Menu Utama

Hudud: Penyokong PR Sudah Jadi Rasis & Pelampau Agama

20140507_115011-300x225

PENULIS mula-mula nak percaya pertikaian hukum hudud yang dicadangkan PAS untuk dilaksanakan di Kelantan nanti oleh penyokong Pakatan pembangkang terutama dari DAP dan PKR, adalah satu pertikaian undang-undang – sama ada hukuman tersebut boleh dilaksanakan selari dengan perlembagaan Malaysia atau tidak.

Tapi bila makin banyak kenyataan dikeluarkan, makin nampak jelas bahawa yang dipertikaikan ini bukan undang-undang, tapi agama Islam itu sendiri.

Kesimpulan ini penulis dapat setelah meneliti kenyataan ramai penyokong DAP dan PKR di media sosial berkisar tentang hukum hudud ini terutama dari aspek hukuman, yang pada penulis bukan hak mereka untuk persoalkan sebab tak terdidik dengan Islam dari mula, hanya kenal Islam bila dah celik dengan dunia sahaja.

Setiap orang ada pandangan masing-masing tentang hudud ini, tapi pandangan itu perlulah terhad kepada pertikaian yang berkisar dengan kesesuaian, kewajaran dari segi undang-undang dan yang seumpama itu sahajalah.

Jangan pertikai kenapa hudud menetapkan hukuman potong tangan kepada pencuri, rejam sampai mati pelaku homoseksual dan seperti itu sebab itu dah masuk kategori pertikai amalan agama.

Penulis yakin, kalau ada orang mempertikaikan amalan agama tertentu yang memerlukan kedua tangan dan kaki dipaku pada kayu atau mulut dicucuk dengan besi dan sebagainya, penganut agama yang berkenaan juga mesti naik angin dan mahu yang bercakap itu ditangkap sebab mempertikai agama mereka.

Hudud begitu jugalah, cakap saja dari sudut perundangan Malaysia cukup, jangan langkah sempadan dengan menuduh hudud adalah undang-undang rimba, barbaric, tidak bertamadun seperti yang galak dilakukan penyokong PKR dan DAP sekarang.

Hudud-is-Barbaric(1)

Buruk akibatnya nanti.

Hari ini ada orang boleh sabar, lama-lama bila sabar pun hilang, semua orang akan dapat susah sebab isu berkaitan agama ini adalah isu sensitif.  Hudud adalah 100% cerita agama Islam, perlaksanaan hudud PAS itu yang 100% cerita dunia.

Pendek kata, dalam isu hudud ini, DAP dan PKR perlu kawal sikap penyokong mereka yang nampaknya keterlaluan.  Jangan kata penyokong, di kalangan pemimpin kedua parti itu pun macam itu juga.  Tak faham buat cara tak faham, bertanya kalau perlu, bukan main hentam keromo membantah, kononnya atas nama kebebasan bersuara.






10 Komen to Hudud: Penyokong PR Sudah Jadi Rasis & Pelampau Agama

  1. A. Ghafar Bin Ibrahim says:

    Jangan layan kaum2 jenis ini. Yang melayan kaum2 seperti ini adalah mereka yang tidak tahu langsung dalam hal hudud. Tetapi kita kena teruskan momentum ini dengan memberi kefahaman kepada mereka. Dipercepatkan penubuhan jawatan teknikal supaya boleh bersidang dengan segera.

  2. dkds says:

    memang celaka penyokong Parti PKR ini…walhal majoriti kepimpinan PKR adalah orang melayu islam….

    DAP pun sama…mereka kurang bercakap dengan media tapi tindakan mereka memprovokasi perasaan umat islam dalam isu hudud memang macam sial…

    Belum ada pemimpin Pas yang menegur kepimpinan dan penyokong PKR dan DAP ini…pemimpin UMNO ada yang dah menegur kelakuan pemimpin MCA dan Gerakan…

  3. korokstabang says:

    Buat ajalah di Kelantan kemudian tengok macamna perjalanan nya kenapa nak kepoh satu habuk pun tak jalan sehingga orang kapir duk permainkan

  4. baba says:

    dap lebih hebat menentang hudud dr mca, dap sampai kata dudud tu barbaric…..pas diam saja.

  5. raplahjingaa says:

    PAS dah ada dalam gengaman DAP, PAS cuba nak brake off dari gengaman DAP dengan memainkan sentimen hudud di Kelantan, dengan harapan mereka dapat buktikan kekuatan depa pada DAP, lalu akan mengambil setiap pandangan PAS secara serious, tapi apa yang depa jangkakan tak menjadi, DAP sanggup kehilangan PAS dalam pakatan pembangkang ! ini satu kejutan pada lebai-lebai PAS.

    Depa tak dapat menerima kenyataan DAP tak perlukan PAS, tetapi PAS amat perlukan DAP untuk terus hidup. DAP hampir memaksimumkan sokongan kaum cina dikawasan cina utuk depa, tapi PAS hanya mendapat sokongan yang tak seberapa di tangan melayu. Kita kena ingat kerusi parlimen PAS hanyalah 22 berbanding dengan UMNO sebanyak 88.

    Dengan kepimpinan sekarang PAS akan terus-terusan menjadi folower dalam pakatan pembangkang.

  6. Alyabu says:

    Kenapa tak komen sikap MCA… Ini menunjukkan sikap dkds dan raplahjingga adalah barua berfikiran huduh..hanya menyalahkan DAP dan PR tetapi mereka mengangkat dan menyanjung telur2 dan jubur2 MCA ..o

  7. Sontoloyo says:

    hello alyabu……apa pas dan pemimpin islam dalam pakatan berani lakukan terhadap dap demi hudud.?

  8. raplahjingaa says:

    Aiyabu….hang dah jauh kehilangan …….dah gelap pandangan.

  9. armok says:

    Owh…..macai pr rupanya ! patutlah ada perkataan telur ? jubur ?. Akhlak dan adab Yilek ! makian, kelucahan jadi ikutan …. No wonder lah sokong DAP, sekandang,…

  10. anti-pas haramjadah says:

    Pas kn penjilat tegar koter2 dapig ngn pkr…

Leave a Reply