Menu Utama

PRK Teluk Intan: Kekalahan DAP Disebabkan Sabotaj Oleh Ahli & Penyokong PAS?

Keputusan rasmi PRK Parlimen Teluk Intan sudahpun diketahui di mana BN melalui calonnya Mah Siew Keong berjaya menawan kembali kerusi itu dengan kelebihan majoriti 238 undi. Mah yang juga adalah Presiden Gerakan memperolehi 20,157 undi sementara lawannya dari DAP, Dyana Sofya hanya mendapat 19,919 undi.

Kejayaan BN di PRK ini tentunya di luar jangkaan ramai pemerhati politik memandangkan kebanyakan mereka lebih yakin kemenangan akan berpihak kepada DAP disebabkan komposisi besar pengundi Cina di Teluk Intan yang mencecah 42 peratus dari keseluruhan 60,483 pengundi berdaftar.

Mungkin bersandarkan pada keputusan PRK ini akan ada pemerhati politik separa masak yang membuat andaian bahawa pengundi Cina telah mula kembali menyokong BN. Secara logik barangkali boleh dikatakan begitu walaupun sebenarnya ia memerlukan kajian mendalam untuk mengesahkan.

Pun begitu bagi penulis, secara teorinya antara kemungkinan yang menyumbang kepada kekalahan dan kegagalan DAP mempertahankan Parlimen Teluk Intan barangkali ada kaitan sedikit sebanyak dengan tindakan boikot atau sabotaj oleh ahli dan penyokong PAS berikutan isu hudud yang membelenggu DAP dan calonnya.

Telahan penulis ini bukanlah bermaksud sedikit undi pun dari ahli dan penyokong PAS langsung tidak diperolehi DAP sebaliknya penulis terasa nak percaya ramai dikalangan mereka ini sengaja tidak keluar mengundi kerana tidak sanggup bersubahat dengan pemimpin PAS untuk memenangkan DAP.

Kebanyakan pemimpin & jentera PAS yang turun berkempen untuk DAP dalam PRK ini pula adalah orang luar dari golongan Liberal Anwarinas. Bukan langsung tidak ada bantuan dari jentera tempatan, ada memang ada, cuma agak kurang menonjol tak seperti mana di PRK Sungai Limau serta PRK DUN Kajang.

Jika telahan penulis itu benar bermakna ia menandakan sudah ada riak-riak kecil permulaan ke arah protes oleh ahli dan penyokong PAS terhadap tindak tanduk pemimpin mereka yang selama ini terlalu takut dan kerap tunduk pada kemahuan DAP. Barangkali telah terdetik kesedaran untuk membebaskan diri dari terus menjadi balaci DAP.

Tidak keterlaluan kalau penulis katakan senario protes oleh ahli dan penyokong PAS yang jika benar berlaku di PRK ini memungkinkan ia merebak menjadi barah dalam PAS kelak. Mungkin hanya menanti masa untuk meletus secara besar-besaran. Sekiranya berlaku sedemikian tiada siapa yang boleh dipersalahkan melainkan terbeban di bahu para pimpinan PAS sendiri.

Bagaimanapun kesahihan telahan dan teori penulis ini hanya dapat disahkan setelah kajian mendalam dilakukan terhadap undian di setiap Pusat Daerah Mengundi (PDM) atau mungkin selepas ini akan ada pemimpin PAS sendiri yang berani mengakuinya, itu pun kalau mereka ada ‘telur’ berdepan dengan kemarahan DAP kelak.

Apapun, satu yang jelas pasti BN berjaya membuktikan kemampuannya memberi cabaran sengit sehingga akhirnya dapat mengalahkan DAP dan paling manis lagi berupaya meningkatkan perolehan undi meskipun berlaku trend kemerosotan jumlah keluar mengundi dalam PRK ini.

Tahniah kepada semua pemimpin dan jentera pilihan raya BN di atas kecemerlangan ini, semoga kejayaan merobohkan kubu DAP di Teluk Intan ini bakal menyemarakkan lagi semangat perjuangan seterusnya menjadi azimat merintis kegemilangan dalam PRU-14 tahun 2018.






32 Komen to PRK Teluk Intan: Kekalahan DAP Disebabkan Sabotaj Oleh Ahli & Penyokong PAS?

  1. syaa says:

    setuju sgt.cina tetap sokong dapig,ahli pas yg boikot.sbb tu bn menang.

  2. anakbochek says:

    Mah jangan lupa diri pulak. Dia kena ingat yang dia menang tu atas tiket Melayu yang ramai undi dia dan bukan atas undi cina bukit. So janganlah nak bagi yang bukan2 pada cina bukit yang undi DAP. Ingat tu Mah, jangan lu buat-buat lupa pulak.

  3. MemangTerok says:

    Walau apa juga sebab dan puncanya, kemenangan tetap satu kemenangan yang patut diraikan.Satu kemenangan akan melahirkan kemenangan yang baru. Ini membawa mesej kepada DAP bahawa tanggapan orang tetap akan memilih mereka tanpa mengira calun yang mereka letakkan sudah tak ada lagi.

    Kita akur zaman BN yang pernah diandaikan walau calunkan seekor lembu pun calun itu tetap menang dikawasan kuat BN itu sudah berlalu. DEmikian jika DAP letak batang kayu pun kayu itu tetap menang. Mereka nikmati anugerah itu diKajang dimana cina diganti melayu. Melayu dari luar pulak tu. Kita namapk macam Kajang adalah tempat terakhir DAP boleh bercakap serupa ini. Dan mereka harus akur tempoh itu sudah tamat. Jika UMno nikmati keadaan itu selama 5o tahun, DAP cuma rasa 5 tahun.

    Kita syorkan budak perempuan itu bolehlah cuba apply job pelayan direstoran tomyam ke kerana kita tak rasa kitsiang akan kekal ikhlas untuk terus employ the loser saperti dia.

  4. acid says:

    Apa pun tahniah kepada semua jentera pilihanraya BN di T.Intan, dan bagi yg beragama Islam , hanya Allah lah yg akan membalas jasa kalian..

  5. sman says:

    Pertambahan undi utk Dato Mah sangat kecil kurang dari 100,kalau dibandingkan dgn PRU 13 lalu.Jadi dari segi undi BN tidak boleh berbangga sedikit pun.Kalau kemenangan keran pengundi DAP tak keluar mengundi DAP,tapi tetap tidak mengundi BN,itu satu kemenangn sementara,iaitu utk kali ini saja,PRU 14 harapan BN tetap gelap.Walau apapun saya mengharapkan undi Melayu bertambah,bagi menunjukan Melayu sudah sedar berkaitan dgn DAP,tapi kalau jumlah undi Melayu maintain dan pertambahan adalah undi India,saya masih merasa sedih,kerana Melayu ternyata tidak belajar apa-apa selama ini.Kita tak kesah kalau DAP menang kerana undi Cina,tapi cukup terkilan kalau kerana undi Melayu.

  6. kumbang says:

    Pohon di singkir nik aziz ustaz hadi serta puak anwarinas yang menjadi pe gkianat perjuangan suci islam spt mat sabu sallehudin khalid samad dr dzul dan mujahid nyahkan mereka dari parti pas

  7. lang buana says:

    Tahniah kepada yang telah menang.
    Harap ini adalah permulaan yang baik tetapi harus diingat kerana yang telah menang harus sentiasa mendekati rakyat. Bila sentiasa dekat maka kita akan tahu apa isi hati mereka. Yang penting teruskan perjuangan memenangi hati rakyat dan sekaligus tunaikan janji yang telah dijanjikan…

  8. decepticon jr. says:

    cine dan melayu pas tak sedar diri tetap pilih dap.cuma banyak pengundi yg duduk luar yg tak balik menjadi puncanye..kalau pru14 harus jatuh balik kawasan ni kat dap.pr tetap ada peluang yg cerah di kawasan campuran.tak tau la melayu jenis apakah mereka ni yg bole terus sokong dap sedangkan sudah tahu hala tuju penubuhan parti tersebut atau dendam kesumat untuk menjatuhkan bn at all cost even hak org melayu tergadai dan mereka tak sedar ke yg mereka tak bole lead atau sekadar hamba dalam pr tu.sedangkan segala peruntukan/ bantuan seperti mara bagi pembangunan org melayu langsung kerajaan x pilih bulu/ parti.janji cukup syarat dan org melayu atau bumiputera.konon mereka merasa melayu moden / urban dah tak perlu tongkat dari kerajaan demi kesamarataan,tapi bila subsidi di kurangkan ,merekalah dulu yang berguling guling.tak perlu tongkat tapi semua nak free.mentaliti apakah ini?

  9. Ababyl79 says:

    pengundi cina totok DAP di Teluk Intan harus bangkit marah pada lim guan eng sebab lim guan eng telah membuat satu kenyataan celupar yang berbunyi:

    “The drop in Chinese votes for DAP could have been due to the candidate Dyna Sofya Mohd Daud being a Malay”

    lim guan eng telah menyerlahkan pekung DAP sebagai parti RASIS kerana kenyataannya diatas dengan sendiri telah menyindir pengundi cina totok DAP di Teluk Intan sebagai RASIS

  10. system baru says:

    dap kalah disebab masing2 penting diri sendiri dan ahli pr masing tikam menikam antara satu sama lain, di pinang ahli pas kena dianiaya oleh dap tapi pemimpin tertinggi pas buat buat2 buta menyebab ahli pas bepaling tadah, dap sendiri ada gagal atasi kesis dengan ahli2 nya, pkr yg di anggap ketua dan kuasa kawalan terhadap pr telah gagal, pkr gagal berfunsi dengan baik stabil dan gagal menyatukan parti yg ada dalam pr itu, dap selalu anggap di diri lebih besar dari pkr dan pas dengan meanggap dap lebih pandai dari pkr dan pas, sedangkan pkr itu ketua pada dap dan pas, ini masalah berlaku pada pr itu ,

    bn kena berkerja lebih kuat supaya menang lebih di masa akan datang kerana ini menang tipis aje

  11. musa says:

    Orang Islam WAJIB ikut Quran dan Rasul. BUKAN ikut ajaran pimimpin parti.

  12. dkds says:

    Kasihan DAP…..kerana kerakusan Pas ingin mendapatkan undi melayu..hudud dijadikan isu….namun apa yg diperkatakan oleh penulis ada kebenaran

  13. raplahjingaa says:

    BN menang adalah kerana undi Melayu dan India, Cina tetap setia pada DAP, so presiden UMNO kena ambil kira factor ini, memang dia adalah PM untuk semua rakyaat Malaysia, tapi dia mesti ingat majoriti orang cina tak mahukan dia memerintah negara, mereka mahukan anwar / kit siang memegang tampuk pemerintahan…..mereka mahu pulau pinangkan seluruh Malaysia ! dan seterusnya bersatu dengan singapura !!

  14. Pak Tho says:

    Fatwa terbaru pas utk sokong dyana masa PRK Teluk Intan. Tak bertudung kepala tak pe, asalkan pakaian tidak terdedah. Apa lh nk jadi pada pemimpin Pas ni. Betul² macam pelacur agama kelas atasan. kesian ibu dyana, yg di kejar tak dapat, yg di kendong berciciran. Malang²

  15. benyaacob says:

    Mohon Laluan Tuan Utk Kenyataan Media PEMBELA Untuk DiSebarluaskan..

    Satu Siri Jelajah oleh IRF (Islamic Reinasance Front) Yang Mendapat Dana Tajaan Dari NED (National Endowment For Democracy) Sedang Bergerak Di Seluruh Serambi Mekah Kelantan.

    Tujuan Forum Ialah Bagi Menanamkan Ke Dalam Fikiran Masyarakat Bahawa Negara Ini Negara Sekular Dan Harus Selamanya Tidak Di Ubah Status Tersebut..

    PEMBELA (Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam) telah mengeluarkan Kenyataan Cabaran Kepada Dr. Farouk Musa Untuk Memberi Respons Atau Membatalkan Forum Jelajah Yang Jelas Berunsur Hasutan Tersebut.

    http://www.bangkit.info/2014/06/pembela-cabar-dr-farouk-musa-dari-irf.html

  16. raplahjingaa says:

    Bukan macam pelacur agama pak tho…..depa tu perangai macam orang tak ada agama !

  17. JokerJoe says:

    mungkin juga org cina dap tlk intan tak mahu satu lagi kerusi cina diambil oleh org melayu selepas kajang.

    Mungkin juga ahli dap perak nak ajar kit siang/guan eng yg bukan semua keputusan mereka menjadi sesuatu perintah yg tak boleh diingkari oleh akar umbi

  18. raplahjingaa says:

    Kenyataan bodoh kit siang..

    “The drop in Chinese votes for DAP could have been due to the candidate Dyna Sofya Mohd Daud being a Malay”

    kit siang cuba buat andaian untuk memujuk diri dia sendiri….sebenarnya undi cina pada DAP tak merosot sikit pun, cuma undi Melayu dan India pada BN bertambah dengan mendadak.

  19. Baba says:

    Dap parti celaka rasis chauvanis, mestilah ahli dia akan boikot calon melayu.

  20. WTF says:

    Tinggi maksudnya tu saudara rapahjingaa

    Secara tidak langsung, Kit Siang mengaku bahawa kaum Cina di Malaysia adalah kaum yang bersifat RACIST!!!

    Secara halus Kit Siang menyatakan bahawa perjuangan DAP adalah semata-mata untuk memenuhi nafsu dan sikap tamak haloba kaum Cina yang jelas bersifat RACIST di bumi Malaysia ini!!!

    Kaum lain dalam DAP tidak akan mendapat tempat dan perhatian dalam DAP, apatah lagi parti politik yang bersekongkol dengan DAP, langsung tak dipandang!!!

  21. Demang Lebar says:

    SAYA JUGA BERPANDANGAN BEGITU,BAHAWA YG BANYAK JADI TUKANG LAP TAIK DAP PADA PRK TELUK INTAN INI DATANG DARI AHLI PAS TAPI KIBLAT POLITIK MEREKA BUKAN PADA USTAZ HADI,TAPI PADA PENJUBUR NO 1,JGN KITA LUPA ENTITI DALAM PAS DARI TIM PRESIDEN NAIB PRESIDEN HINGGA KEBAWAH SEBAHGIAN BESAR NYA DAH DIKUASAI PUAK PUAK PENCINTA LUBANG JUBUR NI.UNIT AMAL JUGA TAK KETINGGALAN ,KALAU DULU UNIT AMAL PAS BEGITU LUHUR SIKAP DANTINDAK TANDUK MEREKA.TAPI HARI INI SEBAHGIAN DAR IANGGOTA UNIT AMAL TERDIRI DARI GANGSTER GANGSTER TAJAAN PKR DAN DAP

  22. bujuk says:

    DAP jangan pandang sebelah mata sokongan melayu PAS. Jangan cakap lepas terutama isu agama Islam yg. mereka tidak faham. Rujuklah sebelum buat kenyataan berhubung isu agama… setidaknya, DAP lepas ni akan berfikiran matang sebelum nak kritik lebih2 isu hudud dan Islam kerana seorang MUKMIN tidak pandang pada warna kulit bila mengundi tapi keimanan/integriti seseorang. Seorang mukmin lebih rela boikot PRK dari bagi undi pada penentang kebenaran walaupun seorang melayu mungkin saja berubah2 sokongan mengikut kepentingan.

  23. bleu says:

    Hhmmm…DAP tu sekutu siapa ye ?..

  24. bleu says:

    ‘ mungkin saja berubah2 sokongan….. Hhmm..teori mungkin lagi ?? Keimanan ? Intergriti ? tapi boleh berubah2 ? Macam lalang ? Klaka…klaka..

  25. anakbochek says:

    Sapa orang DAP yang cakap lepas macam tu ya Bujuk? LKS kah atau LGE kah. Oh tidak, rupa2nya yang cakap lepas tak pakai otak tu orang Melayu islam yang jadi puppet pada DAP. Kesian dia, harapan menggunung untuk jadi YB hingga dia gadaikan maruah bangsa dan agama. Fuck her…

  26. acid says:

    Hah ! Mungkin boleh berubah2 sokongan mengikut kepentingan ??. Yang ini biawak ke sesumpah ???

  27. bangKano says:

    Aku setuju apa hang kata tu bujuk…pendirian melayu sering berubah ubah…tu tok leh nak nafi kan. Contoh nya dulu para pemimpin serba paria lagi pandir hamPAS kata sapa sapa muslim tak mau pemerentahan islam di cap sebagai anti islam,kapir & leh murtad. Pi bergabung ngan pemimpin bukan islam macam cina & india depa kata tak islami dan amal kan sekular dan di humban ke dalam neraka. Depa tuduh kat UMNO berpuluh tahun lalu bersekongkoi ngn cina/india dari MIC,MCA,Gerakan dll sebagai anti islam utama kan sekular. Ujung ujung pemimpin serba hampeh hamPAS ni dah berubah plak pendirian depa dah tak ikut perjuanagn asal sebagai mana tercatat dalam perlembagaan parti serba hampeh ni. Depa dah patah balik ikut stail UMNO jugak lalu join PR bersama non mujslim cina & india dari DAP & PKR…ubah strategi dari Negara Islam ke Negagha Kebajikan….pasai apa bujuk…? Dah jelas DAP ada la sebuah parti perjuang kan sosialisme sekular & anti melayu & islam…PKR plak memperjuang kan liberalisme sanjung aktiviti liwat,zina dll yang tak dak moral macam penasihat PKR Raja Liwat tuu. Pasai apa plak pemimpin paria harga sekupang ni sanggup ketepi kan doktrin islami & hudud yang di dengung dengung kan selama ni wahai bujuk serba bebal lagi pandir.

    Kesimpulan nya mudah jerrr bujuk…..para pemimpin serba bengap macam paria haprak hamPAS ni cuma mau kan KUASA jerr…perjuangan islam di ketepi kan cuma slogan retorika jerr saja nak kelighu kan rakyat berjanggut serabai tak dak akai tu. Bila depa dah dapat kuasa…maka depa dapat la nikmati duit,BUGHIT bini kawan ka janda gersang ka janji dapat tibai & jilat apam balik tuuu dan kemewahan dunia ngan jalan korupsi,pecah amah,tipu sana sini,ghembat sumber alam biaq sampai tandus macam kes korek pasir kat Selangor tu.

    Semua manusia sama jerr sifat alam depa tak kegha la dia tu agamawan ka hartawan ka ilmuwan ka wartawan ka perawan ka apa bala mengawan ka janji tibai sampai bersepai. Motif depa masuk politik semua nya nak kan kuasa…dari kuasa baru la dapat apa yang nak di rasa dapat teguh kan lagi ekonomi leh kawin empat tak cukup lagi simpan gundek sampai melentik pinggang tak pa janji dapat korek,bedek sampai lembek longlai kutai janji makan ubat kuat seks macam ustaz hamPAS tu amal kan la ni. Sebab tu la kaum cina la ni begitu obses nak dapat kuasa politik bila melayu dah berpecah pasai ideologi politik bangang. Cina dah mantap ekonomi depa…depa nak KUASA plak ni nak mengampuh kan kekayaan & kemewahan leh menampung sampai 7 generasi kaum pendatang ni…..melayu jugak terus meLayu layu pasai bodoh main politik maca hamPAS busuk bau liPAS tu hah.

    Kalo hang beghani sanggah pendapat ni sila beri hujah berfakta bukan nya AUTA semata mata wahai bujuk yang dah lalok banyak telan buah belulok…….!!!!

  28. kumbang says:

    Yang boleh dipercayai dalam pas sekarang ialah mat yaakob mb kelantan nik amar yang lain termasuk nik aziz hadi mat sa u sallahudin khalid samad dr dzul dan mujahid memang bersikap talam dua muka guna islam untuk diri sendiri

  29. bujuk says:

    Takpa la bangkano… bukan test aku layan cerita mengarut hang.
    Apa yg kita dengar tak semestinya sama dengan apa kita lihat, apa yg. kita lihat tak semestinya sama dengan apa yg. di niatkan. Seorang lelaki yg. pergi konsert dengan tujuan untuk edar risalah ibadat dan benci maksiat mungkin lebih baik dari seorang Ustaz yg. hanya ceramah d masjid. Orang baik takkan pergi ke tempat maksiat, tapi orang yg. mahu semua orang jadi baik akan ambil risiko menasihat pembuat maksiat.

  30. acid says:

    Orang yg mahu semua orang jadi baik tu dah baik sangat ka ? Atau dia sendiri pun tak pasti yg mana baik dan yg mana tidak ? Kalau hala tuju sendiri pun tak pasti, dan boleh berubah2 mengikut kepentingan, yg mana jelas kecelaruan minda sendiri perlu di tangani terlebih dahulu sebelum ada ati nak perbetul orang lain …

  31. WTF says:

    Hehehe, apa kau cerita ni Bujuk???

    Bangkano mintak Bujuk menjawab dengan FAKTA, bukannya AUTA!!!

    Tapi macam biasa, Bujuk akan menjawab dgn AUTA, dan bukan dgn FAKTA!!!

    Hang ni banyak AUTA la Bujuk!!!

    Tak pasal2 cerita pasal pergi konsert dan edar risalah ibadat dan benci maksiat!!!

    TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!

  32. bangKano says:

    Alahai bujuk oiii…hang ni dah sah lalok mabuk banyak telan buah beluok kot. Lain isu yang aku bangkit kan lain plak isu yang hang dah lencong kan. Aku agak hang ni tak paham premis yang aku tekan kan dalam pos bertarikh 2 jun 2014 jam 12.55 ptg.

    Kalo dah bangang lagi pandir tok sah nak berlagak pandai wahai bujuk….cuma delah kelengkang hang yang berlendir …aku dah mangli ngan tahap intelektual hang tu cuma setanding ngan kanak kanak tadika PASTI jerr….

Leave a Reply

Threesome