Menu Utama

PRK Teluk Intan: Calon BN Terbukti Banyak Jasa, Calon DAP Ada Apa?

safe_image

PENULIS masih percaya pilihanraya kecil diadakan sebagai medan untuk memilih pemimpin yang boleh mewakili rakyat di kawasan yang diwakilinya.  Mewakili itu termasuklah dalam soal memberikan bantuan, membawa permasalahan rakyat ke peringkat lebih tinggi dan sebagainya.

Negara kita bukan macam USA atau Indonesia dimana parti yang bertanding, selepas menang, barulahlah dilantik perwakilan untuk mengisi kerusi yang telah dimenangi.

Atau jangan ambil resmi pakatan pembangkang, wakil rakyat hanya berkhidmat kalau mereka dapat jadi kerajaan, kalau tidak, mereka hanya menghabiskan duit rakyat dalam bentuk elaun serta kemudahan-kemudahan lain.

Bantu rakyat?  Jauh sekali.

Orang yang nak dipilih menjadi ahli Parlimen ini perlulah mempunyai track record yang baik serta boleh diterima semua pihak.  Setakat mengekor punggong boss ke hulu ke hilir sebagai Setiausaha Politik tu, bukan kata hina sangat, tapi tak membuktikan apa-apa dari segi kepimpinan.

Maka itu bila bercakap tentang track record, maka calon BN, Datuk Mah Siew Keong adalah pilihan terbaik kerana sudah terbukti banyak membuat jasa di Perak dan kawasan Teluk Intan itu sendiri.

Antara lain, Datuk Mah pernah memberi bantuan kepada Yayasan Perubatan di Hilir Perak, berjaya mendapatkan kelulusan untuk kolej komuniti di Bandar Baru Teluk Intan yang telah banyak melahirkan tenaga pakar dalam bidang-bidang mekanikal dan elektrikal di kawasan parlimen tersebut dan beberapa sumbangan kepada pertubuhan kebajikan secara berasingan walaupun setelah kalah pada 2008.

Pendek kata, terlalu banyak yang Datuk Mah sudah lakukan untuk kebaikan pengundi di Teluk Intan sejak 1995 lagi (bila pertama kali dilantik menjadi ADUN Pasir Bedamar).  Dikatakan bahawa, satu benda saja yang Datuk Mah belum lakukan untuk rakyat Teluk Intan – menegakkan menara Teluk Intan yang condong, lain semua dah dibuatnya dah.

Itupun sebab nak kekal tarikan perlancungan di kawasan tersebut, bukan sebab tidak mampu.

Sebaliknya pulak, kalau kekalkan wakil DAP sebagai ahli Parlimen kawasan ini nanti, maka Teluk Intan akan ada 2 menara, satu dalam bentuk bangunan, satu dalam bentuk manusia sebab percayalah, wakil rakyat DAP tidak akan melakukan apa pun untuk rakyat Teluk Intan sebab mereka bukan kerajaan, waima nak bawa masalah rakyat ke Parlimen.

Lagipun, kerajaan persekutuan tak tumbang kalau DAP kekal di Teluk Intan, wakil rakyat itu pun nanti (kalau DAP menang) nampaknya tak reti bercakap depan media sehingga Kit Siang ambil peranan Setiausaha Politik dari dia sepanjang kempen ini nampaknya.  Nampak sangat bertanding untuk diperalat, bukan kerana berkebolehan.

Cakap pasal itu (diperalatkan) saja, ia dah jadi bahan lawak di media sosial sekarang (rujuk gambar), tak sebut lagi hipokrasi tahap tinggi – pakai tudung bila jumpa pengundi Melayu, tak pakai bila jumpa pengundi cina seolah-olah agama ini ikut pengundi, bukan sebab memang kewajipan sebagai orang Islam.

dyana kit siang

Sekurang-kurangnya kalau Datuk Mah jadi Ahli Parlimen Teluk Intan, beliau akan membawa banyak kemajuan dan bantuan kepada rakyat di kawasan tersebut kerana disokong oleh dua kerajaan – kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan, DAP mana ada kelebihan tersebut.

Inilah peluangnya untuk orang Teluk Intan mebawa kebaikan kepada diri sendiri (bukan orang lain), tapi hanya dengan membuat pilihan yang betul iaitu Datuk Mah sebagai wakil rakyat anda.  Sebelum ni dah satu penggal satu tahun dibawah DAP, apa yang dibuatnya untuk Parlimen Teluk Intan?

Yang akan datang ini, kalau dipilih juga pun sama, bukan ada kebaikan kepada rakyat sama sekali.  Dia diletakkan secara strategik untuk jadi wakil Melayu bantah hudud di Parlimen, bukan nak bantu rakyat.






24 Komen to PRK Teluk Intan: Calon BN Terbukti Banyak Jasa, Calon DAP Ada Apa?

  1. tengkudin says:

    calon DAP jadi AYAM untuk si tua tu je…ramai aku dengar cina DAP pertikaikan camne minah ni leh senang senang dapat jadi calon?? adakah minah nak bagi sesuatu kat apek tua ni yang berharga?? jeng! jeng! jeng!

  2. mooo says:

    It is that silly season again, when Umno gets in a tizzy over more evidence that its grand-sounding statement that Umno is Malay and Malay is Umno is just that, a statement and nothing more.

    That umbilical cord between Umno and the Malays was cut a long time ago. And yet they still pretend to be the vanguard of the Malays.

    Now, they are feigning indignation that Dyana Sofya Mohd Daud is contesting the Teluk Intan by-election on a DAP ticket. She has been called an ingrate and a traitor. The sheer hypocrisy of the name-callers who tell Malaysians that we should be forever grateful to them.

    In keeping with the Umno spirit, the Malaysian Insider offers five reasons we must “tabik” Umno politicians.

    1) We must be grateful to Umno because they have blurred all the lines between right and wrong; and wiped out the offence of corruption. There is no more moral quandary thanks to Messrs Najib, Muhyiddin and Mahathir.

    Malaysians can live beyond their means, cheat on taxes, buy cars and houses on ill-gotten gains and feel no remorse or guilt. Why? Because all Umno leaders do so. We repeat, all.

    There is not one cabinet minister who will pass a lie detector test on how he or she accumulated their wealth and all will fail spectacularly even the most cursory check by the MACC on living beyond their means.

    From classic Porsches to apartments in tony suburbs in London, they have it all. So, Malaysians must be grateful to them for showing how to live the good life without a conscience.

    2) We must be grateful to Umno for showing us that family is important. Nothing must trump kin in the award of contracts, concessions to sons, daughters, sons-in-law, daughters-in-law, sisters, brothers, nephews. You get the picture by now.

    So, we have the son-in-law of a senior Umno minister who is the proud owner of a super expensive bio-metric concession; a youngish son-in-law of another senior Umno minister who has a sweet heart deal; a brother of another senior Umno minister who is doing extremely well as a broker for foreign labour.

    And then there are the countless children of Umno politicians who have suddenly become very rich individuals, some on the list of the richest men in Malaysia. And we have not even started on the First family and their kin.

    So, thank you Umno for showing us that family is important.

    3) We must be grateful to Umno because it is no longer an object of derision to spew nonsense in Malaysia; to speak with a forked tongue or to flip-flop on anything.

    Ahmad Maslan, Rithuan Tee, Hishammuddin Hussein, Ahmad Zahid Hamidi, Ahmad Said… To steal a line from a famous budget airline: Now everyone can talk rubbish.

    4) We must be grateful to Umno because they have demonstrated how to build up something with sweat and tears over decades and break it up overnight with wayward words and actions.

    Granted, the Umno of old played an important role in building up Malaysia but somewhere along the way the culture of rent-seeking, the influx of morally-bankrupt individuals and a surge in chauvinism and fear of losing power combined to turn the ruling party into a wrecking ball.

    To cling on to power, Umno has damaged institutions from the judiciary to the police, divided Malaysia along racial and religious lines and destroyed this blessed country. So, thank you for damaging this blessed country.

    5) We must be grateful to Umno for charting policies and plans that allowed Malaysia’s education system to be where it is today: in the abyss.

    Our primary schoolchildren are lagging behind their counterparts in Vietnam; our universities are non-existent in regional or global rankings; our graduates can’t speak or write proper English and these days, the entry of a product of the education system into Harvard is as rare as the prime minister’s presence in Parliament.

  3. baba says:

    calon dap hanya berjasa dalam menyemai sifat2 benci membenci, fitnah memfitnah di kalangan rakyat , itu saja. manakala calon bn dah terbukti byk berjasa kpd rakyat

  4. bujuk says:

    Baru nampak sikit cerita calon BN lepas aku tegur mykmu asyik keluar cerita calon DAP saja. Aku tau la calon DAP tu muda, cantik dan anak orang umno.. tapi jangan promosi dia je, camana BN nak menang.

  5. bajak says:

    bn menang ke kalah ke ko xyah kecoh sgt bujuk…yg penting 1 undi konpom pas xdpt dlm parlimen nnt utk hudud…huhuhu…

  6. korokstabang says:

    bagi pas hudud semua tu belakang kira yang wajib bagi pas memastikan calon dap menang

  7. bujuk says:

    Kenapa pulak UMNO beria-ia tolak dan lawan calon MELAYU anak orang UMNO ni, sebaliknya beria-ia sokong calon cina. Tu yg. aku musykil sekarang….

  8. jolobak says:

    Setuju pendapat bujuk 110%

  9. stingray says:

    Siapa kata calon DAP takde ape2?…kan depa ada Keldai jinak dunggu PASPISPUSY….bertuah sungguh DAP….

  10. WTF says:

    Aik, tadi jam 2:02 PM, Bujuk kata BAGUS ada keluar article pasal calon Gereakan selepas Bujuk tegur MYKMU asyik keluar cerita calon DAPigs jer (bila masa hang tegur Bujuk??? Ada BUKTI ka ataupun hang ni jenis MASUK BAKUL ANGKAT SENDIRI!!!)

    Sekarang ni hang bising pulak kenapa UMNO tolak calon Melayu dari DAPIgs asuhan Semangat 46 dan PAS (tu pasal Dyana Sofea tidak tutup aurat dan dan tolak hudud, takut kena liwat dgn suami)???

    Apa yang hang musykil Bujuk???

    Kan aku dah kata semalam, kalau ahli2 PAS rasa serba salah, tak payah undi kedua2 calon tersebut kerana tak perjuangkan hudud PAS di Kelantan, habis cerita!!!

    Tak payah rasa musykil Bujuk, hudud PAS adalah perjuangan PAS demi mendapatkan political mileage dan undi Melayu Islam.

    TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!

  11. stingray says:

    UMNO cerdik, bkn mcm hang dan PAS, bujuk bodoh & bahlul oiii…pengkhianat bangsa, agama & negara harus di tentang habis-habisan wlaupun berbangsa melayu sekali pun…wlaupun pernah menjadi TPM…hang x tau kisah si kitul ke bujuk…bodoh sungguh bujuk ni…..UMNO bkn mcm PAS yg sanggup jadi barua sapa2 saja utk menang pilihanraya…bertempik pasal agama tp dlm masa yg sama melacurkan agama sendiri…

    Dulu bkn main kecoh PAS menuduh UMNO nengamalkan politik suku…agama suku…la ni PAS sanggup mendahului POLITIK dan mencampakkan AGAMA, kononnye dgn niat utk menjatuhkan UMNO…hukumnya ikut kitab PAS dah jadi WAJIB…terimalah kenyataan bujuk ngok…parti hang tu parti 3SUKU….

  12. bujuk says:

    Oh.. ya.. wtf.. aku juga ada komen, ahli PAS mungkin tak keluar mengundi selagi dyana tak tarik balik kata2 dia tolak hudud. Hang cari… la.

  13. stingray says:

    Kehulu-kehilir usung bendera DAP…tup tup…’mungkin’ x undi DAP…emmmm….sapa la PAS tanpa DAP…

  14. bujuk says:

    Hihihi… takpa… jangan jadi anak dara orang UMNO yg. yg. diusung LKS kehulu-kehilir.

  15. raplahjingaa says:

    Ya..ya…tak sama dengan janda PAS…yang stopa ali lipat dalam bilik hotel !! tak pun sorang lagi janda PAS yang mengakibatkan kerongkong mat sabu tersangkut bulu, tak pun bini ustaz PAS yang naik keretapi tapi bila coach jadi macam naik roller coaster !!

    hehehehe..bujuk…bujuk…

  16. dkds says:

    itu sebabnya politik Pakatan adalah menimbul persepsi buruk terhadap lawan mereka…nak kata ada jasa dan budi yang ditaburkan kepada rakyat sekelumit pun tiada….

  17. anoi says:

    ini adalah xsperimen dap kalau berjaya maka akan menjadi taruhan dimana pemuda melayu lebih2 lagi pemudi yang longar lagi mengiorkan yang tidak faham perjuangan asal umno akan di umpan dap pada pemilihan dimana melayu yang leka akan memangkah dap maka umno harus bersiap sedia kemorosotan undi pru2 yang mendatang. ayuh bangun umno jgn ambil mudah strategi yang baru ini. pas, dap & pkr adalah bersaudara syaitan yang dilaknati.

  18. gambus says:

    ahli PAS tak keluar mengundi sebab tak tarik balik , kau cite memang bangang laa bujuk ??? yang aku tgk pemimpin dan ahli PAS laa yang bawak masuk calon DAPigs kat kawasan Melayu .. itulah pemimpin PAS dan ahlinya yang tahap lembu hahahahaha

  19. gambus says:

    bujuk says “Hihihi… takpa… jangan jadi anak dara orang UMNO yg. yg. diusung LKS kehulu-kehilir.”

    dan orang tu laa jugak pemimpin PAS beri sokongan terbuka walaupun dia tolak hudud .. wakakakaak

    tapi tak boleh celen PAS , pemimpin PAS sendiri boleh berkhalwat dan berzina dengan bini masing-masing .. dan kaki khalwat dan kaki zina ni terus boleh jadi pemimpin tertinggi PAS !!!

  20. gambus says:

    bujuk says “Kenapa pulak UMNO beria-ia tolak dan lawan calon MELAYU anak orang UMNO ni, sebaliknya beria-ia sokong calon cina. Tu yg. aku musykil sekarang….”

    TOALK laa orang DAPigs bujuk , kalaui anak UMNO tapi sokong DAPigs pun tak guna juga .. apa punya bodohlaa kau ni , TAPI yang patutnya kau melalak ialah kenapa pemimpin PAS sevara terbuka sokong pompuan DAPigs ni sedangkan secara terbuka dia menolak hudud !!! hahahahaha inilah yang aku musykil

    kau tak payah nak munafik bujuk konon ahli PAS tolak pompuan DAPigs ni sebab tolak hudud , sebabnya nyata pemimpin sendiri bagi sokongan terbuka , pemimpin PAS dan ahli PAS sendiri berkempen sama-sama pompuan DAPigs ni dikawasan melayu , tak payah nak menipu kat sini laa bujuk , bukan kami semua taktahu sikap munafik dan kaki penipu orang PAS macam kau !!!

  21. acid says:

    Bujuk…kan aku dah cakap, lagi banyak kau bercakap/menulis semakin banyak auta kau yg ternampak. Kau x perasan ke apa yg kau tulis di baca dan di komen oleh org yg hampir sama saban hari…jadi agak2 lah. Semua org dah tahu siapa kau…

  22. Madu 3 says:

    Calon dap ni ada “barang” la.

    Yang sorang, Cina tapi bossnya Melayu. Yang sorang Lagi, Melayu tapi tokongnya cina.
    Tak sama tu. Sifir macam ni punye senang pun ko tak tau bujuk…..

    Sebab tu kita orang tak nak awek tu…sebab hari-hari apek tua tu bawa dia…eeee geli lah.

    Awek hantar sms jea pada Mat Sabu… pastu berebut lah orang PAS pangkah dia. Macam lah ko tak tau perangai puak-puak ko bujuk….

  23. bangKano says:

    Dah la bujuk oiiii…hang pun sama gak ngan puak puak hamPAS tu…berlagak macam HARIMAU yang garang bila berdepa ngan melayu tapi ketika berdepan ngan kaum cina ultra kiasu DAP hang pun berubah rupa jadi TEKUKOQ. dah dasaq puak pauk hamAS tak dak marwah sanggup jadi baruah…bila kena sergah kat LKS kote hang jadi kecut macam siput gondang masuk dalam kulit cuma teloq jerr yang terkonteng konteng macam teloq anjing. Porrraaahhh…..!!!!

  24. bangKano says:

    Apa ghang kata bujuk UMNO menentang calon melayu DAP tapi menyokong cina calon BN. UMNO bukan nya rasis secagha melulu macam cina DAP dan termasuk hang bujuk. Dasaq UMNO sangat rasional & logik sentiasa menyokong sapa sapa asal kan individu tu adil,jujoq & telus dalam perjuangan membela rakyat pelbagai etnik,bahasa,adat resam & agama. Mah Kee Siong ada la calon BN dari komponen parti Gerakan..walo pun dia cina tapi berjiwa rakyat tanpa mengira kaum & agama..bukan macam cina DAP yang serba pahamaan kekauman cina yang melampau. Calon ni la yang patut kita tonjol kan bukan saja dari pemimpin UMNO tapi seluruh bangsa Malaysia yang berjiwa mulia membela rakyat. Kita bukan pandang darjat,kaum,agama,bahasa tapi kewibawaan seseorang individu bukan memandang bangsa seagama dari segi perawakan luaran tapi jiwa nya tak pernah murni: kotoq,tamak,rakus,korup,tak amanah,sentiasa menipu & utama kan riba dalam kehidupan walo pun berhijab,berjanggut serabai menunjuk kan waraq tapi haprak sebenaq nya macam paria paria dalam hamPAS tuuu hah.

    Betoi tak bujuk serba jahil lagi tak bijak tapi pandir….? Sila sanggah pendapat aku ni kalo hang rasa aku silap kot. Aku gerenti 100% hang tak kan jawab pun sebab hang tak dak fakta untuk mengelentong. Kat oghang lain leh hang juai setakat harga sekupang jerrr…..!!!!!

Leave a Reply