Menu Utama

Mujahid Yussof Rawa Tidak Pernah Membaca Surah at-Taubah?

Ahli Parit Buntar (PAS), Mujahid Yusof Rawa hari ini tampil mengkritik tindakan UiTM mengadakan Seminar Kalimah Allah dan Kritianlogi kerana tidak menjemput paderi Kristian mengambil bahagian mempertahankan diri dalam penggunaan Kalimah Allah dalam Bible bahasa Melayu.

Mujahid dilaporkan berkata, “As a Muslim, I do have a certain perception and understanding of Christianity, but it is unfair for me to speak to an audience on behalf of Christians on whether Jesus is the son of God or is God himself, for instance. What right did they have talking about another faith in front of people?”

[Sebagai Muslim, saya mempunyai pandangan dan pemahaman tertentu mengenai ajaran kristian, namun adalah tidak adil untuk saya bercakap kepada khalayak bagi pihak Kristian sama ada Jesus adalah anak tuhan atau Tuhan itu sendiri. Apa hak mereka untuk bercakap mengenai kepercayaan lain di hadapan orang ramai?”

Memang benarlah iman dan ilmu tidak dapat diwarisi. Sungguhpun Allahyarham Yusof rawa terkenal sebagai tokoh agama dalam Pas, ia tidak menjamin anaknya memahami atau menuruti jejak langkah beliau. Malah, nama Mujahid sendiri hanyalah pemberian bapa bukan pilihan sendiri.

Justeru apalah yang mahu dihairankan apabila Mujahid mempertikaikan tindakan ulama Islam menyatakan tentangan terhadap penggunaan kalimah allah dalam Bible adalah salah beliau tidak tidak berjumpa dengan ayat 30, surah at-taubah,

Dan orang-orang Yahudi berkata: Uzair ialah anak Allah dan orang-orang nasrani berkata: Al-Masih ialah anak Allah. Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran? [At-Taubah :30]

Jika beliau berjumpa ayat ini pasti beliau tidak ragu-ragu bahawa penggunaan kalimah Allah dalam Bible telah disalah gunakan dan tidak wajar disokong.

Sebenarnya jika dilihat tindak tanduk pemimpin Pas kebelakangan ini mereka hanya mahu menekan orang Islam dan membuka ruang dakwah seluasnya kepada kumpulan agama Kristian.

Ini termasuklah merangka hudud yang hanya tertakluk kepada orang Islam, manakala bukan Islam menerima hukuman yang jauh lebih ringan daripada orang Islam dalam jenayah mencuri. Sedangkan ramai ulama berpendapat, hudud hendaklah dikenakan ke atas orang Islam dan bukan Islam. Ini kerana pada zaman rasulullah hukuman yang sama atau jauh lebih berat dikenakan atas kesalahan bukan Islam mengikut ajaran taurat dan injil ketika itu.

Sebaliknya pada zaman ini, Pas mahu mengenakan hukuman yang berat kepada orang Islam berbanding bukan Islam. Apakah tujuan Pas ini?






12 Komen to Mujahid Yussof Rawa Tidak Pernah Membaca Surah at-Taubah?

  1. mooo says:

    Apa lagi, suruh penulis berdebat lah dgn sdra Mujahid….

  2. Badrole Amin says:

    mujahil rawa pun takut nak masuk forum myKMU untuk berdebat, nak buat camana mooh? lemboo macam mooh pun tak reti nak berdebat, copy n paste artikel lagi lah nampaknya

  3. Badrole Amin says:

    sepatutnya sebelum mujahil rawa nak jilat paderi kristian dan orang kafir, dia harus membuat penilaian terlebih dahulu sama ada betul atau tidak intipati dalam seminar “Kalimah Allah dan Kristologi Kristian Nusantara” itu dibuat bersandarkan kajian dan fakta…mujahil rawa serupa babi yang suka menyondol secara membabi buta

  4. hentam ajelah says:

    ….mana ulama2 hebat kita..tugas mereka telah sampai….jgn ddk je dlm bllik jadi beku…

  5. Badrole Amin says:

    ‘hentam ajelah’ tidak boleh menuding jari nak salahkan ulama sahaja, sepatutnya dia harus berusaha mencetuskan minat dan mengajak orang bukan Islam untuk mendengar dakwah tentang Islam…di internet pun banyak website tentang dakwah Islam, susah sangat ke ‘hentam ajelah’ nak tunjuk/beritahu mereka?

    mengenai intipati dalam seminar “Kalimah Allah dan Kristologi Kristian Nusantara”, apa sebenarnya yang mujahil rawa dan paderi kristian tidak puas hati ‘hentam ajelah’?

    bagi mencerminkan diri mujahil rawa seorang yang benar-benar berilmu/intelektual, dia seharusnya menyuarakan tentang intipati dalam seminar itu kalau dia rasa ada perkara yang tidak betul bukan menyuarakan kecewaan(bagi pihak kristian) bila tiada paderi kristian dijemput hadir dalam seminar itu

    walaupun seminar itu tidak menjemput paderi kristian dan kalau nak jilat sangat pun paderi kristian, apanya yang mujahil rawa susah sangat nak terangkan tentang intipati dalam seminar itu kepada paderi kristian untuk dijawab/dipertikai/dikritik jika ada perkara yang tidak betul?

    cuba engkau jawab ‘hentam ajelah’?

  6. Baba says:

    Pas sekarang telah disarangi puak2 liberal…..lama2 perjuangan pas akan bertukar arah, dari islam menajdi selam.

  7. bujuk says:

    Pada aku… kalau forum itu KHAS untuk orang Islam, ia boleh d terima. Tapi jika ia dihadiri pelbagai bangsa dan agama, adalah tidak adil kita berbicara mengenai agama lain sedangkan mereka tidak berhak bersuara. Ambil contoh wacana sinar(hudud) d tampilkan wee ka siong sebagai wakil bukan Islam. Ini yg. d maksudkan oleh Mujahid.. yg. aku faham, bukannya membiarkan mufti bercakap bagi pihak orang kristian walaupun mufti tersebut hafiz bible.
    Pada penulis… sebagai orang Islam hukuman manakah yg. kamu fikir lebih adil untuk umat Islam? hudud atau undang2 sivil? Janganlah fikiran kita sama seperti orang kafir wee ka siong.
    Tim.MB k’tan sebut kalau nak sama takda masalah… tingkatkan hukuman d mahkamah sivil sama dengan hudud. Maknanya.. jika mencuri potong tangan, maka undang2 sivil juga kita potong tangan kepada pencuri. Ada masalah?

  8. acid says:

    Hah bujuk kau hanya ulang apa yg mujahid cakap ! Sekandang, nak buat camner…..

  9. acid says:

    Bujuk, adakah kau menerima pendapat para ulama yg menyatakan tentangan terhadap penggunaan kalimah Allah dalam Bible atau kau bersetuju dengan Mujahid ? Adakah kau menolak ayat 30 dalah surah at Taubah ?? Jawab itu dulu, sebelum kau pusing sana, pusing sini !

  10. Badrole Amin says:

    so bila bujuk nak jawab pertanyaan acid diatas?

  11. bangKano says:

    Weiii bujuk…sepatut nya Dialog antara Akidah/Interfaith Dialogue wajar di ada kan demi nak menjernih kan kekeruhan & kekeliruan setiap penganut agama di dunia. Para peserta dialog mesti bersikap jujur,telus & liberal untuk mencari resolusi terbaik terhadap kekeliruan terhadap islam,kristian,buddhisme,hinduisme dll. Elak kan prasangka buruk terhadap agama lain..apa yang penting nak melurus kan sesuatu yang dah bengkang bengkok selama ni….!!!

  12. kumbang says:

    Anak yusuf rawa ini ada menulis satu ‘artikel’ berkenaan psike orang cina untuk justify penolaka kaum ini terhadap hudud. Dahsat contentnya masuk degan sejarah diaspora serta pasangsurut peradaban cina. Cuma nak tanya anak rawa ni tak buat ke kajian aspek psike kenap kaum ini suka menipu buat kerosakan persekitaran mata diutan tresspaser penceroboh tanah orang dan berperangai macam babi

Leave a Reply

Threesome