Menu Utama

DAP Kantoi, Tolong Jangan Korbankan Ayam Lagi…

IMG_5034575076268

DAKWAAN ahli parlimen DAP, Teressa Cock bahawa kononnya seorang murid orang asli beragama Kristian di Pahang, dipaksa memakai tudung dan menyertai persembahan Nasyid, bukan sahaja satu penipuan tapi lebih dari itu, kenyataan yang dilihat cuba mencetuskan kekacauan agama di negara kita.

Ia disahkan bohong setelah guru besar sekolah dimana kejadian tersebut di dakwa berlaku, telah menafikan murid berkenaan dipaksa oleh guru untuk memakai tudung seperti didakwa Teresa yang bergantung kenyataan dari sumber tidak rasmi.

Memandangkan guru besar berkenaan wujud sementara sumber Teresa entah sapa-sapa, maka wajiblah kita percaya dengan guru besar berkenaan. Tak tahulah kalau sumber tidak rasmi Teresa itu akan mempunyai nama dalam masa terdekat untuk menyokong dakwaannya itu.

Apa pun, penulis nak kata bahawa selama hari memang macam itulah modus operandi yang digunakan, cipta dan sebar berita separuh betul, walhal anak cock ini tahu yang rakyat negara ini begitu sensitif dengan isu-isu berkaitan agama.

Penulis nak kata, dakwa dan tangkap perempuan ini, malangnya, dengan pelbagai precedent case berkaitan Akta Hasutan sekarang, penulis bimbang Teresa akan dilepaskan kalaupun ada laporan dibuat dan peguam negara membuat keputusan untuk mendakwanya dibawah Akta tersebut di Mahkamah.

Sememangnya, sejak 10 tahun kebelakangan ini, lebih ramai orang terlepas dari Akta Hasutan, berbanding yang lekat. Kalau lekat di Mahkamah lebih rendah sekalipun, di peringkat Mahkamah lebih tinggi, selalunya orang yang berkenaan (lebih-lebih lagi orang politik), dibebaskan, lebih-lebih lagi kalau dakwaan itu berdasarkan ‘kata-kata yang dikeluarkan’ ahli politik berkenaan.

Jadi penulis menyokong kalau Akta Hasutan ini dimansuhkan dengan segera dan membuka jalan kepada perlaksanaan Akta baru yang lebih berkesan dan lebih penting lagi tidak terikat dengan pelbagai kes terdahulu yang telah diputuskan.

Inilah dulu masalahnya dengan Akta Keselamatan Dalam Negeri(ISA). Antara sebab kenapa ia dimansuhkan pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak dulu ialah kerana terlalu banyak keputusan terdahulu berkaitan dengan akta tersebut menjadi rujukan hakim bicara sehingga menyukarkan sabitan walaupun agensi penguatkuasaan telah menjalankan tugas mereka.

Walaupun banyak pihak mencemuh tindakan tersebut, tapi ternyata negara kita secara keseluruhannya masih selamat dari aktiviti keganasan kerana undang-undang yang menggantikannya, SOSMA masih mampu mengisi kekosongan yang ditinggalkan ISA dulu. Cuma sebab nak lebih efektif, sebab itulah ada cadangan untuk mewujudkan Akta Anti Keganasan disamping SOSMA.

Itu saja, bukan sebab SOSMA tak mampu ganti ISA.

Oh ya, selepas dikantoikan ini, penulis harap tidak ada kejadian ayam mati dilempar ke pejabat Teresa atau drama-drama yang seumpama itu. Tolonglah, kita dah muak.






10 Komen to DAP Kantoi, Tolong Jangan Korbankan Ayam Lagi…

  1. itsme says:

    spt biasa pasti akan ada tindakan balas slps ini, ini hanya utk membangkitkan isu dan topik sebenar pasti mahu menjadikan kristian agama yg di angkat martabatnya dimsia walaupun selama ini tiada siapa yg mengusik mrk org2 nasrani ini… walhal mrklah yg mengusik kita org2 islam.. mrk sendiri takut dgn bayang2 mrk.. syaitan2 & dajjal mmg itulah kerja mrk.

  2. Memang Terok says:

    Jika murid cina diajar baca doa, disuruh pakai baju kurung, pakai tudung. Jika murid India di ajar solat dan memakai tudung . Jika murid orang asli disuruh menyertai nasyid dan memakai tudung… Dimanakah silapnya perbuatan serupa ini. Kita tidak nampak apa2 silap , diskriminasi mahupun paksaan.

    Ini adalah kerana itu semua berlaku disebuah negara yang agama rasminya Islam.

    Kafir sekarang sudah naik tocang , kurang ajar dan lupa diri. Sudah mula menyoal hak agama kita sedangkan kita tidak pernah menyoal amalan mereka. Kita tidak pernah menegur kenapa mereka membakar kertas, kenapa mereka membuat kotor dengan menabur sampah seluruh bandar.

    KUrang ajar sungguh kafir berok ini semua.

  3. hajimat says:

    Apa strategi di sebalik provokasi-provokasi yang tidak henti-henti ini?
    Kalau kita buat, dituduh Melayu rasis, UMNO rasis, BN rasis. Kalau mereka buat, itu hak asasi yang termaktub dlm perlembagaan.
    Semua pihak jadi terkedu, menggeletar ketakutan.
    Apakah akan ada akhirnya dan bagaimana?
    Tunggu dan lihat!

  4. Umnoover says:

    Go to hell teressa.

    Yang kita pulangkan bible tu buat apa, tak faham kenapa lembik benar orang melayu kat semenanjung ni..

    Berapa ramai penganut katholik kristian di semenanjung yang cakap dalam bahasa malaysia (mother tongue)?? Diaorang baca ke dalam bahasa malaysia? Itu yang jadi persoalan kenapa bible dicetak dlm bahasa malaysia. Tujuannya sangat meragukan. Itu belum kira kitab bible di seluruh dunia kecuali indonesia yang tidak menggunakan istilah ‘Allah’.

    Kalau di sabah sarawak kita boleh faham dan terima sebab mereka memang berkomunikasi dalam bahasa malaysia walaupun loghat sana..

  5. dkds says:

    celaka punya wanita DAP!

  6. alimedanbaru says:

    MACAM MANA DIAORANG NAK HORMAT MELAYU
    MACAMANA DIAORANG NAK HORMAT PEMIMPIN NEGARA ISLAM YG MELAYU
    SEBAB KEBANYAKAN ORANG UMNO SENDIRI KURANG AJAR
    MULUT MACAM MAK BAPAK TAK AJAR
    KUTUK NAJIB BUKAN MAIN..
    sedangkan yg mengutuk tu jadi pemimpin anak bini pun belum tentu sempurna
    inilah dia orang Melayu
    suka salahkan musuh.. dimasa yg sama kutuk pemimpin sendiri
    sedang dia sendiri tidak pernah sokong kepimpinan 100%
    KALAU MALAYSIA NI DIPIMPIN OLEH BUKAN PEMIMPIN UMNO DAH LAMA NEGARA INI JADI LEBENON DAN IRAQ MASA KINI!

  7. Jambol says:

    Kita harus berasa BANGGA kerana mempunyai Peguam Negara yang menganggap diri mereka cekap. Sebagaimana diramalkan terlebih dahulu, Tian Cua pun boleh bebas daripada tuduhan menghasut kes Lahat Datu ! Najib masih tidur lagi . . . .

  8. raplahjingaa says:

    Awat bang ali, angin satu badan hari ni ?? hahahahahahah…

  9. semangat dato' haron says:

    Abang Ali kita hormat Najib, tp kesabaran kami ada hadnya. Tindak tanduknya merugikan Melayu Islam. Kita dh bg masa lama pd dia dan kita sokong dia sekaligus menyelamatkan UMNO BN pada PRU lepas. Akuilah di akar umbi semakin ramai yg x berpuas hati dgn cara beliau memanfaatkan undi Melayu Islam yg lebih memudaratkan orang Melayu Islam dgn penghapusan ISA dan cadangan menghapuskan akta hasutan serta moderation campaign yg diperalatkan oleh tokoh2 penentang kerajaan. Bukan beliau x bagus tp dia bukanlah calon sesuai utk memimpin UMNO berhadapan musuh yg amat ganas di zaman ini. Dikhuatiri jika beliau meneruskan rentak yg sama, nasib beliau akan berakhir sama seperti Tunku Abdul Rahman. UMNO ini ramai negarawan dan tokoh pejuang, cubalah Najib luangkan masa utk mendengar pandangan mereka dari penasihat2 yg berpendidikan barat tu. Negara kita acuan kita jgn ikut sgt cara Obama dewan senat dan perwakilan rendah mereka pun dh dikuasai Republican menunjukkan kegagalan beliau.

    lagi satu kurangkan berselfie, buruk sgt orang tua berselfie.

Leave a Reply