Menu Utama

Peguam Anwar Harus Kebal Dari Undang-undang?

Mahkamah Persekutuan menetapkan tarikh 28 dan 29 Oktober 2014 sebagai tarikh rayuan Anwar untuk mengenepikan sabitan dan hukuman bagi tuduhan Liwat II dan rayuan balas pihak pendakwa untuk menambah hukuman itu.

Tarikh baru ini diberi kerana Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa peguam beliau, Sulaiman Abdullah cuti sakit sehingga 13 Oktober 2014.

Namun petang ini, Anwar mendakwa Umno cuba mengganggu proses rayuan terhadap sabitan kes liwatnya di Mahkamah Persekutuan dengan dengan menyerang peguamnya. Katanya, sejak ditetapkan tarikh rayuan, Umno melalui bahagian-bahagiannya di seluruh negara membuat beratus-ratus laporan polis terhadap N Surendran (bawah) dan rencana di akhbar mahukan tindakan serta-merta terhadapnya.

“Sekarang, Umno sedang bertungkus-lumus untuk menghalang peguam-peguam saya dari menyebut tentang keterlibatan Najib (Razak) dalam konspirasi ini,” katanya.

Sedangkan, kata Anwar, dalamnya daripada kandang tertuduh, beliau menyebut bahawa keseluruhan proses itu “konspirasi” Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak.

Ia juga didakwa bertujuan menghapuskannya daripada persada politik dengan “cuba memasukkan ke dalam penjara” , menurut kenyataan Anwar itu lagi.

“Kenapakah ia satu kesalahan untuk peguam saya menyebut perkara yang akan menjadi dasar pembelaan saya dalam rayuan kes Fitnah 2? ”

Dakwaan Anwar tidak benar sama sekali kerana desakan tindakan ke atas N Surendran sudah bermula sejak April 2014 lagi.

Apakah N Surendran tidak boleh diambil tindakan undang-undang selagi beliau menjadi peguam Anwar Ibrahim? Lagi pun bukan N Surendran seorang peguam Anwar.

Lebih serius siapa sebenarnya peguam utama Anwar? Sulaiman Abdullah atau N Surendran? Jika Sulaiman Abdullah, tiada sebab untuk Anwar menuduh kerajaan cuba menghalang proses pembelaan beliau.

Jika N Surendran peguam utamanya, adakah beliau berbohong kepada Mahkamah ketika memohon penangguhan?

Selebihnya, N Surendan hanya didakwa dan dibebaskan dengan jaminan bukannya dikurung dalam lokap. Justeru bagaimana pendakwaan ini boleh menghalang kerja-kerja N Surendran?

Bagaimana pula tindakan Mahkamah yang beberapa kali menangguh kes ini atas permintaan Anwar Ibrahim dianggap berkonspirasi untuk menjatuhkan hukuman ke atasnya?

Cukup-cukuplah bermain sentimen emosi rakyat. Rakyat bukan bodoh lagi.






14 Komen to Peguam Anwar Harus Kebal Dari Undang-undang?

  1. […] From: MYKMU.NET: DEMI SEBUAH PERJUANGAN: Peguam Anwar Harus Kebal Dari Undang-undang? […]

  2. memang terok says:

    mASAALAH dengan kita semua ialah semua orang menari mengikut music yang di mainkan Anwar Ibrahim. Dia mainkan lagu tanggo dan semua orang dilihat terpaksa menari ikut music yang dikehendakinya. Dia mintak tanggoh, kes pun tertanggoh, dia pohon batal, semua terbatal.

    Kira tak nampak sedikit pun ketegasan pihak berwajib disini. Kita tak nampak undang2kan di laksnakan dengan tegas. Kita nampak pihak2 berkenaan tunduk dengan kehendak penjenayah yang bernama Anwar Ibrahim,. Fahaman kita simple… dia sudah rodok buntut saiful, lalu didakwa. Ini kerana undang2 negara siapa saja yang rodok buntut lelaki, samada secara paksa atau paksarela atau rela , sudah melakukan satu jenayah dan wajib didakwa.

    Dia sudah dihukum… dengan terhukumnya Anwar Ibrahim , mana pulak salahnya Najib, Muhyiddin , Umno atau BN ?

  3. rapahjingaa says:

    Mentang-mentang bini dia kata dia anugerah tuhan { tuhan mana pun kita tak tau, depa ni banyak sangat tuhan } dia ingat dia bo;eh buat apa dia suka ? pandai meliwat anak orang….tanggung la sendiri, ini idak nak heret semua rakyat Malaysia yang substandard pemikiran supaya pertahankan hobi meliwat dia.

    Dey…..anwar macamana sperm hang boleh terbang masuk dalam bontot hamba Allah tu ?? hehe…sperm hang ada sayap ka, macam kelkatu

  4. Pak Tho says:

    Peguam anwar bukannya KEBAL tetapi BEBAL. Jngan rakyat terus di BEBALkan anwar yang rasa dia KEBAL.

  5. itsme says:

    anwar boleh cakap kat luar… duduk.dlm kandang tengok? apa dia akan buat, dia ingat court mcm dia cerita kat lobby hotel ke?? semua macai terconggok dengor, bodoh!! bau hancing 5 batu pun masih dok sokong & yg paling best lebai2 masih lg dgn tahaluf mrk dgn manusia sebal mcm nuar ni.. dlm Islam bini kalau buat dajjal pun dah lama laki jatuh talak, jd apalah sgt tahaluf tu…. sengal!!

  6. hodoh says:

    Mesti selalu sakit, antara kriteria boleh jd peguam nuar

  7. Baba says:

    Anugerah tuhan bak kata jijah……tu spesel sikit dapat tunda tarikh ikut suka pak dia

  8. dkds says:

    Anwar Ketum ini memang gila sudah….peguam utama dia pun dia keliru….esok lusa tentu dia akan kata kematian Karpal pun cubaan menganggu dan melewatkan kes rayuannya…celaka sungguh anwar

  9. Anak_Nogori says:

    ayat konspirasi dari mulut Ketum dah basi dah…rakyat dah muak dengar..

  10. syaa says:

    sebenarnya anwar yg mengfitnah najib kononnya PM lakukan konspirasi.tujuan anwar menuduh PM ialah supaya rakyat membenci PM dan anwar dapat meraih simpati rakyat.dan juga anwar tahu najib adalah halangan utama untuk dia menjadi PM.

  11. syaa says:

    itu khalid ibrahim kena pecat tu sebab apa?bukan sebab konspirasi jahat anwar ker?

  12. korokstabang says:

    sabar lah anwar sungai buloh tetap menjadi milik nko

  13. adi says:

    Pentadbiran negeri selangor akan datang dari salah satu sungai iaitu jelok, buluh atau udang. Taniah rakyat selangor yang mengundi pr. Yang kapir tu memang tak tahu halal haram kesian yang muslim tu. Kebanyakan pemimpin politik kaya di dunia mungkin di akhirat akan jadi muflis tak kira la pembangkang atau kerajaan jika tak perpandukan hukum syariah. Di harap salah terkaan saya.

Leave a Reply