Menu Utama

Hudud: UMNO Kelantan Lebih Sudu dari Kuah?

Pengumuman Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed bahawa UMNO Kelantan telah mengadakan sesi penerangan dan penjelasan terperincin kepada sebahagian 240 ribu orang ahli UMNO negeri tersebut menegnai hukum hudud yang bakal dilaksanakan kerajaan Pas Kelantan sangat mengelirukan.

Menurut Utusan Onlien, beliau berkata, sesi penerangan itu dibuat memandangkan masih ramai yang tidak faham tentang hukum hudud yang bakal dilaksanakan.

“Dalam hal ini, UMNO Kelantan mendahului pihak lain dalam usaha memberi penerangan tentang hukum itu di Kelantan.

“Saya dapati ada dalam kalangan rakyat yang kurang memahami tentang hukum hudud dan ini adalah peringkat pertama kita laksanakan supaya mereka lebih mengetahui dengan terperinci.

“Saya yakin keseluruhan anggota UMNO akan memahaminya secara mendalam dalam tempoh terdekat memandangkan sambutan hangat dalam majlis-majlis yang dianjurkan di peringkat bahagian,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Tindakan UMNO Kelantan ini sangat mengelirukan kerana mereka belum melihat draf Undang-undang Jenayah Islam (Hudud) yang bakal dibentangkan oleh Pas di Parlimen nanti. Jika mereka sendiri belum melihat, bagaimana mereka boleh menerangkan mengenai hudud yang didraf oleh Pas ini?

Jika berdasarkan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993, ia telah ditolak oleh UMNO sebelum ini kerana terdapat beberapa percanggahan besar dalam prinsip keadilan Islam.

hashimkamaliPandangan UMNO ini disokong secara tidak langsung oleh seorang sarjana Islam, Prof Hashim Kamali yang mengkritik banyak perkara dalam Enakmen ini melalui bukunya “Punishment in Islamic law: an enquiry into the Hudud Bill of Kelantan”

Justeru apabila UMNO Kelantan terlebih kerja berbanding Pas, maka wajar kita bertanya apakah mereka telah membaca apa yang akan dibentangkan oleh Pas di Parlimen nanti. Jika tidak, atas dasar apa mereka menyokong dan memberi penjelasan? Apakah hanya Pas berkata mereka ini melaksanakan hudud maka kita menerima bulat-bulat tanpa melihat apakah yang mereka dakwa hudud tersebut selari dengan prinsip keadilan dalam Islam dan merupakan undang-undang jenayah Islam sebenar?



(Next News) »



38 Komen to Hudud: UMNO Kelantan Lebih Sudu dari Kuah?

  1. baba says:

    jgn jadi syok sendiri pula, kena teliti kandungan hudud yg pas buat sebelum menyokongnya. kalau dah selidik dan teliti baru buat keputusan. jgn jadi hero plak.

  2. tengkudin says:

    biar pi kat PAS la yang buat…dalam pakatan pun depa tak leh nak convience..inikan pulak orang luar…

  3. BNbagoos says:

    Hudud perlu dilihat dari aspect tuntutan sebenar hukum itu oleh syariah dan juga logistic yang wujud dalam masyarakat majmuk untuk perlaksanaan nya. Cukupkah sudah hakim dan lawyer. Ada sudah pakar potong dan pancung dan rotan . Dalam aspek lainnya apakah orang islam saja yang dihukum sedangkan bukan islam tidak diketegorikan dari syarat hudud dan lepas dari hukuman cara hudud.

    Satu pasangan ditangkap melakukan zina. Seorang beragama islam pasangannya budha. Yang islam bakal direjam sampai mati saperti yang dituntut oleh hudud setelah kesalahan disabit dengan 4 saksi yang berkredible. Yang budha bagaimana, terlepas ke dia ?

    Ini lah yang sering disoal. Hudud disaudi arabia untuk semua, islam dan bukan islam. Islam ditangkap mengedar dadah dipancung kepalanya. Kafir mencuri dipotong tangannya.

    Hudud Kelantan bagaimana ?

  4. JokerJoe says:

    Aku pon tak faham pasai apa yg umno ni pi dok tumpang sekaki dgn j/kuasa teknikal la, dgn penerangan la. Lepa dok gaduh sama lepa. biaq pi la. apa rugi umno. Bila lepa table kat parliamen kita sokong. Kalau kalah undian sbb pkr, dap dan wakil bukan islam tak sokong, apa rugi umno? malah untong banyak. Kalau menang lepa akan menghadapi banyak rintangan yg geng lepa sendiri akan buat ketika perlaksanaan. Contohnya jika seorang melayu pkr atau dap kena tuduh bawah enekmen ini, loyar geng lepa dlm usaha nak lepas dari tuduhan akan pi ke mahkamah sivil dan mintak mahkamah sivil declare enekmen tu unconstitutional krn ada perbezaan hukuman terhadap rakyat malaysia berasaskan agama. Lepa akan terus begaduh. Apa umno rugi?
    La ni aku ingat setengah dari puak pas nak cari jln keluar tanpa kerugian politik. Tengok mahfus provoke umno kata umno pondan krn umno sepatutnya table benda ni dan uztaz2 kat mesjid2 kata umno cuba nak gagalkan atau lambatkan benda ni dgn idea tech committee la tah hapa2. Esok kalau tak jadi, umno yg akan disalahkan. Beropa kerat undi cina yg umno akan dpt kalau umno dok pi jadi hero? Biaq pi kat lepa la kalau nak begaduh sesama lepa!

  5. TUBIR says:

    Adakah hudud pas berlainan dengan hudud islam?Inilah yang kita kena faham dan beri penerangan kepada semua rayaat kelantan.Sebab itulah kerajaan kelantan menghantar draft kepada jakim untuk diteliti dan ditambah baikan .Jangan sombong sangat tentang hukum Allah ni ……..terlebih lagi kepada yang separuh faham……..atau tak faham langsung .Sama juga dengan GST yang akan kerajaan laksanakan pada 2015 nanti…..Ramai yang buta hati dan tak ambil tahu apa itu GST(GOOD service Text ) Buakan semua barang kena text ….aku harap lepas ni soal text ni lebih terurus dan kerajaan mendapat pulangan maximum tak macam sekarang ni banyak penipuan oleh peniaga peniaga cina .Sebab itulah peniaga peniaga cina membantah perlaksanaan GST ni….tapi dia orang berselindung dan tidak menunjukan diri …….
    Aku juga cadangkan agar kerajaan menghapuskan subsidi minyak ..dan sebagainya …jual ikut harga pasaran …….Sampaikan kereta obama pun dapat subsidi ketika mengisi minyak diKL semasa lawatan dulu .

  6. Pemerhati says:

    aku masih percaya PAS nak hudud menjadi kenyataan terlaksana di Kelantan sebab nak dapat balik laba politik(tarik undi Orang Melayu Islam selepas merudum teruk undi yang PAS dapat dari Orang Melayu Islam pada PRU13 lepas)

    semoga pakar hukum-hakam agama dari kerajaan pusat yang akan menganggotai jawatankuasa teknikal hudud bersama pakar hukum-hakam agama dari PAS tidak terkhilaf membiarkan hudud yang akan dilaksana di Kelantan nanti hanya dilaksana terhadap orang Islam sahaja

  7. tony gunawan says:

    sejal dari dulu lagi umno menolak kesamarataan kaum dari segi agama,sosial,budaya,ekonomi dan lain-lain lagi di malayisa!

    tetapi kenapa pasal hukum hudud, umno mahu memperjuangkan kesamarataan pelaksanaan bagi semua kaum??????

    tindakan ini hanya memperlihatkan umno sebuah parti politik yang keji!

  8. moo says:

    La…dok baca Utusan Online…patut le bodo….

  9. system baru says:

    apek macam tony ketakutan jika malaysia laksanakan hukum hudud… di negara china penting kan dasar bumiputera bangsa han dan gunakan hukum karma komunis kenapa semua suku kaum hormati undang2 karma china sebagai contoh orang rasuah di hukum mati, kenapa apek malaysia di tak tahu hormati undang2 di malaysia ini, kalau tak suka sila balik china dan terima aje hukum karma negara china itu

  10. Ismail says:

    Asalamualaikum…Tahniah buat UMNO kelantan….kerana telah mendahului negeri2 lain dalam menterjemahkan kehendak sebenar perjuangan parti keramat ini….kini UMNO kelantan kelihatan lebih matang dan berani dalam memartabat perjuangan bangsa ..jika di bandingkan di negeri2 lain…terutama negeri kelahiran UMNO itu sendiri….ini lah perjuangan UMNO..inilah inspirisi bangsa melayu islam…inilah nilai pejuang UMNO yang matang…

  11. Anak Lenggong says:

    Biar lah UMNOmenerangkan apa erti dan peraan sebenar hokum hudud agar rakya faham dan dan tidak ditipu oleh melayu PAS dengan draf hudud mereka..yang hanya menjalankan system hudud dikalangan oran islam sahaja..sedangkan hudud didalam islam menyeluruh pada setiap umat…

    PAS sekarang ini sudah trangtuk kepala…nak gostan udah tak boleh..disebakan pada sangkaan mereka UMNOakan menentang hudud yang bakal mereka bentangkan tetapi pabila UMNO menyatakan persetujuan.meekamul gelabah dan ada diantara pemimpin mereka dah mula menyalahkan dan memainkan cerita lama didalam ceramah mereka..dengan mengatakan BN sebagai pemerintah yang harus bentangkan hokum hudud…so kita tengok laa bila draff pindaan tu nak PAS bentangkan..penggal depan..tahun depan..10 tahun lagi…aaupun seribu tahun lagi.

  12. raplahjingaa says:

    Hang ni toni makin lama makin bodoh !! nak sama rata ??? tapi nak kekalkan sekolah cina ?? nak samarata..tapi nak kekalkan bahasa cina ?? nak samarata…tapi apasal cina tak nak berkhidmat dalam pasukan keselamatan mempertahankan negara ??

    tak kan ujud kesamarataan bila penjenayah adalah cina dan polis adalah melayu !!

  13. Demang Lebar says:

    Saya bimbang UMNO akan masuk perangkap PAS pada kali ini,Walahal kita tau parti kepiah hijau ni tak ada sekelumit hama pun nak melakasana hudud,Apa yg yg mereka buat sejak dulu kini dan selamanya,ialah bagaimana nak jadikan hudud ni supaya boleh membelit balik UMNO.dan dari situ boleh dapat laba politik,HARUS KITA JGN LUPA ISU HUDUD YG TENGAH PANAS SEKARANG NI BUKAN DITIMBULKAN OLEH MEREKA,SEPERTIMANA BIASA MEREKA BUAT KETIKA ADA PILIHANRAYA,Tapi ditimbulkan oleh pihak lain,DAN MEREKA TERKEJUT!! bagaiman nak cover isu ni supaya boleh perangkap UMNO balik ITU SAJA NIAT MEREKA.KALAU SESIAPA ADA ANGAN ANGAN NAK TENGOK PAS LAKSANA HUDUD ,SAYA KATA ANDA BOLEH LA BERMIMPI SAMPAI KIAMAT ITU SAJA!!!!

  14. acid says:

    Semua yg berlaku pasti ada hikmahnya. Yg jelas sekarang ramai orang Melayu Islam yg dah mula ambik tahu dan bertanya tentang hudud dan cara pelaksanaannya spt yg di kehendaki Allah swt. Lebih lama isu ini berlarutan, akan makin ramailah yg akan tahu duduk perkara yg sebenar. Jadi berpandukan dalil2 yg terdapat dalam Al Quran, insyaallah kita tak akan sesat.

  15. system baru says:

    moo selalu bodoh tak hudud sedangkan hudud di zaman nabi di gunakan untuk orang islam dan bukan islam

  16. system baru says:

    bagi aku kalau nak laksanakan hudud =
    1 berlimu
    2 cukup penerangan rakyat
    3 boleh diterima semua kaum
    4 kemampuan melaksanakan nya
    5 adil
    6 cukup bukti dan saksi

    jika laksanakan hudud kelantan ia tak boleh di letakan kuasa mb kelantan atau mana2 parti politik, sebaliknya letak di kuasa pada suruhanjaya mahkamah diraja, kami tak mahu kes ketidak adilan belaku lagi, dan tak ada parti politik tak kira pembangkang atau kerajaan mainkan hukum hudud ini

  17. bangKano says:

    Aku masih bimbang jika hudud di laksana kan di negagha ni…..macam hukum hudud ala kerajaan Brunai tu. Unsur unsur kemanusian kan terhakis atas nama islami kunun. Penzina & murtad ikan di hukum rejam sampai mati….mereka yang gagal menunai kan solat jumaat juga kan di hukum….ni la kekejaman yang menafi kan hak manusia. Dalam alQuran ada ka nas nas terhadap imdividu tak solat jumaat akan di hukum …? Ni la fenomena baru yang akan menakut kan para muslim…apa lagi no muslim kelak. Pasai apa manusia terlampau emosi bila nak menghukum ikut perentah ALLAH. Konsep keadilan dah mula nak pudar gara gara dalam nak melaksana hukum ALLAH. Autoritarianisme,tiranis & kediktatoran akan menguasai jiwa manusia bila dapat kuasa mutlak untuk mengurusi manusia & negagha,.

  18. WTF says:

    Hahaha…Tony Gay dan Mooh!!!

    Apa cerita hangpa semua cerita pasal UMNO tak nak kesemarataan!!!

    Bukan selama ni, slogan PAS ialah PAS FOR ALL!!!

    Kalimah Allah pun PAS setuju boleh digunakan oleh non-muslim, sama ada sbg kata ganti nama tuhan dalam Bible mahupun dalam komik Ultraman!!!

    Tapi bila HUDUD, boleh pulak hangpa kata nak laksanakan pada org muslim sahaja!!!

    Jangan buat LAWAK la kat sini, sedarlah hangpa tak boleh perintah Malaysia sampai bila4444!!!!

    Dan kepada UMNO Kelantan, kenapa pulak nak promo sungguh2 hudud dari PAS, sedangkan proposal BBARU dari PAS belum lagi dilihat!!!

    Tunggu dulu, baru beri penerangan!!!! Jangan lebih sudu dari kuah!!!

    Perlu diingat, isu Hudud ini adalah JANJI PAS kepada rakyat Kelantan, bukan janji UMNO kepada mana2 org Islam!!! Biarkan PAS Kelantan buat homework dulu, dengar dulu proposal BARU mereka di Dewan Undangan Negeri Kelantan dulu, barulah buat keputusan!!!

    Kita tahu yang UMNO Kelantan may have nothing to lose, jadi tak perlu nak lebih sudu dari kuah. Perlu diingat, jangan jadi bak peribahasa guruh di langit didengar, air di tempayan dibuang.

  19. tony gunawan says:

    kalan bukan islam tak boleh terima hudud biarkan dulu,sebagai permulaan hudud dikenakan terhadap umat islam di malaysia,mungkin selepas 10 atau 20 tahun bukan islam mampu menerima hudud baru kita bincang!

    tak payah kita menjadikan pelaksanaan hukum hudud semakin rumit! kalau umno takut itu soal lain!

  20. acid says:

    Hahahaha bila si kafir pun nak ambik peluang untuk bercakap tentang hudud, maka jadilah isu nak tunggu 10 atau 20 tahun lagi atau sampai bila2.
    Dan kau pun tak payah nak campur dalam soal pelaksanaan hudud. Soal takut atau tidak bukan isu di sini ! Jadi simpan aje lah saranan kau tu …

  21. acid says:

    Sejak bila pulak si kafir menjadi penentu tentang penetapan bila atau tidak tentang sesuatu dalam soal pelaksanaan hukum Alllah ?? Dah takde jurucakap lain untuk berbahas soal Islam ??

  22. WTF says:

    Hahaha, Tony Gay dari DAPigs berhujah tentang KEADILAN undang2!!!

    Sedangkan puak hang pun tak terima akan penghakiman terhadap DEWA PELIWAT bernama Anwar Ibrahim yg didapati BERSALAH akan kes LIWAT II dan dipenjarakan hukuman penjara selama lima (5) tahun, ada hati nak berbicara pasal hukum Hudud???

    Nampaknya KETAKUTAN puak DAPigs terhadap hukum Hudud semakin ketara, ingatlah kata2 mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Mahathir Mohamed pada 24th April 2013 buat pedoman:

    “No one single race can hope to rule Malaysia by itself. It has to be ruled by all three (major races) together with the people in Sabah and Sarawak. Only then, this country can be peaceful, grow and develop for everyone to enjoy its wealth” .

    Disebabkan kebencian kepada org2 Cina terhadap UMNO ditanam oleh DAPigs dan persatuan2 Cina yang lain, maka sudah jelas niat bangsa Cina ingin menguasai Malaysia. Didapati 95% org Cina menyokong gagasan DAPigs, tapi walaupun DAPigs mendapat sokongan 95% kaum Cina, kaum Cina masih tidak dapat perintah Malaysia.

    Berikut adalah tulisan seorang non-muslim yg rasanya Tony Gay should consider dan ambil iktibar dan sampaikan pada org2 Cina yg lain:

    “Many of us, particularly non-Muslim voters, never took seriously what PAS’ ultimate plan is. But now, we’re faced with the dreaded reality.

    IF there’s one thing that PAS is consistent about, it has to be its ambition to set up an Islamic state and to implement hudud.

    This is the basis of the Islamist party’s existence and struggle, and we have to give credit to its leaders for their continuous push for what they believe in.

    But here’s the problem. Many of us, particularly non-Muslim voters, never took seriously what PAS’ ultimate plan is. Some of us don’t even believe it is a possibility.

    For sure, many PAS candidates benefited from the non-Muslim votes, because they were contesting under the Pakatan Rakyat banner. The majority of these voters did not even have to subscribe to the party’s fundamental beliefs because their vote was not necessarily a vote for PAS but rather a vote against Barisan Nasional, in particular Umno. And they had legitimate grievances about the many policies which they felt discriminated against them.

    It has been said that there are no permanent enemies in politics, and every election brings about partnerships that are always for short-term gains. Many non-Muslim voters, buoyed by the Pakatan’s success in the last two general elections, probably do not weigh the long-term political consequences of reducing the number of non-Muslim MPs in the ruling coalition.

    They didn’t realise, or perhaps didn’t care, that by increasing the number of PAS MPs, they have emboldened the party to push for its ultimate goal. With their increased strength, even the Muslim MPs on the Barisan side will be put into a dilemma as to how they will vote. It is quite a different story if the Islamist party only has a few MPs in the House. No matter how vocal they are, they will not pursue the agenda because the numbers will not be in their favour.

    There have been attempts to table the Private Member’s Bill to implement hudud in Kelantan previously but they were never pursued with the vigour that we see now. For both PKR and DAP, they can use semantics to argue about what their common stand is, but the reality is that they did not want to address this issue because their eyes were fixed on Putrajaya.

    Many dismissed MCA’s campaign against an Islamic state during the general election as a bluff, and an over-exaggeration, and many were even hostile towards the party for raising it in the first place.

    In the emotionally charged atmosphere of the 2013 general election, some non-Muslim voters even said the amputation of hands was “good” to fight crime! As the saying goes, be careful what you wish for.

    These voters openly campaigned for PAS, claiming that it was actually more “liberal” than Umno. They were happy to welcome these Muslim politicians into their churches and temples. The reality is that the “liberal” approach of one or two PAS leaders is not necessarily the stand of the party as a whole.

    Most of these PAS leaders have lost their positions in the party polls and the ulamak have strengthened themselves to ensure that the party’s hardline plan remains on track.

    That’s the reality in PAS. Or in any other party, for that matter. Any party member who tries to be different, or who go against the grain of the party leadership, will be shown the exit.

    In the case of PAS, surely any form of flirtation with anything remotely liberal would not be tolerated by the conservative ones, who prefer to be in flowing robes and turbans, and not the Western suits worn by these upstarts.

    Sure, we can argue that if all the non-Muslim MPs in the House have the full support of the Umno MPs, the Private Member’s Bill will not pass. That’s the key point – non-Muslims rely on Umno MPs to stall the Bill. The Prime Minister has said that Malaysians aren’t “ready” for such implementation.

    But in the fight for Malay votes in an increasingly religious Malaysia, it will be very difficult if non-Muslim voters continue to swing towards PAS.

    The harsh reality is that both Umno and PAS are determined to win the crucial Malay heartland, where being Islamic counts.

    So we had Nasrudin Hassan Tantawi, a fiery PAS leader who made a reputation for himself calling for a ban on Valentine’s Day celebrations and all concerts, being voted in as the new MP for Temerloh in the last general election.

    Who did the voters kick out? Barisan’s Datuk Saifuddin Abdullah, who is known for his open and moderate views.

    Saifuddin was already facing pressure within his own party for his consistently liberal views. And in a semi-rural parliamentary constituency, it didn’t help that the non-Malay voters opted for PAS as well.

    We can be sure that Nasrudin will be at the forefront of the parliamentary debate to push for the hudud bill.

    Let’s take another case. Pakatan Rakyat women MPs, particularly the non-Muslims, already have their hands full dealing with Rantau Panjang MP Siti Zailah Mohd Yusoff.

    She is known for insisting that the government should enact laws to prevent women from wearing “indecent” clothing. By her standards, half of the non-Muslim women would be in jail if she and her party had their way.

    She created an uproar in Parliament with her statement that sexual crime would be reduced if women did not wear shorts and skimpy dresses. Of course, she didn’t explain how women in tudung (head cover) or children in rural areas got raped too.

    And then there is Mohd Shafie bin Ngah, the state assemblyman for Bangi, who still ­managed to get himself re-elected in the 2013 elections despite his objections to any form of entertainment in his constituency, dismissing them as unwelcome in his place.

    And what was he so deadly adamant to stop, presumably convinced that entertainment would lead to maksiat (immorality) or pergaulan bebas (mixing of the genders)? A mere cinema in Bangi.

    If PAS has been consistent in pushing for Islamic laws, this writer has also been consistent in his objections against any religious-based parties. To put it simply, politicians should not be masquerading as religious figures. Leave politics to the politicians and ordinary people. It is the same for Christians, Buddhists or Hindus.

    It becomes complicated when a pastor or a priest has the sole right to the pulpit and starts delivering a sermon with a political slant, with the rest of the worshippers trapped and forced to listen to the political monologue without any right of reply.

    The Indonesians have finally got it right by starting to reject religious-based parties. But over here in Malaysia, the religious personalities seem to have become louder with their political utterances.”

    Sila ambil iktibar akan tulisan di atas Tony Gay dan lihat KETAKUTAN yg dialami oleh org2 Cina sekiranya hukum Hudud ini akan dilaksanakan di mana2 negeri di Malaysia. The lesson to be learnt is this:

    “It is MODERATION that shall be considered and be strive and achieved when you cast your votes in the future, not the EXTREMIST view of DAPigs, PAS and PGayR!!!

    This is what happen when you abhor and strive to achive for EXTREMISTISM!!!!

    You vote for the WRONG person/party to represent you in the Parliment, YOU PAY THE PRICE!!!

  23. anti-pas haramjadah says:

    Apa kejadahnya tony bangsat ni nk sibuk2 hal hudud org Islam. Koter dlm seluar tu dh sunat k??

  24. acid says:

    Great post WTF, thank you so much for posting this !

  25. dkds says:

    Biarpun Umno cuba kehadapan dalam isu hudud dan cuba menampakkan bahawa umno bkn anti hudud tapi reaksi yang diberikan memang tak sesuai…kenapa perlu Umno yang menjadi hudud sebagai satu keutamaan dalam sessi penerangan? Sedangkan ianya bukan usul dari Umno…andai hdk.menyokong biarlah jelas apa yg kita hendak sokong…jgn nanti jenayah rogol, mangsa perlu kemukakan saksi 4 org pun kita pun beria ria hdk sokong…

    adalah wajar umno.mengambil langkah yunggu da lihat sambil dalam masa itu buat penerangan tentang GST…

  26. korokstabang says:

    Persoalan nya apakah pas akan membentangkan draf hudud yang berlainan daripada draf hudud yang telah diluluskan oleh dewan undangan negeri Kelantan dan diperakui sebagai enakmen syariah ?

    Sudah tentu DS Mustapha Mohamed sudah melihat akan hal ini.

  27. bujuk says:

    Tahniah Mustapa Muhammad, hanya Allah yg. dapat membalas segala kerja tuan memahamkan ahli umno pada hudud. Aku tak faham kenapa juak2 umno irihati orang buat kebaikan. Jangan bimbang tentang apa yg. umno perolehi dari rakyat jika hudud berjaya tapi fikirkan berapa banyak pahala yg. mereka perolehi ddengan kerja keras menjayakan perintah Allah. Jangan pertikai hudud k’tan, kerana tiada ulamak muktabar yg. mengatakan hudud k’tan bercanggah dengan perintah Allah. Isu2 kecil tu boleh d bincang dan d perbaiki… dan prosesnya tidak akan berhenti.
    Pada semua ahli/penyokong umno bersamalah Mustapa, TPM dan pemimpin yg. berusaha menjadikan hudud kenyataan dan bukannya bermuka2. Nak hudud tapi suruh orang lain buat, ceritakan tentang kesukaran, hukuman yg. tak d terima akal, tak d laksanakan pada semua? kenapa bimbang sangat? takut kena sebat? takut kena potong tangan? takut kena rejam? Islam itu adil.. kamu takkan kena sebat/rejam kalau tak cukup 4 saksi adil, maknanya 3 orang saksi yg. adil pun tak cukup lagi nak laksanakan hukuman zina. Jadi kalau kena juga… nampak sangat memang orang tersebut tidak tahu malu, tidak sempurna akal atau jelas nak hinakan Islam.
    Tapi bab potong tangan… kena hati2 siapa yg. rajin rasuah, curi harta syarikat, salah guna kuasa untuk diri sendiri. Cukup bukti… hilang tangan anda. InsyaAllah harta rakyat akan terpelihara… korang tak suka negara kaya sebab harta negara tiada yg. berani mencuri.
    Bersihkan hati kita… jika masih ada orang berkuasa yg. salahguna kuasa untuk kepentingan diri, parti dan seumpamanya.. yakinlah balasan Allah tiada siapa dapat mengelak.

  28. itsme says:

    aku fikir dlm hal ini UMNO lbh kedepan dan bijak dlm menangani ketidaksehafaman berkenaan hudud antara kaum di Msia. Sokong UMNO buat penerangan begitu lagipun ia hanyalah kpd ahli2 UMNO, yg penting ahli keluarga dlm umno perlu faham dulu sblm yg lain krn dasar yg cuba diketengahkan akan mendapat reaksi yg pelbagai dr masyarkatbdan jk keluarga umno semua dahbjelas dan faham maka mudah bg mrk utk menangkis mana2 sekalipun dakyah jahat atau penentangan yg melampau.

    Hudud tlh menjadi kebanggaan PAS sejak puluhan tahun dan jk dulu masyarkat sering terkhilaf akan duduk perkara ttp hr ini dibwh ds najib ianya harus berlaku sebaliknya, umno dulu lagi tdk pernah menolaj hudud dan mungkin ini kali sudah sampai masanya utk terus kedepan tanpa menoleh kebelakang lg. Sy harap PAS tdk masuk gear reverse.

  29. acid says:

    Kasihan sungguh bila melihatkan orang yg sibuk memberi penghujahan dan memperkatakan tentang seuatu tanpa menggunakan ilmu tapi lebih kepada bercakap mengikut apa yg terlintas di hatinya dan lebih banyak salah dari betulnya..

  30. WTF says:

    Bujuk, aku bukan mempersoalkan UMNO Kelantan berusaha memberi penerangan berkenaan hukum Hudud, kita mempersoalkan KEWAJARAN sikap lebih sudu dari kuah di mana PAS Kelantan sendiri belum propose apa2 yg konkrit untuk dilihat, dikaji dan dibahaskan bersama dgn UMNO Kelantan dan pihak2 berwajib seperti Mufti,Kelantan, JAKIM dan mana2 badan perundangan Islam bertauliah di Malaysia.

    Kalau penerangan yg diberi oleh UMNO Kelantan BERCANGGAH dgn proposal baru undang2 berkaitan hukum Hudud yg didraft oleh PAS Kelantan, tak naya gitu!!!

    Lebih baik setiap proses complete it’s cycle, rather than ghairah nak beri penerangan yg MUNGKIN akan bercanggah dgn apa yg dicadangkan.

  31. acid says:

    Firman Allah ;
    ” Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak memiliki pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan di minta dipertanggungjawabkan. ( ai Isra’, 17:36)

    ” Katakanlah: Adakah sama orang-orang yg mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui ?” (az Zumar, 39:9)

    “Allahu A’lam…

  32. acid says:

    Ulamak muktabar mana yg kau dah rujuk , bujuk ? Hehehe.agak2 lah…

  33. gambus says:

    ulamak muktabar mana yang pernah kata hudud kelantan tu bagus bujuk ?? simpan jee laa sikap munafik kau tu !!! hudud PAS kelantan memang banyak kesalahan

    akhirnya orang UMNO yang dihina oleh pemimpin dan macai PAS , orang UMNO yang dimurtadkan oleh oleh pemimpin dan macai PAS , orang UMNO yang dikatakan tidak Islam oleh pemimpin dan macai PAS … dan orang UMNO inilah yang mendahului segalanya !!

    mana pemimpin PAS sibuk berkhalwat ? sibuk berzina atau sibuk buat video seks !!!

  34. WTF says:

    Er Bujuk!!!! Ulama muktabar mana yang kata hudud Kelantan tu bagus!!!

    Dan tang mana BAGUSNYA, tang Fasal 16 Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 ka Bujuk???

    Hehehehe…are you serious Bujuk!!!

  35. acid says:

    Aku pun heran dgn kau ni bujuk, kau nak salahkan umno dalam soal hudud. Yg bising sekarang ni puak mana ? DAP kan ?? Jadi mana pegi Tahaluf diyasi yg kau hebohkan dulu ?? Dan sekarang siapa pulak yg pecah lobang mengatakan hudud hanyalah mainan politik PAS ??
    Kan dulu aku cakap, cermin lah diri korang dulu baru menuding pada orang lain..Bila dan siapa ulamak muktabar yg ko cakap tu yg mengesahkan hudud kelantan tak bercanggah dengan perintah Allah ? Boleh kita orang tengok dan baca ulasan ulamak muktabar tu ??

  36. acid says:

    Typo error. Tahaluf siyasi bukan diyasi.

  37. acid says:

    Bila ko kata takde ulamak yg mengatakan hudud kelantan bercanggah dengan perintah Allah, semua ulamak muktabar yg ko cakap tu dah baca dan semak hudud kelantan ??

  38. acid says:

    Bujuk ! apa yg kau cakap/tulis tu lebih mengikut apa yg terlintas di hati kau yg mana lebih banyak salah dari betulnya.
    Sebenarnya apa yg aku nak ialah, bila hudud dapat di laksanakan nanti, biarlah hudud spt yg di kehendaki Allah, iaitu hukum Allah ini haruslah merangkumi semua umat manusia tanpa mengira agama, spt di Brunei sebagai contoh. Dalil2 bersumberkan Al Quran dah pernah aku sertakan dalam posting yg lepas, tapi kau masih ingin menegakkan pendapat kau. Macamana aku nak menafikan apa yg dah tertulis dlm Al Quran ? Kenapa hukum Muslim sahaja ? Kenapa tidak semua spt yg di tuntut ?
    Bukan masalah aku takut macam kau cakap. Takut bukan isunya di sini. Yg aku takut kan ialah hudud itu nanti tidak menepati spt yg di tuntut, maka segala usaha dan perjuangan menjadi sia2 di sisi Allah…serta cemuhan oleh umat manusia…

Leave a Reply

Threesome