Menu Utama

Tarik Balik Saman: Isunya Mudah, Kenapa Buat Susah?

PENULIS sedikit tak faham apa masalahnya dengan UMNO menarik balik saman terhadap Tian Chua dan Mustafa Ali yang digembar gemburkan sesetengah pihak untuk mengatakan UMNO lemah.  Apa yang tak faham kat situ?

Ceritanya mudah saja, 2 pihak itu tak mengaku ada tuduh UMNO, satu kata tak maksudkan, satu lagi kata bukan UMNO tapi blogger UMNO.  Malah bukan setakat itu, ada juga yang mengaku kesal kerana keluar kenyataan tersebut dan yang paling penting, kedua-dua artikel fitnah berkenaan ditarik balik dari Harakah dan Suara Keadilan (web).

Kalau depa betul, kenapa nak tarik balik artikel tu? Siap ada yang menyatakan kekesalan (Tian Chua) dan mengalihkan ‘maksud’ kepada blogger UMNO tanpa menyatakan siapa yang dimaksudkan (Mustafa Ali).  Secara tak langsung mengaku salahlah dan minta maaf, cuma dalam hal ini dia guna perkataan menyesal.  Itu hakikatnya.

Soal dia nak mengaku atau tidak itu bukan isu. Lagipun, sejak bila yang pemimpin pembangkang ni pernah mengaku bila buat salah?

Inipun kira untung UMNO akhirnya saman kepada pihak gunakan nama parti itu untuk buat fitnah, ada jugalah perubahan dari zaman dulu-dulu.  Zaman Tun Mahathir jadi Perdana Menteri, apa saman pun tak pernah ada walaupun cakapnya tu macam-macam.

Jadi penulis tak faham kenapa isu ini nak dihebohkan sepanjang masa serta dijadikan petunjuk bahawa UMNO lemah, lemahkah kita kalau pihak berkenaan dah mengaku salah dan mengambil tindakan yang sewajarnya?

Penulis sebetulnya tahu proses yang perlu dilalui sebelum hal saman menyaman ini masuk peringkat perbicaraan penuh, tapi terlalu panjang nak ditulis di dalam ruang yang singkat ini.  Senang kata, ibarat polis kejar penjenayahlah. Dah kejar, disuruh berhenti, dan dia berhenti, polis nak tembak orang tu lagi ke?

Dah tentulah tidak, jadi apa lagi isunya?

Atau mungkinkah yang mempersoalkan keputusan ini sebenarnya tak faham prosedur mahkamah dalam kes-kes seperti ini?  Takpe kalau tak faham, tapi tanyalah dengan orang yang faham, bukan menukar ketidakfahaman itu kepada kebodohan.

Patutnya dalam isu ini, Tian Chua yang perlu jelaskan kenapa dia bersetuju supaya artikel itu ditarik balik, dan sebab musabab menyatakan rasa kesal – kalau betullah dia berada di pihak yang betul seperti yang balaci dia faham sebelum ini.

Dalam praktis biasa, sememangnya bala ini dia yang perlu jawab, bukan UMNO.

Bila dia bersetuju tarik balik artikel itu dan menyatakan rasa kesal, jelas disitu memang dia salahlah kerana memfitnah UMNO, dan menunjukkan UMNO dah menang dalam soal itu, lagi nak pertikaikan apa?

Justeru penulis tak rasa salah kerana mempersoalkan mereka yang mempertikaikan keputusan UMNO menarik balik semula saman ni.  Dah jelas disitu UMNO menang pun, masih lagi dipertikaikan keputusan tersebut.

(Gambar pada artikel hanya hiasan, tidak ada kaitan dengan hidup atau mati).






41 Komen to Tarik Balik Saman: Isunya Mudah, Kenapa Buat Susah?

  1. Azahari Rahman says:

    maaf ckp.kalu zaman tun da kene ISA nih

    • saiful says:

      Najib bacul

      Najib dayus

      Najib pondan

      Najib lembik bapok tak tegas

      Gagal memerangi pemberontak nasrani

      Gagal membenteras pelampau cina dap komunis samarata

      Gagal menangkap subversif pas kopiah khawarij barua dap

      Gagal mendakwa pengkhianat anwar homosex kj marina mujahid murtad liberal

      Gagal menaikkan sosio ekonomi melayu cina gak yg kaya

      Gagal menutup sekolah cina the source of evil rasist

      SILA LETAK JAWATAN

      SILA LETAK JAWATAN WAHAI NAJIB PONDAN

    • bangKano says:

      Memang silap besaq kalo bercakap tang zaman Tun M keghana ISA masih lagi berkuast kuasa…tapi sejak Najib jadi PM ISA dah mansukh akibat desakan bertalu talu dari pemimpin Pariah Rakyat & NGO yang sehaluan ngan pahaman politik paria tu.Kalo ISA tak di mansukh kan…dah lama paria paria ni di sumbat ke dalam tahanan ISA oleh polis. Ni la kelemahan Najib…lurus bendul keghana dek kejujuran melampau tak tau menilai agenda tersembunyi tang niat busuk haprak dongga tu. Dampak nya tertimpa pada rakyat yang sentiasa makan hati mau kan kesejahteran hidup yang telah di punah kan oleh paria paria Pemimpin Rembat PR…!!!!

  2. baujuk says:

    Sungguhpun dah tarik balik tetapi stigmanya telah melekat di minda penyokong mereka dan yg duduk atas pagar. Sungguh pun maaf dipohon tetapi penyokong mereka tak akan berhenti menggunakan isu ini kerana keputusan tarik balik taklah sedramatik berbanding dgn hukuman mahkamah dan mereka akan hanya menggelar umno pengecut atau takut dibicara kalau2 banyak lagi rahsia akan terkeluar. Ia juga tidak menjadi deterent (tauladan/amaran) agar mereka tidak berani sewenang-wenangnya membuat kenyataan fitnah/palsu di masa hadapan. Kalau kat negera jiran pujaan dap, pemimpinnya saman pembangkang sampai bankrup; samapai tak layak bertanding dlm pilihanraya; sampai mati. Tapi kita malu2 takut dilabel sebagai menutup mulut pembangkang. Cuba ingat balik kes fitnah MB Perak dgn immigresen amerika, kes altantuya, kes cicin rosmah dll. Kenapa tak saman dan biarkan mereka jawab kat mahkamah. Kalau tak buat gitu mereka akan bermaharajalela dan menuduh umno ada banyak rahsia buruk yg nak disembunyikan. Saman dan kalau mahkamah beri keputusan mereka perlu bayar, umno atau mana ahlinya ambil duit itu dan dermakan kepada rakyat miskin semoga rakyat sedar yg umno memang pentingkan rakyat dan bukannya puak pemitnah ni

    • system baru says:

      apa kau cakap bujur ah..bujur kes cincin tak penah di bawa ke mahkamah dan mb perak dengan immigresen amerika itu di amerika buat malu bujur ini dan altantunya boleh turun harga kapal selam ke? orang bunuhnya bukan najib, apakah ini bujur bodoh dari pr bawa kes bukan2, pkr tian chua jadi pkr dah malu, jangan lupa isu apcon isreal jual payung terjun itu aku gerak kau ini bujur

    • alimedanbaru says:

      aku sokong kau baujuk..sepatutnya spt kata peribahasa, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai kepangkal lengan..alang-alang mandi takkan tak mahu basah..lawan saja ke mahkamah..saman dia hinggga bangkrup tak mampu bayar dan hilang hak kelayakan jadi MP..BARU BETUL!

  3. raplahjingaa says:

    UMNO terutamanya pmimpin-pemimpin tertinggi seumpama masih hidup di dalam awang-awangan…mereka sebenarnya tak tahu atau tak diberitahu keadaaan semasa dunia politik di negara ni.

    Mereka tak baca blog, tak baca komen pecacai, tak baca penipuan pembangkang yang dah masuk tahap extreme dalam dunia siber.

    Mereka tak sedar pembangkang yang diketuai oleh DAP dah menggangap ini satu peperangan antara agama dan bangsa, pembohongan, penipuan dan fitnah digunakan sebaik-baiknya untuk menarik perhatian penyokong mereka yang tak berapa cerdik dalam menentang kerajaan.

    Pemuda UMNO sepatutnya ambil lead dalam peperangan di alam siber, tapi hampeh !! pemuda UMNO umur je muda, tapi hati dah jadi tua !!

    Kemenangan BN dalam PRU lepas adalah rahmat Allah swt, bersyukurlah. Nak kira itu hasil kerja jentera pilihanraya BN, aku rasa tidak !!

  4. arhi says:

    Tunggu pabila tersungkur menyembah bumi baru nak sedar takpalah kalau dah sanggup menerima penghinaan yg paling jijik sehingga menjejaskan maruah atau harga diri pemimpin apapun banyak org memperkatakan bahawa era pemerintahan kini tersangat lemah,insiden2 yg memalukan zaman kini jarang berlaku di zaman2 pemerintahan dulu.

  5. WTF says:

    Pemimpin2 UMNO ni masih TIDOR lagi!!!

    Sepatutnya kes saman kepada Tian Chua dan Mustapha Ali perlu DITERUSKAN!!!

    Tak perlu berbaik sangka dgn puak2 ni!!!

    In this situation, one must look STRONG and DECISIVE rather than WEAK and INCOMPETENCE!!!

    And rakyat support ONLY the STRONG and DECISIVE!!!

  6. gambus says:

    Zaman Tun berbeza oiii , aku kalau nak dengar segala sindiran dan penjelasan Tun M tunggu jee laa dalam berita , memang bertepek kat muka-muka pembangkang , terutama berita jam 8 !

    sekarang ni nak tunggu menteri UMNO sindir dan bagi penjelasan pun memang takdelaaa , tapi tahap cakap serupa baca surat rasmi jee . nak tunggu hilang kuasa baru terhegeh-hegeh nak tunjuk hero !!!

  7. zari says:

    pembangkang dulu lain.pembangkang skrg zalim..hehe

    • raplahjingaa says:

      Tak jugak..pembangkang dulu dan sekarang tak pernah berubah, PM dah bertukar berkali-kali, pembangkang dok muka tu jugak.

      Cuma sekarang ni UMNO terlalu memberi ruang pada mereka untuk buat onar, macam bebudak kecik kat rumah, kalau tidak di larang dan di hukum, maka bersepahlah rumah dikerjakan mereka, bila ada larangan dan hukuman, bebudak tu akan fikir banyak kali sebelum sepahkan rumah.

  8. Anak_Nogori says:

    bagi saya…buat lah apa pun….tetap akan dijadikan isu oleh macai2 ni semua..katalah UMNO teruskan jugak saman terhadap Tian Chua walaupun beliau minta maaf…maka macai2 akan cakap…tengok islam kah UMNO…sedangkan nabi ampunkan umatnya.

  9. Jambol says:

    Memang betul UMNO terutamanya pmimpin-pemimpin tertinggi seumpama masih hidup di dalam awang-awangan dan masih tidur lagi. Masih tidak sedar permainan pihak pembangkang yang telah berjaya dan dapat menunjukkan kepada masyarakat pengundi betapa bangangnya pemimpin-pemimpin UMNO, terutamanya menteri-menterinya.

    Apakah kita boleh menerima sesiapa saja mencaci, berbohong dan menabur fitnah, selepas itu bila nak kena “ngap” senang-senang meminta maaf dan “kesal”. Ini bukan soal lemah, tetapi soal kebenaran dan KETEGASAN agar mereka tidak berani lagi menipu. Tindakan yang tegas dan berani akan membuatkan mereka ini serik. Lihatlah apa terjadi kepada pihak pembangkang di Singapura.

    Buat baik berpada-pada bang oooi ! Sekarang ini mereka sedang berusaha habis-habisan untuk membengkrapkan Utusan Melayu.

    Ahamyan, tidakkah kamu sedar yang kepala masyarakat Melayu sedang dipijak-pijak ?

  10. raplahjingaa says:

    Adamyan ni kekadang apa yang dia tulis pun dia sendiri tak faham…pembodek tegar !! orang perempuan macam tu la…

  11. Moohyideeeeen says:

    There is no need for a cabinet committee to address living costs if ministers coordinated their work said the parliamentary Public Accounts Committee (PAC) today.

    PAC chairman Datuk Nur Jazlan Mohamed (pic) said that ministers only had to work together to show they are sincere in helping the public, especially in the wake of skyrocketing prices of necessities.

    “If there is coordination among ministers, there is no need for this cabinet committee on living costs chaired by the Deputy Prime Minister himself,” he told reporters after the PAC’s meeting.

    Nur Jazlan said ministers must show that they are concerned as the issue hit the pockets of the public, leaving them to feel that the ministers did not care.

    “There is a cabinet meeting every week, the ministers know each other… you don’t need the Deputy Prime Minister to come with a cane and watch over you.

    “The cabinet is a collection for the betterment of the people,” he said.

    Following widespread unhappiness over the rising cost of goods and services, Putrajaya yesterday announced it had formed a cabinet committee to address the issue. – January 16, 2014.

    • system baru says:

      tak siapa nak layan kau mooo cerita kau itu pembohong

    • Pejuang IMR says:

      Senang je yang naikkan harga ketahap gila2 ini pun Cina DAP jugak. Bukan orang lain.
      Kejar je diorang ni. cekik hidup2 kat mahkamah. Tapi jangan sekerat jalan je lepas mangkok2 jahanam ni mintak maaf. Bukan susah sangat pun nak kenalpasti diorang ni.
      Ayuh cepat bertindak samapai keakar umbi dan “selesaikan” petualang babai ini.

  12. raplahjingaa says:

    Aik, hang nak divert isu ke ??? hehe…moooo..moooo, masuk rumah orang tolong beradab sikit boleh ??

  13. bangKano says:

    Aku setuju tindakan UMNO menarik balik tindakan sivil terhadap Tin Chua berkaitan fitnahan nya berkaitan peristiwa Lahad Datu. Tak guna nak terus kan kes tu cuma membuang masa jerr…sebab peguam Tin Chua dah beritahu mahkamah yang ia mau meminta maaf tak perlu terus kan prosiding. Bila kedua pihak peguam ni bersetuju nasihat majisteret maka UMNO tarik balik saman tu. Kalo di terus kan jugak akan mengambil berbelas belas tahun nak selesai kes kerana mahkamah dah banyak giliran kes sivil lain untuk di dengar.

    Sebagai contoh aku ada kes sivil terhadap pemandu & syarikat bas yang menyebab kan kemalangan jalan raya melibat kan arwah bapa aku. Kes dah ber jalan selama 5 tahun…asyik tangguh.. tangguh jerr atas alasan peguam sakit la,pemandu tak tak hadir mahkamah la kena minta waran untuk paksa pemandu hadir la tu sebab kes tersebut terseret bertahun tahun. Last sekali pihak peguam defenda mintak selesai kes luaq mahkamah dan di persejui oleh peguam bela afidavit & majisteret. Jadi peguam bagi kes arwah bapa aku nasihat kan aku supaya ikut nasihat depa selesai luaq mahkamah ngan sedikit ganti rugi.Tak guna terus kan kes ni akan memakan banyak masa lagi mungkin sampai berbelas tahun belum tengu selesai. Mahkamah lagi suka jika kedua dua pihak selesai kan di luaq kamar mahkamah. Majisteret tak buang masa dan kes lain dapat di terus kan lagi yang lebih penting terutama kes jenayah. Nak tak nak aku terpaksa akuq ngan nasihat peguam tu…aku terima sedikit ganti rugi dan kes selesai pada tahun 2007. Kalo aku terus kan jugak kes tuntutan sivil tu belum tentu kes tu selesai hingga ka la ni. Dah tentu pihak defendan buat pelbagai ulah nak elak kes selesai segera…macam kes liwat Anuaq la…peguam depa sakit la…defendan tak datang la… dan nak dapat kan waran tangkap la kat pegawai penyiasatan la waran tangkap tak dapat diserah kat defenda & pegawai penyisatan. Sebenaq nya depa ni semua nak kan wang pasai kes ni kes sivil nak tuntut ganti rugi… depa yang terlibat nak ambil peluang nak dapat imbalan sama, buat macam macam hal sengaja di wujud kan untuk melewat lewat kes demi nak dapat keuntungan material. Terpaksa la aku mengalah biaq la dapat sedikit dari rugi besaq… kantoi ada la. Macam tu la dilema yang di alami oleh UMNO ni.

    • Pejuang IMR says:

      Kalau macam tu perjalanan Mahkamah kita, sedaplah pemfitnah PR dan bermaharajalela mereka. Bagus jugak. Boleh “expect” banyak lagi cai2 Pakatan haram ni buat fitnah dan rosakkan fikiran rakyat terutama dalam masa-masa kritikal seperti PRU13 baru2 ini. Lepas itu minta maaf. habis cerita. Kosong, kosong. But what about the damage that has been planted into the public head during the said critical period which cannot be undone now? Yang pentingnya keadaan pada masa itu wahai penulis. PR telah berjaya menafikan majoriti 2/3 BN dengan fitnah tersebut. The cost is extremely high to easily forgive and forget. Yang rugi melayu kita jugak.
      Dalam banyak kes lain pula beratus kes laporan polis atas pelbagai kesalahan dan fitnah oleh pelbagai pihak yang tak tahu bila hendak diambil tindakan. Antaranya kes Kalimah Allah, kes demo guling kerajaan, kes fitnah najib/isteri dan banyak lagi. Kalau ada satu dua yang mungkin diambil tindakan pun besar kemungkinan akan ditarik balik atas alasan yang sama (mahkamah sibok dan akan ambil masa yang sangat panjang)
      Kalau beginilah sikap BN/UMNO, akan tumbanglah kita tidak lama lagi.
      Percayalah “INI KALILAH” akan jadi kenyataan. Insya’ Allah.
      Kita kena belajar dari PR. tengok apa dah jadi dengan kes papagomo, utusan Malaysia, berita harian dan beberapa kes lagi.

  14. raplahjingaa says:

    Bodek baikkkk punya hang bangkano….tian chua dengan bangganya meyatakan dia tak pernah meminta maaf pada UMNO,dia cuma menarik balik kenyataannya.

    dan hang bangkano…dah termakan dakyah tian chua. hang setuju saman di tarik balik tu hang punya pasal.

    Tu la masaalah UMNO pembodek tegar ramai yang jenis sokong bawa rebah !!

    • bangKano says:

      Wahai raplahjingga…aku bukan bodek punya kaki tapi tu la realiti nya kini ataiah keluguan para pemimpin melayu terutama UMNO nih. Maaf aku tersilap tulih kata Tian Chua mintak maaf sebenaq tarik balik kenyataan nya untuk tujuan menghenti kan prosiding tuntutan sivil. Ni la kebijakan pemimpin bukan melayu di dalam Paria Rembat PR ni. Depa sentiasa mengkaji setiap kelemahan setiap teks & klausa perundangan negagha ni untuk keuntunagn peribadi & bangsa depa. Pemimpin melayu kita cuma jujoq tak bertempat tanpa kewarasan akal yang berpikir tu la jadi nya sentiasa di permain kan oleh bangsa pendatang ni sejak dari zaman feudalisme lagi.

      Dalam keadaan ni kita terpaksa setuju keghana Tian Chua dah tarik balik kenyataan nya…tak guna di terus kan dah tentu kalah dalam perbicaraan sebab kenyataan dah di tarik balik bermakna tiada kes. Tapi kalo hang yakin leh berjaya hang pi terus kan prosiding yang akan terjadi pada hang kelak. Sanggup ka hang tunggu kes tu selesai ambik masa berbelas tahun sedang kan pihak kena saman sentiasa melengah lengah kes sebab depa ada dana untuk membiayai kes yang sengaja di lewat kan. Aku yakin kes Tian Chua ni kalo di terus kan jugak dah tentu kantoi punya atas alasan di atas. Depa ni sedangh bermain nghan psikologi…ia lah sebagi manusia punya sifat alami yang mudah putus asa,kecewa kerana apa yang di bhajat kan tak tercaapi dalam masa yang di tetap kan…jadi insan ni akan berasa kecewa lantas akan mengabai kan semua keinginan yang di rancang kan yang pada mula nya semangat tersebut sedang meluap luap sakan tu. Kenyataan ni bukan bermaksud nak menyokong tindakan cina ultra kiasu kurang asem ni tapi kita berada dalam dilema atas faktor faktor ekonomi,kemahiran perundangan,kesabaran & pembaziran masa sedang kan hasil masih kabur. Aku bercakap atas pengalaman yang telah pernah di lalui bukan sekadaq emosi yang meluap luap. Emosi tak bawa kita ke mana mana pun..tapi rasional la yang menentu kan jawapan setiap tindakan kita kelak.

      • raplahjingaa says:

        Bangkano, emosi satu hal, perasaan satu hal, kenyataan satu hal…masaalah dengan kepimpinan UMNO sekarang ni satu hal.

        Aku nak tanya hang…rugi besar sangat ke UMNO kalau saman tu tak di tarik balik ???

        Biar ianya memakan masa…kita mesti terus asak cina tu dari pelbagai sudut, kalau ada lagi fitnah dari dia, kita saman lagi, biar dia hilang fokus dalam rancangan jahatnya, biar hari-harinya di habiaskan dengan perbincangan dengan peguamnya, dia nak delay ke, dia nak kata dia sakit ke…lantak lah, percayalah lama-kelamaan boleh kurus kering cina tu.

        Kalau bangkano baca suratkhabar cina, cina dah anggap ini satu peperangan tanpa senjata untuk merampas Malaysia dari orang melayu. kita ??? kita masih dok berbalas pantun seloka bersyair pujangga, sambil tu sikit demi sikit hak kita mereka persoalkan.

        Dengan kuasa yang amat sedikit di Pulau Pinang dan Selangor, orang melayu telah mereka kelas kedua kan, tiba-tiba orang melayu pulak merasakan seperti kita menumpang di negara kepunyaan cina. Bayangkan kalau cina ni semua memerintah negara ??? ok kita ada melayu dalam PAS dan PKR, tapi terlalu banyak contoh dah berlaku di mana melayu PAS diperbodohkan macam lembu di sepak ke kiri dan kanan.

        Bangkano, dalam peperangan term rational tak ujud lansung….term yang digunakan dalam peperanagn ialah strategy, tectical meneuvres, deceptions dan sebagainya, rational tak kan membawa kita ke mana-mana…dah 2 penggal dah UMNO jadi rational…apa jadi ???? tepuk dada tanya selera…..

        • bangKano says:

          Ni la strategi busuk sarat ngan taktik helah & penipuan yang sedang di laksana kan oleh cina cina ultra kiasu lahabau ni nak melumpuh kan supremasi melayu & agama nya. Depa tau kalo guna kan kekuatan fizikal depa akan gagal lantas guna kan strategi taktik helah psikologis di sokong ngan kekuatan ekonomi. Jadi pemikiran rasioanal & lojik masih lagi relevan setiap zaman…yang penting kaedah pendekatan yang di guna kan bukan tindakan melulu tak berasas. Akal waras @ rasional ada la segala gala nya tapi bukan kaedah matlamat menghalal kan cara…tu bukan ajaran Allah. Allah sering mengingat kan umat nya amal kan unsur unsur kejujuran,kewarasan & berhemah dalam setiap tindakan…tu la standard keimanan untuk menentang penaklukan kerohanian. Islam ada la benteng keimanan. Bukan kejujuran melulu seperti para ahli sufi silam..tu dah tak sesuai lagi. Setiap penipuan tak kan abadi akan terdedah segala kebusukan nanti. Pi tengok soghang mantan politikus & para pengikut setia taksub nya yang gila nak dapat jawatan tertinggi organisasi & pemerentahan bertindak ngan penuh penipuan…ada ka depa ni berjaya kini…? Setakat menghalang penguasaan 2/3 di parlemen memang di akui kejayaan nya tapi ada ka depa ni berjaya mendominasi pusat pemerentahah pusat…? Apa yang jelas pengaruh depa kat oghang melayu dah semakin menipis tak macam mula mula dulu tahun 1998. Masaalah nya kini ada la sikap skeptis kaum cina terhadap melayu & islam…ni berpunca dari sikap melayu sendiri yang terpecah belah akibat ideologi politis yang merugi kan survival bangsa.

          • raplahjingaa says:

            Bangkano, kita kena adjust ikut keadaan semasa, kita berada pada masa sekarang, 2014 Islam dan melayu di asak dari semua arah di tambah pulak dengan munafikun yang bersepah-sepah menunggu masa untuk mengibarkan bendera syaitan dinegara ini.

            Long term solutions amat payah dengan pepecahan umat Islam, kita perlukan instant remedy, Allah swt ingatkan kita pada kewarasan dan kejujuran, dan Allah juga menyuruh kita bersiap-sedia menghadapi musuh Islam pada setiap masa, tipu helah di benarkan dalam peperangan tak kira secara bersenjata atau tidak, that’s is what we lack in !!

          • bangKano says:

            Memang betoi tipu helah memang jadi strategi dalam pertempuran untuk melemah kan musuh. Tapi unsuq tipu helah tok leh sewenang wenang nya di guna pakai dalam pelbagai kehidupan terutama nak menjatuh kan sesoghang secara permainan kotoq tak patuh pada peraturan etika permainan. Fitnah,persepsi,pandangan fantasi ada gejala tak beretika…ni perlu di elak kan. Ada ka kita nak menang mesti guna cara kaedah setup yang sering di guna pakai oleh agen agen CIA nak menjatuh kan pemimpin negara dunia ketiga…?

            Bermain la secagha adil sebagai soghang budiman bukan seorang pariaman ( paria la tu..).

          • raplahjingaa says:

            Hang ingat ni perlawanan badminton ke bangkano ???

            Untuk survival bangsa pemimpin mesti slick, Aku tak suruh UMNO buat fitnah atau menipu, pemimpin mesti tegas dan tahu untuk menggunakan kelebihan yang ada. Tak payahlah aku bagi contoh, nanti orang kata membuka pekung didada, hang pun tau.

            Kita tak payah guna cara CIA pun…kelemahan pengkianat dah terbentang di depan mata, cuma kita harus utilized sebaik-baiknya.

            Itu yang pemimpin UMNO sekarang failed big time.

  15. Anak Lenggong says:

    Saperti apa yang aku kata sebelum ini berapa mudahnya UMNO dopermainkan oleh PR..semua isu sengaja diujudkan dengan membuat fitnah mengatakan UMNO punya kerja..tetapi pabila kes dibawa kemahkamah dengan selamba je puak PR meminta masf sedangkan isu ni telah mengakibatkan maruah UMNO tercabar dan diperkotak katikkan..weii pemimpin UMNO..kalau nak lakukan sesuatu tu biar lah sampai kehujungnya jangan main sekerat jalan jee..tunjuk la jantan sikit..kalau tak asyik kena main je laa

  16. alimedanbaru says:

    cicak kubin tu kalau aku jumpa aku lempar muka dia dengan telor ular sawa..biar padan muka dia..cilakak punya cina

  17. bujuk says:

    UMNO tak licik berpolitik… aku kata camtu je. Lebih pedih lagi, UMNO takut banyak perkara buruk terdedah pada rakyat jika kes mahkamah d teruskan walaupun berada dalam keadaan boleh menang.

    • gambus says:

      kau ni memang bebal nak mampus laa bujuk !!! orang cerita lain kau cerita pulak konon banyak terdedah kalau masuk mahkamah !!!

      nilaa perangai munafik dan pembelit kau bujuk !!!

      kalau dah tahu banyak akan terdedah buat apa tian chua dengan penuh penakut menarik balik kenyataan dia ! ? masuk mahkamah laaa !!!

      sekarang ni kami semua cerita pasal UMNO ni terlalu baik hati sangat , tgklaa lepas tian chua tarik balik kenyataan dan UMNO pun tarik saman !! tian chua terus menerus menipu dan membelit rakyat dengan isu ni !!!

      lain kali kalau nak baca tu guna otak sikit !!!

      • bangKano says:

        Biaq kan la bujuk nak ekspersi semua pandangan nya….mungkin pandangan nya tu punya realiti ato fantasi berasas kan persepsi. Hanya masa yang kan menentu kan semua nya sama ada pendapat dia tu real ato sekadaq fantasi berhalusinasi jerrr….!!!

    • WTF says:

      Hehehehe…LICIK!!!

      LICIK macam tu Bujuk!!!!

      MENIPU memanjang macam FUCKUTAN!!!

      TAKE BEER BUJUK!!!

      • raplahjingaa says:

        bujuk…hang kalau tak ada apa nak komen, tolong la baca je komen orang lain…bila hang menyampuk tanpa apa-apa knowledge, akan terserlahlah kebenakkan hang !

  18. baujuk says:

    Betul tak apa yg aku kata @ 16 Jan 3:18? Kalau umno tak teruskan saman penyokong pembangkang akan menuduh “umno takut banyak perkara buruk akan terdedah kpd rakyat jika kes mahkamah diteruskan….”. Bujuk dah menuduh sedemikian dlm komennya @ 17 Jan 1:27< Inilah bahayanya jika kita terlalu pasif atau defensive. Ini bukannya masa lagi utk umno bermuhibbah tatkala pihak pembangkang hanya berniat menghapuskan umno dari muka bumi ini. Tindakan menarik balik saman tersebut menghancurkan faktor deterent yg sepatutnya diperolehi.

    • raplahjingaa says:

      Ya..ya…bila lembaga pengarah sekolah cina meminta cikgu yang beragama Islam membuka tudung…apa kementerian pelajaran buat ??? tukar kan cikgu tu ke sekolah lain !!

      Habis tu lembaga pengarah sekolah cina tu tak kena tindakan apa-apa pun !!

      alahai UMNO….

Leave a Reply