Menu Utama

PRK Teluk Intan: DAP Kalah, Kit Siang Perlu Berundur

IMG-20140531-WA0019

KEMENANGAN besar calon BN, Datuk Mah Siew Keong dalam pilihanraya kecil P76 Teluk Intan yang pengundiannya tamat petang tadi, sepatutnnya menyedarkan penasihat DAP, Lim Kit Siang bahawa masanya dalam politik sudah boleh dikatakan sebagai berakhir.

Penulis katakan menang besar sebab Parlimen Teluk Intan ini adalah kerusi yang dirampas, bukan kerusi yang dipertahankan.  Dulu BN kalah dengan majoriti lebih 7 ribu undi disini, kali ini kelebihan itu dipadamkan dengan majoriti 238 undi (setakat artikel ini ditulis).

Menang besarlah tu.  Anyway, balik pada isu tadi.

Sememangnya sejak 1965 (tahun DAP ditubuhkan), nama Kit Siang ni muncul dah.  Lepas satu, satu jawatan dia pegang sehingga sekarang sebagai penasihat DAP sedangkan pemimpin politik parti lain yang sebaya dengan Kit Siang, dah lama hilang dari radar politik negara.

Tak cukup dengan dia, anak menantunya pun diselitkan tidak lupa, sehingga pada satu ketika, DAP ini dikenal orang sebagai Dinasti Lim!!

Jadi dengan kekalahan Dyana Sofya – anak didik Kit Siang, seharusnya membuka seluas-luas jalan untuk si tua ini berundur.

Betul, kekalahan DAP di Teluk Intan ini dikaitkan dengan peratusan keluar mengundi yang rendah disamping sedikit undi cina yang beralih kepada BN, tapi penyokong DAP yang penulis tahu, akan tetap keluar beramai-ramai menyokong calon mereka seperti dilihat pada PRK Bukit Gelugor minggu sudah.

Agaknya kenapa keadaan ini berbeza?  Sudah tentulah sebab kesilapan yang dilakukan Kit Siang – mengenepikan pemimpin tempatan dan menonjolkan orang luar yang kebetulan adalah Setiausaha politiknya sendiri.






50 Komen to PRK Teluk Intan: DAP Kalah, Kit Siang Perlu Berundur

  1. bujuk says:

    Tahniah…

  2. Pak Tho says:

    Tahniah BN. Rupanya masih lagi relevan.

  3. mancini says:

    Cakap besar lagi bujuk

  4. ahsan says:

    kit siang tamak, nk pegang dua kerusi sekaligus, org tamak mmg patut kalah, sama jugak dengan dyana pembelot yang tersungkur di pintu kemenangan.

  5. Pak Tho says:

    Agak² lepas ni PRK mana pula ye?. Rasanyamacam di terengganu je.

  6. Rohee colnago says:

    Tak kisah lah pasal kit siang ni… Selagi bernyawa, ada lah dia. Macam lee kuan u tu kn. Sama sepet mata.
    Tapi yang kesian nya, si awek tu. Sebab politik, habis sume hal peribadi di telanjangkan. 1 Malaysia tahu sapa dia sekarang. Tanpa dia sedari , dia ni jadi tikus makmal oleh DAP. Dan sekarang dicurigai oleh bangsa sendiri. Dilihat seperti pengkhianat. Disebabkan politik, agama no.2. Dengar cakap si kafir , engkar perintah Allah. Bertaubat lah.

  7. hentam ajelah says:

    ….jgn teruja sgt bn menang….walau dap kalah mereka tetap menang kek ekonomi yg ditabur kerajaan bn nanti……

  8. kulaan says:

    Tahniah BN dan takziah PR. Lain kali boleh cuba lagi. Berpolitiklah dengan lebih matang. Jangan guna orang melayu nak rampas hak Melayu spt calon DAP ini

  9. cucu tun fatimah says:

    Tahniah BN. Ternyata orang-orang Telok Intan membuat pilihan yang bijak. Tapi yang kesian nanti Dyana dan keluarganya. Takut dipulaukan.

  10. arhi says:

    Sayang maruah dan harga diri sebagai seorang Melayu Islam sudah tercemar dan yg amat memalukan juga maruah ibunya demi kuasa dan kedudukan beliau sanggup seakan menggadai maruah anak sendiri

  11. Ababyl79 says:

    pertama aku nak ucap tahniah pada Datuk Mah dan BN, tidak lupa juga ucapan tahniah dan terimakasih pada jentera BN

    kedua aku nak kata, esok lusa janganlah Datuk Mah dan BN memandai-mandai kata kemenangan BN di Teluk Intan disebabkan sokongan orang cina sudah kembali kepada BN…seperti kita telah tahu hanya 60+% pengundi yang keluar mengundi…tidak ramai pengundi totok DAP dari kaum cina keluar mengundi disebabkan 2 sebab:

    1. sebab pertama mereka over-confident calon DAP Dyana Sofya akan menang mudah jadinya ramai diantara mereka malas nak keluar mengundi

    2. sebab kedua berlaku protes dari ramai pengundi totok DAP dari kaum cina kerana tidak suka DAP meletakkan calon dari bangsa melayu untuk PRK Teluk Intan

    kepada Dyana Sofya, berhentilah perasan dan percaya bahawa orang cina di Teluk Intan menyukai dan menyokong anda…kesanggupan dan keterlanjuran anda memperlekeh UiTM, UMNO dan menolak hudud ternyata sesuatu yang sia-sia yang telah dan akan terus makan diri anda

  12. bujuk says:

    Nak tanya je…
    Jumlah keluar mengundi 39,850 (66.50%)
    Undi BN 20,157
    Undi DAP 19,919
    Jumlah Undi 40,076….. lebih 226 undi dari jumlah mengundi, tak termasuk undi rosak.
    Ada sapa2 boleh bagi pencerahan?

  13. Ababyl79 says:

    bujuk tak puas hati ke dengan kekalahan DAP?

    fasal nak tahu angka rasmi jumlah undi rosak itu semua bacalah akhbar esok pagi
    kalau nak telefon jangan telefon SPR malam-malam buta begini, orang letih nak bobok… telefon esok pagi je

  14. bujuk says:

    Hahaha…. kalau DAP menang dengan jumlah ni sure keputusan tangguh sampai pagi esok sebab bilang sampai 7-8 kali.

  15. Ababyl79 says:

    yang mintak recount tu DAP bukan BN, ada member aku kat Teluk Intan kata DAP mintak SPR recount kertas undi sampai 7-8 kali seperti bujuk kata…dyana sofya dan DAP terus jadi bila kalah, sekali cukuplah buat recount

  16. Pemerhati says:

    ya lah tak reti bahasa orang letih nak cepat bobok ada ke patut DAP mintak SPR buat recount sampai 7,8 kali…kimak betul!

  17. Pak Tho says:

    Untuk pengatahuan bujuk ,undi yg rosak tu ada golongan penyokong pembangkang yg protes. Ngapa bujuk, x caye ke?. Atau kau nk tuduh BN beli mereka ni dgn duit sebab itu berpaling tadah.

  18. armok says:

    Hahaha penyokong DAP laknatullah tak dapat terima kenyataan…..

  19. bujuk says:

    Tak boleh jawap takpa….. hahaha.. tapi jangan melalut.

  20. Pemerhati says:

    bukan melalut tapi kenyataan yang susah pencacai seperti bujuk nak telan sebab pahit, hahaha

    aku baru dapat sms, budak-budak SAMM nak kepung kereta pegawai SPR sebab tak puas hati dengan recount…nasib baik polis cepat sampai

  21. anakbochek says:

    Sebab apa BN menang? Senang je, ada 40k Bangla yang tolong mengundi BN dan masa kira undi tu blackout dan ada 20 peti undi tiba2 muncul dalam bilik kiraan. Ini adalah teori rasmi bahalol fuckutan.

  22. syaa says:

    dap kalah sbb letak calon melayu.ini bukti jelas cina tolak calon melayu dlm dapig.klu dapig letak calon cina mesti menanglah.cina rasis.cilako dap.

  23. EVLee says:

    Bujuk… bujuk… kesian kena sakat. Boss2 tu semuanya tau… tapi saja nak usik kamu…!
    1. Jumlah keluar mengundi > voters turnout … mungkin bermaksud jumlah yg keluar mengundi HARI INI. Undi yg dikira selepas tutupnya masa pengundian dikira keseluruhannya merangkumi UNDI POS…
    2. Kiranya jawapan #1 di atas itu salah… maka hanya ada satu sebab lagi. Mungkin Guan Eng atau sedara-mara dia menjadi petugas yg membantu mengira jumlah undi…
    Bye….

  24. lang buana says:

    Ha ha ha…hati manusia mana pernah rasa puas…orang dah cakap ikan tu banyak duri tapi trtap nak makan gak sebab nafsu…
    Adat bertanding..menang atau kalah itu biasa..
    Dari dulu lagi tetap tak puas hati…
    Kenapa tak komen pasal pemilihan hari tu..

  25. bujuk says:

    EVlee… berapa undi POS/ UNDI AWAL?
    mykmu dlm. artikel awal sebut jumlah undi awal 392. Undi rosak 550…. boleh terus membilang.

  26. decepticon jr. says:

    sudah sudah la bujuk.dah kalah tu kalah la.ingat semua petugas spr tu sokong bn.ingat semua petugas kerajaan seprti polis dan banyak lg tu menyokong bn.klu ada perkara yg bukan bukan dalam kiraan undi tu tentu mereka lah yg terlebih dahulu dapat detact.kau ingat spr ni mcm cec dap atau pemilihan pkr ke? kira 2 ribu undi sampai tengah malam malah ada sampai dua minggu baru kua result.ada pulak yg datang mengundi 400 tetapi jumlah kertas undi ada 600.tak de blackout ke tadi?takde bangla ke kene tangkap tadi?peluang besar bn untuk pakai bangla kat sini kerana percentage india dalam 19% tak mcm kat terengganu yg kecoh2 dulu.jd sila rujuk keputusan spr yg sah.kau ingat spr kira undi main congak congak aje atau pakai bijik saga.

  27. EVLee says:

    Maknanya,,,, info yg ada bukannya yg RASMI. Esok, keluarlah tu…

    Note: “DAP secretary-general Lim Guan Eng said the party would take some time to examine the results before deciding whether to challenge it.”

    Kalau tak faham juga… tak tahulah.

  28. bujuk says:

    Aku ambik dari Utusan…

    Column 122 – nombor tempat mengundi (saluran)
    Column 40,668 – jumlah kertas undi yang patut berada di dalam peti undi
    Column 20157 -undi mah siew keong
    Column 19,919 – undi dyana
    Column 40,076 – jumlah undian oleh pemilih
    Column 543 – bilangan kertas undi yang ditolak
    Column 49 – jumlah kertas undi yang dikeluarkan kpd pengundi tetapi tidak dimasukkan ke dalam peti undi

    Umum ketahui..
    mengundi hari ini 39,850
    mengundi Awal 392(artikel mykmu)
    Jumlahnya 40,342.. tak sama dengan jumlah yg spr/utusan bagi 40,668.

  29. EVLee says:

    Hi hi hi… aku pun ada nampak jumlah yg lain dr sumber yg lain pd WAKTU yg lain… sbb tu jawapan aku tetap sama spt entri di atas @1.51am
    Yg patut TAK TIDUR malam ni ialah LKS dan LGE. Roger and OUT…

  30. mancini says:

    Bujuk tak nak terima kekalahan sebab fia cakap calon bn dah retired dlm pos sebelum ni

  31. EVLee says:

    Boss Mancini… dia(Bujuk) tu terpele’ot kat 39850(anggaran awal selepas tutup pengundian) dengan data mutakhir… sampai kiamat tak akan matching!

  32. WTF says:

    Salam Pagi semua

    Tahniah kepada Mah Siew Keong, parti Gerakan dan semua parti2 Barisan Nasional atas kemenangan P76 Teluk Intan.

    Jangan leka akan kemenangan ini dan terus berkhidmat demi kesejahteraan kepada penduduk Teluk Intan.

    P/S: Kau sampai tak tidur Bujuk atas kekalahan DAP.

    Kenapa DAP yang kalah, PAS pulak yg cedera???

    MUEH4444

  33. acid says:

    DAP yg kalah, kenapa PAS pulak yg cedera ??, macam pernah baca ayat tu……kat mana yea ? heheheheh.

  34. raplahjingaa says:

    Pemimpin parti politik mana-mana pun dah bertukar berkali-kali dari sejak merdeka hingga ke hari ni, cuma DAP je yang do pakai baju lama, dah out dated, baju PAS pun dah lama sangat….dah koyak rabak, nak tunggu masuk dalam beg plastik dan seterusnya dihumbankan masuk tong sampah.

    Rasa-rasa aku dah tak lama dah…..

  35. raplahjingaa says:

    Apa la bujuk hang ni….DAP yang tolak hudud PAS yang kalah….hang penyokong hudud PAS pulak yang menggelupur….awat hang jadi lagu tu ????

  36. WTF says:

    Maafkanlah si Bujuk tu

    Malam tadi Bujuk berjaga, tak dapat tidur. Hati tak tenang katakan, DAP budget boleh ulangi kemenangan yg lalu

    Jangan lama sangat BERKABUNG Bujuk, menang kalah tu perkara biasa Bujuk!!!

    Cuma, kami di sini masih tak faham, kenapa DAP yang kalah, tapi PAS yang cedera!!!

    MUEH4444

  37. Ababyl79 says:

    aku berharap sangat kalau ada sedikit kebijaksanaan dari bujuk dapatlah sekiranya bujuk terangkan kenapa DAP yang kalah tapi PAS yang cedera?

  38. EVLee says:

    Bujuk keluar cari ‘baju kevlar’ baru…

  39. aman sejahtera says:

    Melayu dpt apa. Ibrahim ali dpt apa. Mah gerakan tetap cina totok.sudah la. Kita semua melayu tetap jadi lembu. Entah la melayu. Umno sudah sudah la bodohkan melayu.

  40. bujuk says:

    Ramai sangat sebut nama aku, anyway aku dah ucap tahniah awal2 dengan kemenangan BN. Takda masalah… Sebagai calon melayu d kws. majoriti cina, kekalahan 238 undi tidak memalukan. Punca kekalahan MUNGKIN sebab sebahagian orang cina DAP dan Melayu PAS boikot atas alasan kaum dan agama. Aku juga pernah sebut melayu (ISLAM) mungkin boikot jika Dyana tak tarik semula penolakan hudud. Keputusan mungkin berbeza jika % keluar mengundi lebih 70%. Jadi BN jangan gembira sangat…

  41. bleu says:

    Mungkin sebab…., mungkin boikot……., mungkin berbeza……, Hhmmm…kalau nak becakap pasal mungkin ni, sampai esok la jawabnya…

  42. raplahjingaa says:

    Ini bukan soal gembira ke idak bujuk oiii……ini soal yang baik menang dan yang jahat kalah !! as simple as that…hehehe

    siapa tak suka orang baik menang ???

  43. Ababyl79 says:

    walaupun sudah ucap tahniah tapi hati bujuk tetap cedera(luka dan sakit hati) dengan kemenangan BN, hahaha

  44. bangKano says:

    Aku nak nya pendapat bodo hang bujuk…pasai apa seramai 35.50% pengundi berdaftar yang layak mengundi tak keluaq mengundi kat P76…? Adaka depa boikot,kecewa ato nak sabotaj DAP hah….?

    Sila buat analisis ikut persepsi bengap hang tuuuu….!!!

  45. Jambol says:

    BN menang kali ini, tetapi akan kalah dalam PRU kelak. Apa pun kemajuan yang dilaksanakan oleh BN tidak akan bermakna kerana orang-orang Cina tidak perlu lagi “pembangunan BN” sebab mereka telah hidup senang sekarang ini. Mereka mahu memerintah. Kita yakin bahawa kebanyakan undi yang diperolehi oleh BN ialah daripada UMNO, sementara sebahagian daripada ahli-ahli Gerakan dan MIC serta segelintir ahli-ahli MCA merngundi BN. Kebanyakan masyarakat Cina yang mengundi tetap mengundi DAP, sementara segelintir ahli-ahli PAS mengundi DAP yang mereka tahu parti yang rasis dan anti- “hudud PAS”.

    Kejayaan calun DAP yang mendapat hampir 20,000 sepatutnya menyedarkan kerajaan bahawa dalam PRU akan datang, pengundian akan berasaskan rasis. Cina akan tetap mengundi DAP, tidak kira apa parti mereka. Mereka menjadi ahli dalam parti BN atas sebab ekonomi dan mahu mengejar kekayaan. Bila sudah senang, “go to hell with BN. BN needs me but I don’t need BN”.

  46. bujuk says:

    Apakah undi BN lebih banyak dari masa PRU13?
    Jadi… boleh ambil kesimpulan dari situ, undi BN tak berubah atau berkurang.. jadi jika PRU14 BN tak tambah ahli, BN akan kalah. Penyokong PR tak keluar undi kerana berasa selesa kelebihan 7k dalam pru13. Ada sebahagian cina yg. kurang selesa dengan calon melayu dan ada sebahagian MUKMIN yg. tidak selesa dengan muslim dyana, jadi inilah hasilnya. Kalah tipis d tangan Presiden GERAKAN. Taklah malu sangat… cuba bayangkan kalau Presiden GERAKAN kalah pada ahli politik MENTAH? mau letak jawatan….

  47. Ababyl79 says:

    bujuk terus memperlihatkan lagi kebodohan kerana tidak faham betapa aibnya DAP kalah dan hilang 7 ribu lebih undi majoriti berbanding PRU13 lepas…walaupun sedikit undi majoriti yang diperoleh BN namun besar kejayaan dan ‘penangannya’ itu kepada DAP yang bongkak suka cakap besar akhirnya tersungkur gagal mempertahankan 7 ribu lebih undi majoriti

    cara bujuk bercakap macam baru lepas jilat buah pelir kit siang???

  48. Ababyl79 says:

    pakar strategi pilihan raya DAPigs si babi oink oink ong kian min kata kononnya ada peningkatan 3 peratus dari pengundi melayu memberi undi kepada calon DAP dyana sofya pada PRK Teluk Intan

    aku nak tanya macai seperti bujuk, togay dll, korang percaya ke kata ong kian min itu?

  49. armok says:

    bujuk ! hilang 7 K lebih undi tak malu ? T. Intan tu kubu siapa lak ?. Itu lah pengajaran yg Allah nak tunjuk, bila menolak hukum Allah ! Tak nampak lagi ? Heh heh cakap konon rakyat tolak BN, sekarang siapa yg kena tolak ? Kalah tetap kalah, rakyat jadi meluat dengan alasan yg berbagai, mungkin lah, andailah, kalaulah, bla bla bla…

  50. WTF says:

    Dahlah tu Bujuk, yang kalah adalah DAP dan bukannya PAS

    DAP yang kalah, PAS pulak yang cedera!!!

    Relakslah Bujuk, bawa bertenang okay Bujuk!!!

    MUEH4444

Leave a Reply

Threesome