucing kurap ja kat Penang.

  9. moo says:

    WTF, minayk yg boleh kasi kenderaan jalan lah. Hang nak minum ka minyak petrol??

  10. WTF says:

    Nak JEALOUS apa benda Moooooooh!!!

    Setahu aku, BN dulu pernah jugak perintah negeri Pulau Pinang!!!

    DAP pernah tak perintah Malaysia Mooooh??? Tak pernah kan!!!!

    Tu pasal DAP JEALOUS dgn BN, sebab DAP tak pernah perintah Malaysia!!!

    Hehehehehehehehe!!!!!

    Mooooooh, hang mintak Guan Eng jual lagi tanah2 kat Pulau Pinang macam zaman tok nenek moyang nak dapatkan duit nak biayai project tunnel Pulau Pinang!!!

    Bolehlah rakyat Pulau Pinang dapat tunnel sambil bayar tol (padahal dalam Manifesto PRU 13 dah janji nak hapuskan tol….tapi realitinya DAP bina tunnel dan rakyat kena bayar tol pulak kalau lalu tunnel), tapi tanah2 kat Pulau Pinang TERGADAI lah!!!!

    Inilah pengorbanan rakyat Pulau Pinang kepada kerajaan Pulau Pinang!!!!

    Tahniah aku ucapkan rakyat Pulau Pinang, kalau rakyat Pulau Pinang rasa tak cukup tanah di Pulau Pinang….Indonesia kan ada!!!!! Bak kata Moooooooooh, kat Indonesia, kereta2 kat sana mmg murah!!!!

  11. raplahjingaa says:

    Tanah kerajaan negeri kebanyakannya telah dijual pada kroni DAP dibawah harga pasaran, 800 juta ketirisan berlaku hanya pada satu transaction penjualan tanah di bayan bay, malah tanah rezab untuk pembinaan masjid jugak telah habis di jual.

    Perlaburan di pulau pinang tak dak perubahan dalam masa 10 tahun, kalau hangpa pi penang, sebelum masuk jambatan lagi hangpa boleh tengok kilang-kilang yang terbiar kosong, di sebelah pulau hanya kilang-kilang multi nasional yang masih beroperasi dengan skala yang jauh lebih kecil dari dahulu.

    Itu kenyataan !! ini pulak cukai pintu akan di naikkan lagi di pulau pinang, malah pengusaha hotel pun terkena bias ketamakan DAP dengan perkenalan cukai katil untuk semua hotel di Pulau Pinang.

    Reserved Penang dah naik banyak ????? hehehehehe…hang baca kat the edge ke mooo ?? tau ke hang baca….

  12. WTF says:

    LOL, nampak sgt Moooh tak reti baca!!!

    Minyak yg disubsidi oleh kerajaan Indonesia ialah RON88, yg nyata lebih rendah kualitinya berbanding minyak RON95 yg disubsidi oleh kerajaan Malaysia!!!

    Kalau nak compare harga minyak antara Indonesia dan Malaysia, Mooooh perlu buat comparison pada harga jualan RON 95 di Indonesia (at 11,800 rupiah [SGD 1.26]) dan di Malaysia (at RM2.30 [SGD 0.89]).

    Nampak sangat Mooooooh ni kurang bijak!!! Ohhhh lupa, Mooooh dulu ingat harga crude oil turun, maka kerajaan Malaysia perlu menurunkan harga RON 95, RON 97 dan Diesel untuk kegunaan kenderaan Moooooooh!!!

    mooo (April 7th, 2014 at 5:06 PM)

    Pandai pulak hang harga getah, bergantung kepada harga pasaran dunia. Harga crude oil jatuh, kerajaan tak ikut pasaran pun???

    http://www.mykmu.net/2014/04/demo-derita-rakyat-baling-pas-masih-hidup-dalam-kepompong-besi/

    Minyak crude oil boleh bagi kenderaan jalan ka Mooooooh????

    Heheheheheheheehehehe!!!!

  13. moo says:

    zaman Pak lah dulu harga minyak naik sampai RM2.40 dgn alasan kenaikan harga minyak dunia, waktu harga minayk USD138 per barrel skg dah USD79. pesal tak turun pulak harga petrol??? Kalu kenaikan harga minyak dunia is the rational of hike?

  14. moo says:

    Rapaljingga

    sudah lah hang dok propa..UMNO dan Gerakan macam kucing kurap je kat Penang. Baik hang pi migrate ke Sabah & Sarawak. sana Kalimah allah boleh pakai kan (Undang2 set by BN ni..).

  15. moo says:

    The Pakatan Rakyat-ruled (PR) Selangor and Penang, which have practised an open-tender system for more than five years for public projects, have poured cold water on Putrajaya’s excuse that implementing the same system was “very hard” and would “take time”.

    Current and former officials from both states said an open-tender system was one of the best ways to ensure that public money was properly spent, and that it was “lame” of the Barisan Nasional federal government to say that it could not do the same.

    They also quashed suggestions from a federal minister that such a system would take a long time to implement, adding that Pakatan state government had been able to entrench the practice months after they took office in March 2008.

    “I cannot buy the excuse that the system is difficult or that it takes time to put in place. That’s a lame excuse,” said Penang Deputy Chief Minister II Prof Ramasamy Palanisamy.

    “Unless your real reason is that you want your cronies to benefit (from government procurement).”

    By 2009, Ramasamy said, Penang had fully adopted open tender at all levels of the state machinery, from state-level agencies to local councils.

    It did this by creating tender committees in all departments which were staffed by qualified senior officers in the state civil service who were tasked with evaluating bids and choosing the best ones.

    The committees’ decisions and proposals for big projects would then have to be approved by the state executive council, which is chaired by the chief minister.

    In Penang’s case, the tender committees would require bids for all projects to submit more than one quotation.

    “Even for the smallest projects which cost a few thousand ringgit, you must have at least three quotations before the application can be processed,” Ramasamy said.

    His portfolio covers economic planning, education, human resources, science, technology and innovation.

    In Selangor, the open-tender process has helped save money by cutting out the middlemen who over-inflated project costs, said former executive councillor Dr Yaakop Sapari.

    He said the system also weeded out the “rentiers” from the real contractors who could deliver on an order or who could complete a project.

    “It is the best way to prevent corruption. A closed-tender system results in people who are actually qualified being denied opportunities.”

    The debate over the open v closed tender was reignited by revelations in the Auditor-General’s 2013 report that four incinerator projects faced construction delays.

    The projects had been awarded through direct negotiations to one company, XCN Technology, which was found to use unproven technology. In December 2013, Serdang MP Ong Kian Ming had said the company had little experience in building and operating incinerator plants.

    In fact on November 11, Public Accounts Committee chairman Datuk Nur Jazlan Mohamed had recommended that the government take action against officials whom he claimed were negligent in approving the projects.

    When asked whether the federal government was on its way to fully implementing an open-tender policy, Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Paul Low said it was “would be long time”.

    Low had said it was “very hard” to enforce an open-tender system for government procurement, which he had announced in January.

    He added that it was a “journey” that would take some time.

    “We have begun implementing it. But it takes time to change the practice. I don’t know when we can fully implement it,” the minister responsible for promoting governance and integrity said.

    Both Ramasamy and Yaakop disagreed with this assessment.

    “What’s so hard about implementing an open tender? All you have to do is set up an tender committees in all departments.

    “The people are already there,” said Ramasamy, referring to the civil service staff whom Penang appointed to the tender committees.

    Yaakop said the incinerators were not the first time a federal government project was of substandard quality.

    “When you have direct negotiations, the guy who gets the project sometimes is not the guy who implements it. He takes a cut and sub-contracts it to someone else.”

    As the subcontractor would then have to implement the project at a reduced cost, they cannot afford to produce it according to the quality set in the original specifications, said Yaakop.

    Yaakop was exco for Agriculture Modernisation, Natural Resource Management and Entrepreneur Development in the 2008-2013 Selangor PR administration.

    At the end of the day, said Ramasamy, whether or not the BN government put in place an open-tender system depended not on the system itself.

    “It’s about political will. If you don’t have it, you will come out with all kinds of excuses why you can’t do it.” – November 19, 2014.
    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/if-selangor-and-penang-can-have-open-tenders-why-not-putrajaya#sthash.imcMXWAM.dpuf

  16. raplahjingaa says:

    moooo ni kira ibarat budak darjah satu masuk kelas budak tingkatan lima..nak debate secara ilmiah dia tau dia akan kena balun depan belakang…mau tak mau dia kena copy paste dari sumber pembangkang konon-konon nak tunjuk dia pandai…tu pun dia kena balun jugak, hehehehe…

    Dey mooo..Indonesia negara OPEC pun minyak low grade RON88 lagi mahal pada minyak medium grade RON95 yang dijual kat Malaysia, dah hang tak boleh spin hang bawa pulak cerita kereta lagi murah kat Indonesia.

    Hang dah tak mampu beli…buat la cara tak mampu ! nak salahkan kereta mahal la pulak, aalaaa mooo, kancil second hand tak kan la hang tak mampu ! kalau susah sangat hang cari la minah indon buat bini, balik tanjung periok hang boleh la beli kereta murah…hehehe

  17. moo says:

    Tulisan Nur Jazlan:
    .
    .

    .
    Suatu ketika dahulu, Umno sentiasa dilihat sebagai sebuah parti progresif walaupun perjuangannya berteraskan agama, bangsa dan tanah air sering dilabelkan sebagai parti moden dan liberal oleh musuh utama politiknya sehingga pernah ‘dikafirkan’ PAS.

    Dan kedua-dua parti terbesar orang Melayu sehingga kini, terus berebutkan sokongan orang Melayu bagi menjamin kelangsungan kuasa politik lebih 60% masyarakat Melayu di Malaysia.

    Bukan satu rahsia lagi PAS sendiri ketika ini, terbahagi kepada beberapa puak tetapi golongan ulama terus mempertahankan pendirian dan hala tuju parti berkenaan yang berhasrat menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

    Di negara ini, Melayu itu adalah Islam dan Islam adalah Melayu. Itu hakikat yang tidak boleh disangkal mana-mana pihak walaupun kini ada kumpulan orang Melayu menyatakan orang Melayu Malaysia terbahagi kepada dua iaitu Islam Melayu dan Melayu Islam. Mudahnya memberikan label kepada orang Melayu walaupun perkara itu tidak digalakkan dalam Islam sendiri.

    Sama ada orang Melayu itu berpegang kepada ajaran Islam atau tidak, ia bukan tugas mana-mana pihak memberikan label beliau tidak Islam atau murtad iaitu keluar daripada agama Islam.

    Sejak penubuhan Umno pada 1946, Umno terus kekal menjadi satu-satunya parti yang ditubuhkan sebelum merdeka dan hasil perjuangan itulah syiar Islam terus berkembang di negara ini.

    Siapa yang boleh menafikan sumbangan Umno melalui 5 presidennya yang terdahulu terhadap pengembangan syiar Islam untuk orang Melayu di Malaysia sehingga mendapat pengiktirafan dunia Islam antarabangsa sebagai sebuah negara Islam moden yang moderate.

    Perjuangan Umno terhadap syiar Islam juga membentuk kepada pelbagai penubuhan institusi Islam seperti sistem Mahkamah Syariah, kewangan Islam dan pelbagai lagi sekali gus membukti parti tidak pernah sama sekali mengabaikan perjuangan Islam sebagai terasnya.

    Segala-galanya sederhana dalam Umno apabila memperjuangan syiar Islam dan ia sesuatu yang amat perlu kerana parti adalah tunjang kepada Barisan Nasional (BN) yang membentuk kepada kerajaan untuk berbilang kaum dan agama.

    Menjelang Perhimpunan Agung Umno (PAU) minggu depan, Umno sebenarnya perlu dilihat tidak mengabaikan kepentingan kaum dan agama lain walaupun tetap meneruskan usaha mempertahankan syiar Islam di negara ini dan sejak 68 tahun lalu, keseimbangan itu berjaya membentuk apa yang Malaysia ada pada masa kini

    Kaum lain menaruh kepercayaan kepada Umno untuk turut melindungi kepercayaan agama anutan mereka dan dasar toleransi begitu tinggi antara orang Melayu dengan kaum lain menjadi Malaysia sebagai model sebuah negara berbilang kaum serta agama dan hidup dengan penuh harmoni.

    Namun kebelakangan ini, ramai pihak mula menghidu Umno cuba beralih perjuangan Islamnya daripada bersederhana kepada sedikit ekstremis mungkin disebabkan untuk menarik sokongan orang Melayu.

    Bukan satu rahsia lagi sokongan orang Melayu kini bukan sahaja terbahagi kepada dua iatu Umno dan PAS atau tiga, Umno, PAS dan PKR tetapi kini terbahagi kepada empat iaitu Umno, PAS, PKR dan DAP.

    Pelbagai isu melanda orang Melayu pada ketika ini, melihat Umno berada dalam keadaan tersepit ditambah pula dengan penubuhan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang kononnya berlandaskan perjuangan Islam dan Melayu seperti Perkasa, Isma dan banyak lagi seperi boleh diibaratkan tumbuhnya cendawan selepas hujan dengan mendakwa kedudukan Melayu dan Islam di Malaysia semakin terjejas.

    NGO-NGO ini, sentiasa menjadi kumpulan pendesak kepada Umno sehingga mungkin menyebabkan pemimpin atasan parti menjadi rimas dan takut kehilangan sokongan orang Melayu menyebabkan perjuangan Islam Umno menjadi lebih radikal berbanding dahulu.

    Malah keputusan parti yang mungkin meminda Perlembagaannya untuk memasukkan mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah sebagai ajaran Islam yang diiktiraf dalam Umno juga boleh menimbulkan pelbagai interpretasi terhadap perjuangan Umno pada masa depan.

    Adakah Umno sanggup mengenepikan orang Melayu yang tidak mengamalkan ajaran Sunnah wal Jamaah, bagaimana pula dengan orang Melayu yang berpegang kepada fahaman Wahabi, Syiah atau ajaran Islam yang difatwakan sebagai sesat seperti Arqam atau Tuhan Harun?

    Saya mengakui bukan orang bijak pandai mengenai ajaran Islam tetapi kebimbangan sebagai seorang ahli parti yang melihat parti sudah sedikit tersasar daripada perjuangan mempertahankan agama Islam sehingga mudah menjatuhkan hukuman kafir kepada orang Melayu dengan hanya mahu mengiktiraf mazhab Sunnah wal Jamaah sebagai dalam parti.

    Adakah ini corak acuan perjuangan Umno yang akan menjadi tulang belakang kepada BN dan berpegang kepada janji perjuangan demi agama, bangsa dan tanah air ketika orang Melayu menubuhkannya bagi membebaskan Tanah Melayu daripada penjajahan Inggeris?

    Sepatutnya, Umno tidak perlu tersasar begitu jauh dalam memperjuangkan, mempertahan dan mengembangkan ajaran Islam untuk orang Melayu di negara ini sehingga dilihat terpaksa tunduk kepada desakan NGO-NGO yang sebenarnya menjauhkan lagi sokongan orang Melayu kepada parti.

    Menjenguk semula isu pengharaman Sisters In Islam (SIS) berdasarkan fatwa dikeluarkan Majlis Agama Islam Selangor, jelas memperlihatkan Umno tidak berani bertindak menjadi orang tengah antara NGO berkenaan dengan pihak berkuasa Islam.

    Begitu juga dengan isu transgender yang baru-baru ini, mendapat liputan meluas di media dengan pelbagai hukuman terus dijatuhkan kepada mereka yang melakukan semakan kehakiman atas keputusan Mahkamah Syariah.

    Seharusnya, Umno menjadi ‘juara’ untuk mencari titik tengah atas segala kesulitan dan masalah yang dihadapi orang Melayu terutama berkaitan agama Islam kerana itu adalah intipati perjuangan parti selama ini.

    Apabila Umno dilihat mudah untuk mengkafirkan orang Melayu sendiri dan tunduk dengan desakan daripada NGO yang kononnya mendakwa kedudukan orang Melayu dan Islam di negara ini terjejas ia sebenarnya membuka pekung di dada Umno itu sendiri.

    Ini disebabkan jika Umno mengakui kedudukan orang Melayu dan Islam terjejas, orang Melayu boleh menyalahkan parti kerana gagal menjalankan tanggungjawab serta amanahnya yang menjadi tunjang kepada kerajaan BN.

    Umno perlu segera sedar dan mengakui orang Melayu kini tidak lagi akan menerima bulat-bulat segala apa yang didakwa pemimpin parti termasuk kononnya jika Umno tidak memerintah lagi, orang Melayu akan kehilangan kuasa politik.

    Sikap dan pemikiran pemimpin Umno yang dangkal dan totok seperti inilah yang menyebabkan orang Melayu sendiri menolak parti kerana beranggapan Umno menjadi terlalu riak dan menyalahkan orang Melayu atas kegagalan dalam dua pilihan raya umum sebelum ini.

    Siapakah menteri besar di Kelantan dan Selangor ketika ini yang berada di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat, adakah mereka ini bukan orang Melayu? Hanya disebabkan bukan daripada Umno, hilangkah Melayu mereka?

    Persoalan inilah yang sebenarnya terus berlegar pada fikiran orang Melayu yang tinggal di kawasan bandar dan separuh bandar terdiri daripada golongan menengah atas serta bawah kerana terus melihat Umno begitu riak dan tidak bersederhana seperti yang dituntut dalam ajaran Islam itu sendiri.

    Jika pemimpin Umno percaya dengan mengalihkan landasan perjuangan parti untuk Islam daripada sederhana menjadi lebih radikal akan mengembalikan sokongan orang Melayu kepada parti dan orang Melayu yang berada dalam PAS, PKR dan DAP kembali menyokong Umno, strategi itu sebenarnya ternyata amat silap sama sekali.

    Orang Melayu akan kembali menyokong Umno apabila parti berubah seperti yang mereka mahukan dan mengamalkan ketelusan dan bertanggungjawab dalam setiap keputusan serta dasar yang dibuat kerajaan.

    Tiada lagi timbul soal ketirisan, salah guna kuasa serta penyelewengan di peringkat kerajaan dan memahami keperitan yang dilalui rakyat dengan peningkatan kos sara hidup yang tinggi.

    Umno sebenarnya memerlukan ‘political will’ dan kebijaksanaan pemimpinnya pada masa kini untuk melakukan perubahan dan bukannya mengalihkan isu yang sedang dihadapi dengan mengaitkannya dengan ajaran Islam atau terancamnya kedudukan orang Melayu untuk menarik kembali sokongan.

    Taktik seperti ini dulu dilakukan arwah ayahanda saya Tan Sri Mohamed Rahmat terkenal sebagai seorang pakar propaganda dengan mengalihkan pandangan rakyat dengan pelbagai taktik beliau sehingga Umno berjaya mengatasi kemelut pengharaman parti pada 1988 dan menang Pilihan Raya Umum (PRU) 1990 tetapi perkara itu 20 tahun lalu dan ia tidak mungkin lagi berjaya jika dilakukan pada waktu sekarang.

    Umno perlu sedar usaha menarik sokongan bukan sahaja terletak kepada orang Melayu semata-mata tetapi juga kaum Cina, India dan kaum-kaum lain yang perlu terus percaya parti ini akan terus melindungi kepentingan agama, kaum serta budaya mereka sejak 57 tahun lalu.

    Seperti saya di Parlimen Pulai apabila parti komponen BN dalam Parlimen Pulai tidak mampu menarik sokongan kaum mereka. Saya menggerakkan jentera Umno untuk menarik sokongan bukan Melayu dan sebenarnya, tidak guna berterusan menyalahkan parti komponen BN lain.

    Adalah lebih baik mengukuhkan Umno dan menggunakan jentera parti menarik sokongan kaum bukan Melayu dan memenangi PRU. Sudah-sudahlah menyalahkan orang lain kerana kita perlu buktikan Umno mampu berkhidmat untuk semua kaum.

    Perlu diingat semua ahli Umno dan pemimpinnya pada PAU nanti, parti ini bukan sahaja untuk orang Melayu tetapi ia sebenarnya menjadi cermin terhadap lambang perpaduan dan kerjasama antara kaum di negara ini seperti yang sudah dibina 5 presidennya sebelum Datuk Seri Najib Razak. – 19 November, 2014.
    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/opinion/nur-jazlan/article/islam-dan-melayu-umno-bankrap-idea-tarik-sokongan-rakyat#sthash.TCGVuWiC.dpuf

  18. WTF says:

    KAKAKAKAKAKAKAKA, Mooooooh MEROYAN la ni!!!!

    Mooooooh siap bawak cerita zaman Pak Lah yg naikkan harga minyak ketika harga crude oil price naik untuk JUSTIFY argument Moooooh akan perbezaan kualiti minyak dgn harga jualan di Indonesia dan Malaysia!!!!

    Adakah argument Mooooooh itu MASUK AKAL????

    Sudah tentu tidak sebab argument Moooh cerita zaman Pak Lah yg naikkan harga minyak ketika harga crude oil price naik (which is talking about market price of crude oil) TIDAK BOLEH DIGUNAKAN UNTUK JUSTIFY argument Moooooh akan perbezaan kualiti minyak dgn harga jualan di Indonesia dan Malaysia!!!!

    Memang betul kata saudara raplah akan INTELECTUALITY Mooooooh!!!

    “moooo ni kira ibarat budak darjah satu masuk kelas budak tingkatan lima..nak debate secara ilmiah dia tau dia akan kena balun depan belakang…mau tak mau dia kena copy paste dari sumber pembangkang konon-konon nak tunjuk dia pandai…tu pun dia kena balun jugak, hehehehe…”

    Moooooooh tak reti jawap, kemudian Moooooooh copy paste cerita2 nak tunjuk yg Moooooooh tu dalam golongan bijak pandai dan selalu on travel oversea samapi Moooooooh lupa solat Jumaat!!!!

  19. WTF says:

    Mooooooooh, hang tak nak puji kerajaan Malaysia ker kerana menurunkan harga jualan RON 97 drpd MYR 2.75 per litre to MYR 2.55 per litre bermula tengah malam ini!!!

    http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/the-price-of-ron97-petrol-drops-to-rm2.55

    Kalau Moooooooh tak puas hati lagi dgn kerajaan Malaysia, dipersilakan tukar PUG Mooooooh (betul ker Moooooooh ada PUG????) kepada kenderaan yg menggunakan RON97 as it fuel(oppppppppppps, Moooooh yg MEROYAN tak dapat BR1M boleh ker afford kereta BMW)!!!

    Hehehehehehehehehehehehe!!!!!

  20. system baru says:

    mooo kalau kau bijak kenapa jokowo itu naik minyak ron 92 itu. moo bukan kah ron 92 lebih murah dibanding ron95 dan kenapa harga ron 95 sama harga dengan ron 92 yg pakai indonesia sila jawab ia mooo. yg aku tahu dulu pakai ron92 kereta aku berasap sedap baunya kalau muka kau exzos muka hitam moo

  21. system baru says:

    Lupa pesan pada moo pakai ron 95 v power di indonesia sedangkan malaysia pakai ron 97 v power di malaysia, bikin bikin malu moo kalau cakap minyak ron 95 v power indonesia lagi murah

  22. moo says:

    WTF,

    Org yg berkemampuan ja yg byk pakai RON97. so hangpa ni nak tolong org yg dah kaya ataupun nak tolong org susah???

    Nampak sgt UMNO tak relevant..

  23. moo says:

    Pug aku 508GT lah Diesel lah but my wife car is a petrol, my wife car is a petrol, and my Old RA6 Odyssey too… sekali sekala guna jugak RON97, nak cuci engine katanya..but not all the time…

  24. WTF says:

    LOL….la ni Moooooooh yg selalu mendabik dada org yg benar2 kaya dah NGAKU jadi org miskin pulak????

    Apa lagi Moooooooooh, apply la borang BR1M tu.

    Jangan takut Mooooooh, takder siapa paksa Mooooooooh undi UMNO pada PRU akan datang walaupun Moooooooh dapat bantuan BR1M!!!!

    Dan untuk mengurangkan lagi bebanan hidup Moooooooh, Moooooooh tukarlah PUG tu kepada motor KAPCAI!!! Moooooooh sebenarnya tak mampu pakai PUG pun, who lives under pretense of “Biar papa, asalkan bergaya”!!!

  25. raplahjingaa says:

    hehehe moooo…moooo…merata hang pusing, la ni aku gerenti hang dok surf web pembangkang cari modal nak copy paste, hang ni mooo serba tak kena, kerajaan naik harga minyak hang meroyan, kerajaan turunkan harga minyak pun hang meroyan.

    APA YANG HANG NAK SEBENARNYA NI MOOO ?? kalau jawapan hang nak kan anwar jadi PM, kita dah bagi peluang, tapi dia KALAH !! nak buat lagu mana ??? hang dah buat macam-macam, makan tar pun sudah, pura-pura mati pun sudah, fitnah toksah cakap la…KALAH JUGAK !

    HANG NAK APA NI MOOOO ???? hehehehe…siannn kat hang.

  26. raplahjingaa says:

    hahahahahaah…tapi la ni hang dah jatuh papa kedana kan ???? sebab minyak naik harga 20 sen !! hari-hari makan kangkung.

  27. WTF says:

    And Mooooooooooh point nak seret cerita isteri Moooooooh dalam argument dalam MYKMU ni sebab nak mintak SIMPATI dari aku ka Mooooooooooh????

    Hehehehehehe, baik Moooooooh dan isteri Mooooooooh cepat2 apply borang BR1M tu.

    Jangan takut Mooooooh, takder siapa paksa Mooooooooh dan isteri Mooooooh undi UMNO pada PRU akan datang walaupun Moooooooh dapat bantuan BR1M!!!!

    Oh ya…. walaupun harga kereta2 di Indonesia adalah murah (as claimed by Moooooooh), still Mooooooh can afford to have more than one (1) car per family!!!

    Tak cukup kaya lagi ka Moooooooh???? Asyik MEROYAN jer pasal harga jualan domestic minyak di Malaysia!!!!

  28. moo says:

    Bini aku keje, beli lah keta sendiri, Odyssey pun model yg lama, bought 2nd hand, tak mahal..dont want to spend on a brand new car. Don’t buy expensive car as it tend to depreciate, buy properties instead. Nanti pence beli keta mahal sikit (bila dah boleh realised some properties/ good rental income) . Keta aku pun under company’s Car Ownership Plan… Maintenance pun cover beb… Tu le pasal.. i wont buy a merc or Bimmer, coz they are way tooo expensive… a small c class or 3- series dah around RM250k for such a small car…

  29. raplahjingaa says:

    hehehehe….hang tak mau cerita pasal Penang lagi ke moooo ?? hang pusing pi kat minyak pulak, hang seret bini hang sekali ! la ni hang masuk bab harga kereta la pulak. Sat lagi hang tukar topic lagi….

  30. raplahjingaa says:

    laaaaaa….odyssey hang ka yang aku nampak kat PJ ada sticker besar gambar mata anwar lebab ???

  31. raplahjingaa says:

    lebam

  32. WTF says:

    Hahahahaha, Mooooooh siap explain habis2 pasal kereta2 yg family Mooooooh ada!!!

    Tak payah mintak simpati la kat aku Mooooooh!!!

    Siap advice aku nasihatkan beli properties instead of cars sebab car price akan depreciated manakala properties is an assets!!!

    Moooooh ada tak nasihatkan Lim Guan Eng tak masa Lim Guan Eng gunakan konsep “properties swap” 110 acres di Sri Tanjung Pinang Phase 2 (yg pada masa tu bernilai MYR 6.2 billion) untuk buat bayaran pada pemaju (Zenith) yg dapat award bina Project Tunnel dari Pulau Pinang ker Seberang Prai????

    Project pembinaan Penang Tunnel tu dijangkakan siap tahun 2025. Jadi properties sejumlah 110 acres di Sri Tanjung Pinang Phase 2 may goes up to three (3) times more than the current properties price.

    Tu belum lagi cerita Penang Tunnel akan melaksanakan kutipan tol selama 30 tahun!!!

    Apa yang lebih menghairankan, kenapa contract untuk pembinaan Penang Tunnel is awarded AHEAD of contract of feasibility study untuk membina Penang Tunnel (yg berjumlah MYR 305 Million).

    Kalau laporan feasibility studies menunjukkan yg pembinaan Penang Tunnel tak feasible atau perlu tukar tunnel route ke kawasan lain, apakah project pembinaan Penang Tunnel akan TERBATAL dgn sendiri dan berapa pulak compensation yg perlu dibayar (please take note Mooooooh, properties swap sudah pun bertukar tangan)

    So…apa yg hebat sangat pasal cerita open tender di Penang yang Mooooh cut & paste Moooooooh!!!!

    HANKY PANKY JER aku tengok kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah DAP!!!

    Dan ini soalan tambahan untuk Mooooooh. Berapa sebenarnya harga project Penang Tunnel????

    1) Is it MYR 6.2 Billion???
    2) Or is it MYR 18.6 Billion plus kutipan tol selama 30 tahun???
    3) Or is it MYR 18.6 Billion plus kutipan tol selama 30 tahun plus MYR 305 Million????

    Hehehehehehe, OPEN TENDER KONON!!!! Setakat jemput Bidder submit proposal jer ikut OPEN TENDER, tapi tang Technical and Commercial Evaluation HANCUR LEBUR!!!

    INILAH OPEN TENDER GAYA DAP!!!!!

  33. raplahjingaa says:

    Kerajaan DAP Penang dulu kecoh mendabik dada, rakyaat Pulau Pinang akan dapat wifi free, internet satu pulau konon… RM 4 juta lingkup, internet habuk pun tak dak !!

    Pasal tunnel tu…satu besi piling pun tak dak lagi, tapi ratusan ekar reclaimed laut sedang di lakukan oleh zenith, tak dak kena mengena dengan tunnel pun, tapi nak buat high cost condo complex !! property swap konon.

    Celaka sungguh DAP !!

    Take my words, projek tunnel tu hanya diversion untuk mengaburi mata pecacai macam moooo, projek tu tak akan jadi !! yang depa dok aim, halau orang melayu dari tanjung tokong, reclaimed laut, buat compelx condo untuk cina spore, hongkong dan taiwan.

  34. WTF says:

    Banyak reclamation project yg sedang berjalan di Pulau Pinang.

    Dan dari jumlah reclamation project yg ada dalam berita, reclamation project Pulau Pinang lagi AGGRESSIVE berbanding Singapore!!!

    Nasib koranglah rakyat Pulau Pinang, inilah harganya bila membuat keputusan mengundi DAP sebagai parti pemerintah negeri Pulau Pinang!!!

  35. moo says:

    Sedih kat org UMNO dah meroyan, tiba2 nak concern pasal melayu selepas Penang jatuh ke PR. sadis…

  36. raplahjingaa says:

    Mesti lah UMNO concern kat melayu yang sebelum di perintah pembangkang hidup aman di sungai nibung, balik pulau, batu maung, teluk bahang, tanjung tokong …sekarang ni depa semua dihalau keluar oleh guan eng, termasuk lah orang melayu yang dulu penyokong pembangkang, la ni menangis jumpa ADUN UMNO minta tolong….

    adik beradik hang kaum immigrant dari India pun kena halau jugak dari kampung buah pala, dhoby ghat, jelutung, and beberapa tempat lagi…hang tak kesian ka kat depa, adik beradik hang jugak.

  37. WTF says:

    Mooooooh, takkan tak boleh jawab soalan aku Moooooooh!!!

    “Moooooh ada tak nasihatkan Lim Guan Eng tak masa Lim Guan Eng gunakan konsep “properties swap” 110 acres di Sri Tanjung Pinang Phase 2 (yg pada masa tu bernilai MYR 6.2 billion) untuk buat bayaran pada pemaju (Zenith) yg dapat award bina Project Tunnel dari Pulau Pinang ker Seberang Prai????

    Project pembinaan Penang Tunnel tu dijangkakan siap tahun 2025. Jadi properties sejumlah 110 acres di Sri Tanjung Pinang Phase 2 may goes up to three (3) times more than the current properties price.

    Tu belum lagi cerita Penang Tunnel akan melaksanakan kutipan tol selama 30 tahun!!!

    Apa yang lebih menghairankan, kenapa contract untuk pembinaan Penang Tunnel is awarded AHEAD of contract of feasibility study untuk membina Penang Tunnel (yg berjumlah MYR 305 Million).

    Kalau laporan feasibility studies menunjukkan yg pembinaan Penang Tunnel tak feasible atau perlu tukar tunnel route ke kawasan lain, apakah project pembinaan Penang Tunnel akan TERBATAL dgn sendiri dan berapa pulak compensation yg perlu dibayar (please take note Mooooooh, properties swap sudah pun bertukar tangan)

    So…apa yg hebat sangat pasal cerita open tender di Penang yang Mooooh cut & paste Moooooooh!!!!

    HANKY PANKY JER aku tengok kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah DAP!!!

    Dan ini soalan tambahan untuk Mooooooh. Berapa sebenarnya harga project Penang Tunnel????

    1) Is it MYR 6.2 Billion???
    2) Or is it MYR 18.6 Billion plus kutipan tol selama 30 tahun???
    3) Or is it MYR 18.6 Billion plus kutipan tol selama 30 tahun plus MYR 305 Million????”

    JAWABLAH LA MOOOOOOH KALAU HANG HEBAT!!!!

  38. Reds says:

    Aduh…mooh bangang ni wat kasi kotor jek tempat ni…copy paste sampah merata….dah bg tau kat artikel lepas pon bangang lagi….

  39. wong jowo says:

    dap pulau pinang bukan jual tanah je..dorg jual dadah..jual pompuan..jual burit

Leave a Reply