Menu Utama

Barang Naik Bukan Disebabkan GST

gst TIPU

KUALA LUMPUR, 21 Nov – Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) turut menjadi mangsa pakatan rakyat. “Psywar” bahawa GST bakal menaikkan harga barang sekaligus membebankan rakyat dengan teruk menjadi mainan mereka. Sesungguhnya kejayaan perlaksanaan GST dan kesan positif terhadap negara akan memusnahkan harapan pakatan rakyat sekali lagi.

Oleh itu, semua pihak bertanggungjawab untuk memberi pemahaman sebenar kepada rakyat bahawa GST bukan menjadi punca utama kenaikkan harga barang-barang. Selain itu juga pilihan yang kita buat dalam berbelanja akan menentukan samada kita akan dikenakan GST atau pun tidak.

Rakyat perlu tahu bahawa 54 peratus daripada lebih 900 barangan akan turun harga selari dengan pelaksanaan GST itu. Perkara ini berlaku kerana sebelum ini, barangan berkenaan dikenakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan sebanyak 10 peratus. Dengan pelaksanaan GST maka barangan berkenaan hanya dikenakan cukai sebanyak enam peratus saja. Ini merupakan antara fakta yang cuba disorokkan oleh pakatan rakyat.

Selain daripada itu juga, barangan keperluan harian tidak dikenakan GST. Namun barangan bukan keperluan harian yang tidak dikenakan cukai sebelum ini pula akan dikenakan GST. Itulah yang kita maksudnya dengan langkah bijak berbelanja akan menentukan kadar GST yang akan ditanggung oleh seisi rumah.

Sebelum ini rakyat Malaysia tidak menyedari bahawa mereka telah pun membayar cukai jualan dan perkhidmatan (SST)yang menjadi sebahagian daripada kos barangan dan perkhidmatan tanpa disedari. Selama ini cukai 6 peratus bagi perkhidmatan tertentu seperti di hotel dan restoran mewah telah lama dilaksanakan. Satu lagi cukai penggunaan yang selama ini dibayar rakyat tanpa disedari adalah cukai jualan.

“Sebagai contoh, minuman berkarbonat dikenakan cukai jualan 10 peratus, tetapi lazimnya pengeluar tidak menyatakan cukai itu dalam bil kepada pengguna akhir. Jika minuman itu dikatakan berharga RM11, harga sebenarnya adalah RM10 ditambah dengan cukai sebanyak RM1.

“Bagaimanapun, pengguna menyangka mereka membeli minuman berharga RM11 dan bukannya RM10 ditambah dengan cukai RM1”

Fakta bahawa cukai GST dapat mengelakkan cukai berganda dalan SST juga cuba dikaburi oleh pakatan rakyat dengan hanya menperbesarkan propaganda bahawa barang naik dengan GST.

“Di bawah sistem sedia ada mengambil contoh di atas, jika kita membeli minuman berkarbonat di hotel, pengguna bukan sahaja membayar cukai RM1.08 tetapi juga tambahan cukai SST 6 peratus yang dikenakan pihak hotel pula,”

Dalam GST , masalah cukai berganda dapat diatasi kerana cukai yang dibayar pemilik hotel diperolehi semula dalam bentuk kredit cukai input dan tidak mewakili kos kepada hotel.Di bawah sistem SST harga minuman berkarbonat itu adalah RM14.58. Manakal di bawah GST pula, harga minuman yang sama adalah RM13.25, pengurangan sebanyak 9 peratus (atau RM1.33). Jadi adakah minuman itu menjadi 6 peratus lebih mahal? Tentunya tidak.

Kesimpulannya pasti iaitu GST tidak menyebabkan harga barangan naik.






11 Komen to Barang Naik Bukan Disebabkan GST

  1. […] Rakyat perlu tahu bahawa 54 peratus daripada lebih 900 barangan akan turun harga selari dengan pelaksanaan GST …read more […]

  2. raplahjingaa says:

    Barang naik sebab peniaga menaikan harga barang, dan kerajaan tak reti-reti nak control….equation yang mudah !!

  3. system baru says:

    barang naik sebab kos gaji naik ramai yg tak sedar, pasaran meningkat dan kekurangan bekalan .jadi apek ambil untung tinggi. Aku percaya apek dapat murah kemudia jual dengan harga tinggi ia

  4. malaysia obes says:

    Kurang2kanlah makan. Malaysia ni antara negara plg obes sekali. Kalo permintaan rendah sah2 harga brg turun. Lagi satu jgn eksport sumber makanan negara. Itu sbb brg naik, bekalan sume dh eksport. Tolong hadkan restoran 24 jam. Suatu budaya x sihat di kalangan rakyat Malaysia. Sepatutnya waktu malam tidur dan beribadat. Ni ramai rakyat berpeleseran di tengah malam. Kalo kt Eropah mana ada banyak bisnes beroperasi lepas waktu malam. Tu yg jenayah kurang…lg satu hadkan pusat hiburan. Bawa masalah sosial je…

  5. Mek esah says:

    Barang naik sebab kerajaan bodo…cakap berbelit2 ngalahkan keling

  6. dina says:

    byk sgt baca text book…..get real lah….barang akan naik jugak selagi peniaga2 sampah ni tak di bendung …bila lah org kerajaan ni nak sedar….oh ye lupa…kerajaan pun sama ambik peluang…yang merana rakyat biasa ni hah!!!

  7. system baru says:

    mek esak cuba tanya ketum .’kenapa Ketum naik harga macam mana tak risau penyokong pkr ini pemintaan tinggi dan pengluaran kurang. Macam mana kawal harga ia mungkin penasihat ekonomi negeri selangor terhebat pkr boleh menbantu turun harga ketum semakin meningkat2 akhir2 ini

  8. alimedanbaru says:

    ekonomi negara dikuasai oleh Cina
    pemborong, pembekal dan peniaga utama adalah mereka
    kalau kepala mereka naikkan maka berjangkit semua naik
    kalau kepala mereka nak turunkan sikit maka berjangkit semua turun sedikit
    orang Melayu tukang beli
    harga ditentukan pembekal, pemborong dan tukang jual bukan tukang beli
    sejak bermenjak Cina memeras dan mencekik poket rakyat
    mereka untong besar tetapi tipu taksiran income tax
    untong berjuta tapi bayar cukai ciput
    dgn GST mereka dah tak boleh lari
    mereka mempromosikan GST sebagai NAIK HARGA
    sesetengah orang Melayu yg bablol yg jadi lidah Cina turut bersorak kata GST memeras
    dasar bangang Melayu Pas dan PKR sebab tu kena tipu hidup2 dgn Anwar dan Hadi n gang
    kit siang dan guan eng..senyum lebar

  9. azmir says:

    Mana harga barang tak naik….. gaji RM1 sebulan, tapi claim hujung tahun RM15 juta… siapa yang kene tanggung kalau bukan rakyat… itu belum ada GST lagi…

  10. bangKano says:

    Woii mek esah perumpamaan melayu kata cakap berbelit belit lidah bercabang macam keling dah lapok pun…kini ada puak puak spesis biawak sapa kau nak tau hah…? Dah tentu para ustaz dari hamPAS tuu ha…pi tengok Tokguru Pok Nik & Hadi AWang dia cakap pernah konsisten pagi cakap lain bila petang dia konar plak semacam jerrr…kan tu lidah berbelit kan mek esah…?

  11. poyo says:

    bukan sbb gst.habis yg kerajaan kate blh dpt 30bilion tu bukan duit gst pengguna dr mane dtgnye.

Leave a Reply

Threesome