Menu Utama

Apa Matlamat Sebenar Dyana Kalau Menang PRK Teluk Intan?

Oleh Nur Azlina Shaari

Beberapa hari ini, calon DAP yang dipilih untuk berentap dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan, Dyana Sofia mula menerima pelbagai kritikan yang pelbagai dari semua pihak selepas namanya dicalonkan untuk bertanding, berlawan dengan calon Barisan Nasional (BN), Datuk Mah Siew Keong.

Diri Dyana mendapat perhatian umum dan rata-ratanya mengagungkan penampilan dirinya yang muda, cantik dan pernah belajar dalam jurusan undang-undang hingga melayakkan dirinya menjadi seorang ‘peguam’.

Tetapi, rupa-paras yang cantik, serta mempunyai sijil pendidikan yang tinggi tidak dapat membuktikan kebolehan diri sendiri sekiranya tidak pernah mempunyai pengalaman membantu rakyat.

Ini dapat dilihat, dalam menjadi pilihan untuk menjadi wakil rakyat dan berkhidmat untuk rakyat di Teluk Intan, Dyana sebenarnya menampakkan posisi yang kabur mengenai matlamat beliau sekiranya memenangi PRK ini.

Ini kerana, dalam setiap ceramah dan perjalanan manifesto PRKnya, tidak banyak Dyana membicarakan janji atau pun sumbangan yang bakal diberikan kepada rakyat. Ia ternyata berbeza dengan calon BN, Datuk Mah di mana calon ini berjanji memberi perhatian terhadap usaha meningkat taraf sosioekonomi penduduk di kawasan ladang kelapa sawit di Parlimen teluk Intan selain memberikan perhatian kepada keperluan dan permasalahan di 28 Sekolah Kebangsaan Tamil di kawasan tersebut.

Datuk Mah boleh dikatakan sudah terkenal dan rapat dengan rakyat sekitar Teluk Intan. Mengambil kira perjalanan karier politiknya yang pernah menjadi wakil Rakyat di Teluk Intan dari tahun 1999 sehingga 2004, sudah banyak jasa dan bakti yang beliau berikan.

Buktinya, selama beliau berkhidmat, usaha yang paling besar Datuk Mah lakukan adalah mendapatkan peruntukan dari Kerajaan Pusat bagi membina benteng dan tembok menahan hakisan di tebing Sungai Perak yang menelan kos sebanyak RM30 juta.

Ternyata, ia sangat berbeza dengan Dyana di mana tidak banyak membicarakan kemampuan dirinya sekiranya berjaya memenangi kerusi parlimen Teluk Intan. Sejak dari awal lagi namanya tercalon, Dyana terikut dengan budaya parti pembangkang, DAP untuk meracuni pemikiran rakyat membenci pimpinan kerajaan sedia ada.

Dyana lantang memberitahu menolak sistem perlaksaan Hudud yang diperjuangkan oleh parti PAS. Dan sedar akan kesilapannya yang berjanji mengenai Hudud, beliau mengambil pendekatan mendiamkan diri dan enggan mengulas lanjut mengenai isu tersebut. PAS pula, terpukul dengan kenyataan Dyana itu hanya mendiamkan diri dan tidak seperti biasa yang lantang bersuara apabila isu Hudud dicuit hatta sedikit pun. Secara tidak langsung, menampakkan PAS seperti telah diberikan amaran oleh DAP agar tidak mencemarkan imej Dyana demi kepentingan pembangkang lebih-lebih lagi buat DAP.

Budaya memburukkan pimpinan kerajaan nampaknya sudah diikuti oleh Dyana yang seterusnya membuatkan dirinya dihina sebagai manusia yang tidak mengenang budi atas sumbangan kerajaan selama beliau melanjutkan pelajaran di UiTM.

Paling tidak masuk akal, Dyana memberitahu dirinya tidak pernah tertarik dengan program yang diadakan oleh pihak UMNO sepanjang beliau belajar di universiti tersebut.

Tetapi, pendiriannya untuk menyertai parti DAP terjentik dek kerana pernah menyertai program minum petang bersama pemimpin parti itu membuatkan beliau jatuh hati kepada parti berkenaan.

Nampaknya, Dyana cuba bermain kata-kata dan memberikan alasan yang tidak munasabah dan menyalahkan program-program anjuran UMNO yang bermanfaat buat para pelajar sebagai dinding dirinya tidak dihentam teruk.

Jelas di sini, Dyana sendiri kabur dengan matlamat dirinya yang dilantik untuk menjadi calon DAP dalam PRK Teluk Intan. Jadi, para pengundi perlu bertanya kepada diri sendiri, apa kelebihan dan kemampuan Dyana yang mampu diberikan kepada rakyat di Teluk Intan. Ditakuti, saat ini, Dyana dilihat sebagai calon terhebat yang ditampilkan oleh DAP. Namun, tidak ada ‘hebat’nya selepas PRK selesai.






29 Komen to Apa Matlamat Sebenar Dyana Kalau Menang PRK Teluk Intan?

  1. raplahjingaa says:

    Jangan tanya budak perempuan tu…dia tak tau apa-apa pun, nak tanya tanyalah lim kit siang.

  2. decepticon jr. says:

    matlamat menghalalkan cara.nak tau halal haram?sila rujuk pas.itu semua bawah kuasa mereka.dulu bn klua lesen jual arak kat cina hukumnye haram.skarang klua lesen kat selangor bole pulak walaupun kawasan itu majoritinye org islam.dulu mengata tun abdulah, org badwi arab bela unta,badwi malaysia bela babi tapi skang selangor jd hub babi terbesar.even org pas pun dah sampai masuk pasar jual babi kerana nak berkempen untuk dap.maklumlah babi lg sedap dari ayam.

  3. tony gunawan says:

    mah hanya patung umno!

  4. bangkit says:

    Mohon Laluan Untuk Kenyataan Media Pembela berkenaan sikap tidak sensitif sesetengah pihak terhadap agama Persekutuan

    http://www.bangkit.info/2014/05/kenyataan-media-pembela-berkenaan-sikap_24.html

    Terima kasih atas ruang kebenaran.

  5. raplahjingaa says:

    hehehe…..mah patung UMNO ?? tak lah dia jugak rakyaat Malaysia dari kaum Cina yang duduk didalam pemerintahan BN / UMNO….macam jugak hang !!

  6. Semoga selamat dunia akhirat…dyana

  7. raplahjingaa says:

    Tenku Aziz yang bukan calang-calang orang pun keluar dari DAP kerana tak sanggup melihat sifat perkauman yang terlalu menebal dalam DAP, ada lagi melayu yang sanggup….

    Ni kira macam kes Black Money Africa laaaa….dah ramai dah yang terkena, malah saban hari kes-kes penipuan black money / African lovers,….tapi ada yang tak serik-serik, mengenangkan keuntungan pendek dan perasaan sayang dalam talian, habis semua tergadai….

  8. Baba says:

    Betina ni dicalonkan pun sebab dia sextary kit siang saja, padahal kalau dap ikhlas nak letak calon melayu, ramai lagi senior dlm dap dr bangsa melayu dok ada, tapi saja letak betina ni sebab senang kena kontrol. Bg arahan apa pun dia akan patuh pada kit siang dan dap tanpa fikir pasal agama,bangsa dan negara.

  9. Anak_Nogori says:

    Kata2 mudah dari saya dan saya pasti ramai yg setuju.

    Dyana seorang yg tak sedar diri dan jenis tak mengenang budi..termasuk emaknya sendiri bekas Perkasa ahli UMNO..

  10. anoi says:

    tiket mudah nak menabung katung sendiri & saudara dekat, dlm umno ternyata kabur mahu pun hilang maruah bangsa.

  11. kayu says:

    Matlamat pupet Kit sial anak beranak ini cuma satu iaitu menjadi pencacai seumur hidup kepada parti yang memperjuangkan dasar MERITCINAKSI dan parti pencacai Yahudi..yang memperjuangkan negara kristian .!!!..

  12. hasnul rahman says:

    Assalammualaikum wmt,
    Dalam sejarah mana-mana negara bangsa di dunia ini sejak zaman Nabi Adam a.s., ada saja manusia yg jadi pengkhianat bangsa dan negaranya sendiri.
    Dan sejarah tetap berulang. Cuma yg berbezanya ialah keadaan. Ianya mengikut zaman dan peredaran masa.
    Justeru, bangsa Melayu juga tidak terlepas drpd keadaan sedemikian.
    Bacalah sejarah Kesultanan Melaka, sejarah penaklokan Portugis ke atas Melaka, sejarah penaklokan Pulau Pinang oleh Inggeris, sejarah penaklokan Inggeris di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang, sejarah perjuangan Parti Komunis Malaya dan sejarah penaklokan Jepun.
    Semuanya akan diketemukan dgn satu penemuan mengenai pengkhianatan bangsa sendiri terhadap negara, bangsa dan agama.

    Apa yg berlaku di Telok Intan adalah pengulangan sejarah pengkhianat-pengkhianat bangsa.
    Sebab utamanya adalah ‘kerana kepentingan diri dan dendam kesumat’.

    Sama-samalah kita semua lihatkan apa dan kemana kesudahan manusia jenis ini dalam sejarah bangsanya.
    Wallahhua’lam.

  13. yon76er says:

    Sampai sekarang aku masih x faham dgn org Melayu/Islam Malaysia skrang ini. Mungkin mereka ini diera Aljuburi telah diresapkan dgn budaya POLITIK yg forget the past , what is important is NOW…Sejarah is for us to know but not to be remembered. Melayu yg berParti bersama DAPigs ada lah PEGHIANAT Bangsa, Agama dan Negara,,..Betina sprti Dyana hanya bolih kita tarafkan sama sprti..WHorePolitician..opportunist yg akn ketepikan Ugama dan Bangsa demi Nafsu Kuasa yg konon akn menjadi Mutlak bila dia, kalaulah menang dT/Intan ahad ini….Tapi kita blh nampak siapa yg berkuasa sebenarnya..lain x lain Cina Tua yg xmampos2 lg LKS …Apa yg dkatanya semasa berkempen sebijik lah dgn apa yg dicita2kan olih LKS, hanya diucap oilh seorg Betino Melayu….untuk mengabor mata org2 Melayu yg Ultra dgn AlJuburi dan PAS….Yg ada otak fikirlah bkn 2x tapi se10x utk menolak Betino Anti-Islam @DAPigs ini…alasan nya senang,,,Betino ini tolak HUDUD so Betiono ini tolak ISLAM secara jelas……yg xda otak tuu masih kita harapkan bertanya2 pada yg ada otak.supaya tidak terjebak dgn Paras Rupa Betino ini yg penoh dgn niat jahat terhadap org Melayu/Islam Malaysia..

  14. rembaumostwanted says:

    Harap-harap Dyana boleh menang, dia melayu, muda dan cantik, maka bertambah berseri lagi Parlimen kita nanti, Nak pulak duduk sebelah KJ yang hensem dan gagah..bagai pinang dibelah dua.

  15. Anak_Nogori says:

    Mmmmmmmm…melayu, muda, cantik..tambah seri parlimen menjadi ukuran..ingat ni nak pilih artis dalam AF ke?..

    Badigol tetap badigol jugak..

  16. stingray says:

    Aku rasa kalau betina ternakan DAP ni menang…sure 100% dia ambil salah sekoq lebai kulup PAS jd dia punye driver…….tu je yg betina tu mampu nk bg kat puak2 PAS yg semacam gila nan babi menyokong dia….nk bg jawatan lain puak2 tu tak berapa nk cerdik…..

  17. decepticon jr. says:

    klu keje biase starting diploma koman-koman rm1400 jek.joint ungka lim bole dapat belas ribu oooo.banyak duit tuuuuu….dyana juga bole menambah undi guan eng bila ada cec.makan hatilah ngeh brothers

  18. dkds says:

    Makan gaji dan elaun lepas tu jadi model ketika demotrasi….itulah kerja dia kalau menang…

  19. Anak_Nogori says:

    Cuba kalau UMNO pula pilih calun Melayu, Muda, Cantik, Cun melecun, serikan parlimen…apa pula kata badigol2 semua?.

  20. Stapa says:

    Orang cakap peruntukan datang dari kerajaan, jadi apa nak risau. Sebenarnya tak, atas inisiatif wakil rakyat yang naik turun pejabat kerajaan, maka sesuatu projek dapat dilaksana.

    Sebab itu, pentingnya jika ada wakil rakyat yang mesra kerajaan dan juga proaktif, maka akan dapat manfaat kepada rakyat.

    Orang yang pandai bercakap memang banyak, tapi yang pandai buat kerja tersangatlah kurang.

    Pengundi Teluk Intan kena buat pilihan yang bijak.

  21. MemangTerok says:

    Budak perempuan itu patong yang dperalatkan. Dia pun sedar dia sedang diperalatkan. Dia bukan ada bakat politik walau mak bapak dia orang politik.

    Demikian dengan anak bini AnwarIbnrahim. Anaknya bukan pandai mana untuk berpolitik, cakap nya hingga kehari ini pun asyik merapu. Maknanya pemikirannya, pandangannya atau visinya hanya tertumpu pada satu tujuan yeini untuk membela bapaknya.

    Nurul tahu, demikian Jijah jugak sedar bahawa mereka telah ditakdirkan memiliki bapak yang akhlaknya terlalu buruk ye ini penggemar buntut leleki. Nurul pernah tengok malah Jijah sendiri tahu hakikat itu. Tapi apa nak buat, mereka merupakan anak dan isteri maka mereka terpaksa kehulu kehilir memekik melolong menjaja satu skrip standard yang dikarang Anwar untuk mereka baca.

    Tapi sekurang2 mereka berdua ada sebab untuk berada disitu.
    Apa hal pulak dengan budak perempuan mentah berhingus bodoh serta bebal itu ? Tentang mana pulak kerajaan , BN, Umno berlaku tak adil dengannya ?????????

  22. sireh ke gagang says:

    ada kelulusan undang-undang , tapi tiada sijil amalan guaman . hehehe.. peguam apa itu.

  23. lang buana says:

    Matlamatnya bukan nak beri janji,cuma sebagai boneka utk tarik undi…kalau ada lain boneka yg hot dgn issue sendiri..sure dicalonkan…skrg ni bukan isu nak.tabur janji..isu nak tukar pemerintah…janji janji dan x mkn saman…janji nak.buat tu buat ni kalau menang..no point..kalau umno menang pasti janji ditepati…kalau pro pembangkang menang…janji tinggal janji..asalkan menang

  24. mudim says:

    Dyana akan jadi hero kpd Melayu sekiranya dia boleh mainkan dap yaitu dgn meninggalkan dap setelah menang. Renong dan pertimbangkanlah dyana

  25. bujuk says:

    Pada UMNO mungkin lebih baik calon2 seperti bekas MB ganu dan 2 YB yg. istihar jadi bebas semata2 nak jadi MB masa anak dia kawin dan terkejut dapat MB baru daripada Dyana. Takpalah labu…. ikut korang la.

  26. bleu says:

    Apa yg kau melalut bujuk..dah pi tido. Kang boleh bangun tahajud. Mintak Allah berikan ketenangan.

  27. armok says:

    Biar lah apa pun, andaian bodo hang bujuk, Namun, untuk memilih DAP ? tidak sama sekali…

  28. WTF says:

    Ni apahal tetiba cerita pasal Ganu ni Bujuk???

    Oh, hang nak cerita pasal KEGAGALAN PAS nak rampas negeri Terengganu tempoh hari ka???

    KESIAN, org4 PAS nangis guling4 jauh4 sampai juling4 mata depa KEMPUNAN tak dapat negeri Terengganu!!!

    MUEH4444 TAKE BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!

  29. akubudakuitm says:

    Aku ex uitm.aku bangga jd bdk uitm. Aku bsyukur dpt masuk uitm. Yuran murah..mkn sdp..bole la..aku bsyukur sbg bumiputra aku dpt study ctu.n aku hrp jgn la dirampas apa yg bumiputra ada..cina kaya dh kooottt..p la masuk u lain..pehal ko nk kaco itm jgk..blambak lg u dok ada! Pesal ko nk uitm jgk??? Ko mmg saja dengki ngn mlayu kan..padahal ko bkn pndang sgt uitm ponnn..ko sj je kan…ko mmg lahanat!!!!!

Leave a Reply

Threesome