Menu Utama

Kurang Kefahaman Tentang Islam Punca Gejala Ekstremisme

Tidak mempunyai kefahaman yang jelas tentang agama Islam terutama berkaitan hukum dan akidah antara punca berlakunya gejala ekstremis di negara ini.

Panel Pemikir, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (PMWP) Mustakim Mahamood @ Fauzi berkata mereka yang terbabit juga dilihat tidak memahami ajaran sebenar Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menjadi amalan di negara ini.

“Jahil dalam Bahasa Arab juga menjadi punca gejala esktremis. Bahasa Arab merupakan kunci utama untuk memahami nas-nas dalam Al-Quran. Gagal memahaminya akan menyebabkan kita salah mentafsirkannya,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa membentangkan kertas kerjanya bertajuk “Islam Tonggak Keselamatan: Ke Arah Memerangi Gejala Ekstremisme”, pada Bengkel Diskusi Isu Islam Semasa 2014 di sini, pada Rabu.

Mustakim menegaskan mempelajari ilmu agama dari guru dan ulama yang tidak bertauliah juga antara punca gejala itu.

Mustakim turut menyarankan supaya pemilihan imam-imam di masjid, penceramah dan guru yang mengajar mata pelajaran agama di pusat pengajian di bawah kementerian pendidikan atau sebagainya perlu lebih diperhalusi lagi.

Beliau turut mencadangkan supaya pengawasan dan kesedaran diberikan kepada pelajar-pelajar di luar negara supaya mereka tidak terjebak dengan golongan ekstremis.

Bernama.






10 Komen to Kurang Kefahaman Tentang Islam Punca Gejala Ekstremisme

  1. Uturn says:

    mereka ingat mereka faham sgt pasal Islam tapi sebenarnya kurang pengetahuan. mana ada dlm Islam suruh pergi bunuh org Islam lain.

  2. […] Beliau berkata demikian semasa membentangkan kertas kerjanya bertajuk “Islam Tonggak Keselamatan: Ke Arah Memerangi Gejala Ekstremisme”, pada Bengkel Diskusi Isu Islam Semasa 2014 di …read more […]

  3. moo says:

    Kurang kefahaman?? Pandai hang label mcm tu ja…

    Nabi saw dulu angkat pedang tu terrorist jugak ka???

  4. moo says:

    Kisah Pemimpin UMNO dan ahli UMNO yg bodo piang!:

    .
    Prime Minister Datuk Seri Najib Razak must explain what has happened to a RM4 billion loan secured by a wholly-owned subsidiary of the Ministry of Finance, which failed to submit its annual accounts on time, a DAP lawmaker said today.

    Petaling Jaya Utara MP, Tony Pua said SRC International Sdn Bhd had secured a RM4 billion Islamic loan from the government’s pension fund, Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP), and which was guaranteed by the federal government.

    The loan was disbursed in two tranches in August 2011 and March 2012.

    However, Pua said that despite the size of the loan, SRC’s financial accounts were last filed for the year ending March 2012.

    He said the accounts for March 2013 which were due by September 2013 have yet to be submitted.

    “Why is it so difficult for a company with hardly any activity other than a mega loan to submit its financial statements to the authorities?” he asked in his statement today.

    Pua said the reply to from the Finance Minister to his parliamentary question stated that the company was set up to handle a “few stragetic national infrastructure projects”.

    It also stated that “SRC was a strategic company with a long-term view to implement strategic infrastructure projects that will double the country’s efforts to spur sustainable, long-term growth”.

    Pua said it was puzzling that the finance minister could not be specific about the business SRC was involved in.

    “There were, however, no reasons given for the delay in submitting the accounts, other than to say that the financial statements for both March 2013 and 2014 will be submitted before the end of October,” he added.

    Pua said another cause for suspicion was the fact that SRC was hastily acquired from 1Malaysia Development Bhd (1MDB) in February 2012, after the RM4 billion was fully disbursed.

    “Why did 1MDB raise the RM4 billion government-guaranteed loan via SRC, and then why did MOF take over SRC so soon after the RM4 billion loan was fully disbursed?,” he asked, adding that the same question did not get a reply from the finance minister.

    Pua added that failure by the government to provide transparent answers could only lead to speculation that there was serious financial breach or misappropriation of the RM4 billion loan to SRC, which could not be reflected in the consolidated accounts of 1MDB.
    “What has happened to the RM4 billion since March 2012?

    “Datuk Seri Najib Razak, who is both the finance and prime minister, as well as the chairman of 1MDB, must answer this question,” Pua said.

    He added the lack of governance, transparency and accountability from the wholly-owned government corporation chaired by the prime minister himself was shocking and disgraceful.

    “Such behaviour serves as a terrible example to all other government agencies,” he said, adding that this could also have caused the delays in the submission of 1MDB’s March 2013 accounts and the resignation of its auditors then, KPMG Malaysia.

    “To resolve this conundrum, MOF “acquired” SRC so that problems in SRC will not be reflected in 1MDB’s books.

    “However, as the problems in SRC remain, the company is unable to submit its financial accounts since March 2012,” he added.

    It was reported that 1MDB only submitted the annual report for financial year ended March 2013 in April this year and the accounts were only finalised after 1MDB dropped its auditors KPMG just months before that, and appointed Deloitte to complete the annual audit.

    Yesterday, the government confirmed the award of the 2,000mw combined cycle gas power plant in Malacca to the sovereign wealth fund via direct negotiations.

    Earlier this year, 1MDB won the RM11 billion, 2,000mw coal-fired power plant project known as 3B, which was renamed Jimah East, in a controversial open tender.

    It also secured a 50mw solar project on a direct award basis.

    On Tuesday, Pua lambasted the third successive award of the multi-billion ringgit power contract to 1MDB this year, conveniently ahead of its planned listing.

    “The rapid succession of the multibillion power producing contracts awarded to 1MDB proves that the government is pulling all stops to ensure the viability of the initial public offering (IPO) of 1MDB Energy Sdn Bhd, which was postponed twice due to unattractive valuations.

    “Basically, what it means is that there is not enough value in 1MDB. [So] the government keeps giving [it] new contracts to create value in 1MDB to make sure 1MDB Energy Sdn Bhd becomes a viable listing option,” Pua said. – October 16, 2014.
    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/where-did-rm4-billion-for-putrajayas-src-international-go-asks-dap#sthash.R88VUoXS.dpuf

  5. WTF says:

    Mooh berkata:

    “Nabi saw dulu angkat pedang tu terrorist jugak ka???”

    Napa hang nak samakan org2 yg dikatakan ekstremis dalam negara Malaysia dgn junjungan kita Nabi Muhammad SAW???

    Hang baca tak article ni, ataupun main hentam jer!!!

    Hang perlu ingat Mooh, kami di sini tak menganut fahaman PAS, yg menyamakan junjungan kita Nabi Muhammad SAW dgn mat2 kampung seperti Nik Aziz tu!!!

    TU FAHAMAN PLURALISME!!!

  6. raplahjingaa says:

    Hang ni mooo apasal ?? nak samakan Nabi junjungan dengan mamat-mamat tak cukup akal yang pi syria nak berbunuh sesama Islam ??

    Rupanya hang benak serba serbi !! ni mooo hang tak mau register pi syria ke ??

  7. PenjawatAwam says:

    Kekadang kita terperangkap dengan beberapa pertanyaan dari rakan bukan Islam sekeliling kita.

    Kenapa ada orang Islam minum arak
    Kenapa ada orang Islam melanggan pelacur
    Kenapa ada orang Islam main judi
    Kenapa penagih dadah terdiri dari majority melayu yang beragama Islam.

    Jawapan yang kita beri berbagai2 untuk mempertahan maruah agama dan bangsa kita terutamanya. Tetapi sebenarnya kita cuma boleh jawab dengan mudah, tidak perlu berkias, tidak perlu berlapik atau bercushion sangat. Kita boleh jawab bahawa semua perbuatan diatas bukan ajaran Islam. Bermakna mereka yang melakukannya bukan umat islam yang sebenar.

    Jelas bahawa semua itu dilarang keras dalam islam. Sama jugak dengan berjihad menggadai nyawa menyertai IS di Syria , Iraq dll2 . Ini bukan disuruh. Berjihad dijalan Allah lain caranya bukan pergi membunuh diri.

  8. wong jowo says:

    apa la korang bising2 kat sini ..ngabiskan masa je kan lebih baik korang buat benda yang faedah..ni asik je tunjuk pandai masing2..padahal korang semua bodoh..bebal..ngabiskan beras je bising kat sini..padahal korang yang melalak2 kat sini semua bodoh dalam segala hal..sebab tu tak abis2 melalak kat sini..kalau korang pandai..korang dh sama2 buat benda yang faedah..korang semua bodoh..baik korang layan web sosial leh hepikan diri,,ni kar sini bising2 bikin panas pehal ni..bodo betullah…atau pun nak jadi baik g sana belaja agama betul2 jangan asik kutuk sama sendiri…padahal sama je yang kutuk ngan yang dikutuk mmg terkutuk..

  9. bangkano says:

    wong jowo kalo nak komen analitis & kritis sikit jangan buat kenyataan subjektif…tunjuk tang mana yang dakwa bodo tu. Kalo tak hang pun bodo piang jugak lagu depa.

  10. samad says:

    terlalu banyak fahaman dalam islam.

    rata-rata yang pegi masuk IS adalah mereka yang faham asas agama. Bukan mualaf mahupun budak sekolah.

    IS dan PAS sebenarnya sama saja. menggunakan agama sebagai pengaruh untuk kuasa.

Leave a Reply