Menu Utama

Adakah Anwar Tahu “Dia Bersalah” Lalu Suruh Shafee Belajar Undang-Undang Semula?

Peribahasa buku bertemu ruas mungkin sesuai dalam pertarungan rayuan Kes Liwat Anwar Ibrahim ke atas Mohd Saiful Bukahri Mohd Azlan, kerana ia membabitkan seorang peguam jenayah terkemuka dan seorang bekas Hakim, iaitu antara Tan Sri Shafee Abdullah dan Datuk Gopal Sri Ram.

Namun yang merasa bahana kali ini ialah Anwar Ibrahim sendiri. Merasakan sukar untuk melepaskan diri kali ini, Anwar menuduh Shafee Abdullah tidak tahu undang-undang dan hanya bercakap politik bukannya menjawab persoalan undang-undang yang dibangkitkan oleh pihaknya.

Launching a broadside against the government-appointed prosecutor in his sodomy appeal, Opposition Leader Anwar Ibrahim said Muhammad Shafee Abdullah should return to law school.

Speaking to reporters at the Palace of Justice in Putrajaya, Anwar accused the veteran lawyer of making political speeches, instead of addressing the points raised by the defence.

Shafee, he added, had turned the proceedings into a “political trial and media charade”.

Sebenarnya sepanjang tiga hari penghujahan balas Shafee telah menyentuh satu persatu perkara yang dibangkitkan oleh Anwar Ibrahim termasuk isu penting mengenai sampel DNA, alibi, dan kredebiliti serta keadaan mental mangsa yang tidak melawan terhadap antagonis dominan seperti Anwar Ibrahim.

Kenyataan Anwar Ibrahim bahawa Pendakwa Raya tidak menjawab hujahan undang-undang hanyalah bertujuan meyakinkan penyokong beliau ada konspirasi politik jika beliau didapati bersalah. Anwar mungkin “master of politic” di Malaysia, namun menyuruh Shafee belajar semula undang-undang sangat melucukan.

Anwar lulusan undang-undang universiti mana?

Berikut ialah bukti bagaimana Shafee menjawab persoalan undang-undang yang ditimbulkan oleh bekas hakim Gopal Sr Ram.

PUTRAJAYA 3 Nov. – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak pernah menafikan bahawa beliau ada membawa masuk botol minuman jenama ‘Cactus’ ketika ditahan semalaman di lokap Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur pada 16 Julai 2008.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga tidak pernah menyangkal bahawa beliau ada menggunakan tuala Good Morning, berus gigi dan ubat gigi yang dibekalkan oleh pihak polis sewaktu ditahan.

Oleh itu, adalah tidak dapat dinafikan bahawa ujian analisis profil asid deoksiribonukleik (DNA) terhadap tuala, berus gigi dan botol minuman yang diambil dari lokap dan ditemukan profil DNA Lelaki Y adalah merujuk kepada Anwar.

“Ketika ditahan, Anwar dibekalkan dengan satu bungkusan berisi tuala, sabun, berus gigi dan ubat gigi. Apabila beliau meninggalkan lokap, bungkusan tersebut telah dibuka dan barangan yang dibekalkan berada di sekitar lokap termasuk botol air minuman yang dibawa masuk sendiri oleh Anwar.

“Sehingga di peringkat Mah-kamah Rayuan, Anwar tidak pernah menafikan bahawa dia ada menggunakan barangan tersebut,” kata Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah.

Tambahnya, penemuan profil DNA yang sama pada bahagian atas salur dubur menunjukkan berlakunya penetrasi.
Muhammad Shafee yang menge­tuai pasukan pendakwaan berkata demikian ketika mengemukakan hujahan balas dalam rayuan akhir Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) berhubung hukuman penjara lima tahun setelah didapati bersalah meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Rayuan tersebut yang dijadualkan selama dua hari pada 28 dan 29 Oktober lalu, memasuki hari kelima hari ini di Mahkamah Persekutuan.

“Keterangan Anwar sebelum ini menyatakan bahawa dia ada dibawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk pemeriksaan sewaktu ditahan namun beliau enggan memberikan sebarang sampel DNA. Beliau juga ada mengatakan bahawa ada putik kapas dimasukkan ke duburnya namun pihak pendakwaan tidak membuat sebarang perbandingan analisis DNA menggunakan putik kapas tersebut.

“Sekiranya benar, ini (pertuduhan liwat) adalah konspirasi, pendakwaan boleh sahaja menggunakan putik kapas tersebut untuk perbandingan DNA namun kami tidak berbuat demikian demi menghormati permintaan Anwar yang enggan memberikan sampel DNA beliau.

“Malah saksi-saksi yang menjaga Anwar di lokap juga hanya menceritakan apa yang dia lihat, kalau betul konspirasi, saksi boleh mengatakan bahawa dia benar-benar melihat Anwar menggunakan barangan yang dibekalkan,” kata Muhammad Shafee.

Hujah pembelaan yang mengatakan bahawa barangan tersebut telah diambil secara salah ekoran penahanan Anwar adalah tidak teratur, Muhammad Shafee menyatakan, menurut Akta Keterangan 1950, apa jua bahan bukti yang ditemui dan relevan terhadap sesuatu kes boleh diterima masuk kecuali perkara itu telah dinyatakan secara spesifik.

“Tiada pada mana-mana bahagian Akta Keterangan yang menyatakan bahawa barang yang diperoleh secara salah tidak boleh diterima masuk kecuali ia telah dinyatakan secara terperinci. Selagi mana ia relevan pada kes, selagi itu ia boleh diterima pakai,” ujar peguam terbabit.

Menyentuh mengenai Alel 18 yang dikatakan sebagai DNA lelaki ketiga dan tidak diketahui, Muhammad Shafee menyatakan ia adalah ‘droping’ kerana ia hanya muncul pada salah satu lokus dan bukannya berpunca daripada individu yang tidak diketahui.

Alel 18 tersebut ditemui pada calitan kapas yang diambil dari permukaan dubur Mohd. Saiful Bukhari yang berkemungkinan berpunca apabila mangsa itu menggunakan tandas duduk.

Muhammad Shafee turut menjelaskan bahawa penahanan Anwar adalah mengikut peruntukan undang-undang malah ‘terlebih’ kerana mengikut peruntukan Seksyen 377 Kanun Keseksaan, tiada waran tangkap diperlukan untuk menahan seseorang individu yang disyaki terlibat dengan jenayah tersebut. – Utusan Malaysia

Ini baru laporan akhbar, kalau duduk di Mahkamah atau baca penghujahan bertulis mahu menangis macai-macai Anwar. Cukuplah Anwar buat lawak dalam politik. Jangan tukar pentas undang-undang sebagai jenaka juga.






12 Komen to Adakah Anwar Tahu “Dia Bersalah” Lalu Suruh Shafee Belajar Undang-Undang Semula?

  1. […] Launching a broadside against the government-appointed prosecutor in his sodomy appeal, Opposition Leader Anwar Ibrahim said Muhammad Shafee Abdullah should return to …read more […]

  2. ToraTora says:

    “If Anwar is set free, we will know our judicial system is independent and fair. If not, then it is clear that the system has been tainted by political influence.”-Tian Chua

    BODOH punya kapirr

  3. usin patalon says:

    apa perlunya anwar mempertikai dan memperlekeh kredibeliti pendakwa? sekiranya pendakwa adalah peguam yang tidak bagus dan tiada kredibeliti, ia adalah BERITA BAIK untuk anwar. seorang peguam pendakwa yang lemah sepatutnya dipuji oleh anwar, bukan memperlecehkannya. bukankah peluangnya UNTUK BEBAS lebih cerah jika pendakwa lemah, lembab dan tiada kredibeliti? apa maksud anwar sebenarnya. sebelum ini anwar bersungguh2 untuk menolak perlantikan shafiee abdullah sebagai pendakwa sebab dia lemah? kah!kah!kah! orang gila sahaja yang suka didakwa oleh pendakwa yang hebat..!!!

  4. semangat dato' haron says:

    Whateverlah nuar, masa ko di dunia dh sampai, blm lg di akhirat

  5. tengkudin says:

    kimak punya cinakeding sekor ni…apa jadi kunun dalam masa 5 bulan dulu dia kata akan tawan Malaysia? bukan ke dia kata kan?

  6. Memang Terok says:

    Cinabeng itu semua nampak macam sokong Anwar atas dasar sekutu saja. mereka sedar terlalu sukar untuk Anwar terlepas kali ini kerana mereka juga tahu Anwar dibicara atas jenayah yang memang dia lakukan.

    Masakan mereka tak tahu Anwar saeorang peliwat. Masakan dia tak tahu Anwar kaki putar alam. Mereka sedar Anwar terpaksa tarik politik bagi menyelesaikan masaalah peribadi dia. Anwar menyalahkan semua orang lain yang menyekat dia dari terus amalkan kesukaan dia , ye ini meliwat.

    Kenapa Anwar hingga kini tidak buat perkara2 dibawah :-

    1. bawak bini dia jadi saksi alibi kemahkamah
    2. Saman semua orang yang mengatakan dia peliwat
    3. Bersumaph laknat saperti saiful buat
    4. hantar semua gadget electronic untuk test di luar negara mengguna teknoloji canggih bagi mengesahkan keaslian, termasok video china doll.

    Hari ini Safie sudah hurai satu persatu mengenai sumber DNA yang didakwa ditamper. Anwar tidak pernah menafikan benda itu memang disentuhnya/diguna oleh nya. Anwar juga tidak pernah menafikan dia benar2 berada di condo berkenaan dihari dia dikatakan meliwat. Dia boleh saja cakap dia berada di Indon pada hari tersebut. Jika tak ada bukti cop passport Anwar boleh saja cakap dia ikut jalan tikus, naik bot pancong dari pulau ketam ke Indon. Anwar siapa tak kenal, master of putar alam. Datuk Nalla sudah lama sahkan perkara ini yang Anwar boleh sembahyang berjemaah disiang hari dan main perempuan malam hari. Nalla tidak berbohong. Nalla juga tak pernah disaman Anwar kerana kenyataan dibuatnya.

    Kes Anwar tak rumit langsong untuk melayakan tertanggoh sebanyak 69 kali. Kes Anwar kes direct. Meliwat , mangsa buat lapuran lalu dia ditangkap. period

  7. wong jo woo says:

    biawak sekor ni mana nak ngaku dia salah..sebab dia ni dh bukan manusia dh jadi setan..mmdla setan ingat dia sndiri butul..

  8. GT86 says:

    Orang yg belajo sastera nak citer pasal undang2. Pastu fitnah orang.
    Tak nafikan pun yang dia dah main lubang kunyit. Selamba jea takde rasa malu pun, mengaku Islam lagi. Suka sgt dapat jadi kaum Nabi luth yang Allah laknat tu.
    Padan muka Nicky Ajis dan Hadi Awangan yg back up gila2 pada pengaku peliwat ni. Yang kononnya lebih Islam. Dulu banyak sangat menghalalkan perkara2 mungkar, skrg tgh pungut hasil, kemaluan sentiasa. Dulu yang guling2 atas jalan dah gerenti rasa bodoh sangat sekarang.
    Semua ni di sebab kan mamat sastera ni….. Sasterawan negara pun dah tak senonoh

  9. syaa says:

    si anuar guna bekas hakim?majlis peguam kata tak boleh gunakan bekas hakim.tapi klu anuar punya pasal buat apa pun boleh.majlis peguam takkan bangkang punya.cilako majlis peguam penipu.

  10. dkds says:

    Anwar ini bila buat kenyataan dia fikir orang lain juga macam penyokong bebalnya itu….

  11. Syed says:

    Kalau anwar kata tak besalah …. ayoh serahkan sample DNA depan hakim dalam mahkamah test depan hakim…. kalau negatif bebaskan terus… tak guna berpusing2 tuduh konspirasi la… apa kaa… ayo ada berani kaa nuarr juburr…

Leave a Reply

Threesome