Menu Utama

Tak Ramai Sedar, DAP Memang Menjadikan Pulau Pinang SIFAR MELAYU

lgeCatatan sejarah membabitkan Pulau Pinang telah lama diherotkan semata-mata untuk mengambil hati kaum pendatang yang banyak tertumpu ke pulau tersebut. Dari buku-buku sejarah yang digunakan untuk pembelajaran di sekolah, mahupun di pusat-pusat pengajian tinggi, sejarah Pulau Pinang hanya bermula pada 11 Ogos 1786 apabila Francis Light, seorang privatier atau sebenarnya lanun yang bekerja untuk Raja Britain di bawah nama Syarikat Hindia Timur menamakan Tanjung Penaga sebagai Georgetown.

Pulau Pinang sebenarnya merupakan sebahagian daripada negeri Kedah dan Francis Light telah berjaya memperdayakan Sultan Muhammad Jiwa setelah berjanji akan memberi perlindungan kepada Kedah daripada serangan Siam dan Burma. Dengan kata lain, Pulau Pinang sepatutnya menjadi pangkalan tentera laut bagi British dan Syarikat Hindia Timur.

Malangnya, ia tidak begitu memandangkan kapal-kapal dalam Syarikat Hindia Timur bekerja secara bersendirian dan mereka tidak mempunyai angkatan tentera sebagaimana yang difahami. Mereka adalah lanun tetapi sentiasa digambarkan sebagai peneroka dan pengasas bandar-bandar besar dunia.

Sebelum kedatangan Francis Light lagi, bahagian pulau negeri itu telah diduduki oleh orang Melayu. Untuk memastikan kuasanya di Pulau Pinang tidak dicabar oleh orang Melayu, Francis Light mula memasukkan lebih ramai Cina ke bahagian pulau. Orang Melayu mulai dipinggirkan sedikit demi sedikit. Malah demi memastikan Pulau Pinang kekal menjadi pengkalan lanun Syarikat Hindia Timur, pada 1800 juga menerusi tipu daya Francis Light.

Apabila Syarikat Hindia Timur menyerahkan hak penjajahan kepada Britain, semakin ramai orang Cina yang datang bermastautin di Pulau Pinang. Orang Melayu terus dihalau dan terpaksa berkampung di bahagian ‘belakang’ pulau tersebut. Manakala bahagian utama pulau yang menghadap ke Tanah Besar, dikuasai sepenuhnya oleh kaum pendatang yang menjadi proksi British.

Itu sejarahnya. Kini sejarah berulang kembali. Kerajaan Negeri Pulau Pinang berada dalam genggaman DAP. DAP menjalankan proses menghalau orang Melayu semenjak awal mereka menguasai negeri itu pada PRU12 lalu. Konsep Malaysian Malaysia yang menyebabkan tragedi 13 Mei 1969 tercetus, digunakan secara lebih baik di Pulau Pinang. Dengan melakonkan watak sebagai penyelamat, DAP dan Lim Guan Eng memulakan operasi menghalau Melayu dari Pulau Pinang ketika PRU-13 sedang hampir. Dengan pelbagai alasan dan kekuatan sokongan daripada masyarakat pengundi Cina, DAP akhirnya merumuskan bahawa untuk menguasai sepenuhnya Pulau Pinang, mereka perlu terus menghalau orang Melayu atas nama pembangunan.

Pada masa yang sama, perkampungan-perkampungan Cina sekalipun sebelum ini berstatus perkampungan setinggan dan haram, telah dinaikkan taraf dan diletakkan sebagai kampung warisan.

penghapusan kaum1Semua kesan-kesan sejarah Melayu dan Bumiputera di Pulau Pinang, telah dihapuskan secara drastik apabila DAP berjaya menguasai Pulau Pinang pada PRU-13 dengan kadar sokongan yang meningkat berkali-kali ganda. Sedar yang UMNO, Barisan Nasional dan PAS tidak dapat menghalang apa yang mereka lakukan, DAP pasang perangkap. Tuan-tuan tanah yang tiba-tiba sahaja muncul, mula menghalau penduduk-penduduk kampung walaupun sebahagian daripada tuan tanah tersebut muncul secara mendadak seperti yang berlaku dalam kes Kampung Siam.

Satu demi satu perkampungan Melayu dan Bumiputera dihilangkan serta dihapuskan dari bumi Pulau Pinang. Pelbagai kaedah digunakan untuk menghalalkan perbuatan tersebut termasuklah kewujudan ‘pemilik-pemilik tanah’ seolah-olah perkampungan-perkampungan Melayu dan Bumiputera yang ada di bahagian pulau, merupakan perkampungan setinggan yang diterokai dan diduduki secara haram.

Sedar tak sedar, sebenarnya orang Melayu sedang dihalang daripada memasuki dan mendiami Pulau Pinang. Malah lebih teruk lagi, orang Cina tempatan juga sedang dihalau bagi membolehkan DAP menyediakan tempat-tempat di seluruh Pulau Pinang untuk para penyokong mereka yang rata-rata tidak boleh bertutur dalam Bahasa Melayu dan gagal menyanyikan lagu Negaraku!

Apa lagi yang boleh dikatakan dalam operasi pemusnahan perkampungan-perkampungan Melayu dan Bumiputera di Pulau Pinang selain daripada penghapusan etnik? Bezanya, mereka cuma dihalau hidup-hidup tetapi hakikatnya adalah sesuatu kaum dibersihkan daripada sesuatu kawasan bagi membolehkan kaum lain berkuasa dan menguasai kawasan berkenaan.






17 Komen to Tak Ramai Sedar, DAP Memang Menjadikan Pulau Pinang SIFAR MELAYU

  1. […] Pulau Pinang sebenarnya merupakan sebahagian daripada negeri Kedah dan Francis Light telah berjaya memperdayakan Sultan Muhammad Jiwa setelah berjanji akan memberi perlindungan kepada Kedah daripada serangan Siam dan Burma. Dengan kata lain, Pulau Pinang …read more […]

  2. kayu says:

    Kerajaan pusat mempunyai syarikat dan duit berbillion untuk diserahkan kepada syarikat Cina,,.. tetapi tidak ada duit untuk membeli dan menyelamatkan kampung Melayu….berkuasa dan berduit hanya untuk Cina…!!!!…kalau mahu satu Penang pun boleh dibeli dengan kuasa dan duit yang ada….tak mahu apa lagi yang boleh buat….tunggu Penang jadi Republik sajalah…!!!!

  3. dkds says:

    Pelik kemanakah hilangnya Pas ? Dulu sebelum PRU 12 lagi selalu kata Umno hanya pak turut dalam pentadbiran PP bawah koh tsu koon, sekarang bila sebuah kampung melayu bakal lenyap..mereka tak nampak muka…kemanakah mereka menghilang?

  4. pu yoh says:

    Kalau kata tak sedar tu pembohong, dah lama dah orang melayu sedar, malah pemimpin melayu pun sedar. Tapi apa yang mereka lakukan? Tiada hanya cekak pinggang , jaga periok nasi sendiri. Mereka tek pernah memikirkan bangsa yang melantik mereka untuk mewakili mereka dalam perkara perkara begini

  5. koko says:

    salah sultan melayu jugak…bagi muke dgn british dulu..rakyat tak reti nak jaga…tahu cukai dia dpt je…pemerintah melayu dulu memang lemah struktur pemerintahanya…sesama kelaurga diraja berperang..rakyat terkapai…skrg pun sama apa parti2x melayu spt UMNO dan pas booleh buat..melalak je lebih..yg kena tempiasnya rakyat biasa ni.

  6. hajimat says:

    Kebodohan seorang Melayu yang bergelar Abdullah Badawi menjadi pendorong utama terbaru kepada kecelaruan di Pulau Pinang. Sejarah perlu mengenal pasti dan merekodkan apa yang telah dibuat dan yang tidak dibuat oleh beliau selama 5 tahun beliau memegang kuasa sebagai Ketua Eksekutif negara ini.

  7. Uturn says:

    Yang kena halau tu tu semua dlm pru 13 mengundi dap, dan skrg mereka ditipu dap.

  8. WTF says:

    Padan muka pada org2 Melayu yg sokong dan mengundi Pakatan Rakyat pada PRU13!!!

  9. bangkano says:

    Betapa bodo nya raja melayu cuma bijak & hebat sesama bangsa sendiri..bila ngan bangsa sendiri kemain lagi depa berkokok bila merampas harta& tanah orang melayu.Tapi bila mai lanun eropah depa kecut peliaq Temasik & Penang raja keturunan lanun ni ngan mudah serah pulau melayu kat raja lanun inggeris. Lanun tipu lanun…lanun melayu jerr yang bodo kunun ada kuasa makhluk halus leh pelemah kan lanun bangsa asing semua jampi serapah dah takdak efek lagi.Mudah diperdays oleh helah lanun inggeris lanun melayu hebat kat bangsa sendiri jerr…
    melayu tak bijak guna akal cuma bergantung kat tangkai kebal & azimat nak menawan jiwa melayu…. bodo punya lanun yang mengwar2 kan diri sebagai raja punya daulat kunun bila berdepan ngan lanun inggeris depa kelu macam dah kena hipotenis mana pi jampi serapah panggil jin tolong pelemah kan lanun eropah tu. .

    Melayu….hebat kat bangsa sendiri jerr…ujung ujung mata terkebil kebil mulut plak terkulat kulat bila tanah terserah kat lanun inggeris bodo memanjang nila legasi raja melayu warisan lanun sama taraf inggeris cicit lanun gak tu la kalo dah haprak tu hasil nya tetap haprak jugak jahat tetap gak jahat tetap di balas ngan kejahatan…lanun tetap lanun sampai ke cicit..

  10. alimedanbaru says:

    semua bencana yg terjadi kepada orang Melayu pada hari ini
    bersebab dari kekuasaan yg diberi kepada DAP
    Pas punya ‘saham’ yg besar dan bertanggongjawab atas apa yg terjadi
    Pas lah yg terang-terang sokong DAP 101%
    Pas menyokong anjing tersepit
    Pas bodoh ditipu dan bangang diperdayakan
    ternyata pak lebai Pas Nik Aziz dan Hj Hadi adalah PEMIMPIN LEBAI
    YANG BODOH DAN BANGANG YG TIDAK DAPAT MENCIUM DAN BUAT BUTA MATA AKAN KEDURJANAAN MISI DAN VISI DAP
    sejaraah akan menyaksikan bangsa Melayu akan datang
    akan menyumpah watak-watak bodoh yg ada dalam PAS.

  11. MKL says:

    Bukan sahaja di Penang, di Selangor juga berlaku perkara yg hampir sama. Projek rumah yg baru naik kebanyakannya rumah mewah, ataupun rumah yg biasa ttp dgn design yg kelihatan moden. Akibatnya harga rumah naik berlipat kali ganda jika dibandingkan 4-5 tahun yg lalu. Yg mampu miliki rumah2 ini adalah kebanyakannya kaum mereka. Perubahan demografi penduduk pasti akan berlaku sedikit masa nanti & kita bakal menyaksikan bilangan kawasan bermajoriti kaum mereka akan bertambah.

  12. james bond says:

    Pulau Pinang masih di dalam Malaysia. Minta sangat agar PM campur tangan. Inilah masanya PM boleh tunjuk bahawa hanya UMNO yang boleh diharap menjaga masa depan Melayu. Boleh juga membuka mata pihak yang mengundi PAS dahulu. DAP serba licik, meeting hanya sesame depa saja, PAS pun not invited. Jadi segala rahsia meeting tak keluar. Hanya CIna saja yang tahu. Diharap suatu hari nanti PAS akan sedar kesilapan mereka.

  13. Parpu says:

    Orang Melayu pun silap, kifarah untuk mereka…pindah je lah, Tanah Melayu ni maseh luas, apa nak berhimpit2 kat pulau sekakang kera tu.Tak payahlah nak bernostalgia dek kampung warisan nenek moyang tu. Dulu dah hidup aman damai, pastu nak ubah maka ubah tulah yang kau dapat…apa nak di sesalkan..

  14. bangKano says:

    Pulau Pinang tunggu masa jerrr nak keluaq dari Malaysia dan bergabung ngan Singapura jadi Repulic of SiNang ( Repulic of Singapore Penang ). Manyak sinang la Lim Guan Eng ambil hak melayu jadi kan hak cina….!!!!

  15. bangKano says:

    Pemimpin serba haprak hamPAS busuk bau liPAS akan terus kan legasi raja melayu keturunan lanun memusnah kan supremasi melayu. Bibit bibit ke arah tu dah jelaih la ni…depa sanggup bergabung tenaga ngan parti ultra kiasu DAP semata mata nak jatuh kan pemimpin melayu kerajaan demokratik. Perangai lanun dah meresap di dalam jiwa raga pemimpin jumud hamPAS & gila seks PKR….!!!!

  16. samad says:

    salam,
    tengok harga hartanah di Penang, jangankan melayu, cina penang sendiri tak mampu beli.

    Siapa yang beli? kalau tak cina-cina singapore yang duit diorang dua kali ganda nilai dari kita. Untuk apa beli flat di spore kalau boleh dapat kondo di penang dengan nilai yang sama.

    Sebab tu kampung melayu di Penang dirampas dan diambil demi pembangunan. Pembangunan yang akan menyebabkan orang tempatan diasak keluar dari pulau secara halus dan sistematik. dan akhirnya penang akan menjadi spore kedua.

Leave a Reply