Menu Utama

Hina Mahathir Bukti Peniaga Cina Yang Sokong DAP Jenis Tidak Kenang Budi

Oleh Ab Jalil Backer

Apabila Naib Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi memberi kritikan keras kepada para peniaga cina yang menyokong Parti Tindakan Demokratik (DAP) sebagai tidak kenang budi atau tidak berterima kasih kepada Barisan Nasional, ia merupakan satu kenyataan yang jujur dan mewakili pandangan jutaan orang Melayu.

DAP tidak perlu memainkan isu perkauman dalam kenyataan Zahid ini. Memang benar, adalah hak peniaga Cina untuk menyokong sesiapa pun. Itu hak demokrasi mereka sebagai mana hak demokrasi Zahid, penyokong UMNO dan Barisan Nasional, untuk menyatakan sikap tidak kenang budi peniaga Cina.

Apa lagi yang boleh dikatakan oleh Barisan Nasional terhadap peniaga Cina yang menyokong DAP? Selama ini siapa yang membina kestabilan politik dan peluang ekonomi sehinggakan peniaga Cina boleh mengaut keuntungan yang besar?

DAP atau Barisan Nasional?

Peniaga Cina sering berhujah bahawa mereka membayar cukai yang banyak, maka mereka tidak terhutang budi kepada kerajaan Barisan Nasional. Sebaliknya dakwa mereka, Barisan Nasional dan kerajaanlah yang terhutang budi dengan mereka sebagai pembayar cukai.

Pandangan ini sangat sesat dan cuba merendah-rendahkan sumbangan BN dan orang Melayu. Hakikatnya, tanpa pengorbanan kerajaan membangunkan infrastruktur negara ini, membina kestabilan politik, menguruskan kewangan dan menjadi mesra peniaga, mustahil untuk peniaga Cina berjaya mengembangkan perniagaan mereka dan membayar cukai.

Peniaga cina boleh berjaya di negara ini kerana Barisan Nasional membina segala-galanya yang memudahkan mereka berniaga. Semua ini dilakukan melalui pinjaman luar negara dan penswastaan yang dikritik oleh DAP.

Dari tarikh hari kemerdekaan sehingga 15 tahun lalu, kerajaan tidak mempunyai pendapatan yang cukup untuk membangunkan negara tanpa melalui pinjaman luar negara.

Ketika itu Barisan Nasional dikutuk, dikritik dan dicerca oleh DAP sebagai membazir apabila berhutang dan menjalankan penswastaan bagi membina Lebuh Raya Utara Selatan, Jambatan Pulau Pinang, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Pelabuhan Tanjung Pelepas.

Barisan Nasional dikritik dan difitnah bermacam-macam apabila ia menswastakan Lembaga Letrik Negara menjadi Tenaga Nasional Berhad bagi tujuan menyediakan bekalan tenaga yang mencukupi untuk industri.

Barisan Nasional juga menjadi mangsa serangan politik pembangkang apabila mengambil keputusan membantu peniaga Melayu, Cina dan India ketika krisis kewangan 1997/98.

Lebih teruk kerajaan Barisan Nasional menjadi seolah-olah “pariah” di peringkat antarabangsa apabila bertindak tegas dengan penunjuk perasaan dan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri bagi menghalang usaha-usaha menghuru-harakan negara melalui rapat umum dan hasutan perkauman.

Semua ini untuk apa? Semua ini dilakukan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara “mesra perniagaan dan industri” melalui kestabilan politik, keamanan, kemudahaan jaringan pengangkutan, prasaranan dan kecekapan agihan tenaga.

Jika ditarik semua keputusan politik BN yang sangat kritikal dan dikritik hebat oleh DAP ketika itu bolehkah peniaga Cina berjaya seperti sekarang?

Siapa yang paling banyak mendapat keuntungan? Peniaga Cina. Lihatlah senarai 40 orang terkaya di Malaysia, 3/4 adalah kaum Cina. Lihat jumlah pemilikan rumah kos sederhanan mewah dan kos mewah, 70% milik kaum Cina.

Namun apakah balasan mereka kepada Barisan Nasional? Mereka memberi sumbangan dan menyokong DAP yang sebelum ini menghalang segala projek pembangunan mega kerajaan untuk memakmurkan ekonomi negara.

Apakah mereka ini tidak boleh dianggap pengkhianat kepada Barisan Nasional? Apakah mereka ini tidak boleh dianggap sebagai kumpulan yang tidak bersyukur dan tidak tahu berterima kasih?

Setelah begitu banyak tolak ansur dan sumbangan Barisan Nasional dan UMNO sendiri dalam membantu memakmurkan ekonomi negara akhirnya kumpulan ini menikam BN dari belakang.

Mereka bercakap soal rasuah dan ketelusan seolah-olah UMNO dan Barisan Nasional adalah sebuah parti yang begitu korup dan perlu dijatuhkan. Jika parti ini begitu korup dan lemah bagaimana mereka boleh mencapai begitu banyak kekayaan? Bagaimana kekayaan negara ini diagihkan dengan seimbang dan bukan dikawal oleh dua tiga orang manusia sahaja seperti di negara yang korup?

Lebih memalukan siapakah yang membawa budaya korup dan rasuah ini jika bukan peniaga Cina sendiri? Siapakah yang mencipta budaya kroni ini jika bukan peniaga Cina sendiri? Sekarang mereka mahu menunding kepada orang lain?

Memang hak mereka untuk menyokong DAP dalam pilihan raya. Namun adalah hak UMNO untuk merasa dikhianati oleh peniaga Cina.

Hanya orang bodoh tidak nampak pengkhianatan peniaga Cina terhadap UMNO. UMNO sungguhpun memperjuangkan nasib orang Melayu dan agama Islam tidak pernah menindas atau mengenepikan kaum lain mahu pun agama lain.

UMNO diasak oleh PAS agar menjadi lebih Melayu dan lebih Islamik. Namun selama lebih 50 tahun parti ini mengamalkan pendekatan moderat dan sederhana bagi menjaga kebajikan semua kaum, termasuklah kaum Cina.

Selepas hari Merdeka, UMNO berdiri tegas mempertahankan kepentingan kaum Cina biarpun diasak oleh Pas dan juga kumpulan Melayu ekstremis yang mahu memilik negarakan kekayaan kaum Cina, melaksanakan pemerintahan Melayu sepenuhnya dan menghapuskan sekolah-sekolah jenis kebangsaan dan mewajibkan hanya bahasa Melayu digunakan.

UMNO dan MCA juga diasak oleh Parti Tindakan Rakyat (PAP) dan kemudiannya DAP yang memainkan sentimen bagi menimbulkan kemarahan orang Melayu sehingga tercetus peristiwan 13 Mei 1969.

UMNO dan MCA bertegas dan bersama MIC membangunkan negara ini biarpun sentiasa cuba disabotaj oleh PAS dan DAP – Ektremis Islam dan Cauvinis Cina.

Malangnya, hari ini UMNO yang dituduh bersikap rasis, manakala DAP dan PAS dianggap parti yang syumul dan hebat.

Apakah ini bukan satu bentuk pengkhinatan kaum Cina atas pengorbanan UMNO dan Barisan Nasional?

Perangai Kurang Ajar Lim Kit Siang

Pemimpin maha agung DAP, Lim Kit Siang, cuba menjadikan kenyataan Zahid sebagai satu kenyataan perkauman dan menghina kaum Cina. Di mana hinanya mengatakan peniaga Cina yang menyokong DAP sebagai tidak tahu berterima kasih atau dalam kata kasarnya, “tidak sedar diuntung”?

Sikap kurang ajar Lim Kit Siang bertambah jelas apabila menyatakan kenyataan Zahid sebagai warisan sikap tidak rasional Tun Dr Mahathir Mohamad.

Based on this symptom, Lim Kit Siang diagnosed the home minister with an illness he said is spread by former premier Dr Mahathir Mohamad. It is called “Mahathirish perverse illogic”. – Malaysiakini.com

Terlalu banyak jasa Tun Dr Mahathir Mohamad kepada peniaga Cina, namun mereka tetap menyokong pemimpin yang sepanjang hidupnya menghina Mahathir. Apakah ini bukan bukti sikap tidak bersyukur peniaga Cina?

Lim Kit Siang bukan sahaja kurang ajar malah tampak seperti masih setia kepada Tanah Besar Cina.

Menurut Malaysiakini, “The DAP veteran also criticised Zahid for “casting a long shadow” on the 40th anniversary celebrations on the establishment of diplomatic ties between China and Malaysia.

Sekarang kita mahu bertanya, apakah kena mengena kenyataan Zahid kepada peniaga Cina dengan hubungan Malaysia-China? Apakah kaum Cina di negara ini di bawah naungan Tanah Besar China? Atau Kit Siang mahu memberitahu bahawa kaum Cina hanya rakyat negara ini pada kerakyatan tapi mereka di bawah naungan negara China?

Peniaga Cina berhak menyokong DAP. Namun kenyataan Ahmad Zahid Hamidi bahawa mereka kumpulan yang tidak bersyukur dan tidak tahu berterima kasih adalah satu hakikat dan fakta bukannya rasis.






33 Komen to Hina Mahathir Bukti Peniaga Cina Yang Sokong DAP Jenis Tidak Kenang Budi

  1. system baru says:

    tun m saja boleh ajar apek2 ini, aku masih ingat lagi macam mana tun m ajar apek dap ini pada 1998 ketika krisis ekonomi apek ini cuba bawa wang keluar dari malaysia tun m sekat nya hanya membenaran wang bawa 2k aje jika nak keluarkan wang lebih drp itu mesti menbawa pelaboran ke malaysia atau ada sebab tertentu, apek ini terus meroyan ketika itu,, itu taktik apek yg cuba jatuh akan indonesia dan malaysia ketika itu

  2. Anti-DAP says:

    DAP hidup dgn benih2 perkauman dan kebencian. Malah Kit Siang adalah pengkhianat negara yg memperalatkan kaum cina sendiri dgn meracuni pemikiran ala komunis chairman mao tanah besar supaya sentiasa anti-melayu dlm apa segi sekalipun. Kalau boleh dia nak jadi “Chairman Mao” di Malaysia, dipuja2 oleh kaum dia mcm dewa dan menjadi tokong 7 keturunan kepada org2 cina selagi dinasti Lim beranak pinak di sini. Common la apek…cuma melayu bodoh je yg termakan ideologi komunis ko dan ini la sesuatu yg menyedihkan sebagai saudara sebangsa dan agama kenapa puak2 melayu badigol nie anti sgt dgn UMNO sampaikan sanggup makan darah daging saudara seagama….sampai sanggup jadi lebih bangsat drp komunis itu sendiri…tak payah gebang la pasal hudud la…tak islamik laa…apa laaa..ckp je la yg korang pon berpolitik sbb nak cari makan…

  3. Sumidon says:

    Rakyat tidak ada kewajipan untuk mengundi BN.

  4. Sumidon says:

    Kalau DAP anti-Melayu, buat apa mereka letak calon Melayu di TI?

    Kenapa Umno/BN yang mewar-warkan diri sebagai kesatria pelindung Melayu letak calon Cina?

  5. baba says:

    bukan kenyataan rasis tetapi orang cina sebenarnya hanya memikir keuntungan dan kuasa. mereka tidak fikir pasal yang lain. jauh sekali utk kenang budi org.
    mereka sudah menguasai ekonomi di malaysia dgn bantuan org umno dan bn. mereka lupa dari sejak merdeka hingga sekarang kerajaan bn yg sediakan semua kemudahan utk mereka berniaga. apabila sudah senang lenang mereka skrg lupa diri dan mahu menguasai politik malaysia pula. dgn kata lain mereka mahu “menjajah” malaysia sepenuhnya. kerana itu skrg mereka tinggalkan bn dan bersama dap yg jelas bersikap rasis dan chauvanis.
    cina memang tidak kenang budi.

  6. Hamba Ar Rahman says:

    Aku kalau bab bayar cukai ni…aku yakin Cina ni byk yg lari dari cukai…beberapa kawan aku Cina sendiri bangga cerita macam mana depa lari dari bayar cukai…..tipu macam2 cara…sebb tu depa meniaga boleh kaya..tipu sana..tipu sini….bangsa dia orang ni…berbuat baik dengan dia orang memang boleh…tapi jgn bagi 100% kepercayaan……depa memang boleh mulut manis dan baik depan kita….tapi baik depa bersebab…..tapi…kalau kita boleh cakap bahasa depa…depa ada segan2 juga….walau bagaimanapun, kalau kita melayu…depa tetap layan kita lain…..

  7. system baru says:

    Sumidon sekarang aku jawab
    Kalau DAP anti-Melayu, buat apa mereka letak calon Melayu di TI?

    aku jawab nya…
    dap kenapa sentuh uitm dan cuba rampas kuasa orang melayu di perak ingat kes dulu dap nak jadi mb perak, kalau tak resis kenapa tak paksa tutup aje sekolah cina itu untuk perpaduan kaum, ini paksa uitm itu buka pada bukan bumiputera

    Kenapa Umno/BN yang mewar-warkan diri sebagai kesatria pelindung Melayu letak calon Cina?
    aku jawab nya..
    dap menipu macam pap abang along nya ingat tak kes singpore lantik presiden melayu bila dah dapat kuasa tak pun muka melayu dalam kebinet singapore, apek menipu malah sangup suruh dyana itu jadi perempuan melayu terakhir, ingat tak apek menipu sejarah singapore menyatakan orang melayu lanun perkara sama ini cuba di buat apek dap itu cakap orang melayu asal dari india pada hal orang melayu asal dari tanah melayu sebelum adanya malaysia ini, apek dap sendiri tak tahu dia asil china

  8. Hamba Ar Rahman says:

    Sebenarnya orang Cina tidak boleh terlalu sombong dengan melayu…kerana ekonomi mereka bergantung kepada melayu…..ya..mereka kuasai ekonomi….tapi buying power terletak atas melayu…kalau semua melayu boikot tak beli barang depa….bungkus bisnes depa…

  9. Ababyl79 says:

    DAP letak calon melayu di TI sebab nak peralat calon melayu itu untuk memperbodoh orang melayu supaya memberi undi dan kemenangan kepada DAP yang nak melaksanakan agenda songsang bernama Malaysian Malaysia, kesamarataan, liberalisme dan pluralisme

    tidak akan berubah apatah lagi terhapus agenda UMNO membantu Orang Melayu dan Islam bila letak calon bukan Islam di TI…UMNO tetap juga menjadi tunjang(yang memimpin) kerajaan walaupun calon bukan melayu di TI itu menang…melayu bodoh bernama dyana sofya yang menjadi calon DAP itu di TI tetap akan menjadi lembu kena cucuk hidung DAP walaupun dia menang

    lupa nak kata, sumidon pun lembu kena cucuk hidung DAP…hehehehe

  10. ROSSAB says:

    KITA MESTI FAHAM BAHAWA YG MEMBUAT CINA BERANI KURANG AJAR ADALAH ANUAR ALJUBURRI. ANUAR NI DAP DAH CEKUP TELOR DIA. DIA NI AKAN DIINGATI DALAM SEJARAH SEBAGAI PENGKIANAT BANGSA DAN AGAMA. IF WE CAN DEAL WITH HIM, PUT HIM AWAY OR WHATEVER U WILL SEE PAKATAN WILL CRUMBLE. THEN U WILL SEE THE CINA WILL KOW TOW. NOW THEY FILL SO HIGH BECAUSE ADA MELAYU MELAYU BENGONG YANG DIBELI MEREKA MEMBELA MEREKA

  11. Rosmah87 says:

    KALAU DAH MELAYU UMNO BODOH DALAM MENIAGA TAKKAN SALAHKAN CINA PULAK,
    SULTAN MELAYU
    PM MELAYU
    MB SEMUA MELAYU
    KETUA JABATAN SEMUA MELAYU

    TAPI SALAH CINA BILA MELAYU TEWAS DALAM EKONOMI??
    UMNO=KANGKUNG=LEMBU=PANDA=KAMU=BODOH
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAHAHAHHAAHAHHAHAHAHAHAHAHAAHHAAHAHAHHAHAHAHAHAHAHA

  12. Ababyl79 says:

    orang melayu pandai berniaga cuma tak pandai menipu dan tak berani berniaga benda haram macam peniaga cina sebab itu lama sket peniaga melayu nak kaya dan berjaya

    macam ros87, mana ada haram berniaga jual bontotnya…hehehehe

  13. raplahjingaa says:

    SULTAN MELAYU
    PM MELAYU
    MB SEMUA MELAYU
    KETUA JABATAN SEMUA MELAYU
    ASKAR MELAYU
    POLIS MELAYU
    KETUA MENTERI SABAH DAN SERAWAK JUGAK MELAYU !

    Tu pun ada hati nak rampas pemerintahan dari orang Melayu !! hehehe…go on dreamin.

    maka jadilah orang cina Malaysia sebagai satu-satunya clan cina yang besar didunia ni yang diperintah oleh orang Islam.
    Satu kenyataan yang orang cina patut merasa bangga.

    Orang ” Borneo ” pun di perintah oleh orang Islam Malaysia…..tu pun nasib baik mak bapak depa buat keputusan nak join Persekutuan Tanah Melayu….kalau tidak sekarang ni mamat Borneo dah jadi mat indon tak pun jadi mat pilipina…hidup secara nomad di hutan belantara borneo tanam ubi kayu dan buah sukun

  14. Rosmah87 says:

    CIS UMNO BERKUASA DI SABAH PUN DITUNJANGI OLEH PENDATANG ASING TAJAAN
    MAHATHIR…
    KEAHLIAN PALING TINGGI BAHAGIAN UMNO ADALAH DI SILAM LAHAD DATU..
    YANG LUCUNYA PENDATANG ASING PALING RAMAI ADALAH DI DAERAH LAHAD DATU JUGA.

    UMNO=LEMBU=PANDA=PENDATANG FILIPINA=PEMBUNUH TENTERA MELAYU.

    PUAS HATI???

  15. dkds says:

    Aku cuba bayangkan dalam keasaan pegangan ekonomi yang dikuasai oleh kaum cina…sekiranya kerajaan tidak berpegang pada dasar DEB sudah lama kerajaan akan benarkan syarikat asing dari barat dan timur memasuki pasaran terbuka Malaysia…maka rasanya peniaga cina yg kecil kecil akan mampus….tapi kerajaan yg dikuasai oleh Umno masih lagi berfikiran waras….hari ini merek boleh nak banggakan tanah besar china berfahaman komunis…

  16. WTF says:

    UMNO adalah Pembunuh Tentera Melayu???

    Hehehe, apa kau merepek ni Rosmah87???

    Untuk pengetahuan Rosmah87, saya sebagai penyokong parti UMNO dan Barisan Nasional berpuas hati (walaupun banyak kelemahan yang boleh diperbaiki) dan bersyukur atas kemenangan UMNO dan BN pada PRU13 pada tahun 2013!!!

    Yang masih tak puas hati ialah Rosmah87, DAH KALAH tapi masih lagi hidup dalam DENIAL SYNDROME!!!

    Kasihan aku melihat kau ni Rosmah87. Teruskan angan2 anda di mana sampai sekarang MASIH KEMPUNAN TIDAK DAPAT MEMERINTAH MALAYSIA!!!

  17. Rosmah87 says:

    OK UMNO MEMANG DILAHIRKAN BODOH NAK BAGI FORMULA PANJANG MEMANG BINGUNG..

    SINI AKU RINGKASKAN

    UMNO=PENDATANG ASING MUSLIM FILIPINA.

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHHAHAHAAHHAHAAHAHAHHAHAAHAHAHAHAHAHHA

  18. WTF says:

    Kalau benar pendapat Rosmah87 yang orang UMNO itu bodoh, takkan orang UMNO masih mampu mengekalkan pemerintahan dalam negara Malaysia!!!

    Pakatan RETARD DAH KALAH pada PRU13 tapi Rosmah87 masih lagi hidup dalam DENIAL SYNDROME!!!

    Kasihan aku melihat kau ni Rosmah87. Teruskan angan2 anda di mana sampai sekarang Pakatan RETARD MASIH KEMPUNAN TIDAK DAPAT MEMERINTAH MALAYSIA!!!

    Teruskan MEROYAN ya Rosmah87!!!

  19. raplahjingaa says:

    hehehehe…relex la kakmah87, tak kan la hang marah…tu adalah kenyataan politik di Borneo, malah di Malaysia….hang marah naik angin macam mana pun kenyataan tu kan berubah !!

    UMNO memang menerima pendatang untuk menjadi warganegara….dari China ada, dari India pun ada, tak kan dari tempat lain tak boleh ?? apa special nya pendatang dari China dan India hinggakan orang dari negara lain mesti diharamkan menjadi rakyaat Malaysia jika salurannya dan caranya betul ???

    hang pun dulu orang Borneo….tapi mak bapak hang pilih untuk menyertai tanah melayu….terus hang jadi rakyaat malaysia, kalau tidak hang pun akan menyelinap masuk ke sini jadi pendatang haram.

    kah mah…kah mah..hehehehe

  20. Ababyl79 says:

    kecoh betul nakram(ros87) fasal pendatang asing di Sabah, nakram(ros87) tak kecoh fasal pendatang asing(paling ramai warga cina) di semenanjung(khusus di KL, Selangor dan Pulau Pinang) yang menjual nonok dan dubur dalam industri seks(pelacuran) sebab nakram(ros87) pun menjual dubur dalam industri seks(pelacuran)…hehehehe

    pendatang asing di Sabah itu rumpun melayu juga, orang cina jangan nak kecoh tuduh macam-macam pada mereka yang dapat menjadi warganegara Malaysia…adalah sejuta kali lebih baik beri taraf kerakyatan kepada pendatang asing di Sabah itu dari beri taraf kerakyatan kepada kaum ultra kiasu persis anjing suka gigit tangan manusia yang pernah tolong dia semasa tersepit dahulu

  21. Joker says:

    1. Knp lah ada lg si bahalol mcm si rosmah87 tu dlm dunia ni dan dia ingat DAP nak sgt tolong org melayu klu depa dah dpt jd k’jaan nti dan si rosmah ni dah di juburi dek si org2 DAP kot tu yg dia syg sgt kat DAP.

    2. Lg 1 si sumidon ni pun tonggong jgk sbb mmg la semua org melayu x ada kewajipan undi BN sbb demokrasi tapi org melayu yg otak dia waras dia akan undi BN kerna cina dah mula kurang ajar dan dah x hormat raja sbb depa dah dapat hapus akta ISA jadi dia bt ikut suka mak bapak dia ja dan sumidon pun ikut sondol ja.

  22. Joker says:

    Utk info semua melayu banggang mcm si rosmah87 dgn sumidon ni knp peratusan kematian bayi cina x byak kat KL, S’gor dan paling hebat di Penang sbb depa sembunyi kematian bayi2 depa dan import drp luar atau ambik baby drp pelacur2, GRO drp China, Vietnam, Filifina yg mengandung dan yg agak serupa kulit dgn nya dan diganti dgn baby yg mati tu seolah2 tiada apa yg jd

  23. Ababyl79 says:

    kepada joker…

    ros87 tu konpem babi dan sundel blorong…sumidon pulak banyak makan cokelat cadbury ada DNA babi sama dengan dyana sofya, sebab itu mereka main sondol je sokong DAP

  24. rafrash says:

    Tak senang hatI KAT TANAH MELAYU? Kalau rasa tempat lain boleh membahagiakan , belahlah dari Maysia. Tiada siapa yang melarang. Mungkin negeri lain tak perlu bayar cukai mahal-mahal. Belahlah. Tiada untung pun kalau masyarakat DAP ada di Tanah Melayu.

  25. Rosmah87 says:

    HAHAHAHAHAHAHHAQHHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

    TAPI APAPUN 1 BENDA SAYA RESPEK KAT UMNO NI..
    DIA SANGAT MENENTANG HUDUD WALAUPUN KELIHATAN MALU MALU SIKIT..
    TAK BERANI TERUS TERANG MACAM DAP.

    MUAHHHHH….
    LUV YA ALL…

  26. shahril81 says:

    Nama hang Nakram ke kakmah?? Awat bubuh nick name pompuan?? Kot2 hang ni dua alam jgak tak… hehe.. Patutlah hang bersungguh2 berkenan kt bung nuar.. Rupa2 nya hang pun sama.. Laki pompuan boleh on… hehe

  27. shahril81 says:

    Btul x3… smua salah tunM… buat Putrajaya salah tunM.. Buat KLCC pun salah tunM.. Buy British last salah tunM, smua salah tunM.. Malaysia terselamat dari IMF pun salah tunM..

    Comrades smua, tolong listkan lg ‘kesalahan tunM’..

    Org cina yg terbaik.. Bayar tax tk penah miss, bayar china doll tk kedekut, buat kedai mesin kuda satu kl & selangor utk pelaburan jangka panjang dan smua itu juga ‘penyumbang ekonomi’ terbaik negara.. Yg jahat smua umno, komunis je yg bagus..

  28. Lembah Bujang says:

    sapa sapa nak bersihkan diri…… sila sokong DAP, PAS ,PKR……. Mcm bekas menteri besar selangor….. Mohd Taib…… Dia dh benar2 Suci selepas mengistiharkan diri menyokong PAKATAN RAKYAT……. Mari mari cepat cepat…….. TUUUUUUUIIIIIHHHHH……

  29. Ababyl79 says:

    alahai mah kenapalah engkau bodoh sangat, UMNO bukan menentang hudud tapi cuma menentang ‘hudud ala PAS’

    ‘hudud ala PAS’ tu macam orang bukan Islam rogol perempuan Islam tak boleh dihukum dengan hudud walaupun ada 4 orang saksi yang tengok perbuatan rogol itu dilakukan

    engkau faham tak sekarang mah?…kalau tak faham dan nak faham berhentilah makan babi mah…kalau mah memang pemakan babi maka mah tak akan faham lah sampai bila-bila

  30. anoi says:

    org melayu lah yang banyak menolong cina, tapi cina tak kenang contoh 1 saja setiap hari raya org melayu yg banyak beli untuk meraikan acara, org cina pakai langsir dari mula sampai mati tak pernah tukar, org melayu sabar berpuluh kali dari org cina yg perungus. cina mutakhir ini makin tiada perasaan nasionalis termakan hasutan iblis dap & bisikan syaitan melayu barua pkr & pas.

  31. Hamba Ar Rahman says:

    Aku tak mahu kata Rosmah87 ni bodoh…tak sampai hati….dia tak bodoh rasanya tapi sakit…cuba perhatikan cara dia taip dan tulisan yg dia taip…etc…mental state score aku bagi <5…….dengan kata lain…Rosmah87 ni ada penyakit hati…atau kata omputih…psychiatry…kalau Rosmah87 tak caya…baik cepat2 gi rujuk doktor pakar….sebb kalau tak pergi jumpa therapist jadilah Rosmah87 seperti apa yg Robert Pattinson cakap…if u don't see therapist…u will end up becoming a serial killer….

  32. Ababyl79 says:

    hahaha orang cina tak suka tukar kain langsir maknanya mereka tak suka pada pembaharuan tapi DAPigs tak tahu malu kata UMNO kolot sebab tak faham dan tak sokong ‘politik baru’ yang dicanang oleh pakatan haram…bukan politik baru tapi politk barua nak suruh UMNO jadi barua sokong politik baru mereka yang nakkan kesamarataan(sampai kalimah Allah pun mereka nak berikan kepada kristian gunakan dalam risalah dan bible yang akan disebarkan), siapalah nak jadi barua sokong ‘politik baru’ mereka itu, kalau si saifuddin abdullah dan KJ memanglah 2 ekor ini sanggup jadi barua sokong

  33. Aku Benci Bangsa Cina komunis says:

    hntr blik china la.. tnggu apa lg

Leave a Reply

Threesome