Menu Utama

DUN Selangor Bakal Bubar, Wan Azizah Tiada Sokongan 30 SD ADUN?

Tuanku Sultan Selangor mungkin membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor sekiranya krisis politik negeri tersebut gagal diselesaikan sehingga hujung minggu ini.

Menteri Besar ‘dalam buangan’, Tan Sri Khalid Ibrahim dijangka menghadap Sultan esok bagi memaklumkan bahawa beliau telah hilang sokongan majoriti berikutan tindakan Pas menukar sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun krisis ini dijangka berlarutan kerana calon tunggal Pakatan Rakyat dari PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail tidak mempunyai 30 akuan bersumpah (SD) dari ADUN yang menyokong beliau seperti mana yang beliau dakwa sebelum ini.

Menurut sumber, sehingga kini Wan Azizah hanya mempunyai 28 SD bukannya 30 seperti yang didakwa. 28 tersebut datang dari PKR dan DAP. Manakala semua ADUN Pas termasuk dua yang tampil dalam sidang akhbar menyokong Wan Azizah dikatakan tidak menandatangani sebarang akuan bersumpah menyokong Wan Azizah sebagai Menteri Besar.

Malah perkara ini disahkan oleh salah seorang ADUN Pas yang dihadir dalam sidang akhbar tersebut, YB Saari Sungip, yang menyatakan kehadirannya pada sidang media bersama Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebelum ini bukan untuk menyokong presiden PKR itu sebagai menteri besar Selangor, sebaliknya bertujuan menolak Tan Sri Khalid Ibrahim.

Pagi tadi juga Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali menyatakan Pas tidak akan menandatangani sebarang SD menyokong Wan Azizah kerana ia tidak pernah dibincangkan.

Jika benar keadaan ini, Tuanku Sultan dijangka tiada pilihan kecuali membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor bagi membolehkan satu pilihan raya negeri yang baru diadakan.






18 Komen to DUN Selangor Bakal Bubar, Wan Azizah Tiada Sokongan 30 SD ADUN?

  1. baba says:

    bagi saja adun pas jadi mb….biar padan muka pkr dan dap

  2. WTF says:

    Yup, aku setuju dgn saranan saudara Baba!!!

    Biar padan muka dgn PKR dan DAP!!!

    But, would PAS tak advantage of this situation if Sultan Selangor offer jawatan MB Selangor pada PAS???

    DASAR PENAKUT PAS ni dan TAKDER TELOR!!!

  3. Badrole Amin says:

    Tuanku cuma perlu minta 1 lagi calon dari ADUN PAS untuk melengkapkan 3 senarai nama bakal MB Selangor yang baru

    tolak jijah dan azmin, pilih calon dari PAS untuk menggantinkan TSKI…PAS tak nak ADUNnya jadi MB? bubarkan saja DUN untuk diadakan PRN

  4. hentam ajelah says:

    ….bubar dun lagi baik drpd mengharapkn pas….serban je besar kote kena picit dek anwar…

  5. raplahjingaa says:

    Susah-susah PAS tuntut je kerusi MB, habis cerita, aku tak tau pasal apa anwar meroyan sangat nak kan bini dia jadi MB ?? kata pakatan bersefahaman, so apa salahnya orang lain jadi MB ?? kenapa mesti bini dia ??

    Nak bubar DUN pun satu hal….kempen sana, kempen sini , bila depa ni semua nak buat kerja ??? siannn orang Selangor….

  6. sman says:

    ABWA.-Asal bukan Wan Azizah.

  7. Madu 3 says:

    PAS xde telor untuk kerusi MB. Kalau PAS ambik kerusi MB dan tak keluar dari Pakatan jahat, lagi teruk PAS kena dengan Anuwar dan si kafir laknat tu. Lebih-lebih pulak semua rahsia dorang dalam bontot Anuwar. Jadi PAS DOLL lah nanti.

    Bubar aje.. back to square one. Rakyat pilih, Sultan lantik… abih citer.

  8. alimedanbaru says:

    Pas gerun untuk jadi MB Selangor
    Pas tak akan berjaya laksanakan pentadbiran Islam sebab
    akan ditentang DAP
    Pas tak akan berjaya nak cakap soal hudud, PKR pun tak setuju
    Pas tak akan berjaya hapuskan judi
    Pas tak akan berjaya hapuskan rumah urut, pusat pelacuran
    dan penjualan manusia..betina-betina jalang yg merata macam tikus-tikus
    Pas tak akan sanggup dinilai oleh rakyat
    Pas tak yakin akan dapat markah A
    INILAH MASAALAH NAK CARI siapa layak
    apa yang pasti
    anwar tibai saja nama bini dia
    walaupun dia tahu wan azizah hanya akan jadi patong opera cina
    yg diarahkan oleh DAP
    YG PENTING
    SELANGOR KAYA
    DAN MB BOLEH ANCAM KERAJAAN PUSAT….
    itu sahaja yg anwar mahu

  9. siluman says:

    org UMNO jgn tertipu lagi dgn SIAL pas….depa ni takut DUN bubar. Tak dengor ke camna timbalan mb kelantan kata apa ?! UMNO ni disamakan dgn nasib MH17……tunggu kerat kepala aje nasib UMNO ni. Org UMNO ni awat yg tak sedar2 lagi ni, sudah la kena main dgn pas…..pemimpin2 UMNO cam kj zahid pun turut sama membodohkan parti sendiri !! ggrrrrrr….

  10. Pak Tho says:

    Kita akan lihat adegan liwat meliwati antara komponen parti pr.

  11. pangkah lagi says:

    Yahoo…Dun bubar.bestnya dapat pangkah lagi.Wan azizah mana tau buat kerje asyik pegang kipas je.Abis telur dengan bontot laki dia kena kipas

  12. kelate jati says:

    Saya berpendapat bahawa.. sebaiknya, tuanku baginda sultan sewajarnya menitahkan agar PAS menamakan calon MB dari kalangan adun PAS.. dan hanya sekiranya PAS gagal enggan dan/atau engkar untuk berbuat demikian, maka barulah wajar tuanku baginda sultan menitahkan pembubaran DUN Selangor.. Dengan cara, tiada lagi sebab utk rakyat menyalahkan sultan. Ini juga bakal membuat nuar berahim kematian langkah utk menuding jari terhadap institusi raja ..

  13. yon76er says:

    Kalaulah DYMM Sultan menitahkan PAS supaya menghantar nama calom MB, siapalah yg mereka akan calonkan agak2nya..???.takot xda calon lagi yg sesuai PAS nak bagi..

  14. Syed says:

    Pas ni kalau dah tak sokong calon MB dari pkr… tak sokong TSKI… tak sokong kerajaan perpaduan dgn umno … agaknye nak wakil PAS sbg MB… ok go ahead… rakyat Selangor boleh merasa rentak pentadbiran ala PAS pulak… takkan PR tak setuju kut….

  15. Jambol says:

    Nepotisma, nepotisma, nepotisma…..

    Tidakkah masyarakat pengundi di Selangor bertanya kenapa Nuar bersungguh-sungguh sangat nak bininya sendiri jadi MB Selangor ? Bukankah ini suatu tamparan hebat kepada seluruh rakyat Selangor seperti mereka ini dianggap tidak berwibawa menjadi MB negeri mereka sendiri ? Apakah rakyat Selangor sanggup menerima kehendak dan tindakan Nuar yang seperti memperbodoh-bodohkan mereka ?

  16. syaa says:

    bagi jer la pas memerintah.aku pun tagih janji PILIHANRAYA pas untuk tutup kilang arak yg besar besar tu,,tutup rumah pelacur yg bertambah banyak semenjak pr perintah selangor ni.ini kalilah pas tutup kilang arak,kedai nombor dan rumah pelacur di selangor….ITUPUN KALAU PAS TAK MUNAFIK LA.

  17. sireh ke gagang says:

    baba , aku kurang bersetuju cadangan kau itu.

    alasanya

    1. Tuanku melihat , jika diperkenankan calon pas sebagai MB , pas masih juga tidak punya sokongan majoriti dalam dun . 15 – 56 . jurang masih besar untuk calon pas menjadi mb di situ.

    2.PAS masih lagi menjadi hamba pakatan . dengan bahasa mudah , tidak mustahil , calon pas yg dipilih itu akan buat triple U-turn sebagaimana bekas adun kajang buat untuk wan azizah . (serahkan jawatan setelah dipaksa , diugut atau diancam anwar & guan eng).

    3. DAP & PKR takkan berdiam diri , andaikan Tuanku melantik calon PAS sebagai mb. Mereka akan buat road show serata negeri , dan menyebarkan dakyah memburuk2 istana & Tuanku sendiri . mereka akan gunapakai pelbagai istilah2 buruk untuk menggambarkan kpd rakyat selangor (khususnya yg muda , dan taksub kpd mereka) , supaya menderhaka kpd baginda. dan ini akan membawa malapetaka kpd bangsa melayu . takkan kau suka melihat , org melayu bertikam keris sesaama sendiri . 1 puak menyokong pakatan , 1 puak lagi menyokong Tuanku dan istana.

  18. sireh ke gagang says:

    selangor sudah pernah merasa perang saudara sesama bangsa melayu. dizaman Tunku kudin menantu sultan abdul samad memerintah . baginda berperang dengan raja mahadi . kerabat sultan sendiri. aku tak fikir , org selangor jati , melupakan peristiwa ini . ini peristiwa pahit bangsa melayu hasil adu domba kafir british . kita pun tak nak melihat lagi peristiwa ini berulang di zaman kita skrg.

Leave a Reply