Menu Utama

Tiada Dalam Sejarah, Demontrasi Mampu Selesai Masalah Rakyat

Oleh Nur Azlina Shaari & Ab Jalil Backer

Cetusan kekacauan di Dataran Merdeka sehingga menyebabkan Sambutan Tahun Baru 2014 di sana terpaksa dibatalkan merupakan catatan hodoh lanskap politik negara. Ketika kita mengharapkan tahun baru 2014 akan memberi ketenangan politik buat seketika selepas Pilihan Raya UMUM 2013, nyata ia hanyalah impian palsu semata.

Walaupun keputusan Pilihan Raya Umum telah diperoehi dan diiktiraf oleh dunia, parti pembangkang masih lagi habis-habis mencipta pelbagai cara untuk terus memburukkan situasi dan keadaan negara kita.

Antara tindakan yang paling gemar dilakukan oleh pembangkang adalah mengadakan demonstrasi atau protes jalanan supaya keadaan menjadi huru-hara dan menampakkan salah pihak-pihak tertentu seperti pihak Polis misalnya.

Semalam Pembangkang sekali lagi mengambil peluang untuk mencetuskan kekecohan dengan mengadakan perhimpunan Turun Harga Barang yang kemudiannya menjadi himpunan gulingkan kerajaan berdasarkan poster dan T-shirt yang dipakai mereka.

Tujuan utama perhimpunan guling ini diadakan adalah tidak lain hanyalah untuk meniupkan angin kebencian rakyat terhadap kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Isu yang digunakan oleh parti pembangkang adalah isu kenaikan harga yang dilakukan oleh kerajaan sejak berjaya memenangi majoriti kerusi pada PRU13 pada Mei yang lepas.

Walhal, isu yang dimainkan oleh parti pembangkang ini adalah isu yang tidak berlandaskan cara yang betul di mana meraka memberikan fakta yang salah dan tidak tepat kepada rakyat yang seterusnya membangkitkan rasa benci kepada kerajaan. Mereka memberi tanggapan seolah-olah Kerajaan boleh menentukan naik turunnya kos sara hidup semudah A, B, C.

Apabila parti pembangkang berjaya menyebarkan fitnah dan bohong kepada rakyat, sebahagian rakyat mudah terpedaya dengan sentimen emosi yang akhirnya menyaksikan demontrasi jalanan tanpa mengikut undang-undang.

Inilah tindakan parti pembangkang yang selalunya dilakukan dalam usaha untuk terus merosakkan negara Malaysia ini. Kumpulan ini akan terus mengadakan kekacauan dan huru-hara seperti mana di Thailand sehingga kehendak mereka dipenuhi.

Di Thailand, biar pun Perdana Menteri telah mengiytiharkan untuk mengadakan pilihan raya umum Februari ini bagi mengatasi masalah demontrasi mendesak parti memerintah melepaskan kuasa, mereka masih meneruskan dengan mahu memaksa Perdana Menteri sedia ada jangan bertanding.

Jumlah mereka tidak sampai 5% daripada jumlah rakyat Thailand, namun kegigiha mereka melakukan tekanan menyebabkan kerajaan yang lemah tunduk kepada tekanan. Kumpulan yang mengadakan demontrasi di Thailand juga sudah berdekad tidak menang pilihan raya. Namun mereka masih beranggapan kerajaan perlu dengar cakap mereka kerana mereka adalah bijak pandai pelajar universiti, rakyat kelas menengah dan elit.

Di negara ini juga tiada bezanya, cuma kerajaan Barisan Nasional tegas menguatkuasan undang-undang sedia ada mengelak kumpulan minoriti menentukan perjalanan kerajaan.

Lihat sahaja himpunan tunjuk perasaan yang selama ini diadakan oleh parti pembangkang seperti Bersih, Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR), Himpunan Blackout 505 dan banyak lagi. Pembangkang berjaya mempergunakan rakyat hinggakan rakyat terpaksa menerima beban seperti ditahan oleh pihak berkuasa kerana berkelakukan ganas pada hari perhimpunan.

Bukan itu sahaja, parti pembangkang terbaik dalam menggunakan generasi muda terutama sekali golongan pelajar-pelajar yang masih lagi menuntut di institusi pengajian tinggi untuk turun bersama-sama mengadakan protes dan tunjuk perasaan.

Apabila mereka bersama mengikuti demonstrasi tersebut, ia akan menjejaskan kredibiliti dan nama mereka sebagai pelajar yang berwibawa untuk menjadi pemimpin negara di masa hadapan. Ini kerana, nama mereka telah tercatat di dalam rekod sebagai individu yang pernah mencuba merosakkan imej dan nama Malaysia.

Sudahlah meniupkan api marah dan benci dalam diri rakyat Malaysia, parti-parti di bawah nama Pakatan Rakyat juga memberikan galakkan untuk rakyat melakukan perkara yang langsung tidak menampakkan rasa semangat cinta dan sayangkan negara.

Sebagai contoh, PAS Melaka menyokong usaha beberapa (NGO) menganjurkan perhimpunan guling kerajaan ini. Malah, Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob juga berkata tindakan rakyat turun mengadakan himpunan itu sebagai langkah yang dipersetujui bagi membantu menyelesaikan masalah rakyat. Ini semua temberang politik semata. Mana ada dalam sejarah manusia masalah rakyat diselesaikan melalui demontrasi?

Sebaliknya pembangkang memberi gambaran masalah rakyat boleh diselesaikan melalui demontrasi jalanan. Akhirnya, pakatan pembangkang hari ini sekadar menjadi parti yang hebat dalam melahirkan perosak negara.

Yang mendapat kesan buruk adalah rakyat, manakala, pemimpin pembangkang menerima pujian yang baik atas dasar kononnya memperjuangkan masa depan rakyat untuk menjaga negara.

Kebenarannya, sudah banyak manfaat dan kebaikan yang telah kerajaan berikan kepada mereka. Namun, ia tidak pernah dihargai oleh parti pembangkang mahu pun rakyat.

Hakikatnya, tidak pernah dalam sejarah manusia, demontrasi boleh menyelesaikan masalah rakyat. Ratusan ribu mengadakan tunjuk perasaan menjatuhkan Presiden Haji Muhammad Suharto di Indonesia sebagai membantah kenaikan petrol dan kos sara hidup.

Mereka menukar sistem Presiden Indonesia kepada maksimum dua penggal ala Amerika Syarikat sebagai sistem yang ideal dan syumul dalam demokrasi ala barat.

Namun, selepas 4 Presiden silih berganti, negara Indonesia masih dibelengu kemiskinan, kos sara hidup tetap tinggi, jurang antara kaya dan miskin lebih teruk dari zaman soharto, harga petrol terus naik, harga elektrik terus naik, tol masih dikenakan, jalan masih macet (sesak) dan indonesia masih pengeksport tenaga kerja murah.

Inilah hakikat yang enggan dilihat dan didengar oleh mereka yang telah membulat tekad menyalahkan kerajaan Barisan Nasional atas apa sahaja masalah kehidupan mereka.

Dengan menolak untuk mengkaji dan menerima kenyataan, mereka bukan sahaja tidak berlaku adil dan jujur kepada Barisan Nasional malah kepada diri mereka sendiri.






48 Komen to Tiada Dalam Sejarah, Demontrasi Mampu Selesai Masalah Rakyat

  1. Nusantara Jones says:

    Org bijak byk berusaha membuat kerja daripada bercakap. Action speak louder than words. Merusuh takkan menghasilkan wang.

    Ramai anak muda Melayu belajar universiti tapi dalam poket xde duit. Lepas tu berlagak cakap besar kononnya akal mereka lebih pintar.

    Nak hidup senang kena berusaha cari duit. Duit akan datang kalau kita buat kerja. Tak kira makan gaji atau kerja sendiri atau membina perniagaan, insyaallah Tuhan akan beri ganjaranNya.

    Rasulullah pon gembala kambing sejak kecil lagi dan jadi ahli perniagaan apabila baginda dewasa. Cakap alim dan mengikut sunnah nabi, tapi malas nak berusaha cari rezeki.

    Org cina kapir makan babi x percaya nabi pon tahu utk berusaha cari rezeki, inikan pula orang Islam yg mengaku alim dan suci.

    • Schutz Staffeln says:

      saya amat bersetuju pandangan tuan …cukup untuk menyedarkan …bg yg masih dibuai mimpi

      • mooooo says:

        Kenaikan kos tu mimpi ka?? Atau pemimpin umno yg masih bermimpi bhwa segalanya OK??

        • Mawar says:

          Ini mimpi rantaian makanan lah moooh, serupa you punya geng selalu cakap lahhhh….

          Hahaha

          Padan muka hang mooh, kos bertambah naik sebab Penipu Rakyat pandai sangat kelentong hang dan pembangang sekalian. Cukai pintu naik, cukai niaga naik, tol dlm neg.selangor naik, parking naik, harga rumah naik, sampai pipi pemimpin idola hang pun naik. Laaa ni, guan eng naik mercedes baru…tu pun naik gak….Inilah alkisah sains mek esah nak ajar mooh….’rantaian makanan’.
          Aku heran, yang nak guling2 depan kerajaan neg.selangor tarak pun…? Apesal? Takde sesaper nak bayar korang untuk main guling2 depan suk slgr ke mooh? Guling2 kat dataran merdeka dapat bayaran…? Atau kesan “rantaian makanan” kat situ terhenti.

          • mooooo says:

            Selepas 5 tahun baru LGE pakai merc. Steleah dia tunjuk performance yg baik, rezab penang jauh lebih baik berbanding zaman BN. Menteri BN beli merc korang tak nak komplen lak yer…? Kalau LGE slah, sila lapor SpRM.

          • Mawar says:

            Haaa bagus lah mooh, performance baik bila dia halau peniaga melayu , halau org india dari kg.pala….apa ke jadahnya performance baik…? Jadi duit rakyat, dia nak beli keta mewah tak apa mooh? Bila pemimpin yg terajui malaysia , buat sikit, ko jadi munafik nak halang!!!! Ko jilatlah cina komunis ko sampai bila-bila.

            Setakat 5 tahun punya pemerintahan, ko nak bangga ke mooh si komunis DAP? BN dah lama perintah dari merdeka lagi,skrg ko tengok macam mana negara luar menghormati malaysia yg dulunya negara ke3….sekarang negara luar kagum dgn perkembangan pesat malaysia.
            Kalau tak pesat, takderlah aku dengar ko terpekik telolong di alam maya nak crita fitnah ko mooh.

          • reds says:

            kalo duit rizab dah banyak…pehal lak naikkan cukai?? banyak plak tue… orang selangor dapat rm30 jek…nih spesis tolong rakyat jenis ape nih??

  2. Yunus says:

    Kalau kita dilahirkan miskin… tu bukan salah kita.. tapi kalau kita mati dalam keadaan miskin… tu memang salah kita…fikirkan falsafah Bill Gates ni… manusia dilahirkan tidak bawa bersama otak BODOH… tapi bawa sama perangai MALAS… kalau nak hidup senang… kena rajin belajar bersungguh2 supaya dapat kelulusan yang baik hingga boleh dapat kerja yang bagus… orang melayu kena ikut cara ini, kalau nak jadi kaya… kena usaha kuat… sentiasa fikir positive utk maju dalam semua sudut kehidupan… generasi muda (generasi subsidi) tak tahu hidup susah ibubapa mereka dulu… zaman 50an.. 60an.. sampai nak makan pun nak beli beras tak ada duit… bila kerajaan mula kurangkan subsidi dan harga barang naik semua nak salahkan kerajaan… siapa yang monopoli perniagaan barangan keperluan dalam Malaysia… peniaga cina.. mereka peduli apa barang naik harga.. janji mereka kaya ada duit… boleh beli apa yg mereka nak… orang melayu kerja dan usaha malas… bila mereka nak sesuatu, tak dapat mula salahkan orang lain…kerajaan salahlah.. orang tu tak betul lah… lihat demontrasi jalanan malam tahun baru 2014… mana ada muka orang cina dalam kumpulan tu.. semua budak melayu… tunggulah, muka mereka yg jelas kelihatan tu.. esok lusa kena tangkap le… dibawah akta hasutan dan sosma… sedih orang melayu dipergunakan…

  3. mooooo says:

    Memang tiada dlm sejarah, s2mo dapat selsesai masalah. Waktu umno tentang malayan union, mana selssai masalah pun. Tapi sbg satu isyarat. Kalau tak paham juga, berat la…

  4. tony gunawan says:

    siapa kata!
    di mesir kalau bukan demostrasi mustahil mubarak mahu melepaskan jawatannya! nak jadi pres1dent seumur hidup!
    dan lama bersabar!
    gunung berapi akhirnya meletup!

    • KuntaKinte Malaysia says:

      Selesaikah masalah Mesir hari ini? kena baca banyak media luar negara Tony bukan setakat harakahdaily, malaysiakini, keadilandaily

    • mancini says:

      Malaysia tak sama dgn mesir,malaysia pentadbirnya dipilih melalui pilihanraya umum oleh majoriti rakyat yg masih yakin dgn bn.keadaan dimesir sekarang ni pun tak lebih baik dr dulu.mengenai kenaikan kos sara hidup puncanya bukan dtg semata2 drp kerajaan shj .peniaga2 cina yg anti kerajaan ada juga ambil kesempatan naikkan harga brg bagi tujuan menaikkan marah rakyat kpd kerajaan.setakat hari ni rakyat malaysia masih lagi selesa kehidupannya termasuklah penyokong2 pembangkang.sudah2lah demontrasinya kalau taksuka kerajaan pangkahlah pr.kalau menang tadbirlah malaysia supaya lebih baik drp bn.kalau kalah belajarlah terima kenyataan.

    • Mawar says:

      Tony…LU jangan lupa, lu hanya kaum minoriti saja.
      LU jangan lupa gunung berapi kaum MAJORITI juga boleh meletup apabila kaum minoriti buat banyak hal!!!!

      • TUBIR says:

        Siapa majoriti tu?Melayu dan bumi putra ke yang kau maksudkan ……Kalau setakat Majoriti orang Melayu kau dah ketingalan bas…sebab Melayu mana ada hati dn keberanian …..Melayu sudah lama dah mati …..Melayu sudah lama dah lupa diri ….Orang Melayu dah tidak punya apa apa lagi dibumi Malaysia ni kerana semuanya sudah dijual oleh UMNO.Umno tak jaga orang Melayu selama ini …..UMNO hanya pandai bercakap pong pang pong pang kunun memperjuangkan hak Melayu ….Kepala butuhlah ……Kalau 40 tahun dulu mungkin orang melayu boleh percaya…..UMNO perlu dijenama semula ….Najib mesti berundur ….sebab didalam Najib tiadanya Melayu……

        • Mawar says:

          Kau satu2 nya manusia yang hendak jual bangsa kalau beginilah kau ungkapkan. Wateva it is, majoriti masih ada dan gunung berapi jua pasti akan meletop jika di tekan bertubi2.

          Aku taktau apa masalah kau dgn najib atau kaum melayu….tapi jangan fikir najib taktahu apa yg berlaku. Mungkin dia tak perlu nak hebahkan pada semua tapi satu persatu perancangan akan di buat dan dilaksanakan. Benda macam ni kalau melayu yang bijaksana akan nampak/baca dua tiga lapis….yang tak bijaksana akan jadi terlebih emosi dan tak akan nampak serta memendam rasa yg tak bawak faedah. Fikir dgn hati yg terrbuka dan tenang dgn apa yang dah berlaku selama inidi malaysia, mungkin kau akan jumpa jawapannya. Atau mungkin tidak…kau akan terus lafazkan kekecewaan/tahap menyampah kau di sini dan di mana2.

    • mooooo says:

      Bila hosni mubarak digulingkan. Dia kalah pilihanraya.

      • sungai_siput says:

        apa punya fakta kau type ni moooo… hosni mubarak di guling kan … dan rampasan kuasa berlaku

        moooo kau tanya orang pasai solat subuh..

        laaa ni aku pun nak tanya hang…. berapa banyak ahli keluarga hang kena tembak dgn kena tangkap dgn gov masa tengah dok perform solat subuh???

        • mooooo says:

          Mursi yg menang pilihanraya la..

          • sungai_siput says:

            tentera ambik alih dari mubarak lepaih tu buat pilihan raya, dapat sokongan yahudi group george soros yg bagi dana kat anwar dan ambiga

            manang la mursi….. lepaih tu semua org dia nak hukum… sekejap jer Allah izin kan dia berkuasa

            apa jadi pada mursi sekarang ni???

            senang ka rakyat depa sambut ramadhan, eid fitri dgn keadaan selalu berdemo dan bergolak tu???

            keadaan itu ka yg hang mau jadi di malaysia

            moooo setakat SPM hang pun tak score cam haramjudi memalukan mak pak hang, hang jangan dok buat berita tipu lah

            poyo sungguh

    • alimedanbaru says:

      woi tony, kamu ni hanya mendapat info dari harakah, roket dan suara keadilan sahaja. kamu ditipu hidup2 oleh mereka sejak dulu hingga kini.
      dengar sini aku nak ceritakan kamu berita yg disembunyikan oleh media kamu beberapa bulan sebelum MURSHI DITUMBANGKAN OLEH TENTERA.
      Murshi dan kepimpinan Ikwanul Muslimin telah menjemput Tun Mahadhir Muhammad, mantan PM Malaysia untuk berucap dihadapan perhimpunan pembuat-pembuat dasar diMesir untuk managih formul kepimpinan dan kepakaran Tun.Ucapan Mahadhir telah mendapat liputan meluas diMesir dan dinegara-negara Arab.Kerajaan baru Murshi mahu mengikut contoh Malaysia sebagai model Malaysia untuk memacu ekonomi negara.
      Tun juga telah menasihatkan semua pemimpin politik Mesir termasuk pembangkang supaya berperanan dan bersatu membantu MURSHI MEMBUAT PERUBAHAN TERHADAP mESIR SELEPAS DIKUASAI OLEH mUBARAK SEJAK SEKIAN LAMA.

      • alimedanbaru says:

        WAI TONY DAN Moo yg bahgal lagi bingai..aku nak beritahu kamu agaknya Murshi tak jemput nuar ibrahim sebab nilainya hanya rm1.00 dan selangor pun lebih maksiat dr maju ekonomi.
        kepada haji hadi, jangan ingat Ikwanul Muslimin tu bodo macam Pas..mereka juga ada penyelidik dan pengkaji dan masak tentang tembelang Pas pis pus!

  5. acid says:

    Demonstrasi ni hanya di penuhi dengan orang-orang yang gagal dalam hidup di sebabkan sifat malas dan kurang berusaha untuk memajukan diri dan keluarga. Alasan kos hidup yang tinggi hanya untuk menutup kelemahan diri yang gagal mencapai cita-cita sendiri. Meletakkan kesalahan di bahu pemerintah adalah alasan yg paling mudah dan senang bagi mendapat sokongan kumpulan masyarakat yang serupa. Hakikatnaya, bila keadaan semakin memuncak, akan ada pihak terutama dari pihak pembangkang yg akan menghulurkan bantuan kononnya atas nama solidariti bagi mengaut keuntungan semata-mata. Adakah mereka benar-benar membantu ? Atau hanya omongan dan retorik yang di mainkan bagi membakar semangat dan yang hanya akan memburukkan lagi keadaan. Jangan sia-siakan akal yang Allah kurniakan…Berusahalah dengan gigih dalam apa jua bidang yang diceburi, Insyaallah..berjaya.

  6. kulaan says:

    Bayangkan jika penyokong BN berhimpun di Shah Alam membantah pelbagai kenaikan harga di bawah kuasa kerajaan negeri dan dengan slogan turunkan kerajaan negeri. Jangan lupa banyak konsesi tol di dalam selangor dan kerajaan negeri ada saham. kita juga nak tengok tindakan kerajaan selangor. Ada berani.

    Kita juga boleh berhimpun di Pulau Pinang dan Kota Baharu.

    • mooooo says:

      Bn bantah lembu sampai ke DUN, ada tangkapan?

      • system baru says:

        bn membantah secara aman tak satu benda di rosakan bn hantar ada surat bantahan,pr membantah habis benda dan harta di rosakan tak ada satu surat bantahan hanya tahu merosakan harta benda awan aje setelah melihat bersih 1,2 dan 3 habis kereta polis,kereta DBKL taman2 kedai dan peniaga pasar malan jalan tan dirosakan di k.L sila jawab moooo lembu

  7. mooooo says:

    Korang tak tau apa yg berlaku kat Mesir byk cakap pulak.
    Dr Mursi ialah pemimpin yg sah dan digulingkan oleh golongan sekular macam ameno…

    • bangKano says:

      Weiii mooooo serba tongong lagi pandir…bila masa plak UMNO sekular tu mengguling kan pemimpin …?

      Hang ni mabuk apa..? Gamak nya dah banyak togsk ayaq ketuk kot sebab tu kata kata macam oghang dah pandir.

      Padan la ngan puak puak hamPAS tu macam hang jugak….PAS = PANDIR AKAL SENDAT.Semua pemimpin & penyokong bebai dah pandir & sewel belaka. Betoi kan….?

    • anoi says:

      Mursi tak faham bertolorensi dgn US itu sebab kena swing tak pandai main layang2 selepas rebah kuku besi Husni disebabkan tak tahu mentakbir negara macam bn yang membina Malaysia seimbang antara miskin dan kaya tidak melampau jurangnya dirasai cuma mereka yang reti bersyukur dan ubah nasib melainkan sebagaimana parti bahlul pembangkang buat sejak selepas merdeka… itu lah antara sebab utama Mesir la ni dah makin serupa Iraq.

    • sungai_siput says:

      wah mooo …. ekstream sungguh hang ni… tu yg beduyun pemimpin PAS dok beretuakan ambiga lawyer lina joy murtad … tak pa ka…

      jgn ekstream sangat dalam agama ni mooo… hang cakap laa macam mana pun… ayah pin, arqam, syiah hang tak kan bertapak mekar di bumi malaya ni

    • sungai_siput says:

      Korang tak tau apa yg berlaku kat Mesir byk cakap pulak.
      Dr Mursi ialah pemimpin yg sah dan digulingkan oleh golongan sekular macam ameno…

      poyo sungguh hang ni mooo…. cer cite apa yg jadi kat mesir tu???

      • alimedanbaru says:

        kalau Murshi terus memerintah BN/UMNO pasti jadi konsultan Mesir untuk melonjakkan ekonomi mereka. Pasti pelabur2 dari Malaysia akan berprojek besar di sana. Dan Pasti sekali UMNO dan Ikwanul Muslimin akan berpadu demi ummah Islam global…

  8. Anak Lenggong says:

    Wei bangang..satelah Mubarak dijatuhkan adakah Mesir sampai sekarang ni dok aman..pegi mampus laa dengan cina sial..moo ko nak kasi bontot dan jilat guang eng pun berpada..pada ..sial punya orang..pa dengan demontrasi semalam selesai ke masalah..melayu jadi bodoh dengan upad seringgit dua sanggup jadi kuli cina..sedangkan cina dok ngangkag kat pub dengan GRO serta gelak sakan dengan kebodohan melayu..

  9. acid says:

    So sekarang setelah berjaya membodohkan melayu di dalam pkr dan pas. Dap akan terus consolidate kuasa yg dah di beri oleh melayu di dalam pakatan bagi membina empayarnya, dan merealisasikan impian merampas tampuk pemerintahan dari dominan melayu UMNO. Atas tiket undi popular lah sekarang mereka berani memperlihatkan belang sebenar. Naikkan cukai, pembelian kereta mewah, naikkan gaji ke tahap tak masuk akal. Kerana mereka tahu. Melayu pr tak lagi kesah dan ambil peduli. Apabila segala kepincangan akan diletakkan di bahu kerajaan.

  10. alimedanbaru says:

    tak perlu ribut-ribut, tak perlu sibuk-sibuk. bariskan pemimpin-pemimpin badud dari pakatan rakyat:
    1. Anuar Brahim
    2. Lim Kit Siang
    3. Hj Hadi
    4. Karpal Singh
    5. Nik Aziz

    Dalam tilikan aku menjelang PRU14 50% badud2 diatas akan lembik tak bermaya, ada yg terlantar sakit, ada yg nyanyok dan ada yg lingkup terus. Dalam dunia yg pantas berubah, hanya mereka yg berfikiran global, berwawasan dan muda bertenaga yg akan jadi pemimpin umat. Antara ke5 diatas tu , Najib yg paling muda malah terserlah perancangan dan tronformasinya.
    Anuar Ibrahim – gila kuasa, gila sex
    Lim Kit Siang – gila bangsa ,apartheid
    Hj Hadi – gila agama, dia sorang Islam orang lain kafir (AMANAT HADI – Banggol Peradong)
    Karpal Singh – gila bodek Cina, bangsa dia Benggali ciput tapi perjuangan dia khas untuk cina
    Nik Aziz – buka mulut dan bercakap mengata orang dia yg lebih!

    Mana hebatnya ke 5 semua diatas. Selama mereka berpolitik cuba senaraikan apakah sumbangan mereka kepada agama, kepada bangsa Malysia, apa penghasilan ide dan tindakan terbaik mereka kpd negara… woi Moo cuba kau bariskan..aku yakin kamu Moo tak upaya untuk menbariskan walau 2 perkara pun jasa mereka tiap seorang, elex.. nahee..nothing kecuali perpecahan bangsa, pengkianatan agama dan skandal sex!
    Yakinlah UMNO dan BN akan tetap memerintah negara Malaysia ini hingga 50 tahun lagi…Moo kau katalah UMNO itu dan ini..hakikatnya sejak zaman Tunku Abd Rahman, Tun Razak, Hussein On , Mahadhir , Pak Lah dan Najib..jasa-jasa mereka bersilih ganti dipasak terhadap bumi Malaysia sedangkan kelima-lima personaliti yg aku namakan diatas masih tercongok macam ahli sihir yg ilmunya tidak menjadi untuk menundukkan lawan yg iklas, beriman dan dipelihara Allah sejak dulu, kini dan selamanya, insyaallah!

  11. ajib gol says:

    agak nye penulis mmg lupa sejarah….apa yg dato onn buat smpi malaya union di bubar kan… bukan ke melalui demo??? klu rakyat malaysia bersatu seperti zaman dato onn x mustahil najib jatuh tersungkur…pada najib ubah lh perangai klu x mau anda dan umno tersungkur… klu x mampu berundur lh secara baik bagi kepada mereka yg benar2 layak… p/s:dsai x layak

    • KuntaKinte Malaysia says:

      Inggeris dipilih secara demokrasi ker? Zaman Inggeris kau ada kebebasan menyuarakan isu macam sekarang ker? Beza antara tuntutan kemerdekaan dengan tuntut harga barang turun pun kau tak faham ker?

      • sireh ke gagang says:

        hahahaha…. bodoh ajib gol tu. nak mencacai , ilmu takde . kasi dia lagi kaw2..bodoh abadi punya macai belaan .

  12. mooooo says:

    Umno parti meroyan yg akan tenggelam kapalnya….mula2 hilan 2 pertiga, nanti karam terus…..

    • sungai_siput says:

      tak merintah jugak puak hang mooooo

      ini kebenaran nya moooo….. momentum PR sudah hilang ….. 5 tahun ni benar2 zaman kejatuhan PR lebih2 PKR dan akan terus terkubur

      khalid sudah beralih arah pada PAS di selangor, khalid sedang berantakan dgn azimin… azimin akan langgar khalid dan juga wan azizah

      khalid mohon pertolongan PAS , sekira nya berlaku lompatan seperti di perak pada bulan 2 ini nanti

      kita tengok mooooooo

    • sireh ke gagang says:

      ini kata2 org yang kalah dan kecewa. patut kalah . wakakaka…

  13. Omega says:

    Sebenarnya PR terperangkap dengan episod demonstrasi ini. Pengunjung yang hadir utk meraikan sambutan tahun baru di dataran serta seluruh negara melihat gelagat dan akibat jika diberikan kuasa memerintah kepada mereka yg tidak memikirkan akibat kepada org lain.

    PR telah checkmate dalam permainan mereka sendiri akibat salah langkah dan termakan umpan. Saya percaya selepas ini majoriti rakyat yang menyokong kerajaan akan bertambah dan meningkat disebabkan mereka semakin rasional dan tahu parti mana yg lebih bertanggung jawab dalam menjaga kebajikan serta kesejahteraan rakyat. Walaupun dibebani dengan kos kenaikan barang tetapi mereka tetap hadir utk sama sama memeriahkan majlis sambuatan ambang merdeka. Selepas ini anuwar dan hj hadi akan jadi sejarah kepada rakyat malaysia. Sampah tetap sampah walaupun diletak dimana-mana.

  14. acid says:

    Pas. Parti yang sesat lagi menyesatkan..

  15. DataCode says:

    Tidak mampu melakukan yang lebih baik daripada pihak BN yang dituduh tidak baik maka akan ada usaha untuk kearah kebaikkan oleh PR, tapi sayang apabila yang dianggap untuk kebaikan tidak mampu membunuh kepercayaan rakyat kepada BN kerana pihak sendiri suka buat perangai yang tidak ramai suka.

  16. TUBIR says:

    Yang sebenarnya tiada siapapun jaga hak orang Melayu ini termasoklah UMNO dan Raja Raja Melayu itu sendiri …….Sebab itulah orang bukan Melayu berani pijak dan cabar kita dibumi kita sendiri ….Fikir Fikirkan…….Jangan kerana politik semuanya kita nak gadai……semuanya nak kompromi ………

    • P164 says:

      x salah kalau berkomperami bro.
      Tp UMNO tetap jaga hak-hak orang melayu dan bumiputera. Nk harapkan PR, macam-macam spesis ada, LGBT, Plurislme n mcm-mcm lagi. Fikir-Fikirkan lah……….

    • sireh ke gagang says:

      sekurang2nya , UMNO masih jaga islam . UMNO tak kompromi dgn cubaan kafir nak guna nama Allah dalm kitab sesat dorang . nak duduk atas pagar sangat , kalau pangku tangan tak buat apa2 , tak guna jugak tubir.

Leave a Reply