Menu Utama

SPLASH Punca Sebenar Penyingkiran Khalid?

khalid syabas air(m)

SEMUA orang tahu, air adalah antara punca utama kenapa Khalid Ibrahim disingkirkan dari jadi Menteri Besar Selangor untuk diganti dengan bini kepada KETUM sebuah parti politik.  Sudah diketahui umum bahawa tindakan Khalid bekerjasama dengan kerajaan persekutuan berhubung proses penstrukturan semula air Selangor tidak digemari KETUM ini tadi.

Yang Guan Eng pun buat benda sama, tak pulak KETUM ni bising?

Bagaimanapun ada sumber yang boleh dipercayai mengatakan, ini bukan setakat tandatangan perjanjian air dengan persekutuan sahaja, ada cerita lain.

Dikatakan bahawa punca sebenar Khalid Ibrahim dipecat dari partinya sendiri  dan segala macam kepincangannya selama ini dicungkil keluar ialah kerana keengganan kerajaan Selangor pimpinannya membeli Syarikat Pengeluar Air Selangor (SPLASH) pada harga RM 2.5 billion seperti mana arahan KETUM.

Khalid dikatakan berpuas hati bahawa syarikat itu hanya berharga sekitar RM 250 juta sahaja dan keengganannya itu telah memberangkan KETUM yang hidup mati dalam politik hari ini hanyalah untuk kepentingan diri, anak bini dan kroni-kroninya sahaja.

Maka itu, walaupun diakui KETUM sendiri bahawa Khalid adalah saudaranya, tapi tindakan drastik pecat serta merta tetap dikenakan.  Kisahnya, bila berkaitan fuluss, KETUM tak peduli saudara atau tidak, business is business, bini is bini, nothing else matters.

Jika maklumat ini benar, maka tindakan KETUM ini adalah satu bentuk campur tangan dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor – belum pun bininya menjadi Menteri Besar.  Kalau bini dah jadi Menteri Besar agaknya, toilet paper beli dari mana pun, KETUM perlu endorse terlebih dahulu.

Sebab itu penting politik dipisahkan dari kroni moni atas sebab takut campur tangan macam ini berlakulah.

Memanglah sebagai KETUM, dia lebih tinggi dari Khalid yang tidak ada jawatan apa-apa dalam parti, tapi perlu ingat, jawatan KETUM tu pun ambik semangat saja, bukan berperlembagaan sama sekali.

Dulu alasan KETUM kenapa Tun Mahathir perlu letak jawatan selepas dia dipecat dari kabinet sebab kononnya Mahathir amal kronisme.  Habis, yang lantik bini dia jadi MB ni bukan kronisme ke?  Terang-terang kronismelah, cerita apa lagi.

Nak tahu betul ke tidak senang saja.  Bila bini ambil alih jawatan Menteri Besar ini nanti, kita lihat apa yang mula-mula berlaku dulu.  Adakah benar SPLASH akan dijual kepada kerajaan negeri Selangor, dan jika ya, berapakah nilai penjualan tersebut?

Itupun kalau Khalid sangkut dalam undi tak percaya yang bakal diadakan.






16 Komen to SPLASH Punca Sebenar Penyingkiran Khalid?

  1. raplahjingaa says:

    Correction adamyan….bukan 2.5 juta, tapi khalid hanya anggarkan SPLASH beharga 250 juta…hang niiii

  2. siraplengkong says:

    Anwar lantik bini bukan setakat kronism malah nepotism… kronik betul la pakatan harap ni

  3. azmir says:

    aah, betul tu. rm 250 juta. Anwar suruh letak 10 kali ganda dari nilai asal. Bila splash dengar, terus tak setuju dengan tawaran asal Khalid. Dalam 4 konsesi air di Selangor, hanya splash tak bersetuju, yang lain dah terima tawaran khalid. Tapi pencacai pr tak tembak bertalu-talu pada splash pun, kalau dengan syabas dulu, siang malam sanggup tak tidur hanya untuk fikirkan fitnah apa boleh diberikan pada syabas supaya lingkup cepat. Haram jadah betul pencacai pr ni..

  4. sani says:

    dia nak bini dia jadi mb supaya sungai buloh tu jadi hak milik mak bapak dia/ boleh la dia buat penjara tu cam surga

  5. kuman says:

    ….Isu Pasir lagi…

  6. kulaan says:

    Saudara? Kalau main pecat sedara apa bendanya. Hadi Awang, rakan PKR, tapi PKR restu ahli PKR saman hadi 2 Juta. DAP, rakan PAS? tapi Guan Eng saman Nasaruddin….Apa kebendanya? Lain dalam UMNO, tak ada yang saman menyaman sesama pemimpin..semua settle di belakang tabir, ..semua gembira….

  7. Jambol says:

    Punca sebenarnya bukanlah air atau apa-apa tetapi hanyalah nak jadikan bini sebagai MB Selangor. It’s that simple !!!

  8. Pak Tho says:

    Pasal AIR lgi. Pasal air lah bang non kantoi. Dah sinonim pula dia bila bab² air ni.

  9. mzma says:

    Woiii Rafizi, tak nak buat repot kat SPRM ke? RM2.5b nie sama ngan 10 x NFC lerrr…. tak kan diam aje?

  10. WTF says:

    Isu SPLASH adalah salah satu puncanya, belum lagi kisah Tropicana dan macam2 lagi

    Ini pulak video pendedahan ahli PKR sendiri tentang MB Incorporated

    http://www.youtube.com/watch?v=SLJLlsVUvvg

    Depa dalam Pakatan Rakyat sekarang dah tak dapat fundings lagi dari Yahudi2 tu, kerana Yahudi2 tu dah belanja besar pada PKR tapi tak dpt lagi Pakatan Rakyat memerintah Malaysia!!!

    Bayangkan rakan2 sekalian, kalau seorang ahli Parlimen BN dibayar MYR 50 juta, takkan ahli Parlimen tu takkan ambik!!!

    Nak menang pilihanraya, tapi nak ikut CARA BELAKANG!!!

    Inilah dia tujuan Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat nakkan Wan Azizah ni jadi MB Selangor!!!

  11. zizan says:

    Macamana pula dengan Najib yang letak bini dia jadi PM?

  12. WTF says:

    Hahahaha, hang MABOK ker lagi ZIZAN!!!

    Sejak bila Rosmah Mansor jadi PM Malaysia!!!!

    TROLL LAGI ZIZAN, JANGAN TAK TROLL!!!

    “The main difference between the sacking of Anwar Ibrahim by UMNO and the sacking of Khalid Ibrahim by PKR in 2014 is…

    At least Mahathir didn’t replace Anwar Ibrahim with Siti Hasmah in 1998”

    NAK TROLL LAGI ZIZAN!!!

  13. Badrole Amin says:

    ‘punahsihat 20%’ kepada musibat(anwar) itu tidak mahu membuat laporan kepada SPRM sebab ada bahagian dari RM2.5 billion itu buat dirinya sekiranya TSKI setuju pembelian SPLASH dengan harga RM2.5 billion

    ‘punahsihat 20%’ kepada musibat(anwar) itu tidak sedar dirinya sekarang ibarat seperti punahsihat 20% kepada sadiq sigaraga yang tukang jual hamba abdi/khadam dalam cerita 3 Abdul kata “engkau ni betul sial, apa tangkal yang kau pakai”

    sebab pakai tangkal sial TSKI tak ikut kata beli SPLASH dengan harga RM2.5 billion…sebab pakai tangkal sial ‘Langkah Kajang’ jadi ‘Langkah dah Kejang’…sebab pakai tangkal sial pemilihan PKR menjadi huru-hara dan caca merba menyebabkan ramai penyokong dan ahli berpecah-belah…pendek kata segala perancangan dari ‘punahsihat 20%’ ini tidak menjadi atau boleh dikata ‘backfire’

    kepada rafizi dan ‘punahsihat 20%’ yang lain, musibat(anwar) itu sudah pun tahu anda semua pakai tangkal sial(nak kata pembawa sial pun boleh)…musibat(anwar) itu cuma belum lagi memilih masa yang sesuai untuk berkata “engkau ni betul sial, apa tangkal yang kau pakai” kepada anda semua satu persatu…kemungkinan itu besar semasa musibat(anwar) itu sedang berada dalam penjara dia akan menelefon anda semua satu persatu pada tiap minggu untuk berkata “engkau ni betul sial, apa tangkal yang kau pakai”

    kalau ada yang marah(terasa) bila dikata begitu(pakai tangkal sial) dan kalau ada yang hendak membuang keluar sial dalam diri, jawab sahaja “sepatutnya yang pakal tangkal sial kena sial masuk penjara tapi yang tak pakai tangkal sial boleh kena sial masuk penjara, siapa yang sial sekarang ini?”…diakhir pertanyaan jangan lupa gelak sket “hahaha”

    hehehehe

  14. Badrole Amin says:

    zizan says:

    “Macamana pula dengan Najib yang letak bini dia jadi PM?”

    pertanyaan macai diatas boleh membuat penghuni di Tampoi dan Tg Rambutan marah dan mempersoalkan pihak berkuasa seperti kementerian kesihatan kenapa macai bernama ‘zizan’ tidak ditahan untuk menjalani pemeriksaan mental

    KETUM PKR mabuk selalu sampai berkata “50 Januari”….

    rupa-rupanya macai punya mabuk lagi teruk sampai bertanya soklan yang boleh membuat orang gila sendiri terkejut kerana tidak menyangka ada orang(namanya ‘zizan’ seorang macai) lebih gila dari dirinya

    hehehehe

  15. Dr Zuhdi says:

    zizan says:

    “Macamana pula dengan Najib yang letak bini dia jadi PM?”

    dah dah tu berhenti cakap merepek, pergi makan obat cepat!

  16. syaa says:

    zizan bodoh.noktah.

Leave a Reply

Threesome