Menu Utama

Pas diserang dari dalam – Nik Abduh

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz mengakui parti itu sekarang sedang diserang dari dalam oleh pihak yang tidak mahu Pas muncul sebagai parti dominan dalam pakatan pembangkang.

Beliau yang juga merupakan anak kepada Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, usaha melemahkan Pas itu ada kaitan dengan gerakan menjatuhkan Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan tindakan memperlekeh Majlis Syura Ulama.

Sehubungan itu, beliau menyeru kepada seluruh ahli dan pendokong Pas agar berada dalam kesedaran tinggi bagi memastikan usaha pihak terbabit untuk melemahkan parti berkenaan dari dalam tidak membuahkan hasil.

“Pas mesti diserang dan dipinggirkan daripada menjadi kekuatan utama dalam pakatan. Ia mesti dilemahkan daripada dalam. Kekuatannya mesti diragut dan dibiarkan hidup dengan kekuatan baru yang sedia menolak seruan ke arah syariat Islam.

“Mereka sedar kekuatan Pas berpaksikan Majlis Syura Ulama yang didokong oleh para ulama dalam memimpin Pas. (Justeru) ahli dan pendokong Pas mestilah dalam kesedaran yang tinggi,” kata Nik Mohamad Abduh menerusi Facebooknya hari ini.

Minggu lalu, Ahli Parlimen Pasir Mas itu turut mengakui secara terbuka bahawa Pas menjadi mangsa buli sekutunya dalam pakatan pembangkang selain terdapat usaha membakar sentimen masyarakat dan penyokong mereka agar membenci parti tersebut.

Kenyataan itu dibuat beliau sejurus wakil Pas dalam Exco Kerajaan Negeri Selangor dikurangkan kepada tiga berbanding empat dan penyingkiran Bendahari Pas Pulau Pinang, Iszuree Ibrahim daripada semua jawatankuasa tetap Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

Dalam perkembangan berkaitan, Nik Mohamad Abduh walaupun mengakui Pas cuba dilemahkan dari dalam, tidak pula berani tampil mendedahkan pemimpin Pas yang menjadi tali-barut sehingga menyebabkan parti berkenaan bergoncang baru-baru ini.

Sebaliknya seperti biasa, beliau cuba berdalih dengan menggunakan alasan kononnya kehadiran Pas sebagai pemain utama dalam pakatan cukup merimaskan pihak tertentu termasuk musuh politik utama pembangkang iaitu Barisan Nasional (BN).

Utusan






15 Komen to Pas diserang dari dalam – Nik Abduh

  1. nik bewak says:

    serang? mana ada la PAS ngok. org dalam tegur je. tp sbb ulamak PAS extremis bodoh, tegur dlm islam PAS maksudnya serang. sat lagi mesti fatwa dari ayah abduh, nik bewak , sapa tegur di kira serang dan dlm islam PAS serang maksudnya masuk neraka dan kafir.

  2. kluangman says:

    Dalam tersepit pun masih nak cakap tinggi..
    Itupasal kena himpit kanan kiri..

  3. Tubir says:

    Yang tingal dalam PAS hanyalah hampas dan golongan yang kuat buat fitnah dan mempergunakan islam untuk kepentingan diri…..kira kira munafik la tu…

  4. anoi says:

    Saja bikin cerita kosong Nik tu

  5. raplahjingaa says:

    Tu la abduh oiii….dulu orang dah dok pesan kat hang…jaga-jaga si anwar tu, hang degil, hang sanggup jadi balaci anwar…la ni apa jadi ?? hang jugak yang meroyan, mat sabu, husam, khalid dan 2/3 ekor lagi pemimpin hangpa dah gadai diri jadi hamba kafir..

    Kata PAS nak tarbiyah DAP/PKR…tup-tup, dah terbalik..depa pulak yang tarbiyah hangpa, sampai ada yang sanggup duduk semeja makan babi dengan cina DAP dari duduk makan ayam dengan orang melayu lain.

    Doa UMNO KO, UMNO KO…dah makan diri, buat lagi kerja bodoh !

  6. Tubir says:

    Musuh pas adalah umno….walau apa terjadi sekalipon umno tetap musuh no1 pas.PAS lebih hina dari kafir harabi…..selamat makan babi bersama DAP wahai nik abduh…..

  7. jamaludinjepun says:

    BERSATU, MELAYU MAJU .

  8. GT86 says:

    Dia ni mudah lupa… Sapa lah agaknya yang semai benih-benih kejahatan dalam PAS. Yang membelakangkan agama demi Putrajaya. Yang gunakan kedudukan untuk menghalalkan cara dan yang selalu jadi “kepala” dalam upacara baca doa.
    Tapi kan dia ni warisnya

  9. alimedanbaru says:

    cakap berdegar degar
    jubur berselerak tahi
    sepatut semakin lama semakin berisi
    semakin mantap
    semakin sayang
    semakin setia
    kalau iman tu iman no 1
    ini tak bagi Pas
    makin lama makin goyah
    makin berserabut
    makin jahanam
    sebab apa
    sebab Pas nak lawan Islam itu sendiri
    dia nak tunjuk dia ISLAM DARI ORANG
    Akhirnya dia terlajak
    bagi Pas mengumpat tu Islam, menghina tu Islam
    memfitnah tu Islam, mengatakan orang lain tu Islam
    menerima Shiah tu Islam
    menerima sosialis tu Islam, menerima Islam Plural tu Islam
    menerima musuh Islam yg terang macam DAP tu Islam
    menerima Ambiga yg promosi free sex tu Islam
    dan BERMUSUH SESEDARA SEISLAM IA ITU UMNO ADALAH JIHAD
    kalau gitu
    MEMANG PATUT ALLAH HUKUM PAS
    KALAU TAK TAUBAT
    AKAN HANCURLAH PAS SPT TENTERA ABRAHAH YG BONGKAK LAGI SOMBONG!

  10. tengkudin says:

    nasib ko la PAS!!!..sapa soh bawak aljuburi punya geng dalam tu…sekarang tengok la…dgn UMNO korang bermusuh…

  11. bangKano says:

    Sikap kuno pemimpin & ahli bengap hamPAS dah mengakar dalam minda & kalbu depa masih lagi mengagong agong kan kuasa /oghang luar yang terwaris dari moyang kepimpinan feaudal melayu. Para feaudalis ni la yang membebal kan lagi segelintir melayu moden yang tak mau berpikir secagha kritis seperti paria paria dari PR terutama PAS.

    Terpaksa di ulang ulang berkali kali supaya melayu terus berubah minda & kalbu depa jangan sepanjang hayat jadi kadam pada oghang asing/pendatang. Kenyataan ni memang pahit pada segelintir individu & kelompok tapi ada la satu remedi paling mujarab memulih kan jiwa melayu yang semakin melayu layu la ni……!

  12. bujuk says:

    Umum tahu ada 2 kumpulan tegar dalam PAS, Ulama dan Profesional. Satu nak perjuangkan Islam hingga berkuasa dan 1 kumpulan nak berkuasa dan kembangkan Islam dengan kuasa yg ada. kumpolan profesional ni fikir bila dah berkuasa PKR/DAP akan ikut PAS untuk kekalkan kuasa, jadi waktu tersebut PAS boleh kembangkan Islam tampa ditentang. Sedangkan Ulama bimbang geng profesional akan bimbang hilang kuasa dan terus ikut kehendak DAP/PKR setelah berkuasa. Ini jelas bila kump profesional sanggup belakangkan PAS bila berlaku pertentangan memilih MB s’gor. Mereka bimbang k’jaan PR jatuh dan menyokong Wan Azizah jadi MB walaupun sedar wanita hanya boleh ganti jawatan ketua bila tiada pilihan sedangkan ramai pemimpin lelaki yg. lebih berwibawa dalam PR. Jadi mereka telah menolak syiar islam.. mungkin kerana nak kekalkan kuasa.
    Dibalik kump. profesional pulak mereka bimbang PAS takkan berjaya jadi pemerintah jika terus dengan dasar yg. lama dan menganggap ulama tiada kebolehan. Tapi Islam tak syarat kan mesti memerintah, yg. dsuruh adalah berjuang untuk Islam.. memerintah adalah bonus. Ulama PAS dah puas hati jika tak memerintah m’sia tapi semua rakyat m’sia faham dan amalkan islam.. itu lebih penting dari memerintah.
    Wallahhualam… ini pandangan aku je, daripada sembang2 dengan 2 kump. dalam PAS.

  13. Jambol says:

    PAS harus sedar bahawa Anwar dan DAP telah berjaya dengan mudah menanamkan balaci-balaci mereka dalam PAS. Inilah harga yang perlu dibayar oleh PAS untuk mendapat undi Cina !!! Kalau tak menguntungkan diri mereka, DAP dan PKR tak akan melabur begini. Keuntungan utama mereka ialah berjaya memecah-belahkan undi Melayu dan membiarkan Melayu bermusuhan sesama sendiri dengan melakukan dosa memfitnah sesama sendiri.

Leave a Reply