Menu Utama

Bila Lawak Zahid Dianggap Serius, Ambiga Pun Jadi Bodoh

Mendengar kenyataan bekas pengerusi bersama BERSIH, Ambiga Sreenevasan, malam tadi bahawa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya menimbulkan belas kasihan penulis kepada wanita ini. Setelah berpuluh tahun tinggal di Malaysia beliau tidak boleh memahami bahasa Melayu dengan baik dan gagal mengerti lenggok ucapan dalam bahasa Melayu.

Semalam Ambiga bertanya, “bagaimana Zahid tahu mengenai undian? Undian sepatutnya rahsia. Saya boleh beritahu berapa banyak kesalahan yang telah zahid lakukan, tapi apakah Suruhanjaya Pilihan Raya akan bertindak?”

[“How can he (Zahid) know about the votes? Votes are supposed to be a secret. I can tell you many offences were committed today (Saturday), but will the EC act?]

Ternyata Ambiga tidak faham lenggok jenaka dan sindiran dalam ucapan Zahid kepada pasukan RELA dua hari lalu yang menyatakan:

“saya tahu siapa yang mengundi dan siapa yang tidak mengundi.”

Semua orang yang mendengar gelak ketawa sahaja bukanya terus menjadi takut atau berubah air muka.

Namun jika Ambiga mahu mengatakan ia merupakan ugutan serius dari Zahid, kita mahu bertanya di mana salah mengethaui siapa yang mengundi dan siapa yang tidak mengundi? Yang rahsia adalah undi siapa bukan pergi mengundi.

Sesiapa yang keluar mengundi bukan rahsia kerana pegawai Pilihan Raya di tempat mengundi perlu memotong nama dan mengumumkan secara kuat di hadapan wakil calon atau wakil parti bertanding setiap kali seseorang masuk mendaftar mengambil kertas undi.

Jadi akta kesalahan pilihan raya yang mana yang Zahid lakukan bila bercakapa demikian?

Jangan percaya kenyataan saya bahawa Zahid bercakap dalam nada bergurau. Lihat laporan Malaysiakini.com di bawah. Mereka sendiri menganggap Zahid berjenaka.:

“Jangan main-main dengan saya. Saya tahu siapa yang mengundi dan siapa yang tak mengundi,” katanya berjenaka sewaktu berucap di sekolah Kebangsaan Kampung Selabak, Teluk Intan.

Janji Zahid, sekiranya calon BN, Datuk Mah Siew Keong menang di Teluk Intan, semua anggota RELA yang belum dapat pakaian seragam baru akan diberikan seragam itu dengan segera.

“Kalau Datuk Mah Siew Keong menang di Teluk Intan, saya bagi dengan segera pakaian celoreng ini.

“Kalau kalah, beli sendiri,” kata beliau disambut hilai tawa dari kira-kira 2,000 hadirin yang sebahagian besarnya hadir dengan uniform RELA.

Sekali lagi kita cabar Ambiga beritahu di mana kesalahan Ahmad Zahid dalam ucapan tersebut. Sebagai peguam kita tertanya-tanya, Ambiga ini bodoh atau memang penyebar fitnah dan tukang pecah belah rakyat?






17 Komen to Bila Lawak Zahid Dianggap Serius, Ambiga Pun Jadi Bodoh

  1. tengkudin says:

    ambiga kimak ni memang bodo pun..dah tak laku jadi cam tu la dia..hahah

  2. Baba says:

    Syaitan ambiga ni penipuan dlmpemilihan dap dan pkr dia tak mau komen langsung, sibuk hal lain saja. Betina sial.

  3. Acid says:

    Bila keling ni x faham bahasa melayu satu hal. Tapi akan ada melayu yg buat2 tak faham dan defend si keling ni. Yg melayu ni, camne tu ?

  4. kulaan says:

    Cara Ambiga lagi cara politik samseng….asyik nak ugut orang aje…dengan law samseng..samseng..samseng PR…

  5. raplahjingaa says:

    Paria betina mata satu tu tak habih-habih dengan kebodohan semula jadi…….substandard human.

  6. MemangTerok says:

    Peguam akan bercakap cara peguam. Bila peguam bercakap akan tersusunlah barisan ungkapan yang berlandas undang2. Namun bila peguam pembangkang bercakap terserlahlah semua benda yang menunjukkan cakap mereka tidak serupa bikin.

    Yang saban saat melanggar peraturan dan undang2 adalah pihak mereka. Mereka tahu sebagaimana karpal singh tahu mayat dia sudah dilangkah kerana Malaysia sedang menuju kearah pemerintahan Islam 100 %.

    Adakah Ambiga akan mati accident jugak, atau mati dicekik hantu ??? Allah saja yang mengetahui. Yang kita manusia tahu cuma Ambiga hampas setengah sen pun tidak beri apa2 guna.

  7. bujuk says:

    Ini bukan jenaka… ini perkataan yg. selalu keluar dari mereka yg. berkuasa untuk ugut dan takutkan orang dibawah mereka. Jika dia sebut diluar musim pru/prk ok, tapi waktu camni ia adalah ugutan walaupun dalam ketawa. Inikah perwatakan MENTERI dalam negeri….
    Dia pernah izinkan orang buat tawaran untuk menampar, sokong pemuda umno ugut bakar bangunan DAP, sekarang ugut RELA mengundi… Apakah UMNO boleh terima seorang menteri suatu masa nanti buat perkara begini pada UMNO? ugut tampar pemimpin umno, ugut rakyat jangan undi umno dan sokong orang nak bakar PWTC.
    Kalau sokong… teruskan, kerana masa umno untuk memerintah mungkin dah tak lama.

  8. shahril81 says:

    Bujuk comment:

    “Kalau sokong… teruskan, kerana masa umno untuk memerintah mungkin dah tak lama.”

    Awatnya bujuk? Hang confirm unregistered PR tu ambik bung nuar jd PM & hadi boroi jadi TPM?? Jgn mimpilah bujuk.. Baru kena sergah “BOO….” dgn dap, trus sengap katup mulut… lagutu org yg hang agung2 kan??

  9. armok says:

    Heh heh bujuk, masa UMNO ? Yg jelas PAS yg tak akan bertahan lama.

  10. acid says:

    Hhm, PAS parti syok sendiri ni aku tengok dah takde harga diri dah…

  11. yon76er says:

    Komen bujuk@AHJ::Kalau sokong… teruskan, kerana masa umno untuk memerintah mungkin dah tak lama.

    Alaahai…..statemen dari mula SiJuburi kena tangkap sampai skarang…tapi BN masih HIDUP lg bujuk@AHJ..ko bolih berangan xda sapa yg nak marah…tapi pada hakikatnya ko AHJ bangsa sbab bersekongkol dgn Parti HJ mcm DAPigs dan PR….

  12. anakbochek says:

    Kah, kah, kah kalau betul ini bukan jenaka dah tentulah orang fuckatan tak dapat BR1M dan tak dapat scholarship dan tak dapat apa-apa pun. Apalah bebal sangat orang2 PR ni, tak faham bahasa kiasan dan sinikal. Duduk Tanah Melayu berpuluh tahun tapi bongok dalam menguasai adat budaya orang Melayu dan ada pulak orang Melayu yang jadi bangang mengiyakan apa yang dikatakan oleh keling haram jadah tu.

  13. yon76er says:

    Komen bujuk@AHJ::Kalau sokong… teruskan, kerana masa umno untuk memerintah mungkin dah tak lama.

    satu lagi bujuk@AHJ…..yg tak lama dah pasti….Karpal @over My dead Body..who is next?????? dah tujuk COD, masih nak kata org lain yg bersalah….

  14. WTF says:

    Bujuk says:

    “Kalau sokong… teruskan, kerana masa umno untuk memerintah mungkin dah tak lama.”

    Masa UMNO dah nak habis??? DALIL mana hang pakai ni Bujuk??? DALIL dalam kitab HARAKAH ka???

    Apa yang PASTI, PAS TAK PERNAH PERINTAH MALAYSIA!!!

    TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!

  15. bangKano says:

    Kalo PR memerentah dah pasti rakyat yang punya hutang akan di lupus kan…bukti nya Anuaq pernah kata semua pelajaq ipt tak perlu lunas kan hutang TPPTN jika PR menang dalam PRU13 dulu. Makna nya negagha & rakyat leh berhutang & tak perlum bayar balik…lama kelamaan diri sendiri & negagha akan tergadai dan di jajah oleh negagha pemberi hutang seperti AS,China dll.

    Sikit punya bodo idea ni…bukan bodo lagi tapi dah pandir…Anuaq dah gila dan dah pandir akibat saraf otak nya dah rosak akibat serangan virus HIV/AIDS.

    Weiii bujuk…hang kena sedaq la sikit jangan pakai dok ikut perjuangan songsang Anuaq tu…dia tu kaki pungkoq,kaki putaq alam sbgnya….dia ni dah mengalami sakit jiwa ato psikopath…karekter mudah berubah ubah dalam bebarapa ketika. Nanti hang pun terjangkit nghan sikap buruk & licik si Peliwat ni. Pi tengok semua katab kata dia dulu…pernah dakwa UMNO bawak 40,000 Bangla pakat undi BN dalam PRU13 dulu. Bila dahn kena asak kiri kanan oleh pemimpin & rakyat baru la dia nak nafi kan kata dia tak pernah sebut tu semua fitnah belaka. Sikit punya turr la si Anuaq ni….The Great Liar In The World….puak puak balaci bangang macam hang ni bagai nak ghak pi sokong & percaya bulat bulat semua gebang kosong si munafik nii…..!!!!

  16. poyo says:

    hakikatnye umno memang parti penipu melayu…

  17. orange party says:

    yg syoknya negeri maju bawah pentadbiran PR..bukn BN…???
    ingtkn dpt sepenggal ja..tgk2 dh dua penggal…pelikkan..??
    punca utama yg bleh terjadi perkara ini adalah sbb informasi yg tidak dpt dikawal oleh kerajaan..maklumat dri internet membolehkan rakyat negeri terbabit memikirkan siapa yg layak mentadbir negeri mereka..??
    sudh lupa kah iklan setiap hari di tb msa pru 13 dlu…
    syangi selangor YAKINI BN…???
    kenapa BN inginkn sngt mentadbir selangor dan penang..
    sbbnya negeri tersebut di antara penyumbang tertinggi ekonomi negara..??
    byngkn rezab kewangan negeri selangor sebnyk 3 biliion dpt dkt BN..seronok sakanlah BN…
    negeri kelahiran PM malaysia sendiri pernah di istiharkan bangkrup akibat di saman toke balak dgn jumlah yg melebihi kemampuan kewangan negeri tersebut..??cukup memalukan x…???
    masalah air bukn sja di selangor malah di 3 negeri @ lebih yg ditadbir oleh BN..
    antaranya PAHANG,SABAH,SERAWAK TERMASUK DI KEDAH negeri kelahiran saya..walaupun hnya di beberapa tempat saja..
    penyokong BN yg mengatakan PR membuat perumahan yg x mampu di beli org bumiputra bukn saja berlaku di negeri dibawah pentadbiran PR sja malah berlaku di bawah pentadbiran BN jgk..antaranya JOHOR DAN KEDAH (SUNGAI PETANI)
    pernyataan bahawa pendapatan isi rumah rakyat malaysia yg dikata sbnyk rm5k lebh..adalah tidak benar sma skli..kami yg berasal dri kedah tingal dikedah terpaksa bekerja di penang untk mendapatkan gaji yg lebh tinggi dripada bekerja di negeri sendiri yg rata2 masih terdapat gaji serendah bawah 1k…???
    sudah sampai masanya kita cuba ubah pentadbiran kerajaan pada yg baru..
    x perlulah kita menunggu negara kita di istihar bangkrup oleh bank dunia
    seperti yg terjadi di beberapa negara eropah antaranya GREECE DAN PORTUGAL…
    kita beri PR perintah sepenggal..jika lebh teruk dri BN..kita sokong BN kembali pada PRU15..
    sekian..

Leave a Reply

Threesome