Menu Utama

1MDB Punya Aset Bernilai RM 44.67 Bilion – PM

KUALA LUMPUR, 8 Okt (Bernama) — Nilai aset terkumpul 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang ditubuhkan kerajaan pada 2009, berjumlah RM44.67 bilion pada 31 Mac tahun lepas, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata agensi itu yang ditubuhkan bagi mengumpul dana dengan membawa masuk pelaburan langsung asing untuk projek negara dan menerbitkan bon, turut menerima pinjaman daripada institusi kewangan domestik dan antarabangsa.

“1MDB mempunyai pinjaman sebanyak RM5.8 juta yang dijamin kerajaan, namun tidak menerima jaminan kerajaan bagi bon atau pinjaman lain. “RM5 bilion ialah jaminan yang diberikan untuk bon-bon Nota Jangka Sederhana Islam (IMTN) 30 tahun yang diterbitkan oleh 1MDB dan RM800 juta bagi pinjaman 1MDB,” katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat di sini Rabu.

Najib yang juga Menteri Kewangan menjawab soalan Liew Chin Tong (DAP-Kluang) mengenai kaedah 1MDB mengumpul dana, jumlah dana terkini serta pencapaian 1MDB sejak ditubuhkan.

Sementara itu, Najib berkata 1MDB menerajui projek jangka panjang untuk memanfaatkan pelaburan dan kepakaran antarabangsa bagi pelaburan yang mempunyai nilai pengganda yang tinggi dan inovasi.

Beliau berkata antara projek yang sedang dijalankan ialah Projek Bandar Malaysia, yang sebahagiannya membabitkan pembangunan rumah mampu milik, khusus untuk golongan eksekutif muda.

Perdana Menteri berkata projek Bandar Malaysia, projek pembangunan bersepadu memajukan semula Lapangan Terbang Sungai Besi, akan menjadi ikon kepada kelestarian kehidupan di bandar Kuala Lumpur.

Selain itu, Najib berkata 1MDB juga memberi tumpuan ke atas sektor tenaga dengan membeli aset-aset tenaga Tanjong Energy Holdings, Genting Sanyen dan Jimah Energy Ventures Sdn Bhd. Ini bagi memenuhi aspirasi kerajaan untuk memastikan jaminan tenaga mampan dalam jangka panjang, katanya.

“Konsortium 1MDB-Mitsui juga memenangi Projek 3Boleh Suruhanjaya Tenaga yang akan melibatkan pembinaan dan operasi 2000 megawatt loji arang batu bersebelahan loji jana kuasa Jimah di Negeri Sembilan,” katanya.

Justeru, 1MDB kini merupakan pengeluar tenaga bebas (IPP) kedua terbesar di Malaysia dari segi kapasiti pengeluaran tenaga.

Selain itu projek Tun Razak Exchange yang dibangunkan khusus untuk memenuhi keperluan masa depan, mempunyai matlamat untuk membangunkan Kuala Lumpur sebagai hab kewangan antarabangsa selaras dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan ibu kota ini sebagai bandar raya global.

Projek berkenaan yang dijangka memakan masa pembinaan selama 15 tahun, dikenal pasti oleh kerajaan sebagai projek permulaan dalam Program Transformasi Ekonomi untuk mencapai pendapatan per kapita lebih dua kali ganda menjelang 2020, kata Najib.

“Perjanjian yang ditandatangani 1MDB Real Estate Sdn Bhd dan Lend Lease ini dijangka menarik sehingga US$1 bilion (RM3.2 bilion) dalam bentuk pelaburan langsung asing ke Malaysia,” kata Perdana Menteri.

Sementara itu, Najib berkata penubuhan 1MDB mengikut Akta Syarikat 1965 bertujuan menerajui inisiatif strategik pembangunan ekonomi jangka panjang yang mampan dan menggalakkan pengaliran masuk pelaburan asing ke dalam negara.

“1MDB ditubuhkan untuk memacu pembangunan ekonomi mampan jangka masa panjang yang berimpak tinggi bagi Malaysia dan untuk menjalin perkongsian strategik global dalam menarik pelaburan langsung asing ke Malaysia yang memberi fokus utama kepada sektor tenaga, hartanah dan hospitaliti,” katanya.

– Bernama






12 Komen to 1MDB Punya Aset Bernilai RM 44.67 Bilion – PM

  1. dkds says:

    Pemimpin BN melakukan perancangan yg teliti , mereka tahu bahawa hasil bumi tidak selamanya akan kekal ada…maka kerajaan mencari projek dan cara menjana pendapatan negara dalam masa yg sama menarik pelaburan asing…

  2. Tubir says:

    Walaupun dengan menjual harta benda serta tanah negara termasok kem kem tentra dan sebagainya….1MDB…patutlah kerajaan tak mengambil tindakan terhadap aduan dan rintihan rayaat trehadap TNB…..ini rupanya cerita disebalik nya….

  3. raplahjingaa says:

    Terserempak dengan mamak serigar, orang kuat 1MDB dan KSU kem kewangan,, fullamak…jalan macam gangster, kat belakang pulak ada 5/6 orang balaci dengan muka sombong terkedik-kedik bawak bag, ni la salah sorang malaun penasihat Najib yang rekemenkan kenaikan harga minyak seminggu sebelum raya.

  4. alimedanbaru says:

    kalau tak faham ekonomi jangan bagi komen
    jangan hina orang
    bagi fakta
    tunjukkan keintelektualan baru betul
    jangan berperangai macam Pas dan Dap
    2×5

  5. itsme says:

    bg yg cetek ilmu mcm aku ni.. aku kira baguslah apa yg kerajaan sdg usahakan cuma aku nak kerajaan seimbangkan satu perkara shj agar kemajuan dan akhlak manusia di Msia ni pun sama maju dgn kemajuan yg dikecapi. Aku kira dua perkara kemajuan & akhlak manusia ni peelu seimbang agar negara akan kekal aman makmur. Tiada guna kemajuan jika manusia dlm msia akhlaknya kurang atau masih ditakuk lama.

    pembangunan sahsiah rakyat perlu seiring dgn kemajuan yg hdk dibawa, kemampuan penguakkuasa juga perlu diambil kira. Apa guna byknya undang2 tapi tiada penguatkuasaan atau penguatkuasaan yg terpilih. PM dan kabinet perlu lbh kedepan dlm hal ini juga jika mahu rakyat maju akhlaknya dgn tatacara @ kaedah pendidikan yg lbh mampan dan mampu mendidik anak bangsa menadaptasikan diri mrk dgn segala kemajuan yg ada.

    wallahu aklam

  6. GT86 says:

    Aku pun cetek ilmu gak ni…. Betulkan aku klu salah, bukan kah itu angka untuk tahun lepas. Sehingga Jun tahun ini berapa angka yang sahih?

  7. alimedanbaru says:

    aku pun cetek ilmu jugak
    kekadang kalau nak buat imbangan untung rugi walaupun dah berlalu bulan Disember tak semesti bulan Januari atau March akaun berjaya ditutup.
    Wbp kepada GT86 aku percaya angkanya tambah baik memandangkan kepada aliran ekonomi semasa….

  8. raplahjingaa says:

    hehehe…ada yang dah belajar spin kat bujuk ni….

  9. korokstabang says:

    hehehe hehehe hehehe

    bujuk mana bujuk ini isu hangat pasai tak masuk takan tadak idea hehehehe

  10. moo says:

    Org bodo ja yg percaya…

  11. raplahjingaa says:

    Hak elehhh mooo….yang hang mati-mati tuduh kerajaan gelapkan 209 BILLION duit pampasan perang dunia ke 2 pemberian kerajaan Jepun tu apa cerr ??

    hehehe…tak kan lah hang pun lepasan SRJKC jugak ?? hehehe….tonggong tahap infinity.

Leave a Reply