Menu Utama

Malaysiakini Putar Belit kenyataan Hishammuddin

Sumber yang rapat dengan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien On hari ini mendakwa laporan yang dibuat oleh Malaysiakini mengenai kenyataan beliau semalam adalah tidak tepat dan telah diputar belit.

Semalam kami melaporkan berita Malaysiakini yang menyatakan Menteri Pertahanan tersebut mahukan mereka yang bertanggungjawab dalam keganasan protes Pemuda UMNO Malaysia di hadapan Ibu Pejabat DAP diambil tindakan tegas.

Defence Minister Hishammuddin Hussein has demanded to find those responsible for Umno Youth’s violent protest at DAP’s headquarters this week and those who threatened to burn it down.

“I will advise them to investigate. Don’t go on emotions, probe as deep as possible to find out who the perpetrator was,” he said, adding that it is not proper for Umno Youth to threaten arson.

Namun laporan Malaysiakini tersebut dinafikan oleh sumber yang rapat dengan pejabat Datuk Seri Hishammuddin ketika menghubungi MYKMU, dan menyatakan kenyataan Hishammuddin telah diputarbelitkan.

“Datuk Seri Hishammuddin menyatakan bahawa kelihatan ada niat DAP untuk mencetuskan provokasi secara berterusan dan berharap kita tidak terlampau mengikut emosional sehingga mencetuskan keganasan.”

“Datuk Seri Hishammuddin ketika memberi respon kepada pertanyaan pemberita hanya menyatakan, ‘Saya tidak fikir wajar untuk membuat sebarang ugutan bakar bangunan. Saya nasihat diadakan siasatan terhadap ugutan membakar bangunan’. ”

“Tidak timbul langsung Datuk Seri Hishammuddin mahu tindakan tegas diambil ke atas Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan yang mengadakan demontrasi di hadapan bangunan DAP tempoh hari seperti mana yang cuba digambarkan oleh Malaysiakini.com. Laporan tersebut jelas berniat jahat.”

Menurut sumber kenyataan ini kerana Datuk Seri Hishammudin tidak mahu protes Pemuda UMNO ke atas ucapan “UMNO Celaka” oleh ADUN DAP R.S.N. Rayer dicemari dengan keganasan.

Berikut ialah laporan Bernama yang turut membuat liputan program yang sama dengan Malaysiakini.

TELUK INTAN: Umno Vice-President Datuk Seri Hishammuddin Hussein wants the threat to burn down the DAP headquarters in Kuala Lumpur to be investigated.

The Defence and acting Transport Minister also said it was improper that such a threat was made by the party’s youth wing when protesting the “Umno celeka” remark that was uttered by DAP assemblyman R.S.N Rayer at the Penang state assembly.

“I don’t think it’s proper and I advise that they investigate. Don’t go on emotions. In today’s situation, especially when you have the social media, unsubstantiated information will spread. So you should not react emotionally.

“In taking action to identify the mastermind in anything that we feel is not right, let wisdom and good sense prevail,” he told a press conference after a walkabout with Barisan Nasional (BN) candidate for Teluk Intan, Datuk Mah Siew Keong here today today.

Rayer had on Tuesday uttered the words when debating the Yang Dipertuan governor’s speech, which also saw an angry mob of Umno members gatecrash the state assembly to demand an apology the following day.

Hishammuddin, who was formerly the Umno Youth Chief, also said that there was a purpose and intent behind DAP’s constant provocation.

Therefore he advised party members not dance to their tune and avoid getting startled easily.

He said that the opposition party simply raised certain issues at certain times, such as the “Allah” or Bible issue, that would be raised during by-elections in Sabah or Sarawak.

“It’s not a new template. These issues are raised during by-elections to toy with emotions and trigger anger,” he said.

He said DAP was seasonal when it came to defending an issue and was not consistent when it came to apologies.

Hishamuddin also urged the constituents of Teluk Intan to vote for Datuk Mah Siew Keong of the BN in the by-election on May 31 to ensure that they would benefit from all the government’s development programmes.– BERNAMA






14 Komen to Malaysiakini Putar Belit kenyataan Hishammuddin

  1. tengkudin says:

    Kimak punya mkini.. Elok bakar je opis dia kat bangsar tu lg bagus

  2. dkds says:

    Mmg celaka Mkini….dasar banjingan anjing jalanan

  3. baba says:

    mkini memang suka bawa cerita putar belit, mereka dibayar utk putarbelit. tapi h20 ni pun satu hal, lain kali tegas la skit. jgn lembik. cer hentam balik kenyataan si paria rayer tu dgn tegas

  4. raplahjingaa says:

    Kalau kat Spore, internet media macam Malaysiakini dah lama di saman kerajaan hingga bankrup….kat Malaysia kerajaan baik hati bersopan santun !

  5. Pak Tho says:

    Saman, jangan tak saman. Kasi dia bankrap , terus tutup. Buat Pemimpin UMNO, Tingkatkn konfrantasi , kurang kn diplomasi.

  6. kulaan says:

    Saman ja..

  7. bujuk says:

    Satu yg. bezakan umno dengan yg. lain… Ahli UMNO nak maki celaka ka, sesat ka, komunis ka, paria ka pada orang/pertubuhan lain takda masalah. Bukan kesalahan.. malah ugut nak bakar, nak tampar, nak bunuh dengan c4 pun takda tindakan. Awas janganorang lain nak cuit, nak maki umno pasti ada tindakbalas fizikal bodoh dari mereka. Sebab menteri defend mereka…. sebab tu rakyat menyampah dan tolak umno/BN dan keluar perkataan ABU asal bukan UMNO.
    Hairan jugak… hishamudin yg. terdesak kata bukan kenyataan dia, habis apa kenyataan dia? sokong ke tidak ugutan pemuda umno nak bakar bangunan DAP?

  8. shahril81 says:

    Hmmm betul tu bujuk.. Aku setuju… yg dekat dataran merdeka tupun ahli umno yg pi rempuh polis… tang sogo nun ahli umno jgak yg pi ligan kereta peronda polis pastu pijak siap belasah polis dlm tu..

    Ahli PIS smua dibawah lindungan Kaabah.. Mana ada samseng… dosa seduit pun takdak.. Maki hamun penjawat awam dgn perkataan ‘anjing’ dibolehkan sbb tuhan depa pun mencarut… apalah sgt dgn perkataan anjing..

    Kan bujuk kan… kami sokong hudud! Eh, over my dead body dulu bak kata “para syuhada” kapal sigh hang..

  9. gambus says:

    bujuk says “Satu yg. bezakan umno dengan yg. lain… Ahli UMNO nak maki celaka ka, sesat ka, komunis ka, paria ka pada orang/pertubuhan lain takda masalah. Bukan kesalahan.. malah ugut nak bakar, nak tampar, nak bunuh dengan c4 pun takda tindakan. Awas janganorang lain nak cuit, nak maki umno pasti ada tindakbalas fizikal bodoh dari mereka. Sebab menteri defend mereka…. sebab tu rakyat menyampah dan tolak umno/BN dan keluar perkataan ABU asal bukan UMNO.
    Hairan jugak… hishamudin yg. terdesak kata bukan kenyataan dia, habis apa kenyataan dia? sokong ke tidak ugutan pemuda umno nak bakar bangunan DAP?”

    kalaui dibandingkan dengan ahli PAS dan Pakatan tu lagi teruk bujuk sampai mempermainkan agama Islam , jatuhkan hukum tapi bila calon DAPigs hukum boleh tolak tepi .. malah ahli PAS , DAPigs dan PKR pun seringkali memanggil orang lain dengan maki celaka ka, sesat ka, komunis ka, paria ka …

    tapi isu ni ialah ahli DUN Pakatan , kalau macam ni laa ahli DUN Pakatan punya perangai memang ahli DUN Pakatan memang taraf pariaaa laaa bujuk hahahahahaha , dan aku tahu kau akan sokong puka yang tentang hudud dan anti islam ni !!!

    hahaha biasalah bujuk malaysiakini memang kuat membohong segala kenyataan daripada UMNO .

  10. korokstabang says:

    Saman saja laa cakap banyak pun tak guna

  11. yon76er says:

    Bujuk@AHJ nie sebenarnya sebijik mcm PAS..Dia guna ugama dlm komen2 dia disini..Apa pon UMNO/BN cuba lakukan semua Negetif or Haram baginya…tapi dia lupa siapa DAPigs yg disanjung2 tu dalam kontaks ISLAM sebenar…nak cita panjang bab ini pon dah byk komen2 sebelum ni dah beritahu dan nasihat pd sibujuk@AHJ nie. tapi dek kerana Mata & hati tuu dah buta olih mainan samdul2 PR, kita xleh nak buat apa pon…Hanya doa sebagai saudara Islam suoaya 1 ari nanti dia akn sedar siapa..DAPigs, PAS dan PKR sebenar……

  12. Jambol says:

    Hishamuddin ni terkenal dengan “seruan” dan “nasihat” saja. Buang masa saja dengar dia bercakap. Biarkanlah Malaysiakini butar belitkan cakapnya sebab menteri komunikasi tak ada kuasa dan takut menyekat pembangkang memutarbelitkan kenyataan kerajaan. Itu memanglah kerja mereka sebab kerajaan sekarang ini tiada berupaya menyekatnya dan sudah hilang kuasa untuk menyekatnya. Mereka juga tahu, kemungkinan besar menteri komunikasi ialah orang yang terakhir membaca atau melihatnya, atau mungkin juga tak membacanya !

    Keep up the “good” work UMNO !

  13. WTF says:

    Kenapa Bujuk tak sebut kata MAKIAN org PKR terhadap org PAS masa Himpunan Anti-GST dahulu!!!

    Meh aku REFRESH memori hang Bujuk:

    “Macam ni nak lawan kerajaan, KEPALA BUTUH LA!!!. DUDUK DENGAR CERAMAH!!! Ni la Melayu, ni la MELAYU, MELAYU UMNO!!! WOOOOOOHHHHHH!!!”

    http://www.mykmu.net/?p=42448

  14. anakbochek says:

    WTF, makian sesama rakan “sekatil/setubuh” tidak mengapa malahan disunatkan. Kata mereka dapat mengeratkan silaturrahim.

Leave a Reply