Menu Utama

Apa Sudah Jadi, Tidak Boleh Berbahasa Melayu, Ada Mykad, Boleh Mengundi?

Malaysia mungkin dilanda skandal kewarganegaraan terbesar jika benar dakwaan bahawa banyak individu berbangsa Cina dari luar negara masuk secara haram ke negara ini kini mempunyai kad pengenalan Malaysia yang sah.

Jika sebelum ini kenyataan ini hanya sebagai gosip tepi jalan, namun penemuan krew 999 TV3 dalam serbuan ke pusat hiburan di Melaka baru-baru ini membuka satu pendedahan yang mengejutkan.

Menurut pendedahan 999 malam tadi, wanita berketurunan cina bekerja Pegawai Perhubungan Pelanggan yang diperiksa oleh penguatkuasa langsung tidak boleh berbahasa Melayu meskipun mempunyai mykad atau kad pengenalan warganegara Malaysia yang sah.

“Beliau langsung tidak boleh berbahasa Melayu. Kita minta kira satu hingga sepuluh pun tidak boleh. Ini sangat meragukan. Kita serahkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara untuk tindakan,” kata pegawai penguatkuasa kepada TV3.

Menurut laporan 999 TV3, Gadis berbangsa cina ini juga mempunyai wajah berlainan dari gambar dalam Mykad dan tidak dapat mengingati nombor mykad sendiri.

Jika selama ini kita merasa hairan dengan peningkatan jumlah pengundi Cina biar pun mempunyai kadar kelahiran yang rendah, mungkin inilah yang sebenarnya berlaku.

Tulisan ini bukan bersifat perkauman, kita cuma mahu kerajaan menyiasat dengan serius mengenai situasi ini. Sudah banyak cakap-cakap bahawa terdapat usaha terancang menambah jumlah kaum Cina di negara ini melalui pemberian mykad milik orang orang cina lain yang telah meninggal.

Jika beliau sudah ada mykad sudah tentu beliau juga layak mengundi. Soalnya berapa seperti gadis ini dan apakah ini punca kekuatan DAP?






25 Komen to Apa Sudah Jadi, Tidak Boleh Berbahasa Melayu, Ada Mykad, Boleh Mengundi?

  1. Uturn says:

    Ni la pengundi2 dap tu

  2. james bond says:

    Kerajaan kena siasat. Semoga terbongkar segala sindiket.

  3. raplahjingaa says:

    Tak payah lah nak hairan, benda ni dah berlaku lama dah…hangpa pi kat penang tengok…10 cina yang hangpa jumpa 2 tak reti berbahasa melayu.

    Lepas tu hangpa pi tanya jabatan pendaftaran, berapa ramai cina yang dah mampoih IC depa dikembalikan pada kepada pejabat pendaftaran oleh waris depa ?? dalam 100 ada kot 1.

    La ni pulak kementerian perlancongan minta kerajaan bagi visa on arrival pada pelancong dari China dan India….tak ka tu satu kerja bodoh !!

  4. Aurora Borealis says:

    Baru tau ka?? lama dah pun…tapi apa tindakan? yilek..

  5. wong jowo says:

    cina babi la tu seludup org

  6. aa says:

    di seri kembangan ramai pendatang cina

  7. system baru says:

    Kereta s class mampu seludup tokong dap ,tak kan manusia tak mampu seludup oleh tokong itu

  8. anak abah says:

    saksi tu kena jaga betul. kang ada samseng ugut dan bagi tekanan hingga bunuh diri. mati. buang kes! jgn jadi mcm teoh bengkok.

    ngo desak tubuhkan satu rci siasat kenapa cina tidak boleh berbahasa melayu!!
    jangan pandang remeh hal ni. jika kes teoh dorang cina boleh desak hingga tubuh rci, takkan ngo melayu tak boleh.

  9. Badrole Amin says:

    bagaimana kita nak buat kerajaan sedar bahawa ada sindiket amat licik yang memalsukan mykad ini untuk perempuan-perempuan cina sundal ini dimana status kerakyatannya(Malaysia) diragui kerana tidak tahu bercakap BM walau sepatah?

    apakah SPRM sudah berjaya mengurangkan peratusan pegawai-pegawai yang korup dalam imigresen dan JPN?

  10. gambus says:

    lawak apa ni ?? benda dah lamaa oiiii , bukan jee bangsa cina TAPI orang india yang makin ramai kat Malaysia ni yang dibawak masuk daripada india

  11. korokstabang says:

    dulu waktu hisammuddin menteri dalam negeri bagitau terdapat beraatus ribu pendatang asing dari cina yang masuk tapi tak keluar bagaimana kesudahan yang sudah jumpa kaa belum, kerajaan harus menyiasat hingga ke akar umbi siasat juga pegawai2 di jabatan pendaftaran negara kemungkinan besar ada sindiket yang terlibat sehingga membolehkan mereka memiliki kad mykad.

  12. semangat dato' haron says:

    Inilah akibatnya apabila SPA lebih mementingkan kroni dan mengambil mereka yg x berintegriti menjadi pegawai kerajaan. Yg aku pelik mereka yg dilantik ni banyak penyokong kuat pembangkang. Kebetulan atau memang sudah dirancang.

    SPRM sila siasat JPN.

  13. semangat dato' haron says:

    Sejak MH370 jumlah pelancong China merosot teruk….mungkin ada hikmahnya yg Allah nk tunjuk.

  14. hajimat says:

    Alhamdulillah. Akhirnya timbul juga bangkai-bangkai gajah yang busuk ini. Mudah-mudahan ianya tidak ditutup dengan nyiru.
    Saya pernah terjumpa anak Cina belasan tahun yang sepatah harah tak tau BM kecuali “wa tak tau gulayu”.
    Bagaimana dgn anak-anak Cina yg meninggal semasa kecil? Ianya tidak dilapurkan, surat beranak mereka digunakan untuk anak luar nikah dari Hospital Cina dan anak angkat import dari China? Subhanallah!!

  15. Jambol says:

    Buka banyak-banyak lagi SJK di seluruh Negara dan beri duit berjuta-juta. Kebanyakan sekolah-sekolah ini berhawa dingin dengan persekitaran yang dilengkapi dengan taman bunga, sementara sekolah-sekolah Kebangsaan hanya pakai kipas, itu pun banyak yang rosak.
    Sekarang ini ramai dah Cina, terutamanya generasi muda, dah tak tahu berbahasa Melayu. Agaknya buta kerajaan sekarang ni.
    Tak lama lagi kacaulah Negara ini. Melayu lawan Cina, Melayu/Islam lawan Kristian………

  16. jentayu says:

    bukan takat kelab2 malam dan rumah2 urut. aku penah masuk satu kedai kek cina kat subang jaya dan tanya dlm bahasa melayu slang cina tak reti. cakap English pun tak paham. sebangsat2 cina pun mesti boleh cakap melayu yang mudah sekurang2nya utk proses jual beli. bila bos dia sedar cepat2 intervene dan suruh dia duduk dapur. kdn dan imigresen kena gempur kedai2 cina ni dan bukan terhad takat tempat2 maksiat je. tak susah kalo nak banding dgn india sebab china bukan Negara sumber pekerja asing. ini satu cara nak checkmate politik dap babi.

  17. raplahjingaa says:

    Tu la pasal, tu najib dok mengila bagi bantuan pada sekolah cina, nak pancing undi, jangan harap la cina nak bagi undi kat BN atas satu sebab yang nyata, BN didominasi oleh orang Melayu, dan tak dak pun dalam perlembagaan yang SRJKC harus di bantu kerajaan walaupun ianya dibenarkan.

    Hapuskan SRJKC maka akan lebih harmoni lah negara ni.

  18. tun teja says:

    During previous PRU, there are few chinese who played with an agenda that the gov is hooking up with the bangladeshis who have been given malaysian ic for voting purpose. Dont the gov think, how they played with the issue and rather than calling bangla, better to call indons who have quite similar faces like the local malays? Its a created propaganda to hide their moves and actions. Pls ensure of compulsory enforcement on the deceased ic, tak kisahlah chinese ke.,sume kene amik the ic. Tgk juga population chinese yg hampir menyamai population melayu sedangkan kadar kelahiran secara purata keluarga chinese dlm 2 atau 3 org anak….yg kita taknak adalah org yg mengakumalaysian tp khianat kpd negara dan berusaha utk jatuhkan kerajaan yg dilantik secara sah

  19. Syed says:

    Seriys KDN kena siasat… sebelum pernah dengar bhw orang cina kalau ada kematian merela tak report polis… mereka guna balik sijil lahir tu utk bawa anak cina dari luar negara utk budak tu… besar terus b7at IC… wallahualam…

  20. Sontoloyo says:

    Tapi yang selalu dihilight hanya pendatang se-rumpun dan se-agama…

  21. Sontoloyo says:

    Ini juga satu sebab mengapa SJKC mereka ingin pertahankan sebab senang untuk mereka bersembunyi di sinim

  22. kukubima says:

    KALAU MELAYU NAK SELAMAT,BN NAK SELAMAT (BN TAU BUKAN NAJIB!!) TAK ADA CARA LAIN MELAINKAN “WAJIB” LAKSANA SISTEM BIOMETRIK PADA PRU AKAN DATANG,DAN JUGA DALAM PROCEDURE PEMERIKSAAN OLEH POLIS DAN IMIGRESEN DAN JUGA LAIN LAIN AGENSI KERAJAAN.SALAH SATU SEBAB KENAPA PEMBANGKANG KHUSUS NYA DAP MENENTANG KUAT SISTEM BOIMETRIK PADA PRU LALU ADALAH DISEBABKAN MEREKA KHUSUS NYA DAP BANYAK MENTERNAK PENGUNDI HANTU DARI TIONGKOK.

  23. terangsang says says:

    aku dah bosan dengar benda ni ‘ dah berpuluh tahun lepas. aktiviti tertutup dalam rumah tangga orang memang susah nak kesan. macam diaorang kata jangan resis. dirumah mereka kau tahu apa diaorang kata..? patut budak budak u yang kuat merusuh tu diberi peluang untuk selesaikan masalah ni. he.he

  24. ninja says:

    1. Wajib fasih bahasa Melayu untuk dapat MyKad
    2. Wajib fasih bahasa Melayu untuk dapat Passport
    3. Wajib fasih bahasa Melayu untuk menjawat jawatan di perkhidmatan awam
    4. Wajib fasih bahasa melayu untuk lulus peperiksaan dan masuk Universiti
    5. Wajib fasih bahasa Melayu untuk dapat PR
    6. Wajib fasih bahasa Melayu untuk dapat kerakyatan

    seterusnya

    1. Sijil Kelahiran dan MyKad perlu diperbaharui setiap 15 tahun untuk mengelakkan penipuan kewarganegaraan..
    2. Wajib ditemuduga semula dalam bahasa melayu

Leave a Reply