Menu Utama

PRK Bukit Gelugor: Undi Tidak Berubah, BN Perlu Ubah Strategi Di Teluk Intan

prktintan

WALAUPUN calon DAP, Ramkarpal Singh gagal mengotakan cakap besarnya untuk meraih jumlah undi dan majoriti melebihi dari apa yang diperolehi mendiang bapanya sebelum ini, tapi keputusan PRK Bukit Gelugor semalam antara lain membuktikan pengundi DAP yang memenangkan Karpal dulu, masih tidak berganjak.

Mereka masih keluar beramai-ramai untuk memastikan DAP menang walaupun tahu lawan DAP hanyalah sebuah parti kecil dan 2 calon bebas, selain kemenangan DAP tidak akan membawa sebarang perubahan kepada kerajaan persekutuan.

Trend ini membimbangkan kerana kalau dilihat dalam PRK DUN Kajang 2 bulan lepas pun, keadaannya lebih kurang sama – kuranglah majoriti sikit tapi tak berapa ketara dan yang penting sekali pembangkang masih menang.

Penulis bimbang, kalau trend ini berkekalan, PRK Teluk Intan nanti, keadaannya masih sama – mereka masih menang, pedulilah calonnya dari kaum mana pun.

Sekarang ni sasarannya taknak bagi pembangkang menang, bukan calon sangat pun.

Kalau dibenar memberi cadangan, penulis nak saran agar BN tidak lagi boleh bergantung harap kepada sasaran nak mengurangkan majoriti pembangkang, terutama di kerusi yang sebelumnya dikuasai DAP.

Perlu dicari jalan kenapa pengundi di kerusi yang dimenangi pembangkang masih tak berganjak walaupun dah banyak pembohongan mereka kita dedahkan, dah banyak janji dalam manifesto yang kerajaan laksanakan dan sebagainya.

Adakah masalahnya bukan mereka (pembangkang), tapi kita (BN)?  Sebab itu macam-macam yang kerajaan buat pun, undi pada pembangkang tidak banyak perubahan.

Jadi BN perlu kumpul segala bijak pandai untuk mengkaji masalah ini kenapa selepas setahun kita menang, banyak yang dah berubah (atau kita sangka dah berubah), tapi pengundi pembangkang seperti DAP di Bukit Gelugor masih tidak berubah, macam itu juga.

Mesti ada jalan dan penyelesaian sebab satu ketika dulu, BN pun pernah mengalami trend macam DAP sekarang – letak batang pisang pun boleh menang.  Kenapa tidak kita reverse saja keadaan itu, supaya boleh diguna untuk kalahkan DAP?






24 Komen to PRK Bukit Gelugor: Undi Tidak Berubah, BN Perlu Ubah Strategi Di Teluk Intan

  1. mooo says:

    La..

    tak paham2 lagi UMNO ngok ni..
    BN kalau nak menang buat kat kawasan pedalaman, Felda2 dan kawasan kem tentera/Polis.. boleh la menang…

    Kalau nak buat kat kwasan yg bermaklumat..mintak mahap ler….

    Pesal BN tak bertanding kat Bkt Gelugor yer…?

  2. mooo says:

    Sabbaruddin Chik salahkan menteri, kontrak pengerusi Bank Rakyat tak diperbaharui

    Bekas Pengerusi Bank Rakyat, Tan Sri Sabbaruddin Chik mendedahkan khidmatnya tidak disambung gara-gara pinjaman bernilai RM40 juta yang dibuat oleh seorang individu yang rapat dengan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak.

    Sabbaruddin memberitahu The Malaysian Insider, individu tersebut menggunakan jaringan politiknya untuk melangsaikan baki pinjaman berjumlah kira-kira RM32 juta tanpa faedah.

    “Individu yang berhutang tersebut tidak sepatutnya berbincang dengan menteri, hutang beliau dengan Bank Rakyat jadi kenapa perlu jumpa menteri?”.

    Sabaruddin mendedahkan individu tersebut bertemu dengan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek yang bertindak masuk campur tangan.

    “Malah apabila menteri dapat tahu, dia berkata ‘saya boleh pecat kamu semua’,” kata Sabbaruddin merujuk kepada Hasan.

    Sabbaruddin memberitahu Lembaga Pengarah Bank Rakyat pada mulanya untuk menolak penyelesaian mudah yang diberikan bagi menyelesaikan baki pinjaman individu tersebut dengan tempoh bayaran selama 10 tahun melalui 120 keping cek “post dated”.

    “10 tahun bayar hutang tanpa faedah, maknanya bank rugi tanpa faedah,” kata Sabaruddin menjelaskan mengenai penyelesaian mudah tersebut.

    Menurut Sabbaruddin, selepas keputusan tersebut, Hasan tidak berpuas hati dan enggan menandatangani surat untuk menyambung khidmat beliau sebagai pengerusi Bank Rakyat.

    Sabbaruddin menunjukkan surat yang ditandatangani Datuk Seri Hasan Malek yang mendedahkan perbincangan pada Januari dan mengarahkan Bank Rakyat supaya mengikut telunjuknya – Gambar The Malaysian Insider oleh Wan Amirul Asraf Wan Omar, 26 Mei, 2014.

    Sebenarnya penggal saya berakhir pada 8 April dan Bank Negara sudah bersetuju, tetapi menteri tidak mahu menandatangan,” katanya.

    Malah, Sabbaruddin juga mendedahkan Hasan mengadakan pertemuan dengan individu tersebut di luar pengetahuan Bank Rakyat pada Januari lalu.

    “Selepas itu baru kita tahu sudah ada mesyuarat pada Januari lalu, cek sudah tersedia untuk bulan Januari, Februari dan Mac cuma tunggu didepositkan sahaja,” kata Sabbaruddin.

    The Malaysian Insider difahamkan individu yang berhutang tersebut merupakan pemilik kepada sebuah syarikat karpet di ibu kota yang pernah menimbulkan kontroversi sebelum ini.

    Sabbaruddin juga menunjukkan surat yang ditandatangani oleh Hasan kepada The Malaysian Insider yang secara jelas mendedahkan perbincangan pada Januari dan mengarahkan Bank Rakyat supaya mengikut telunjuknya.

    Kemelut tersebut menjadi serius apabila Pengarah Urusan Mustafa Razak diarahkan membawa perkara tersebut ke Lembaga Pengarah Bank Rakyat untuk bersetuju dengan pembayaran hutang itu pada Mac lalu.

    Bahkan, Sabbaruddin berkata Bank Rakyat sehingga kini tidak lagi mempunyai pengerusi selepas khidmatnya tidak disambung.

    “Sampai hari ini, pengerusi baru Bank Rakyat belum ada pengganti,” kata beliau.

    Cubaan The Malaysian Insider menghubungi Hasan gagal kerana beliau sekarang ini berada di luar negara atas urusan kerja.

    Individu berhutang itu pernah mencetuskan kontroversi sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tahun lalu.

    Beliau juga pernah menyaman Putrajaya kerana melanggar perjanjian tanah di Bukit Raja, Selangor, dan ditarik balik pada hari yang sama.

    Kemudiannya, syarikat milik tabung kerajaan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Boustead Holdings Bhd mengumumkan pada 2012 membeli 80% saham syarikat individu tersebut, Astacanggih Sdn Bhd dan sebidang tanah bernilai RM130 juta milik Awan Megah Sdn Bhd, syarikat ketua wanita Umno Selangor Senator Datuk Raja Ropiaah Abdullah. – 26 Mei, 2014.

    sumber

  3. anakbochek says:

    Apalagi mooo, suruh Anwar pujuk Sabarudin masuk fuckutan lah.

  4. raplahjingaa says:

    mooo…hang ni betul la samdol,,,,,dah tentu kawasan bandar tu kawasan cina, depa pulak dah nampal lejayaan DAP memperkudakan melayu PAS / PKR, maka semangat depa berkobar nak perintah negara bersama segala kebodohan yang ada pada PAS/PKR.

    dan hang ingat sapa yang jadi tembok penghalang cita-cita DAP ??? tentulah UMNO, tak sempurna tapi itu lah saja yang orang Melayu ada.

    eerrr…..moooo orang Melayu banyak kat bandar ke kat kampung ??

  5. Pak Tho says:

    Macamana benggali tu tak menang, kan muslimat pas tadah jubo kat benggali tu untuk diliwat, dan muslimah pas tadah puki untuk benggali tu. Betul tak moo

  6. raplahjingaa says:

    Trend undi PRU13 tak kan berubah hingga PRU14, cina telah dan akan terus menyokong DAP, Yup….BN harus tukar strategi, perkasakan kawasan Melayu, tumpu pembangunan di kawasan luar Bandar, sokongan orang Melayu pada UMNO ada peningkatan dan usaha harus di teruskan.

  7. Pejuang IMR says:

    Strategi Cina DAP Fasa 1 telah mendapat kejayaan cemerlang dengan 97% Cina di Malaysia telah mengundinya dalam PRU13.
    Strategi Cina DAP Fasa 2 menjadikan Melayu yang boleh diperkudakan macam Dyana dan Unit Amal PAS untuk menarik melayu2 yang masih belum sedar dari mimpi indah agar menyokong mereka untuk menumbangkan UMNO/ BN. (Slogan ABU)
    Strategi Cina DAP Fasa 3 – Sama ada memerintah Negara Melayu ini atau terus mengkaldaikan orang Melayu seperti yang pernah berlaku di Perak dalam PRU12 – 2008.
    Pada ketika itu PAS jangan kata nak laksanakan Hudud. Nak sebut Hudud pun tak dibenarkan.
    UNIT AMAL akan hanya digunakan untuk pastikan orang melayu sokong DAP dan menang pada setiap pilihanraya.
    UMNO dan 1Malaysianya dengan sendirinya hanyut begitu je dan terus berkubur.
    INGAT: Tanpa sokongan orang Melayu siapalah DAP
    TAPI bila DAP dah dapat Kuasa – Maka Siapalah Orang Melayu
    Belajarlah dari Singapura.
    Jangan Jadi Melayu Yang Selalu Sangat Mudah Lupa.

  8. mooo says:

    Pak Tho…boleh bagi bukti??

  9. sireh ke gagang says:

    Bangga moo , parti penjual daging babi menang kat bukit gelugor .ada share ke moo ? berapa % dapat ?

  10. Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

    Moo makan banyak sangat Cadbury baru2 ni…Mat Sabu pon kalu psal BABI nih deras laa dia,maklumlah ayam dia x layan…Takebeer moo…

  11. shahril81 says:

    Hang nk bukti apa moo oi?? Bukti mcm hang yg dok copy paste statement sampah?? Bukti china doll & the beast pun hang kata besi sejuk..video Mat spender pun besi jgak, pic aiskrim assmin hang kata pic edit so bukti jenis mana yg hang maksudkan??

    Aku rasa hang ni telebih stim gam ni… pi tidoq dulu naa…jgn lak hang lena tgh jalan lak.. Hehehe

  12. tony gunawan says:

    raplahjingaa, kenapa mau tergesa-gesa merampas parlimen yang dikuasai PR?

  13. raplahjingaa says:

    gayboy…..hush !! sapa yang tergesa-gesa nak rampas parlimen pembangkang ?? parlimen Malaysia kan BN yang pegang ?? that’s what matters the most !

  14. rembaumostwanted says:

    Kata Raplahjigga “Trend undi PRU13 tak kan berubah hingga PRU14, cina telah dan akan terus menyokong DAP, Yup….BN harus tukar strategi, perkasakan kawasan Melayu, tumpu pembangunan di kawasan luar Bandar, sokongan orang Melayu pada UMNO ada peningkatan dan usaha harus di teruskan.”

    Inilah yang berlaku apabila BN menumpukan pembangunan luar bandar, banyak kampung-kampung traditional melayu diluar bandar tanah mereka diambil oleh kerajaan BN dengan sedikit bayaran pampasan kemudian diserahkan kepada syarikat2 cina untuk dibina kedai-kedai dan rumah-rumah yang bernilai jutaan ringgit yang tak mampu orang melayu membelinya. Akhirnya kawasan2 yang dulunya ramai orang melayu menjadi china town. Bila jadi china town faham2 sudahla. Ini yang sedang berlaku di NS, Melaka dan sekitarnya. Kawasan Parlimen Rembau masih utuh pasal banyak tanah adat disitu. Jadi aku tak setuju BN buat pembangunan (buat bangunan) dikawasan orang melayu dengan membuat pengambilan balik tanah orang-orang melayu.

  15. gambus says:

    hahaha bodoh punya apek tony , sapa yang nak rampas ??? itulah kau bodoh nak mampus belajar kat sekolah cina

  16. gambus says:

    BN tak perlu ubah strategi , apa yang BN perlukan ialah perkasakan segala yang ada , ada yang mengetuai sesuatu pun jenis yang taktahu buat kerja , macam gerakaan siber BN masih ketinggalan kebelakang , update sistem pun masih ketinggalan dan semacam tak menggalakkan user pro UMNO untuk berinteraksi , benda mudah macam ni pun fail hrmmmm .

  17. raplahjingaa says:

    laaaa….kerajaan tak dak Tanah kat luar Bandar ke ??? agak-agak laaaaa

  18. raplahjingaa says:

    Bahau tu jauh lebih maju dari rembau…..hang pi Tanya orang Bahau berapa banyak Tanah depa yang kerajaan ambil ???

  19. shahril81 says:

    Tony gay mai dah.. Terlebih stim hang ni gayboy smp parlimen dikuasai PR… mana punya facts yg hang dapat ni tony?

    Nasib baik dia buat statement PR kuasai parlimen Malaysia.. Kalau dia kata PR kuasai white house, aku rasa obama pun akan comment dlm mykmu ni.. Hmmm.. Ish… gayboy terlebih hormon hang ni tony…

  20. shahril81 says:

    RembauMW, gemencheh tu lagi maju dari rembau malah infrastructure jauh tgglkan rembau.. Kedudukan gemencheh disempadan antara melaka n NS tapi perkhidmatan dan social eco lebih baik dari daerah lain padahal jauh dari ibu negeri N9..

    Cuba tgk di Melaka, penduduk luar bandar menjadi kaya raya bila kerajaan BN beli tanah mereka & melayu menjadi lebih berdaya saing. Cuba pi tanya depa, kerajaan bg brapa bila ambik tanah depa & tanya plak melayu penang brapa duit PR bayar utk merampas tanah depa?

    Jgn samakan BN dgn PR..

  21. bangKano says:

    La ni kaum cina berusaha bermati matian nak jatuh kan pemimpin melayu yang memegang kuasa pemerentahan negagha. Depa dah bersatu jiwa nak jadi kan Malaysia macam singapura di mana cina mendominasi politik,pendidikan & ekonomi. Depa lupa kan ideologi politik semata mata nak penaik kan sistem sekolah vernakluar cina sebagai teras pendidikan negagha untuk mengganti kan sistem pendikan kebangsaan berteras kan bahasa melayu. Depa dah berjaya kuasai hegemoni ekonomis dan la ni hasrat nak capai matlamat politik semakin hampir akibat melayu dah berpecah ideologi kepada tiga aliran: teologi islam,liberalisme & sekularisme sosialis. Doktrin sama rata dah di tanam dalam jiwa generasi X & Y termasuk anak anak muda melayu sendiri. Depa menunggu masa bom jangka akan meledak menghancur kan keamanan negagha & keharmonian perbagai kaum.

  22. raplahjingaa says:

    Bravo bang kano.

  23. acid says:

    Alangkah baiknya kalau seluruh umat Melayu di Malaysia ini dapat di beritahu atau dapat membaca apa yg Sdr. bangKano tulis di dalam mykmu kali ini..Selebihnya, terpulanglah pada mereka.

  24. Jambol says:

    Kalau diletak anjing pun sebagai calon DAP, China akan tetap mengundi DAP. Orang-orang PAS dan Melayu dalam PKR pun akan juga mengundi DAP kerana, di mata mereka, anjing itu memakai kopiah !

    Sebenarnya, UMNO tidak mempunyai strategi yang tegas dan berani untuk menangani keadaan ini. Pemimpin-pemimpinnya, terutamanya menteri-menteri, sibuk menjaga kedudukan masing-masing. Di kalangan menteri kabinet, selain PM dan timbalannya, hanya beberapa orang yang mendapat tempat di kalangan para pengundi, termasuklahu Ahmad Zahid, Mustafa Muhamad, dan Anifah Aman. Yang lainnya, terutama menteri pertahanan, adalah “jokers”.

Leave a Reply

Threesome