Menu Utama

Pilihan Raya Negeri Selangor Pilihan Terbaik – Aziz Bari

Bekas Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Dr Aziz Bari mencadangkan Tuanku Sultan Selangor membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor dan mengadakan satu Pilihan Raya Negeri Selangor yang baru bagi mencari mandat baru pentadbiran negeri Selangor.

Bercakap kepada portal Malaysiakini.com, bekas calon PKR bagi Parlimen Sabak Bernam dalam pilihan raya umum 2013 berkata adalah sukar untuk Sultan Selangor melantik Menteri Besar baru tanpa dituduh pilih kasih atau berat sebelah terhadap pihak yang bertelingkah dalam PKR.

Menurut bekas Prof, yang dianggap pakar Perlembagaan oleh Pakatan Rakyat, itu,

“It is just difficult for the sultan to appoint a new menteri besar in this scenario. It is difficult to see who is having majority support in the House. Even PKR seems to be divided, given that the Azmin (Ali) faction has yet to give their support (to Dr Wan Azizah Wan Ismail). The better way is to let the people decide through an election in the state.” .

[Melihat senario sekarang, adalah sukar untuk Sultan menentukan siapa yang mendapat sokongan majoriti di Dewan Negeri seterusnya melantik Menteri Besar baru. Malah PKR sendiri kelihatan berpecah kerana kem Azmin belum menyatakan sokongan terbuka kepada Wan Azizah. Justeru jalan terbaik ialah mengadakan Pilihan Raya Negeri yang baru.]

Aziz juga beranggapan adalah tugas Tuanku Sultan menamatkan kemelut ini, dan ini hanya boleh dilakukan dengan membubarkan DUN.

“Tuanku boleh mengarahkan Khalid menyembahkan permohonan membubarkan DUN. Jika Khalid masih berdegil, Tuanku sendiri boleh membubarkan DUN.

“It is true that in an ordinary situation, the sultan needs a request before he can dissolve the House. But if the sitting government refuses to do so and the situation gets worse, the sultan must act to save the state from deteriorating into further confusion and uncertainty,” he said.

“As of now the only way to have a government that commands the majority is through a general election.”

Aziz said that Khalid, the only person who could make a request for the dissolution of the state assembly, did not seem to be ready to do it, and this would lead to further problems in Selangor.

“Here comes the duty of the sultan to remove the clog. Admittedly, it is drastic and unprecedented. But this seems the only way.

“One needs to remember the Perak crisis of 2009, where the refusal to dissolve the House eventually dragged the palace into the mud as it denied t – Malaysiakini.com






11 Komen to Pilihan Raya Negeri Selangor Pilihan Terbaik – Aziz Bari

  1. raplahjingaa says:

    Aziz bari ni nak tunjuk pandai konon….dey tonggong, siapa yang buat kerajaan selangor bermasaalah besar ?? bukan anwar ibrahim ke ? masaalah apa ? bukan perebutan kuasa ke ? antara siapa ? bukan perebutan antara mangkuk-mangkuk PKR ke ?

    Habis tu, tup-tup minta di bubarkan DUN buat piliharaya baru !! akai ada ka ?? nak membazir duit rakyaat lagi ?? nak salahkan sultan ?? nak salahkan SPR ??

    kesian kat orang Selangor……

  2. Ababyl79 says:

    fasal nak menyembahkan permohonan dan meminta perkenan membubarkan DUN untuk diadakan pilihan raya negeri biarlah ianya diputuskan/dibuat oleh TSKI sahaja..biarlah TSKI sahaja yang tahu-tahu sendiri nak buat begitu bila dia rasa perlu(terpaksa)

    pada pendapat dan syak wasangka aku, saranan aziz barua agar Sultan Selangor mengarahkan TSKI menyembahkan permohonan membubarkan DUN boleh disalah ditafsir(selepas diputarbelit oleh media pro PKR dan PR) oleh rakyat bahawasanya Sultan Selangor juga terlibat sama dalam krisis perebutan, penyingkiran dan penukaran jawatan MB

    ada muslihat tidak baik saranan aziz barua ini, dia ingat orang tidak sedar, tahu dan faham tentang ketidakbaikkan disebalik saranannya itu sebenarnya mahu ‘mengenakan’ Sultan Selangor atau mahu merosakkan imej institusi Raja

  3. Madu 3 says:

    Releks la bro… Mamat ni baru jea bagi cadangan.
    Bijak-pandai kene fikir-fikirkanlah elok-elok. Beri cadangan yang paling elok untuk rakyat Selangor pada Baginda Sultan.
    Kita dah lama tau Anuwar ni memang jahat. Dia lah tok dalang pada kekalutan di Selangor dan Tanah Melayu. Orang jahat selalunya mati lambat.
    MB bukan isu, isu nya Anuwar…jadi Sultan dan rakyat Selangor fikir-fikirkan apa yang terbaik nak buang si Anuwar balik ke negeri dia, dengan anak dan bini sekali.
    Dan orang Johor dah bole fikir macam mana nak terajang Kit Siang.

  4. korokstabang says:

    mamat bari ni bangang ke haper minta sultan bubar dun tanpa ada permohonan daripada mb sultan hanya memutuskan yang kene sembh ke sultan permintaan untuk bubar dun adalah mb, pensyarah undang undang kepala bana apa yang budus sangat ni sudah terdesak sangat kaa

  5. bangKano says:

    Selagi isu MB selangor gagal di selesai kan secara kepala dingin…apa lagi tindakan drastik mesti la di ambil demi kesejahteraan warga Selangor. Rumusan nya bubar saja DUN Selangor untuk PRU….kunci nya masih di tangan Khalid Ibrahim & DYMM Sultan Selangor. Jangan seret kan isu ni melibat kan rakyat yang tak tau apa apa….!!!!

  6. cawacanggah says:

    senang aje…bubar aje DUN…peluang dia utk tawar diri bertanding sakali lagi….memang hajat d hati agar DUN d bubarkan….bayangbayang tu nampak….

  7. samad says:

    best kan rakyat Selangor dapat kerajaan negeri mcm ni?

    Sultan tak perlu campurtangan pun, biar PKR dengan drama tamillnya

  8. WTF says:

    Bukan ker masalah kat negeri Selangor ini, Anwar Ibrahim yang punya angkara!!!

    Yang Aziz Bari sibuk nak Sultan Selangor bubar DUN Selangor untuk menyelesaikan kemelut siapa jadi MB Selangor tu apahal???

    Dah tak sabar nak jadi calon dan KALAH lagi ker Aziz Bari!!!

    Hehehehe!!!!

  9. jentayu says:

    woi Aziz barua ko ingat sultan ni alat permainan politik kotor parti liwat korang ke? jangan nak libatkan tuanku sultan pulak. aritu bukan main kutuk dan hina institusi diraja macam2 dikatanya. bila bermasalah tau pulak mintak sultan main peranan.

  10. buya says:

    dia ni geng azmin kan? kalo pilihanraya balik, nanti parti mana TSKI nak tertanding? Tu cubaan nak bunuh terus TSKI.

  11. […] Islam Antarabangsa (UIA) dan calon PKR Parlimen Sabak Bernam dalam pilihan raya lalu, Dr Aziz Bari berpendapat, Tuanku boleh membubarkan DUN secara sendirian berdasarkan kuasa budi bicara […]

Leave a Reply

Threesome