Menu Utama

PRK Teluk Intan: Saat Rembulan Masih Bersinar, Dia Masih Lagi Alpa

10310645_649181821827363_6862689547571400309_n

Hati ini semakin runsing, sambil jemari mengurut dada melihat tingkah dan laku Presiden PAS di remang-remang PRK Teluk Intan yang sedang berlangsung. Penulis akui, betapa hati ini jengkel dengan permainan politik PAS, yang sama sekali menafikan penyatuan ummah.

Sukar untuk ditebak perasaan ini, tatkala menyelusuri warna-warni PRK Teluk Intan, terlihat hadirnya Presiden PAS berkempen untuk calon DAP, dalam situasi si empunya diri secara terangan menolak Hudud; sesuatu yang dipersetujui sebagai darah daging perjuangan PAS untuk sekian lama.

Tindakannya berkempen adalah satu simbolik bahawa Presiden PAS menyokong calon DAP. Jangankan ucapan si calon, malah pemakaiannya juga adalah satu kontroversi bagi PAS yang sering mendabik dada sebagai pejuang Islam.

Apakah benar, sekiranya calon itu UMNO dan tidak menurut syariat Islam, maka berdosa dan kafirlah hukuman yang dijatuhkan oleh PAS, dengan calon DAP tiada terhukum atas kerana DAP itu bukan parti Islam, walaupun si calon berstatus Muslim? Apa pula komentar Presiden tentang ini?

Minimal jawapan yang bakal diterima adalah “itu hak peribadi”, atau mungkin sahaja “no komen”.  Pada saat menghampiri bacul, jangan pelik untuk menyaksikan suara-suara lantang itu menjadi diam membisu persis batu; enggan memberi sebarang respons.

Bukankah situasi di atas hampir sama, atau persis petikan amanat beliau akan perlakuan “kita akan menjadi kafir dengan mengamalkan agama suku, politik suku”? Di mana kata-kata ini untuk dimahkotakan sejujurnya pada ketika ini? Atau sekadar mewarisi sifat keras hati timur tengah yang terbukti menyaksikan perang saudara tidak berpenghujung?

Rupanya, tandus padang pasir sangat terkesan ke atas keputusan yang dibuat untuk dirinya. Terkadang kasihan melihat dahinya berkerut, seolah-olah nikmat kehijauan alam dan warna-warni kehidupan anugerah Illah di nusantara ini tidak memberi sebarang makna buat dirinya. Mungkin juga alam mulai bosan melihat tingkahnya kerana tidak pernah belajar dari alam sekelilingnya sebagai seorang pendiri.

Malang, pada ketika rembulan masih bersinar, pada saat nafasnya masih ada, dia masih terleka dan belum mahu menjahit pakaiannya yang terkoyak sebelum menjelang senja nanti.

Kalau inilah watak seorang gembala, bagaimana pula watak yang digembalanya?






18 Komen to PRK Teluk Intan: Saat Rembulan Masih Bersinar, Dia Masih Lagi Alpa

  1. raplahjingaa says:

    PAS dah jadi tak tak tentu arah…….depa tentang UMNO habis-habisan walaupun tak pernah menang pun kecuali di Kelantan atas dasar kononnya UMNO menolak hudud. Bila depa ” test power ” nak table kan draft hudud di parlimen, ahli parlimen UMNO bersetuju untuk menyokong draft tersebut…..tup-tup depa tarik handbrake.

    Bila DAP bermati-matian menentang hudud PAS, malah calun DAP teluk intan, mengingatkan pengundi teluk intan dia akan menentang hudud jika di bawa ke parlimen.
    aji adi roy, dengan muka tak mula pi menyending tepi perempuan tu dan memberi sokongan penuh !! bila di tanya wartawan tentang penolakan calun melayu DAP tentang hudud….aji roy dengan tak malunya menyatakan ianya tak ada isu !!

    Pulak !!

  2. anoi says:

    pas menganjar pengikutnya cakap tak serupa bikin sejak mula2 ditubuhkan lagi.

  3. anwar the best says:

    hadi awang stimmmm tu…pil kuda

  4. james bond says:

    Terserlah sikap sebenar pas.

  5. Pak Tho says:

    Ini lh dia wajah munafik sebenar pas, menipu Dan melacur kn agama demi kepentingan kuasa. Pas sudah tiada kredebiliti, pas dan syiah berpisah tiada. Pendusta agama. Ini mungkin disebabkn pemimpin pas makan babi bersama dgn pemimpin dapigs. Nik ajis dh nyanyuk, hji hadi bangang, mat sabu kaki jilat, setopa bukak spender. Inilh barisan kepimpinan pas sekarang.

  6. james bond says:

    Mat sabu suka lips dyana???? Masih nak sokong pas lagi?

  7. baba says:

    hadi ni bapak segala munafik

  8. armok says:

    Macamana pun aku suka nak dengar dan baca komen serta spin tak tentu hala dari para cai munafikun depa yg ada kat dalam mykmu ni.

  9. kulaan says:

    Hangpa tengok puak PR. Kalau orang Islam/Melayu Rakyat sendiri..ditahan disiasat sebagai militan senyap aje.Kalau puak depa? Apa nak jadi dengan Malaysia? Hangpa sokong lagi DAP/PR? Hampas……

    Aku tak heran dengan dakwaan polis. Aku percaya depa masuk ke Malaysia dah Lamadah..Abang aku terbunuh dismbah asid oleh geng depa ni..sampai sekarang polis tak dapat tangkap….Kalau India Malaysia, tak gamak buat macam tu…

    Ramasamy Cabar Khalid Kemuka Bukti Pelarian Tamil Adalah Pengganas

    GEORGE TOWN, 27 Mei (Bernama) — Timbalan Ketua Menteri II P. Ramasamy mencabar Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengemukakan bukti kukuh bahawa tiga rakyat asing yang ditahan Ahad lepas adalah anggota pengganas Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE).

    Beliau berkata kumpulan pengganas LTTE telah lama berkubur dan ketiga-tiga rakyat asing yang ditahan itu mempunyai kad Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR) untuk menetap di negara ini serta mengelak daripada diambil tindakan oleh pihak berkuasa.

    “Bagaimana beliau (Khalid) boleh kata bahawa LTTE wujud, polis Malaysia ini tidak membuat kajian langsung, mereka ambil tindakan apabila mereka terima maklumat daripada pihak Sri Lanka…ini adalah pelarian Tamil.

    “Saya cabar ketua polis negara sekiranya beliau ada bukti, kemukakan dan saya sedia berdebat dengannya…jangan dengan mudah menahan pelarian Tamil yang perlukan perlindungan,” dakwanya dalam sidang akhbar di sini Selasa.

    Ramasamy mengadakan sidang akhbar itu khusus mengenai penahanan tiga rakyat asing yang disyaki anggota kumpulan pengganas LTTE dalam beberapa serbuan di Petaling Jaya dan Klang, Selangor pada 15 Mei lepas.

    Khalid dalam kenyataannya sebelum ini berkata suspek menyusup masuk ke Malaysia sejak 2004 dan menjadikan negara ini sebagai pangkalan untuk mengumpul dana, menyebarkan propaganda selain berusaha mengaktifkan semula aktiviti kumpulan LTTE khususnya di peringkat antarabangsa.

    — BERNAMA

  10. kulaan says:

    Polis juga kena tahan Ramasamy..kenapa dia ber ia-ia pertahankan suspek….?

  11. mooo says:

    Former Bank Rakyat chairman Tan Sri Sabbaruddin Chik today rebutted the bank’s denial that it had agreed to a financing repayment on a RM32 million loan to a VIP without any interest.

    He reiterated that the bank’s board of directors had initially rejected the easy repayment option proposed by the VIP, said to be involved in carpet trading, but had to give in due to the interference of a minister in the matter.

    “I just want to clarify that the one who rejected the suggestion was not me, the entire board rejected it,” Sabbaruddin told The Malaysian Insider.

    The Malaysian Insider yesterday reported that the VIP had used political connections to settle a loan amounting to RM32 million without any interest due to the intervention of Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Minister Datuk Seri Hasan Malek.

    The board of directors had initially rejected the compromise offered by the individual to settle his outstanding debt.

    Following Sabbaruddin’s allegations, Bank Rakyat in a statement yesterday said that the element of interest did not arise in the Islamic financing mechanism.

    “Each financing is a sales and purchase agreement which includes elements of profit and administrative costs such as late payment charges.

    “As far as the bank is concerned there is no repayment and financing that is without profit and administrative charges,” the bank said.

    The bank, however, did not refute Sabbaruddin’s allegations.

    Sabbaruddin explained today that the board of directors had met to discuss the unpaid debt by the VIP and in the meeting, the board members unanimously voted against the easy exit proposed by the individual.

    “Bank Rakyat must explain what method was used where the borrower would end up paying the same amount he borrowed,” he said.

    According to Sabbaruddin, the individual had offered 120 post-dated cheques to be cashed in by the bank over a 10-year period.

    “Ten years to pay off a debt without interest, that means the bank will be the big loser in the end,” Sabbaruddin said previously.

    According to him, after the decision was made, Hasan was dissatisfied and refused to sign the letter extending his tenure as Bank Rakyat chairman.

    “My term ended on April 8 and Bank Negara had agreed to extend my contract, but Hasan refused to sign it,” Sabbaruddin said.

    Sabbaruddin had also showed The Malaysian Insider a letter signed by Hasan instructing Bank Rakyat to proceed according to the terms of the compromise.

    The debtor is believed to be the owner of a carpet firm in the capital who had sparked controversy in the past. – May 27, 2014.

  12. Badrole Amin says:

    orang asing pun sibuk nak pertahankan, lain lah kalau warganegara sendiri dituduh jadi anggota LTTE…sial haramjadah punya keleng pariah bernama ramasamy

    aku percaya polis tahu nak siasat senyap-senyap keleng pariah sial haramjadah ramasamy ini dengan LTTE…kepala buto bapak ramasamy kata LTTE tak wujud lagi…kalau keleng pariah ramasamy ini masuk myKMU, ada berlambak bukti aku nak tunjukkan LTTE masih wujud

  13. Badrole Amin says:

    aku saspek mooh pengganas LTTE yang sudah lama lari dari Sri Lanka dan bermastautin di Malaysia sampai dapat myKAD palsu jadi warganegara, hehehehe

  14. kulaan says:

    moo…

    Udah-udah la postkan pasal benda tu… itu isu orang dah kecewa. Aku lagi la..ada Master minta keje kat Bank Rakyatpun tak dapat..tak ada hal pun…..Minta nak laburkan duit aku ke bank utk dapat dividen tinggi kat bank rakyatpun tak dapat ..tak jadi kudis pun………Dah jadi Chairman..satu masa..bagi pulak peluang kat aku pulak…CEO-CEO kat GLC tu..dah lama dah….. bila Najib nak tukar? Bagi peluang kat orang lain pulak..Aku setuju najib bagi peluang kat orang lain pula jadi Chairman dan CEO GLC. Yang dah lama tu..Mat Saidpun dah berenti jadi MB..bagi peluang kat orang lain merasa….

  15. MemangTerok says:

    PAS menunjolkan diri mereka sejak dari mula penubuhan sebagai sebuah parti islam, disertai oleh semua penganut agama islam dan mereka junjung perjuangan islam, sebagaimana dakwa mereka. Masa berlalu, pemimpin bertukar, mereka mengeluarkan fatwa untuk dipatuhi oleh pengikut mereka lalu disebarkan pada seluruh umat islam dan yang bukan islam dinegara ini.

    Fatwa mereka ialah UMNO bukan Islam, Umno kafir kerana pemimpin mereka tidak mengikut syariat yang dituntut Islam. Pemimpin Umno tidak berjubah, berketayap, mereka berkot dan bertali leher. Itu pakaian kafir, pakaian barat dan yahudi. Isteri pemimpin negara tidak patuh halal haram berpakaian, mereka membuka aurat, tidak bertudung.

    Atas alasan itu, perangi Umno adalah syuhadah. Darah orang Umno halal dan mati dalam memerangi Umno adalah syuhadah yang terus kesyurga , tanpa perlu dimandi, dihisab dan jasad syuhadah tidak akan reput hingga diakhirat. Itulah fatwa PAS yang jadi anutan mereka. Pengikut mereka dikenakan baiyah saperti akujanji. Jika tinggalkan PAS jatuh talak 3 dengan pasangan mereka. Dibaris mana, diayat mana, disurah mana dalam Alqur’an nur-karim tertulis mengenai terkeluarnya islam sesaorang kerana meninggalkan sebuah parti politik tidak pernah kita jumpa. Malah Dr Danial Zainal Abiden sekali pun tidak berjaya hingga kehari ini untuk kabarkan pada kita dalam ayat mana terdapat firman atau sabda mengenai perkara yang didakwa PAS. Jika Dr Danial dalam kedudukan nya sebagai pengkaji, penghafal Qur’an berserta Sains gagal beri ulasan, apalah kita yang tiada pendidikan saperti beliau.

    Kita dimarahi jika kita simpulkan PAS pakai ketayap, jubah kerana politik. PAS bercakap mengenai hudud untuk tujuan political mileage mereka. PAS bercakap mengenai aurat dan hukum hakam bersangkutan atas alasan politik.

    Allah Ya Rahman, Ya Rahim maha kaya dan terlalu kaya. Allah akan tunjukkan bila mana Dia mengkehendaki keatas sesuatu. Dan sekarang kita sedar Allah sedang menyingkap lepas satu, satu. Allah tidak pendendam tetapi Allah tidak henti2 beri petunjuk. Cuma kita ummat sahaja yang sering gagal mengiktibarkan nya. Allah tunjukkan hudud PAS hanya kerana politik, kerana PAS terhenti hasrat mereka setelah ditegur DAP. PAS bercakap mengenai aurat hanya kerana politik, kerana mereka sedang menyokong sesaorang yang imejnya kafir dimata PAS selama ini. Dan kafir itu memiliki ramuan 2 in 1. Membuka aurat dan menentang hudud.

    Allah sedang tunjukkan tetapi manusia gagal dan terus gagal untuk memahaminya. Sekian lama kita mengharap PAS keluarkan stats untuk kita tatapi mengenai bilangan kaum kafir yang berjaya PAS islamkan. Kita tidak mintak PAS keluarkan stas berapa buah masjid sudah mereka bangunkan sejak mereka memerintah negeri, kerana kita tahu PAS tidak berduit untuk bangunkan surau pun. PAS edar songkok, ketayap dan tin milo pungut derma wakitu ceramah, mana pulak nak cari duit bina masjid.

    PAS gagal tunjukkan statistic mengenai kafir yang berjaya mengucap kalimah pemula Allah kerana bukan keutamaan bagi mereka untuk mengislamkan kafir. Keutamaan mereka hanya memberi borang keahlian untuk diisi dan baiyah untuk dipatuhi selepas mengisi borang.

    Untuk PAS,,,,,,,,,,, tuuuiiiiiiihhhhhhhhhh.

    Mereka mengkafirkan Umno kerana oranau

  16. armok says:

    Aku memang tak pernah percaya pada PAS…

  17. acid says:

    Jiwa-jiwa yg akan Allah pertanggung-jawabkan di masyar nanti..

  18. gambus says:

    disaat-saat akhir yang penuh genting , hadi awang antara pemimpin PAS yang kuat kafirkan orang sebab hudud dan antara yang mengakibatkan kejadian memali kerana Malaysia ini bukanlah negara Islam tanpa hudud dan wajib menentang dan memerangi orang yang menolak hudud .. akhirnya telah bersama dan menyokong calon Islam DAPigs yang menolak hudud

    maka jentera PAS yang antara kuat memurtadkan sesama Islam mengenai hudud dan antara yang sanggup menjatuhkan pelbagai hukum haram , kafir , munafik , menolak Islam kerana sebab hudud juga dengan penuh megahnya terus segar berkempen untuk calon Islam DAPigs yang jelas menolak hudud dan menyatakan tidak akan menyokong hudud PAS dalam Parlimen

    inilah sikap pelacur agama PAS

Leave a Reply