Menu Utama

PRK Teluk Intan: BN Utamakan Calon Yang Boleh Bekerja, Bukan Jadi Tugu!!

calon bn tlk intan

KONONNYA kata seorang yang mengaku penyokong BN di Facebook, dia menyokong kemenangan Dyana Sofya dalam PRK Teluk Intan kerana ‘kagum’ dengan tindakan DAP meletakkan orang muda sebagai calon.

Kata entah siapa hamba Allah ini, BN tidak berani letak calon muda (dan tidak peduli), malah tidak pernah beri muka kepada calon muda pun.

Penulis nak kata disini, sesiapa pun yang berkata sedemikian, dia tidaklah secerdik mana, sebab fakta menunjukkan dalam PRU13 yang lepas, calon termuda BN adalah seorang pemuda berusia 25 tahun bernama Danial Wa Wai How di DUN Keranji, Perak.

Calon berkenaan menang atau kalah tu perkara nombor dua yang penting BN bukan tidak utamakan orang muda seperti dakwaan tersebut.  Anyway, budak Dyana ini pun belum tahu menang ke tidaknya.

Sebetulnya, di Teluk Intan ini bukanlah pertandingan tua atau muda.  Ia lebih kepada persaingan antara pengundi Melayu dengan pengundi cina yang masing-masing jadi tulang belakang BN dan DAP, itu faktanya.

Penulis katakan begitu kerana ikut track record, calon BN lebih kedepan sebab pernah jadi Ahli Parlimen kawasan itu selama 2 penggal dan ADUN kawasan Pasir Berdamar (salah satu DUN dalam Parlimen Teluk Intan) selama sepenggal, berbanding calon DAP yang tidak pernah diuji dimana-mana.

DAP letak calon Melayu pun bukan isu kerana kita tahu kawasan itu majoriti cina, kalau nak cuba teori perkauman ini betul atau tidak, pertaruhkanlah dia di kawasan majoriti Melayu dengan lambang DAP, nak tengok berapa jauh boleh pergi.

Ini semua hanya dakyah DAP nak tunjuk parti itu tidak meminggirkan orang Melayu.  Yang sebenarnya, pencalonan Dyana ini sendiri bukti Melayu memang dipinggirkan dari DAP sebab itulah dia tunggu pilihanraya kecil baru nak calonkan budak muda ini, masa PRU13 tak berani pulak nak letak budak-budak Melayu sebaya ini bertanding, kenapa masa itu tak berani?

Sebab takut kalau menang, tak cukup orang sendiri (cina) nak dilantik jadi Menteri?  Penulis tidak tahu, tapi mungkin itu kisahnya.  Apa pun ikut sejarah, memang nak tengok DAP mencalonkan budak muda Melayu, jaranglah berlakunya (atau tidak pernah berlaku pun).

Jadi janganlah terpedaya.  Bak kata mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad, pencalonan Dyana ini hanyalah satu tindakan ‘window dressing’ DAP untuk mengaburi mata orang Melayu.

Sememangnya DAP terdesak nak cari orang Melayu untuk diperalatkan dalam perbahasan menolak undang-undang hudud yang bakal dibentang PAS dalam persidangan parlimen yang akan datang.

Itu saja, tidak adalah cerita apa yang lain.



« (Previous News)



13 Komen to PRK Teluk Intan: BN Utamakan Calon Yang Boleh Bekerja, Bukan Jadi Tugu!!

  1. raplahjingaa says:

    Jadi tugu tak pe la jugak dia static….ni nanti jadi escort terhormat, ikut bontot kit siang pi mai…pi mai…sebar fitnah lingkupkan bangsa dan agama.

  2. baba says:

    dap bijak mencatur kerana dia tau cina akan undi dap walaupun anjing menjadi calon mereka, jadi dgn meletakkan calo melayu mereka mungkin akan dapat menarik pengundi melayu utk mengundi mereka.
    kalau dinilai dari segi kehebatan dan kemampuan calon, calon bn jauh lebih baik dr calon dap. track record dah ada.
    apa yg perlu gerakan dan bn buat ialah mempengaruhi pengundi2 di teluk intan sedaya upaya.

  3. korokstabang says:

    apa kelebihan minah muda dap ini selain menjadi PA kepada lim kit siang, tak berapa tahun masuk dap dapat jadi calon MP bagus punya suap boss hahahaha

  4. WTF says:

    Saudara korokstabang,

    Menurut link dari Malaysian Insider, Dyana Sofea dipilih untuk meredakan kem Nga-Ngeh dgn N Kualsegaresan-Hew Kuan Yew

    http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/selain-perubahan-imej-dyana-diharap-mampu-tenangkan-perpecahan-dap-perak

    Sama ada benar atau tidak, saya kurang pasti.

  5. bujuk says:

    Kenapa UMNO nak sokong Gerakan bila mereka dapat peluang untuk memilih ANAK ORANG UMNO? Setidak2 nya Dyana ni ada darah merah umno dalam diri dia. Lagipun dia orang muda.. takkan nak pilih orang tua yg. dah d tolak orang teluk intan?

  6. WTF says:

    Meh baca apa aku tulis baru2 ni:

    WTF (May 20th, 2014 at 2:32 PM)

    Suatu RAHSIA yg tak ramai tahu!!!

    Ibu Dyana Sofea ni rupa2nya adalah bekas ahli Semangat 46!!!

    Boleh tak Bujuk kalau aku kaitkan bahawa pendidikan Dyana Sofea tidak menutup aurat adalah kerana didikan parti PAS ketika Dyana Sofea masih kecil di mana wantia2 PAS hanya bertudung, tapi perangai TAK SENONOH macam JALANG???

    Tentu hang tak setuju kata2 di atas, betul tak Bujuk!!! HANG NI SENANG KENA CHECKMATE LA BUJUK!!!

    Let’s make a THEORY CONSPIRACY!!!

    Adakah masa Dyana Sofea kecil dahulu, ketika ibunya masih lagi ahli Semangat 46, lebai4444 PAS memberitahu saudari Dyana Sofea berkenaan FASAL 16 Enakmen Jenayah Syariah II kelantan 1993, di mana adalah tidak menjadi kesalahan untuk suami liwat isteri!!!

    Sudah tentulah bila Dyana Sofea sudah besar dan mendapat pendidikan tinggi, Dyana Sofea sedar bahawa perjuangan Hudud PAS adalah tidak betul dan zalim (siapa pulak suka juburnya kena tabuh dgn jantan, betul tak???).

    Lagipun masa kecil dulu, Dyana Sofea sendiri sudah menyaksikan dgn MATA SENDIRI akibat FASAL 16 Enakmen Jenayah Syariah II kelantan 1993 (air muka wanita PAS KELAT4444 waktu pagi Jumaat)

    Maka, sudah pastilah Dyana Sofea menentang Hudud PAS!!!

    MUEH4444 TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!

    P/S:Okay tak garapan aku ni Bujuk, hang jangan ambik SERIOUS garapan aku ni Bujuk!!! Ini GURAUAN jer!!!

    http://www.mykmu.net/?p=43304

  7. gambus says:

    hahah nak undi dyana sebab dia anak orang UMNO ?? apa bangang laa kau ni bujuk … tapi bila pemimpin Islam Pakatan tal pakai tudung dan tolak hudud , itulah jugak yang disokong oleh puak pelacur agama Islam PAS .. padahal sebelum ni habis jatuh murtad !!! tapi demi DAPigs , duit dan kuasa , hukum hakam murtad ni boleh dipermainkan sesuka hati oleh PAS hahahaha .. dasyatnya bila hukum Allah dipermainkan oleh PAS ni

  8. Alyabu says:

    Mengikut kajian Jabatan Ugama Islam hanya 18% saja org Islam solat..tengoklah dimesjid2 dan disurau2 berapa saf datang sembahyang dari waktu Zohor keSubuh..Ini bermakna 72% orang Islam jahil ugama..yang nak bertengkar pasal hudud diantara orang jahil dgn jahil seperti org UMNO bodoh diatas buat apa..

  9. armok says:

    Sememangnya hanya si jahil yg akan mengatakan org lain sebagai jahil. Jadi mengikut kajian pakar. Sah lah kau yabu yg sememangnya jahil dalam soal hudud.

  10. Jambol says:

    Lihatlah, Cina akan tetap undi DAP, walaupun DAP letakkan anjing sebagai calun. Melayu-Melayu dalam PAS dan PKR masih tidak sedar. DAP menjadi kurang ajar kerana kebodohan Melayu itu sendiri.

  11. WTF says:

    Hahahaha, statistik mana hang ambik Alyabu, dan apahal lak hang kata yang 72% yang tak solat tu org UMNO!!!

    Alyabu, kat sini di MYKMU kami kenal sorang jer dok ponteng solat, namanya Mooh, seorang penyokong PAS!!!

    PAS sungguh la hang ni Alyabu, pi nasihatkan kawan hang si Mooh tu!!!

    MUEH4444

  12. raplahjingaa says:

    Ntah…statistic mana si labu tu ambik, tak pernah pun ada orang jumpa aku tanya solat ke idak…hehe

  13. dotdot says:

    BANGANG TAHAP KONKANG YABU LABU NI,,,MANA PUNYA STATISTIC NI,,,

Leave a Reply