Menu Utama

Hudud – J/kuasa Teknikal Jadi Alasan Baru Tangguh & Salahkan UMNO

kenyataan media

PENULIS mula melihat penubuhan jawatankuasa teknikal antara kerajaan PAS Kelantan dengan kerajaan persekutuan (melalui JAKIM) berhubung perlaksanaan hudud di negeri tersebut, sudah jadi satu kesilapan dari sudut politik.

Ini setelah Presiden PAS, Hadi Awang menjadikan penubuhan jawatankuasa tersebut sebagai alasan untuk menangguhkan pembentangan rang undang-undang perlaksanaan hudud Kelantan di Parlimen seperti yang dijadualkan sebelum ini.

Kononnya nak tunggu jawatankuasa itu selesai meneliti semua perkara berbangkit mengenai hudud Kelantan yang sudah diluluskan lebih 20 tahun dulu (bukan 2 hari lepas)!!

Penulis ulang, selepas 20 tahun –  sama ada ulamak PAS yang rangka hudud ini dulu ilmunya tak cukup tinggi sampai kena tunggu JAKIM semak semula atau ada agenda lain yang Hadi taknak orang nampak.

Apahal pulak nak tangguh, proses itu berlainan sama sekali walaupun isunya sama – hudud.

Selama hari ini PAS berulang kali menyalahkan perlembagaan persekutuan kenapa hudud tidak boleh dilaksanakan di Kelantan dan Terengganu (sewaktu mereka perintah), tapi kini jawatankuasa teknikal berkenaan sudah jadi alasan baru.

Malah penulis juga jangka penubuhan jawatankuasa ini juga akan jadi senjata baru PAS untuk menyalahkan UMNO kalau akhirnya tidak ada kata sepakat berjaya dicapai, terutama dari segi hukuman terhadap bukan Islam dan orang Islam.

Oleh yang demikian, penulis rasa pemimpin UMNO atau JAKIM sendiri perlu segera keluar kenyataan bahawa PAS tidak perlu tangguh untuk membawa rang undang-undang hudud Kelantan ke Parlimen kerana kononnya nak tunggu keputusan jawatankuasa teknikal tersebut.

Kita semua tahu PAS sedang ditekan hebat oleh PKR dan DAP dalam isu hudud ini dan mereka sedang mencari jalan bagaimana nak selesaikan masalah tersebut supaya Pakatan tak nampak berpecah dan nampaknya Jawatankuasa teknikal ini sudah jadi jalan keluar mereka yang baru.

Lambat kenyataan ini dikeluarkan, (PAS tak perlu tunggu keputusan jawatankuasa teknikal hudud untuk bentang rang undang-undang di Parlimen), lagi keliru rakyat dengan status sebenar hudud di Kelantan ni – nak dibuat atau tidak?






33 Komen to Hudud – J/kuasa Teknikal Jadi Alasan Baru Tangguh & Salahkan UMNO

  1. anakbochek says:

    Yup, seperti yang dijangka PAS akan bagi one thousand and one excuses untuk tidak melaksanakan hudud. Hudud hanyalah mainan politik PAS semata-mata.

  2. sungai_siput says:

    Pelacur Agama yang mementingkan kehidupan dunia, berpura pura di sebalik jubah dan serban besar melilit kepala, berpura pura kunun bersikap tawaduk, suka kepada perpecahan sesama islam dan melabel kan diri sebagai tuan guru….

  3. bujuk says:

    Yaaa…. kita sama2 tekan Presiden PAS supaya teruskan pembentangan RUU hudud d parlimen, jangan bagi alasan atau letak jawatan kalau tak sanggup. Bagi orang lain… MP k’tan boleh bawak.

  4. Shah says:

    Tandatangan Hadi nampak macam di palsukan sebab tandatangan itu nampak tak consistent atau Hadi dalam keadaan ketakutan semasa menandatangi. Mungkin UMNO pun kerja kot.

  5. lang buana says:

    dah tau nak bentang,kenapa perlukan jawatankuasa…kenapa nak lengah lengahkan…something wrong somewhere…

  6. lang buana says:

    dlm pemilihan pun bertelagah…umno gak disalahkan…

  7. hentam ajelah says:

    …..agaknya begini…..kalau jumpa keling dan sekor ular…….bla…bla….bla…kalau jumpa orang pas dgn ular……bunuh lah pengikut pas itu dahulu ….ular haiwan exotic, mahal dipasaran…

  8. kamarul says:

    apa yang saya faham hudud ialah isu politik kerana pas ialah parti politik. setelah sekian lama parti pas dibuli oleh pkr dan dap, isu hudud ini ialah suatu cara untuk menarik keluar pas dari pakatan rakyat. dan untuk memulakan kerjasama dengan umno. untuk keluar begitu sahaja adalah sukar kerana pas kini dikuasai oleh golongan anwarinas dan golongan ulama disingkirkan inilah satu cara pas niatnya untuk kebaikan melayu dan islam. adakah salah tindakan itu? Marilah kita berfikir untuk bersatu, janganlah cari kesalahan mereka sahaja, kerana kita pun tak lari dari kesalahan.

  9. Anak Lenggong says:

    Kah..kah…kah..cuba tengok balik komen aku sebelum ini mengenai cadangan hudud oleh PAS..dah aku kata hudud PAS hanyalah lakonan. Pemimpin PAS tersilap jangkaan dengan menjangkaan bahawa UMNO akan menentang akta ini pabila nak dibentangkan didalam dewan..untuk mereka manjadikan alasan kepada penyokongnya bahawa UMNO menentang hudud…tetapi pabila UMNO menyatakan akan menyokong pembetangan tersebut PAS menjadi terkejut berok….dan sudah tiada apa2 lagi alasan….so wahai penyokong PAS…bukalah mata..cerahkan minda..adakah pemimpin saperti ini yag kalian harapkan…menyatakan pendokong islam..tetapi kebelakagan ini islam mereka sudah tinggal nama sahaja…sejak tidur sebantal dengan sipeliwat dan sikapir…sda hilang semua suara garang didalam PAS..demi kuasa..PAS cuma menjadi pak angguk…barua..kuli batak dan budak suruhan anuar Ibrahim dan keluarga kit siang sahaja didalam setiap perancangan pakatan rakyat….si fikir2kan lahhhh

  10. Rohee colnago says:

    Abih kalau jumpa China Doll dan Anuwar, mana satu yang nk di ‘hentam’ dulu….. Ingat tau, hukum hudud xde lagi….

    Biarlah PAS dengan alasan-alasan nya. Sejak semalam seluruh negara dah melihat dan tahu kebaculan PAS. Gerenti semua penyokong PAS ini merasa malu yang amat sangat. PASti dorg akan spin isu ini. Biarlah, Allah maha mengetahui.
    Jom kita ramai2 ‘push’ jawatankuasa teknikal ni supaya buat kerja. Dorang ni pun kalau x di pantau, pun nak ‘lari’ jugak. Dan kita berdoa ramai-ramai, mohon pada Allah.
    Dan elok la juga Awareness pasal hudud ni di sebarkan ke seluruh negara, agar diketahui dan di fahami umum. Bila dh faham, hudud ini pasti akan ditagih semula oleh semua.

  11. bujuk says:

    Err.. lang buana,
    Isu penubuhan jawatankuasa teknikal ni perlu dan ini adalah langkah umno untuk sokong hudud. Ini cadangan umno… jika kita baca suratkhabar la. Tapi isu ni sepatutnya tidak merencatkan pembentangan d parlimen. Kita semua nak yg. terbaik dan adil mengikut perspektif islam, bukan adil ikut kepala otak kita.

  12. kulaan says:

    Kepada PAS dan semua. Takutkanlah Allah. Jangan kita takutkan sesama manusia…Dapatkan kelulusan dulu. Atau kelulusan bersyarat, bergantung kepada laporan teknikal sebelum perlaksanaannya.AJK perlaksanaandan teknikal boleh diperkemaskan dari masa ke semasa…. Nak seribu daya…

  13. anti-pas haramjadah says:

    Aku mmg x percaya natang beruk hadi ni. Muka munafiq

  14. Anak Lenggong says:

    Bujuk..aku nak Tanya ko pulak bagaimana dan apa dah jadi dengan jawatankuasa untuk melaksanakan hudud yang dtubuhkan sewaktu nik Aziz dulu..

  15. dotdot says:

    PAS NAK BUAT HUDUD,,??? HMMM LEBIH BAIK PRESIDENT PAS GENDUD KN PERUT JE,,,

  16. JokerJoe says:

    Kan aku dah komen lama dah yg umno jangan pandai2 pi jadi hero teknikal tak tentu pasal. Pas yg nak bentang pas lah yg perlu kaji tenikelitinya. Pemimpin umno ni pon kdg2 bangang sangat. Dulu masa org lain nak kemukakan kes china doll ada juga pemimpin umno yg pi tumpang sekaki…habis kredibiliti .. dan akhirnya ia dicanangkan oleh pembangkang sebagai fitnah umno. Pas hanya nak cari jln keluar dari persoalan mengapa ia tak tepat janji dan laksanakan hudud. Mereka dah tersangkut tapi ada pula hero teknikal pi bagi lepa lubang keluar. Ini bukan kes baik hati atau tidak krn pas akan menggunakan kebaikan hati umno sebagai kelemahan umno. Ingatlah yg politic is a game of perception. Umno perlu tunggu dan lihat saja. Sampai di parlimen angkat tangan … sokong. Kalau kalah juga sebab tentangan dari dap, pkr dan ahli dewan yg bukan islam..umno taklah jadi punching bag mereka dan biarlah mereka bergaduh sama sendiri. Tapi kalau menang pon, percayalah cakap aku dap akan cari jalan supaya mahkamah memutuskan yg enekmen ini unconstitutional kerana ada perbezaan hukuman berdasarkan fahaman agama pesalah. Di situ akan terserlah siapa hitam siapa puteh. Buat kini pemimpin umno janganlah gila publisiti dan membuat statement yg akan membinasakan umno. Jangan jadi bodoh piang

  17. bujuk says:

    Zaman TGNA… jelas UMNO/k’jaan tolak. Tapi sekarang k’jaan macam nak membantu, tapi nakkan lebih tersusun atau k’jaan pun nak bagi input tambah baik, jadi kita terima la. Tapi pada aku jawatankuasa tu tak patut menyekat langkah hudud ke parlimen. Biarlah ia bergerak serentak.. lebih cepat dan lebih tersusun. Rakyat pun dalam mood yg. baik untuk terima hudud… tak gitu?

  18. bujuk says:

    “Rang undang-undang persendirian tidak boleh dibentangkan tanpa sokongan menteri, kerana itu perlu ada perbincangan bagi membolehkan ia dibentangkan di Parlimen,” kata TMB k’tan.
    Aku nak kepastian… apakah Menteri yg. mintak tangguh atau PAS k’tan yg. nak tangguh? Harap TMB dapat beri penjelasan lanjut. Jika menurut bacaan aku penagguhan disebabkan Menteri arahkan begitu…

  19. dkds says:

    Pas sedang mencari alasan yang amat panjang bagi mengagalkan hudud dibawa ke parlimen..percayalah selepas ini..pasti akan berlaku percaskaran antara jawatankuasa dan Pas…Pas dan jawatankuasa teknikal masing-masing akan bertekak pasal hukuman dan pesalah…semuanya akan bergaduh sehinggalah PRU akan datang….kah kah kah kah

  20. Hamba Ar Rahman says:

    Umno ni pun satu bodoh piang….menolong PAS ibarat sama macam menolong lepaskan anjing tersepit…lepas kita lepaskan anjing, maka dia akan gigit kaki kita balik….yang sibuk2 nak buat jawatankuasa teknikal ke apa menda tu pehal….biar kan saja PAS buat sendiri…kami rakyat ni teringin juga nak tengok kehebatan PAS dalam merealisasikan apa yg depa dahulu guruh2 kan di langit…tapi hujan idak juga…..sekali pun cukuplah…kita nak lihat peranan PAS dalam negara ini….kalau tak dapat bangunkan negara pun tak mengapa…tapi atleast jika mereka buat semua from scratch…tentu kita boleh bangga bahawa PAS lah yg pengasasnya……tapi aku yakin…kalau hudud tertegak di Kelantan pun…PAS juga yang akan claim all the credits…segala yg baik PAS akan amik dulu…yg buruk2 lempar pada Umno….tak ada perasaan yang lebih menyampah aku pernah rasa kepada puak PAS….tapi bila mereka berdolak dalik pasal hudud ni…memang sahlah…PAS ni tak der hati pun pada Islam….tapi topeng jer Islam….cuma aku tak pernah sebut depa ni munafik jer…..hah…tu dia Bujuk…kalau kau nak tahu sangat apa perasaan aku….aku bukan hepi….tapi dah menyampah tahap gaban ngan lebai2 PAS yang pemuhong…….

  21. bujuk says:

    Ok… HAR, ko nak hentam PAS aku boleh terima, sebab bukan semua baik dalam PAS walaupun duduk d atas. Tapi.. kita kena sama2 bantu Islam, pertahankan Islam dan tegakkan Islam.

  22. anti-pas haramjadah says:

    Pas ada munafiq laknatullah

  23. anti-pas haramjadah says:

    Presiden Pas adalah munafiq laknatullah

  24. bujuk says:

    Aku cuma harap… lepas penubuhan j/k hudud k’tan/pusat ni tiada lagi suara sumbang kata hudud PAS. MCA juga tak boleh lagi nak tolak hudud Islam sebab mereka kata hanya tolak hudud PAS dan bukan tolak Islam.

  25. Anak Lenggong says:

    Dah malas nak komen paal PAS ni….ap yang nyata daripada dulu lagi..
    1. PAS menggunaan islam sebagai senjata untuk menipu penyokong mereka.
    2. PAS cuma sebagai muslimin dengan cara pemakaian luaran sahaja tetapi hakikat sebenarnya PAS lebih terok daripada UMNO…hidup penuh dengan penipuan, caci mencaci, suka menjauhkan maruah orang lain dan suka membuat fitnah.
    3. Sekarang ni PAS dah berubah menjadi lebih terok..dengan merelakan diri dijadikan kli batak dan hamba abdi.

  26. alimedanbaru says:

    SEPATUTNYA HASILNYA IALAH = KERAJAAN PERSEKUTUAN-LAH MELALUI UMNO-LAH YANG MELAKSANAKAN HUDUD DIKELANTAN SEBAGAI PERLAKSANAAN PERCUBAAN HUDUD YG PERTAMA DINEGARA INI. BUKAN PAS

    Pas menangguk diair keruh… kerajaan Pas tidak ada kepakaran yg menyeluruh. UMNO memang jujur dan lurus bendul sejak dulu sebab mahukan kesempurnaan, maka sebab itu selalu berlaku ‘lembu punya susu, tin dapat nama’. DiKelantan sejak 25 tahun lampau beratus juta sumbangan duit Persekutuan tetapi pemimpin Pas bijak putar belit hingga rakyat rasakan itu semua hasil pemerintahan kerajaan Pas, namun hakikatnya PM UMNO tak sampai hati meminggirkan Melayu Kelantan.

  27. bujuk says:

    PAS hanya taknak rakyat m’sia kata hudud d k’tan adalah hudud PAS seperti yg. selalu sangat d mainkan pada rakyat sejak 20 tahun lepas. Jadi bila ada j/k bersama k’tan/pusat maka terpadamlah dengan sendirinya perkataan PAS d delakang hudud tersebut. Jadi kita sama2 tunggulah.. adakah masih ada orang yg. akan pertikai hudud tersebut. Jika ada.. bolehlah kita sebut mereka tolak hudud dan bukan hanya tolak hudud PAS dan bolahlah d sahkan sebagai musuh Islam. Setuju????

  28. armok says:

    Apa pun aku memang tak pernah dan tak akan percaya pada PAS…

  29. armok says:

    Setelah sekian lama, apa yg dibuat amat menghiris perasaan kita. Alasan demi alasan….

  30. armok says:

    Aik, bujuk bukan selama ini korang bersama dengan puak2 yg menolak hudud ? Jadi kalau ikut teori kah bujuk, bermakna selama in kau bersama dengan musuh Islam ? setuju ????

  31. raplahjingaa says:

    Keliling hang pusing bujuk ?? hehe…tak lepas jugak spin hang !!
    Sebenarnya bujuk,…tak kan lepas spin hang nak pertahankan PAS se
    lagi lebai-lebai kulup hang bertuhankan nafsu dan kuasa !! dan takutkan DAP lebih dari depa takutkan kehilangan maruah !

    maruah apa lagi yang ada pada PAS ????

  32. mancini says:

    Pundeklah bujuk banyak sangat alasan bodoh,pas sebenarnya jd tukang basuh berak dap je,unit amal pas pulak jd tukang cuci najis dap,porah

  33. WTF says:

    Unit AMAL PAS DUDUK DIAM4444 DENGAR CERAMAH LA!!!

    HUDUD ADALAH MAINAN POLITIK PAS!!!

Leave a Reply

Threesome