Menu Utama

Rasis Dan Kenyataan Perlu Terang Agar Tidak Dipolitikkan

13 mei Guan Eng

Sejak dari Pilihanraya Umum ke 12 yang lepas hingga kini, orang Melayu dipaksa berada dalam dilema. Setiap kali orang Melayu cuba mempertahankan hak ketuanan Melayu sepertimana yang termaktub dalam perlembagaan maka bangsa Cina terutamanya DAP akan menyerang orang Melayu dengan tuduhan rasis.

Akhirnya orang Melayu menjadi terlalu berhati-hati dalam menyuarakan pendirian demi mempertahankan diri. Dalam masa yang sama DAP bersama penyokong mereka telah menyusun strategi untuk menghapuskan ketuanan Melayu dan hak istimewa orang Melayu secara tersusun.

Sikap terlalu berlembut dengan bangsa Cina atas alasan takut kehilangan undi mereka akhirnya memakan diri orang Melayu itu sendiri. Dalam PRU13 yang lepas bangsa Cina telah menyatakan pendirian mereka untuk menolak pemerintahan Barisan Nasional yang berkonsepkan muhibah dan berteraskan Perlembagaan Negara iaitu mengekalkan hak istimewa orang Melayu sebagai Tuan Tanah Melayu.

Walaupun cuba diubah dengan apa cara sekalipun, bangsa Cina tidak akan mampu memadamkan sejarah dan kenyataan bahawa mereka dibawa oleh British dari negara China untuk mengerjakan lombong bijih timah. Hakikatnya jelas bahawa sekiranya mereka dihalau dari Malaysi maka mereka sentiasa boleh pulang ke negara nenek moyang mereka iaitu China.

UMNO perlu sentiasa ingat bahawa kita telah dipermainkan oleh bangsa Cina samada mereka merupakan penyokong DAP, MCA ataupun Gerakan, mereka telah menolak Barisan Nasional dengan memastikan undi mereka milik penuh DAP. Oleh itu UMNO sepatutnya tidak perlu tunduk kepada ugutan mereka kerana pembentukan kerajaan Barisan Nasional pada PRU13 yang lepas atas sokongan padu orang Melayu. Selagi orang Melayu bersatu padu maka “mereka” tidak akan mampu merampas negara kita.

Baru-baru ini timbul sedikit kekecohan kononnya seorang menteri dalam negeri telah mengeluarkan kenyataan yang berbentuk rasis. Kita perlu sedar antara kenyataan yang berbentuk rasis dengan kebenaran. Sudah sampai masanya kebenaran itu ditegakkan tanpa perlu menjaga hati “mereka yang sebenarnya tidak mengundi pun Barisan Nasional.

Ketika di Teluk Intan, Zahid telah berkata bahawa hanya kaum Cina yang gembira jika BN tewas di Teluk Intan kerana mereka sudah mewah dan tidak bersyukur atas kejayaan mereka. Adakah ini satu kenyataan yang rasis atau kebenaran. Fikir-fikirkan lah.

Sudah agak terlalu lama kerajaan Barisan Nasional berlembut terhadap bangsa Cina yang mengkhianati kita. Walaupun BN telah melakukan yang terbaik bagi menjaga kebajikan semua namun mereka tidak pernah puas dan bersyukur. Mungkin ianya lumrah manusia atau mungkinkah ketamakan kuasa politik telah mengaburi pertimbangan mereka memandangkan kuasa ekonomi telah berada dalam genggaman bangsa Cina? Kita orang Melayu perlu bijak bertindak dan berfikir dalam menangani “melepaskan anjing tersepit ini”. Jangan kita biar kan ular mematuk kita dua kali dilubang yang sama.






18 Komen to Rasis Dan Kenyataan Perlu Terang Agar Tidak Dipolitikkan

  1. Pak Tho says:

    Cukup² lh melayu nk brtolak ansur dgn kaum lahanat ni, semua nya dah terang dan tak perlu bersuluh lgi. Pemimpin Umno tak perlu nak tunjuk sangat diplomasi, dan nk tunjuk mcam bagus dan bertamadun. Dah sampai masanya bersifat kurang ajar, takkan sepanjang masa nk jadi Mr nice guy. Jgn sampai orang melayu naik meluat dan menganggap Umno dayus tak ada telur. Alang² genggam bara api biar jadi abu walaupun ianya akan membakar diri..

  2. Rosmah87 says:

    DEPAN LEE CHONG WEI CAKAP LAIN
    DEPAN DAP CAKAP LAIN

    UMNO=LEMBU=KANGKUNG=BODOH=KAMU
    AHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

  3. raplahjingaa says:

    Aku rasa kaum cina tak sanggup menghadapi apa-apa saja yang ada persamaan dengan 13 Mei, mereka tahu sangat akibatnya…………dan kita pun tak mahu peristiwa tu berulang lagi, letih nak cuci sungai…….

  4. baba says:

    mereka sekarang nak kuasai malaysia sepenuhnya selepas ekonomi berjaya dibolot,berhatai2 dgn mereka ini.

  5. itsme says:

    kenyataan ds zahid yg sgt berani dan terang.. tiada apa yg salah, dan kaum china kena akui mrk sememangnya tdk senang bila berada dibwh melayu.. dap sudah pun menunjukkan bahawa walaupun mrk sikit namun hak2 kepentingan org islam dan melayu terus ditolak mentah2 spt hudud dan mara. apa lagi yg mrk nak nafikan?? bknkah itu satu provokasi berniat dengki kpd tuan punya rumah?? kalau di negara china, sudah lama lks masuk dlm. anwar sudah tentu.mendahului lks.. karpal masuk dlm jugak, cuma dia takkan kuar2 lagi..

  6. Pak Tho says:

    BABI DAP+ SPENDA STOPA+ JUBOR ANWAR= ROSMAH 87(BAKA BERANAK IKUT JUBOR)

  7. bujuk says:

    hehehehhh.. sokong umno/BN balas budi, sokong PR pengkhianat. Ini bukan pasal cina dah kaya/melayu dah boleh masuk U atau india dah tak tinggal d estet, sebab melayu yg. tak undi BN juga dituduh pengkhianat. UMNO/BN kena sedar… sekarang ni majoriti rakyat dah tak sokong umno/BN, apakah semua mereka ni pengkhianat atau BN yg. telah mengkhianati amanah rakyat?

  8. gambus says:

    Kalau majoriti rakyat tak sokong BN/UMNO camana pulak BN berjaya merampas Kedah daripada PAS ?? camana pulak BN berjaya kekalkan Perak ??? camana pulak BN berjaya kekal jadi Pemerintah Malaysia wakakakakakaka bangang betul laa kau ni bujuk

    Pakatan memang golongan pengkhianat , penipu dan tak balas budi .. sebabnya mudah jee kalau agama dan hukum Allah pun Pakatan boleh permainkan , kalau hukum dalam Al quran pun Pakatan sanggup putar belit dan menipu demi DAPigs , jadi inilaaa Pakatan puak munafik dan pelacur agama yang akan melacurkan segalanya demi kuasa dan duit

  9. gambus says:

    tak payah risau wahai puak kafir DApigs Rosmah87 yang pernah menyatakan betapa cukup benci dengan Islam ..Orang Islam di Borneo akan terus berkembang walalupun puak kafir DApigs macam kau tak suka ahahahahahahahahaha

  10. Pak Tho says:

    Apa punya bangang Kaui bujuk. Klau UMNO ditolak ,takkan menang 90 kawasan parqlimen. Kau ni spesis makan taik palat ye. Simpan lh bangang kau sikit untuk besok².jangan nampak sangat.
    P

  11. gambus says:

    itulah otak macai PAS, kalau makna subsidi pun taktahu apa yang boleh kita harapkan daripada macai PAS ni ??? hahahahahaha

  12. bujuk says:

    Berapa majoriti UMNO/BN menang PRU13?
    Tak payah bangga la.. kemenangan d Perak kerana BN hanya menang kerusi bukan menang undi. D kedah.. kena terima kenyataan, rakyat tak suka pemimpin bersengketa atau d lihat bersengketa. Tapi d t’ganu… nyaris2 BN tumbang begitu juga lain2 negeri.. PR dah tambah kerusi. BN hanya harapkan sabah/s’wak je nak memerintah sekarang… sebab mereka d sana masih mampu d suap BN.

  13. gambus says:

    kakaka apa bangang kau ni puak munafik PAS bujuk , kau tahu kee sistem Malaysia ni camana , kau kena menang undi untuk menang kerusi !!!

    UMNO sendiri tambah kerusi Parlimen .. apa yang kau nak merengek ni bujuk !

    kalau macam ni apek lim guan eng kena letak jawatan sebab dia kalah majoriti dfalam CEC DAPigs … kenapa ia tak dilakukan dalam parti Pakatan ??? hahahaha

    kenapa kau kata pasal sabah dan sarawak camtu , kalau ikut fitnah Pakatan rakyat sabah dan sarawak penuh sengsara wakakakakakakakaka kau sendiri akui pemimpin Pakatah tu semua fitnah

  14. bleu says:

    Munafik tepu betul si bujuk ni…wa kemain lagi sekarang….penyokong kuat DAP nampak ??? Apa dah jadi dengan nak tegak negara Islam ? Apa dah jadi pulak dengan hudud ? Semua dah kau campak kan ?

  15. WTF says:

    Melihat kepada kata2 Bujuk, nampaknya Bujuk pasti sokong idea bahawa sepatutnya pasukan Malaysia yang memenangi Piala Thomas pada tahun 2014, bukan pasukan Jepun.

    Menurut pemahaman Bujuk, kemenangan Malaysia adalah berdasarkan alasan bahawa kiraan mata yg dipungut oleh pasukan Malaysia adalah lebih tinggi daripada pasukan Jepun.

    http://www.mykmu.net/?p=43597

    Apa lagi Bujuk, pergilah DEMO dekat depan kedutaan Jepun!!!

  16. bleu says:

    Bingainya bujuk…

  17. bangsa cina tidak mengenal erti bersyukur says:

    tunggu apa lg. takkan nk tengok kapal karam dlu bru nk brtindak

  18. bangsa cina tidak mengenal erti bersyukur says:

    takkan nk tengok kapal karam dulu baru nak bertindak.. kapal karam di tengah laut takkan timbul lagi dah..

Leave a Reply