Menu Utama

Bas RapidKuantan : Sikap Biadap Peniaga Cina Rugi Salahkan Kerajaan, Untung Diam-Diam

rapdkuantan

Para peniaga terutamanya peniaga Cina yang selama ini mengaut keuntungan dari perniagaan mereka tidak pernah menyalahkan kerajaan ataupun berkongsi keuntungan mereka kecuali melalui cukai sahaja. Namun apabila mereka mengalami kerugian maka pihak kerajaan juga yang menjadi “kambing hitam” mangsa untuk dipersalahkan.

Dalam isu bas RapidKuantan, apabila Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah melancarkan enam bulan bas percuma di Kuantan, maka dua pihak pengusaha bas di Kuantan yang telah menghentikan operasi mereka pada tahun 2012 sedang menuntut pampasan yang banyak dari pihak kerajaan.

Bekas pengusaha bas ini menuduh kerajaan sebagai punca mereka terpaksa menghentikan operasi perniagaan mereka. Kononnya mereka terpaksa menanggung hutang yang banyak ekoran tindakan kerajaan melancarkan enam bulan bas percuma di Kuantan. Oleh itu mereka menuntut kerajaan membayar gantirugi.

Cuba kita bayangkan sekiranya yang menawarkan perkhidmatan bas percuma itu merupakan syarikat pesaing mereka, adakah mereka akan menuntut pampasan akibat kerugian yang mereka tanggung.

Ini merupakan sikap peniaga Cina yang tamak haloba. Mereka hanya mementingkan keuntungan semata-mata. Apabila kerajaan melaksanakan penambahbaikkan sistem pengangkutan awam maka mereka yang telah mengaut keuntungan selama ini mula bertindak untuk merosakkan perancangan dan pelaksanaan dasar kerajaan.

Apabila harga barangan naik berpunca dari sikap tamak haloba para peniaga yang cuba meraih keuntungan berlipat kali ganda maka kerajaan dipersalahkan. Hakikatnya punca kenaikan harga sebenarnya disebabkan oleh tindakan para peniaga Cina ini sendiri yang menaikkan harga secara melampau sedangkan GST belum lagi dilaksanakan.

Namun tindakan bekas pengusaha bas yang menyalahkan kerajaan yang berusaha menyediakan perkhidmatan bas yang lebih baik pada harga yang murah dan percuma merupakan tindakan yang cukup melampau. Di sini kita dapat melihat dengan cukup jelas sikap tamak haloba peniaga Cina.

Begitu juga dengan tuduhan bekas pengusaha bas ini kononnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib tidak membantu mereka mengatasi masalah itu memang melampau. Pengurus Bee Huat Omnibus dan Seng Heng Bus yang telah beroperasi di Pantai Timur sejak tahun 1930 an menuduh seolah-olah kerajaan menganiaya mereka. Isu ini ditangani oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Mereka menyalahkan Datuk Seri Najib tidak campurtangan dalam hal ini. Tindakan mereka seolah-olah mahu PM menyalahgunakan kuasa dan campurtangan dalam urusan Bas Rapid Kuantan ini.

Rakyat perlu tahu bahawa peniaga Cina inilah yang sebenarnya banyak menyalahgunakan kuasa dan mengamalkan rasuah. Namun DAP sekarang menuduh kerajaan dengan bermacam-macam tohmahan dan fitnah apabila kehendak “jahat” mereka tidak ditunaikan. Mereka lupa bahawa kerajaan Barisan nasional berkhidmat untuk rakyat Malaysia bukannya menunaikan “hajat” para peniaga Cina yang mementingkan keuntungan semata-mata.






19 Komen to Bas RapidKuantan : Sikap Biadap Peniaga Cina Rugi Salahkan Kerajaan, Untung Diam-Diam

  1. WTF says:

    LA…LU TAK BOLEH BERSAING DGN MELAYU, LU MAU MINTAK DUIT PAMPASAN PULAK!!!

    LU RUGI LU PANYA PASALLAH, APASAL LU TARAK RETI NIAGA!!!

    BODOW PUNYA OLANG!!!

  2. raplahjingaa says:

    Lantak pi la kat depa….depa rugi depa punya pasal !! berpuluh tahun depa menapoli pengakutan awam di sana, dah kaya raya apek tu semua, biarlah rakyaat merasa naik bas free selama 6 bulan, 6 biji bas jer bukannya banyak pun.

    Lantak pi la kat depa….dah rugi nak salahkan kerajaan pulak !! Jangna ada pulak nanti pemimpin kerajaan pi layan depa ni semua.

  3. system baru says:

    pelik apek dap ini, di K.L ada juga bas percuma disediakan Mid Valley , dari LRT bangsa ke Mid Valley Megamall, tak ada rugi rapid rugi, Mid Valley bertahun-tahun sediaan bas percuma itu, tak pun rapid bising

  4. hentam ajelah says:

    …… yahudi asia….camtu laa…

  5. baba says:

    jangan layan setan2 mcm ni. kerajaan punya suka la nak sediakan bas percuma. apa masalahnya.

  6. korokstabang says:

    tak perlu layan lah kerajaan berikan perkhidmatan percuma kepada rakyat kepujian seharusnya diberikan kepada kerajan bukan kerajaan buka syarikat bas dan bersaing dengan mereka, biarkan mereka menyalak sudah lumrah anjing yang sentiasa menyalak

  7. Anak Lenggong says:

    Aku nak dengar ulasan Bujuk mengenai pekara ni:-

    TELUK INTAN : Pucuk pimpinan DAP hari ini melarang wartawan untuk bertanya calon DAP bagi pilihanraya kecil Teluk Intan mengenai pendiriannya mengenai agenda hudud PAS di Kelantan.

    Selesai sahaja wanita 27 tahun itu yang memasuki politik hanya dua tahun lalu memberikan ucapan ringkas, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng tampil memberitahu wartawan bahawa calon tersebut tidak akan menjawab persoalan yang dianggap oleh parti sebagai isu.

    So….ini la seronok sangat nak didengari oleh Bujuk, moo lembu…sebab ada member yang sanggup jadi barua, kuli batak dan budak suruhan DAP sama saperti pemimpin serta penyokong PAS…Belum apa – apa lagi Si Guan Eng tu dah melacurkan Kebebasan Hak Asasi Manusia apabila mengharamkan calon parti tersebut untuk bersuara…kesian melayu saperti ini telah dinafikan haknya untuk menunaikan amanah sebagai seorang Muslim(kalau dia berminat). Oooo… Ini ke rupanya yang dimaksudkan sebagai perjuangan Hak Kebebasan Manusia dan Hak Kebebasan Beragama yang dilaung – laungkan oleh puak – puak Pakatan Rakyat tu…Apa yng jelas DAP hanya sekadar menghina orang Melayu dan dijadikan sebagai Boneka untuk dijaja bagi meraih sokongan dari kalangan orang Melayu. Maruah Melayu PAS dan PKR hanya diperdagangkan oleh DAP secara terang – terangan apabila mereka menghalang Hak Kebebasan Bersuara calon Melayu tersebut dengan hanya mejadikan Melayu DAP dan PAS sebagai alat untuk menterjemahka hasrat DAP untuk menjahanamkan melayu….

  8. Anak Lenggong says:

    Bujuk yang ni lagi besttt.oooo….

    1. Dalam temu bual bersama media semalam Dyana calon DAP Teluk Intan menyatakan, jika menang pilihan raya ini, beliau akan membantah rang undang-undang persendirian (private bill) yang akan diusulkan Pas di Parlimen, yang jika diluluskan akan membolehkan undang-undang berasaskan hudud dilaksanakan di Kelantan.

    2. Mengulas kenyataan tesebut ada Pemimpin PAS Salahuddin Ayub menganggap hubungan mereka dalam Pakatan Pembangkang lebih penting berbanding hudud.Atas sebab itu, PAS tetap berpendirian menyokong calon DAP, Dyana Sofya biarpun secara jelas menolak pelaksanaan hudud seperti mana yang ditegaskan DAP sebelum ini menerusi Setiausaha DAP, Lim Guan Eng…so ini lah rupa sebenarnya perjuagan PAS…hakikat sebenarnya..Pemimpn PAS sendiri tidak yakin dan berusaha untuk memperjuangkan hudud…hudud pada pemimpi sekadar momokan dan hanya sebagai alat untuk mempebodohkan melayu yang sebangang bujuk dan moo lembu sahaja….

  9. bujuk says:

    Budak baru belajar… kenalah kita tunjukkan mana yg. salah. Sekarang ni point utama ialah menangkan calon PR dalam PRK Teluk Intan, PR berperang dengan BN. Jadi bagi selesai pertarungan ni dulu.. lagipun kalau PAS sokong calon Gerakan bukannya dia nak sokong hudud, tolak hudud macam DAP jugak. Tapi kalau Calon GERAKAN kata nak sokong hudud… PAS pertimbangkan.

  10. WTF says:

    Ada ker camtu Bujuk!!!

    Patutnya Bujuk sarankan supaya ahli2 PAS agar JANGAN MENGUNDI mana2 calon, baik DAPigs mahupun Gerakan di PRK Teluk Intan!!!

    Barulah kena dgn perjuangan untuk melaksanakan Hudud di Kelantan!!!

  11. gambus says:

    hahaha bodoh punya apek , dah rugi nak salahkan kerajaan pulak , lu bodohlaa apek .. Kerajaan tak patut layan puak DApigs celaka yang mendera rakyat , teruskan berkhidmat untuk rakyat !!!

  12. gambus says:

    kau simpanlaa sikap munafik kau tu bujuk , puak pelacur agama PAS macam kau memang macam ni , aku ingatkan PAS nak boikot dua-dua parti , rupanya PAS terus menyokong ahli DApigs ni yang terang-terangan mengaku akan tolak hudud hahahahahahahahahaha

  13. rusaminum says:

    Bujuk, lebih baik kau minta PaS tukar nama dan lambang. Jangan lagi pergunakan Islam.

  14. jentayu says:

    Budak baru belajar mendanye bujuk oi. Da dpt degree law dr uni bumi yg bg peluang lg tp digigitnya tgn org yg memberi. Kalau ikut standard msia ni dia tu da kira cukup belajar pun. Umur 27 tahun tu kalo ikut keadaan semasa dah cukup matang nak jd mak org pun. Kelako la logik ko ni bujuk.

  15. acid says:

    Aik bujuk boleh camtu pulak ? Kau dah tahu kedua2 tolak hudud, kenapa masih nak ambik salah satu ? Bukan ke sepatutnya kedua2 sekali patut di tolak ! Heh.heh bujuk, kau main ikut hukum akal je dalam menentukan hukum Allah ? Kau ni sakit otak ke apa ??

  16. Demang Lebar says:

    TAPI SAYANG MASIH ADA SEGELINTIR MELAYU JAHANAM YG BELUM SEDAR SEDAR KEJAHATAN KAUM NI,SAMPAI TERGAMAK PIKUL BENDERA ROKET HARAMJADAH

  17. Hamba Ar Rahman says:

    @Demang lebar…..bukannya melayu jahanam yang hang cakap tu belum sedar…tapi kena bayar laa Bro…hang ingat depa suka2 jer nak pikul….zaman ni hampir semua boleh beli Bro…termasuk maruah dan harga diri…..dan DAP sangat pandai manipulasi benda macam ni….tengokla apa jadi dengan kes seludup disel (ni takder kena ngena ngan DAP.)…..yang makan rasuah melayu…yang bayar depa towkay….dalam hal ni melayu memang bodoh dan murah harganya….dan semua ini berlaku kerana melayu terlalu miskin dan tak boleh nak berusaha sendiri…jadi, mana2 peluang yang mudah mereka akan rembat…

  18. gambus says:

    itulah aku cakap , kalau betul PAS tegas dengan hudud , PAS patutnya menolak kedua-dua calon , setidak-tidaknya ada jugak rasa hormat aku kat PAS .. tapi PAS jelas hanya pentingkan kuasa dan duit ..

    disini dah nampak PAS sendiri tak pentingkan Islam sepertimana yang dilaungkan sendiri mereka , PAS sendiri tidak dapat mengamalkan islam sepertimana yang ditafsir mereka .. inilaa PAS golongan munafik !!!

  19. Jambol says:

    MELAYU MUDAH LUPA ! Ini bukan saja Melayu-Melayu dalam PAS, PKR dan DAP, tetapi termasuklah juga menteri-menteri UMNO.

    Sedarlah, bangsa dan ugama kamu sedang diancam dengan hebat di negara sendiri dan kamu masih tidak sedar dan terpinga-pinga. Kerajaan pun lembik dan gagal menghalang pihak yang hendak menghancurkan keharmonian dan keamanan negara melalui perhimpunan-perhimpunan haram kerana kelemahan sistem perundangan yang telah ditundukkan oleh golongan ini. Terima kasih Hishamuddin dan Nazri ! Keep up the “good” work !

Leave a Reply

Threesome