Menu Utama

#MH17: Apa Masalah Jika Puak Pemisah Dibayar Pun?

Sesiapa sahaja yang ada hati nurani dan perasaan belas ihsan akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan kembali mayat dan akses kotak hitam untuk penyiasatan tragedi MH17 yang mengorbankan 298 orang penumpang dan anak kapal. Hanya orang yang tidak mempunyai perasaan atau kejam sahaja tidak peduli semua ini.

Justeru cakap-cakap yang mempertikaikan kejayaan Perdana Menteri Malaysia Mohd Najib Tun Razak mengadakan rundingan dengan puak pemisah bagi mendapatkan mayat dan kotak hitam MH17, dengan tuduhan kononnya Malaysia membayar puak pemisah adalah sangat menyakitkan hati.

Persetujuan penyerahan kotak hitam dan mayat mangsa tragedi MH17 hanya dicapai berikutan beberapa siri rundingan sulit melalui telefon antara Najib dan Borodai.

Ketua Penolong Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Lt Kol Mohd Sukri Hussain, yang juga pemerintah pasukan perunding Malaysia menyatakan tiada wang tebusan atau sebarang bayaran lain dibayar sepanjang rundingan tiga hari antara pasukan penyiasatan khas Malaysia dengan kumpulan pemisah, Republik Rakyat Donetsk.

“Ketua kumpulan pemisah Alexander Borodai tidak meminta apa-apa sebagai balasan dan hanya meminta Malaysia menjalankan siasatan. Beliau hanya mahu Malaysia mencari jawapan tentang apa sebenarnya yang berlaku terhadap pesawat itu.”

Beliau berkata, kerajaan Ukraine juga memberi bantuan kepada pasukan perunding Malaysia untuk memastikan mereka dapat berjumpa dengan ketua kumpulan pemisah itu.

Namun yang lebih penting dipersoalkan ialah apakah motif pihak tertentu dalam negara ini mempertikaikan usaha kerajaan menyelesaikan tragedi MH17 ini? Lebih aneh ketika media-media antarabangsa mengiktiraf kejayaan rundingan “dalam diam” ini, rakyat negara sendiri membuat pelbagai cerita tidak enak mengenai usaha ini.

The New York Times turut mengiktiraf kejayaan Malaysia ini dan menganggap ini merupakan satu rekod panjang peranan Malaysia di kalangan dunia ketiga dan juga

Malaysia, and particularly Mr. Najib, have played an outsize role in diplomatic agreements in Southeast Asia in recent years, and tried to apply those skills to dealing with the separatists. Mr. Najib brokered the peace agreement early this year between the Philippines government and a long-running insurgency in the south of the country, and he played an earlier role in helping persuade the military government in Myanmar to begin the evolution there toward a democratically elected government.

Malaysia has an enormous stake in resolving the problems that have impeded a prompt investigation of the crash and the quick recovery of the 298 victims, who are exposed to abuse and tampering.

One possible advantage for Malaysia is that it has long been a leading member of the nonaligned movement of developing countries that sought during the Cold War to steer a neutral course between the United States and the Soviet Union. More recently, Malaysia has tried to maintain good relations with Russia, China and the United States at the same time.

While the Netherlands is a member of NATO, an organization seen as threatening by many pro-Russian separatists in eastern Ukraine, Malaysia is a distant Southeast Asian nation that has stayed largely silent on the turmoil there. Almost three-fifths of Malaysia’s population is Muslim, and the country’s foreign policy has often been more focused in recent years on the Middle East, including heavy criticism in recent days of Israel for its military operation in Gaza.

Jelas sekali api kebencian politik sudah begitu membara sehingga hilang semangat patriotisme dan keluruhan budi sebahagian rakyat Malaysia.



(Next News) »



12 Komen to #MH17: Apa Masalah Jika Puak Pemisah Dibayar Pun?

  1. Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

    Sebenarnya macai2 PR yg dibayar untuk buat cerita nih…

  2. Baba says:

    Mereka ni jenis celaka yg paking dajal. Suka sangat buat fitnah

  3. Pak Tho says:

    Macai² tu bkan cerdik pun. Berfikir pun ikut cara pemimpinnya yg berfikiran tunggang langgang. Elok² khalid MB ,nak ditukarnya. Pegantinya pula, alahai……dh mcm tak de calon lain. Talkin utk pkr.

  4. itsme says:

    logiknya jika puak pemberontak UKRAINE demand duit dr PM sudah pasti mrk akan dituduh sebagai puak yg bersalah dan pastinya mrk tdk akan selamat lebih2 lg NATO sudahpun bersiap sedia utk p serang mrk. jd utk membuktikan yg mrk tdk buat maka mrk pun bekerjasama dgn Msia agar persepsi buruk trhadap mrk akan reda.

  5. syaa says:

    puak pembangkang ni menunjukkan betapa busuknya hati mereka,semua perkara baik yg PM buat tetap dipandang buruk, dituduh dan difitnah macam macam.busuk mcm bangkai hati puak pembangkang malaysia ni.allah selamatkan dato seri najib PM malaysia dari rakyatnya yg berhati busuk.aminnn.

  6. bujuk says:

    Buatlah kerja kerana Allah, jadi kita tak pedulikan apa orang kata sebaliknya serahkan segalanya pada Allah untuk membalasnya. Mana mungkin menutup mulut manusia, sedangkan sedarah sedaging pun tidak sehati.

  7. semangat dato' haron says:

    Say YES to UMNO. NO to Pemuda Pondan UMNO

  8. anoi says:

    dalam sidang tergempar tunjuk patrotik tapi media mereka tetap membayar upah supaya canang cerita yang terbiasa lah asal saja buruk bunyinye sudah melaksana tugas kalu tak soro mis bro. makan duit berak kencing najis peminpin pr.

  9. jentayu says:

    oi bujuk. mmg mulut manusia x boleh tutup. tp kalau dah teruk sgt xkan nak biar saja? ko sokonglah fitnah berleluasa mcm tu? patut pun x suka undang2 ketat mcm ISA, akta hasutan dsbnya. spy puak2 ko boleh terus menipu atas nama Allah.

  10. Anti Pengkhianat says:

    Apa nak hairan kerana mereka bukanlah manusia.

  11. alimedanbaru says:

    Mulut tempayan tu kalau jenazah mak bapak atau adik kakak abang dia yg terlibat baru dia nak tunjuk setuju apa yg kerajaan buat untuk keluarga dia…
    jenis hati hitam.. otak setan memang itulah kerjanya..adu domba, cocok sana sini….

  12. PR x pk DS Najib boleh deal dengan pemisah Ukraine.

Leave a Reply