Menu Utama

Pemuda Pas Mahu SIS diharamkan

Pemuda PAS menyelar kebiadaban NGO Sister in Islam yang didakwa mencabar Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang mengharamkan kumpulan yang berpegang kepada liberalisme dan pluralisme.

Timbalannya Muhammad Khalil Abdul Hadi mendakwa tindakan NGO itu mencabar institusi Raja Melayu dan perlembagaan yang meletakkan Islam sebagai agama persekutuan.

Dalam kenyataanya, beliau juga mendakwa NGO itu menyebarkan Islam secara terpesong tanpa sumber-sumber hukum yang nyata.

“Tindakan SIS itu mencabar institusi Raja Melayu yang menjadi payung naungan Islam di negara ini serta Perlembagaan Negara yang telah meletakkan Islam sebagai agama persekutuan.

“Pemuda PAS menyokong dan berdiri teguh bersama Majlis Fatwa Kebangsaan dalam keputusan ini dan merasa kesal atas keengganan SIS untuk akur dengan keputusan tersebut seterusnya bertaubat dan bermuzakarah dengan pihak berwajib bagi membetulkan kesilapan,” katanya.

Khalil mengulas laporan media berhubung tindakan SIS yang memfailkan permohonan bersama di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mencabar fatwa yang mengharamkan pihak yang “mengakui berfahaman liberalisme arau pluralisme agama.”

Anak lelaki kepada presiden PAS itu berkata parti itu tegas menolak liberalisme dan pluralisme apabila muktamar pada 2009 meluluskan usul PAS Shah Alam yang meminta Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan menyiasat dan mengharamkan NGO itu.

Khalid berkata tindakan SIS mencabar fatwa itu ke mahkamah hanya meluaskan sengketa dan degil untuk menjebak masyarakat awam kepada aliran songsang yang dinamakan dengan Islam.

“Inilah satu bentuk pelampau agama yang mesti ditangani pihak kerajaan agar ia tidak membarah dalam masyarakat.

“Kerajaan boleh mencontohi tindakan tegas Majlis Ulama Indonesia yang memfatwakan haram kepada Jaringan Islam Liberal yang membawa pengaruh sama seperti SIS di Malaysia,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menasihati masyarakat supaya berwaspada dengan agenda pihak tersebut yang didakwanya sewenang-wenang mentafsir dan membentuk amalan bertentangan Islam.

“Sentiasalah merujuk para alim ulama dalam perkara ini kerana kita tidak hanya akan hidup di dunia,” katanya. – Malaysiakini.com






20 Komen to Pemuda Pas Mahu SIS diharamkan

  1. […] “Pemuda PAS menyokong dan berdiri teguh bersama Majlis Fatwa Kebangsaan dalam keputusan ini dan merasa kesal atas keengganan SIS …read more […]

  2. Ahmok says:

    Yang betina-betina tu dok pi minta mahkamah sekular batalkan fatwa tu apakah jadahnya? Fatwa berkaitan hal ehwal Agama ISLAM, kalau enakmen Parliamen tu adalah juga logiknya. Bodoh piang betoi betina-betina liberal ni!!!

  3. wong jo woo says:

    ni satu hal..dalam SIS tu sapa orgnya..bukan ke si bini KJ, anak Mahathir..dn adik Hisamudin anak usin onn..semua tu anak beranak pemimpin kanan kerajaan kita..dan dia ni di pihak pembangkang..kan ke pelik wayang orang2 yang bergelar pemimpin jaman ini..depan kita orang pom pam pom pam..tapi kluarga sendiri tak reti nak ajar jadi manusia yang betul..macamana ni…soalan lanjut pegi tanya mahathir..tanya khairi jamaludin..dn hisamuddin..tanya napa kluarga diorg sesat macam tu..salah makan ke apa..

  4. wong jo woo says:

    ni satu hal..dalam SIS tu sapa orgnya..bukan ke si bini KJ, anak Mahathir..dn adik Hisamudin anak usin onn..semua tu anak beranak pemimpin kanan kerajaan kita..dan dia ni di pihak pembangkang..kan ke pelik wayang orang2 yang bergelar pemimpin jaman ini..depan kita orang pom pam pom pam..tapi kluarga sendiri tak reti nak ajar jadi manusia yang betul..macamana ni…soalan lanjut pegi tanya mahathir..tanya khairi jamaludin..dn hisamuddin..tanya napa kluarga diorg sesat macam tu..

  5. Adam Abdullah says:

    Kebanyakkan kita rakyat Malaysia – Melayu dan Muslimin belajar tentang Islam di rumah Tok Guru dan Lebai semasa kecil danseterusnya di Sekolah Kebangsaan, di Sekolah Agama, di Masjid, di Kolej dan di Universiti.

    Kita pun amalkan apa yang kita belajar di sekolah, di kolej, universiti, di surau dan Masjid.

    Tetapi buat masa sekarang didapati ramai sangat mereka yang mengaku cerdik dan pandai dalam Islam memberi pandangan, pendapat melalui tulisan dalam media cetak, media soscial, Blog, Youtube, Facebook dll hinggakan saya yang sudah berumur 69 tahun ini naik pening kepala mengikuti rencana, tulisan, ceramah mereka seperti yang dilapurkan di bawah ini.

    Apa nak jadi dengan masa hadapan kita orang Melayu dan Muslimin di Malaysia dan di seluruh dunia.

    Saya ingatkan JAKIM dan IKIM, Imam dan Mufti di Negeri dan Negara yang bertauliah sahaja yang patut dibenarkan memberi penerangan dan dakwah tentang Islam. Tetapi sekarang bermacam-macam individu dibenarkan memberi penerangan, komen, ceramah melalui TV, Youtube, media dll.

    Patutlah ada kita orang Melayu yang terpesong, terkeliru dan terpengaruh jadi ahli militant, Al Makunah, Arkam,JI dan sekarang IS.

    http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/10/31/Sisters-in-Islam-files-for-judicial-review-on-fatwa/

    http://www.thestar.com.my/Opinion/Columnists/Sharing-The-Nation/Profile/Articles/2013/08/04/The-essence-of-fatwa/

    Macam mana yang dikatakan, “Jalan yang LURUS dan bersaudara dan brotherhood”. saya pun tak faham. saya pun keliru.

    UMNO,PAS,PKR, Sisters in Islam dll NGOs Muslim patut bersatu apabila berdakwah tentang Islam.

    Janganlah biarkan lagi banyak yang salah jalan dan sesat, Marilah kita sama-sama ikut JALAN YANG LURUS sahaja.

  6. Adam Abdullah says:

    Siapakah pakar-pakar dan mereka yang bertauliah serta berkelulusan dalam bidang Islam dikalangan SIS ini?

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Sisters_in_Islam

    Kalau mereka hanya professional sahaja bolehkah mereka menyoal tugas dan tanggungjawab PERKIM dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal Agama Islam dan Muslimin?

    Bukankah Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab tentang Islam itu dilantik oleh Agong dan bukakah Agong itu dipilih oleh Majlis Raja-Raja yang semua menjadi Ketua Islam dan adat istadat orang Melayu di Malaysia dan di Negeri-Negeri dan Willayah takluk mereka.

    Dimana pula kedudukan SIS dalam memperjuangkan hak orang Islam dan wanita Islam di Malaysia ini? Adakah mereka mengenepikan tugas dan tanggungjawab Menteri di Jabatan Perdana Menteri, JAKIM dan IKIM, Mufti dan Imam di Masjid yang menjaga dan menguruskan perkara-perkara dan hukum-hakam agama Islam dan hal ehwal orang Islam termasuk wanita Islam di Malaysia ini?

  7. Adam Abdullah says:

    Pembetulan – “PERKIM” di atas sepatutnya “JAKIM”. Maaf. T.k.

  8. Adam Abdullah says:

    Bukankah di Jabatan Perdana Menteri, di JAKIM, IKIM, di Pejabat Mufti dan diperingkat Masjid dan surau dan di Fakulti Islam di universiti-universiti di seluruh Malaysia ada ramai kaum wanita yang bertauliah dalam agama Islam dan saya percaya mereka pun memperjuangkan hak wanita Islam. Adakah SIS mendapatkan pandangan mereka semua?

  9. wong jowo says:

    itu SIS dalam sana sapa orgnya..ada kenal kaa…tu kan kluarga2 pak menteri kita..macamana nak haramkan..kat depan camera cakap diharamkan..di rumah tak cakap apa2..sebab tdo sebantal beb..senang cakap diorg ni dh libral..cuma tak ditunjukkan dn berani macam nuar bontot yg mengaku libral depan camera..

  10. wong jowo says:

    itu SIS dalam sana sapa orgnya..ada kenal kaa…tu kan kluarga2 pak menteri kita..macamana nak haramkan..kat depan camera cakap diharamkan..di rumah tak cakap apa2..sebab tdo sebantal beb..kalau nak suruh haramkan…tanya dulu mahathir,,tanya dollah badwi..napa anak dia join SIS..tanya hisamudin napa adik dia ada dalam SIS..

  11. wong jowo says:

    PEMUDA PAS MAU SIS DIHARAMKAN..KETUA PEMUDA UMNO MACAMANA PLAK..BINI ADA DALAM SIS..AHAHA JAWAB2..

  12. Sonroloyo says:

    Aduiyaii kenapalah engko ni wong jowo…!

    Engko tahukah manusia yang paling jahat pada zaman Rasulullah saw dulu dan namanya dalam senarai masuk neraka jahanam?

    Jawapnya: abu lahap.

    Siapa abu lahap?

    Jawapannya: sepupu kepada Rasulullah saw sendiri…

    Aku nak tanya engko wong jowo, apakah engko akan salahkan rasulullah saw juga atas kesalahan abu lahap.?

  13. bangKano says:

    Muslim jangan cepat melatah atas kenyaaan SIS tu….depa bercana berdasaq kan fakta analitis & kritis bukan emosional semata mata. Jangan mudah buat kesimpulan suruh kerajaann haram kan SIS. Berhujah la secagha ilmiah bukan pakai dialog klisye….SIS ada la golongan liberalisme & pluaralisme patut di haram kan. Ni ada la kenyataan orang orang bebal yang gagal guna kan akal yang di kurnia kan Allah.

    Buat kajian dulu sebelum melabei kan SIS ngan pelbagai tuduhan jelek…tu sikap orang bodo. Berbincang la ngan kepala dingin untuk mencapai tahap inteletual muslim sejati…contohi Ibnu Sina,al Farabi,al Kindi & para cendikiawan muslim semasa zaman keagongan kekalifahan silam menangani sebarang kemelut. Di sini la bermula ketamadanun tinggi islami sebelum di ambil alih oleh para pemikir Eropah.

  14. wong jowo says:

    SONTOLOTO…ko sebenarnya buta ke atau memang ta penah amik tau pasal SIS..ko cakapla sapa yang ada dalam tu ..bukan ke marina mahadir..nuri dollah..adik hisamuddin..betullah ko buta kayu sangat..sampai tak kenal sapa org penting dalam sis..ko ntahla..bodohnya tahap babi sangat..tak tengok berita ke..tulah lain kali ko baca je harakah tu..mana nak jmpa berita betul.cuba ko baca utusan malaysia..terpampang muka nuri,,marina ,,.jangan2 ko mmg tak kenal kot ngan diorg..apa la bodohnya macai babi sekor ni..puikkkkkkkkk..nak ngata ord sendiri otak ngalahkan babi kacukan anjing..poikk sekali lagi..

  15. wong jowo says:

    SONTOLOTO…ko sebenarnya buta ke atau memang ta penah amik tau pasal SIS..ko cakapla sapa yang ada dalam tu ..bukan ke marina mahadir..nuri dollah..adik hisamuddin..betullah ko buta kayu sangat..bodo tahap babi la ko..sokong politik janganla sampai bodoh macam babi kacukan anjing..angguk2 je..ciallllllll

  16. wong jowo says:

    SONTOLOTO…ko sebenarnya buta ke atau memang ta penah amik tau pasal SIS..ko cakapla sapa yang ada dalam tu ..bukan ke marina mahadir..nuri dollah..adik hisamuddin..betullah ko buta kayu sangat..bodo tahap babi la ko..sokong politik janganla sampai bodoh macam babi

  17. wong jowo says:

    bungkano lagi la bebal..nak bincang apa lagi kalai dah SIS tu ditubuhkan oleh Amina Wadud ..bekas pensyarah UIA yang satu2nya perempuan yang jadi iman solat jumaat..sengal sangat la ko…lagi nak backing org sesat..

  18. wong jowo says:

    bungkano lagi la bebal..nak bincang apa lagi kalai dah SIS tu ditubuhkan oleh Amina Wadud ..bekas pensyarah UIA yang satu2nya perempuan yang jadi iman solat jumaat..sengal sangat la ko..

  19. omega says:

    Bang Non marah nanti ooo kalau kasi haram. DPP boleh kecut teloq oo

Leave a Reply