Menu Utama

Tarik Balik Saman: Fahami Fakta Sebelum Berhujah

PENULIS sudah jelaskan beberapa hari lalu bahawa isu UMNO menarik balik saman ke atas Tian Chua & Mustafa Ali, tidak langsung menunjukkan bahawa UMNO sebagai parti yang lemah.

Bagaimana UMNO boleh lemah bila kedua pihak berkenaan nafi ada tuduh UMNO dan dalam kes Tian Chua, dia siap menyatakan rasa kesal?

Tapi nampaknya, masih ada juga yang tidak faham dengan isu sebenar dan mahu menyalahkan UMNO kerana buat keputusan itu (tarik balik saman), terutama dalam kes Tian Chua – sedangkan itulah kes dimana UMNO ‘menang besar’ kerana Tian Chua mengaku salah dan menyatakan kesal!!

Dari apa yang penulis faham, kekeliruan dalam kes Tian Chua ini berlaku bila ramai yang mengaitkan tarik balik saman ini dengan pasukan keselamatan yang berjuang dalam insiden tersebut kerana tidak dibela kononnya, sedangkan isu itu tidak berkaitan sama sekali.

Saman itu berlaku kerana Tian Chua mengaitkan nama UMNO dengan kejadian tersebut, apa kena mengena dengan pihak-pihak lain?

Itupun tak juga betul mengatakan Tian Chua terlepas begitu saja.  Dia masih berhadapan dengan dakwaan jenayah di bawah Akta Hasutan dan pengakuan salahnya dalam kes ini akan menjadi faktor penting dalam perbicaraan itu nanti.

Jadi apa isunya sampai UMNO nak disalahkan?

Lebih teruk lagi, ada juga yang penulis lihat, mendakwa dia mewakili 3 juta ahli UMNO yang mahu tindakan disiplin dikenakan ke atas Setiausaha Agung UMNO, Setiausaha Kerja UMNO dan Penasihat Undang-Undang UMNO atas keputusan tersebut.

Siapa beri dia hak itu, bercakap atas kapasiti apa, kita pun tak tahu.  Setahu penulis, belum ada resolusi mengecam keputusan itu dibuat oleh mana-mana bahagian UMNO setakat artikel ini ditulis.

Dari segi konsep perjuangan itu sendiri, penulis pun nak tahu apa untungnya yang UMNO boleh dapat dengan cara salah menyalah macam ini?  Apa juga untungnya dapat dengan meminta semua pemegang jawatan yang disebutkan atas dikenakan tindakan?

Apa yang penulis lihat, tidak ada untung satu sen pun, malah boleh menjurus kepada pecah belah yang lebih berat lagi.

Patutnya, Tian Chua itu yang diserang dari pelbagai sudut kerana dia sudah mengaku salah serta kesal kerana membabitkan UMNO dalam kenyataan yang disiarkan Keldaian Daily tersebut, ini tidak, UMNO pulak yang kena?

Atau hentam Mustafa Ali sebab tiba-tiba divert kenyataan tuduh blogger UMNO – mana-mana satulah, yang salahkan UMNO tu apa motif pulak?

Kadang-kadang, tak faham betul dengan sikap manusia ni.






25 Komen to Tarik Balik Saman: Fahami Fakta Sebelum Berhujah

  1. Azahari Rahman says:

    umno mewakili siapa?kita sedia maklum sikap mamat babi tuh.kaki putar alam.sepatutnya diberi pengajaran.bkn dibiarkn.tgk ler tweetnya lps umno memaafknnya.mcm sial.

  2. BNbagoos says:

    Ramai rakyat semacam kurang setuju kerajaan melepaskan cina itu begitu saja. Kerana ramai yang berharap cina bernama Tian cHua sekurang2nya diberi pengajaran secukupnya setimpal dgn onar yang telah dia lakukan.

    Sebelum ini pun dia pernah fitnah PM secara point blank dengan super impose photo PM semeja dgn perempuan yang sekarang sudah tak ada. Setiap rakyat yang mengikuti, berharap dia diberi penganjaran atas kejahatannya.

    Jelas melihatkan yang PM bukan manusia pendendam yang mahu pakai kuasa excutivenya secara terang atau diam untk kenakan balik cina ini. PM sering menunjukkan sifat pemaafnya tidak berdendam dengan musuhnya berpanjangan.

    Kita kurang arif untuk menghuraikan perkara serupa ini tetapi kita perlu jugak singkap sejarah Rasulullaha semasa hayat baginda. Rasulullah seorang pahlawan perang yang handal. Baginda memiliki pedang, tombak dan busar panah sendiri yang masing2 mempunyai identiti dan nama lalu semua ini menjadi sejarah kebanggaan islam.

    Untuk apa senjata itu kalau tidak untuk membunuh lawan. mempertahankan diri dan untuk membunuh dlm proses berlawanan. Secara mudah membunuh musuh adalah jihad. Walau dengan kemaksuman baginda, dengan dekatnta baginda dengan Allah yang memakbulkan doa baginda , baginda masih perlu berjihad secara physical menentang musuh.

    Maka dengan ini kita semua lebih cenderong untuk lihat PM berjihad dengan menghentam kembali musuh yang terang2 ingin menjatuhkan beliau. Hentam bukan membunuh, hentam sampai mati kareer politiknya saja.

  3. belang says:

    Org marah dengan umno, baik yg duduk bawahan mahupun yg mesra umno. Kebanyakan tindak tanduk atau tak bertindaknya memberi peluru percuma utk ditembak. Tgk sahaja kes tnb, harga ayam, menteri kdn bukti gred A, tourism minister dgn anaknya, kalimah Allah, jet utk FLOM dll.

    Betul kata PM Najib, berdebat takkan selesaikan masalah negara tapi bukan masalah negara yang nak diselesaikan dengan debat tapi masalah persepsi. PR bergerak dengan menawan hati anak2 muda, mengisi minda dengan jeritan idealism dan membentuk spirit anti establishment. Lihat sahaja wacana, debat, bengkel2 dan soal jawab yang diada disetiap bandar dan pelusuk negara. Tgk program apa yg diadakan di dewan cina di hadapan darul takaful tersebut dan bendera apa yg dikibarkan. Apa org umno buat? Buat job fair dan youth fiesta yg hanya tarik fizikal anak muda tapi bukan jiwa mereka. Pemuda umno yg lari dari realiti anak muda malaysia.

    Org melayu tak perlukan umno utk hidup tapi umno yg perlukan melayu untuk nafas. Terpulanglah. Setiap nyawa pasti ada ajalnya, berapa lama nyawa umno?

  4. raplahjingaa says:

    hahahahahahahah…adamyan hang tak puas hati lagi !! hang memang pembodek tegar UMNO !! jenis yang menyokong membawa rebah !!

    pembodek-pembodek macam hang la yang letakkan UMNO pada tahap yang paling lemah sekarang ni ! kerana imbuhan hang sanggup tutup mata dan jadi penulis upahan kapitalis-kapitali perut buncit dalam UMNO, sedangkan diluar sana bangsa melayu dan agama Islam di hina, di pijak sesuka hati oleh musuh-musuh Islam.

    Selagi roh perjuangan UMNO tak di hembus masuk kedalam hati hang, hang tak kan faham apa tu perjuangan menegakkan agama dan bangsa !

    Period !!!

  5. raplahjinggaa says:

    umno semakin lemah kerana pemimpin-pemimpinnya tidak bertayam!
    betul tak raplahjingaa?

    • raplahjingaa says:

      Tak..UMNO lemah kerana penentang UMNO dipenuhi oleh pengemar seks luar tabie macam hang…

      Tell me…how its like to be a gay ???

  6. zulkarnain says:

    UMNO bodoh.. kita Tian Chua bankrup dan hilang kelayakanjadi Wakil Rakyat.. disinilah aku kata sekarang pemimpin Umno yg ada sekarang BODOH.. aku semakin meluat tgk geng pemimpin yg konon nya baik sangat.. kalau dgn ahli sendiri bukan main garang ganas tapi dgn barua PR dah jadi penakut..Umno dah takdak teloq la.. Presiden ,Timbalan, Naibdan seluruh MT memang bodoh pasal ikut sangat cakap lawyer bodoh ni.t

  7. dina says:

    sori lah u explain detail mcm mana pun mmg nampak sgt umno lemah. lain kali jangan saman pastu tarik balik. bila korang decide nak saman u shd know already sape yg benar n sape yg bohong…now nampak cam umnonotelo lahhhhh

  8. saiful says:

    INI SEMUA POYO

    NAK TAU FAKTA SEBENAR…..

    1.PEMIMPIN UMNO MAJORITY BACUL PONDAN TARA TELORRR

    2.NAJIB KOTE TAK NAIK BILA BERHADAPAN DGN PELAMPAU CINA DAN PEMBERONTAK KOMUNIS

    3.NAJIB PM PALING BABGANG LEMBIK BAHALOL 13X LEBIH BONGOK DARI PAKLAH

    4.ZAHID MENTERI KDN HANYELAH TIN KOSONG CAKAP IYO IYO MASA NAK PAU JE SEKARANG SUNYI SEPI JOIN PM PONDAN

    5.MAJORITY ORG UMNO BODOH BODOH KERNA MEMILIH BANGSATWAN PONDAN SEBAGAI PEMIMPIN

    • Adi says:

      Salam setiap anak cucu adam di iringi jin ia itu jin islam dan jin kafir. Jin juga makan bernafsu dan beranak pinak cuma tak dapat di lihat dgn mata olih manusia. Jin juga bolih menyerupai mahluk ( manusia, binatang dan lain ) sebab itu manusia yang melakukan perkara jahat orang akan panggil perangai macam setan. Jin yang jahat itu masuk dalam tubuh manusia menghasut melakukan perbuatan jahat. Untuk mengalahkan jin jahat mesti ada ilmu iaitu ilmu aqidah yang di ajar olih nabi muhammad saw.

  9. nagaman says:

    Saudara, jangan salahkan mereka yang mahukan keadilan untuk UMNO, Kerajaan dan pasukan keselamatan. Silapnya pada badan berkenaan sendiri kerana parkara ini dah banyak kali berlaku. Ada pengalaman, kuasa serta kebijaksanaan tapi malas berfikir dan sentiasa tiada strategi untuk anticipate reaksi dan persepsi rakyat. Beri penjelasan dan pencerahan segera bukan tunggu rakyat terima fakta yang di putar belit.
    Kami tiada kuasa t,idak ada dalam badan pemimpin berkaitan tapi kami boleh expect reaksi rakyat mengenai penarikan saman UMNO dan dalam banyak perkara. Yang tiada ialah penerangan menggunakan fakta dan membina minda rakyat untuk betulkan persepsi yang salah.
    Pihak berkuasa lemah dan bahagian penerangan berkaitan sentiasa lembab, mudah di kucar kacirkan oleh sesiapa pada bila bila masa.

    Kemarahan rakyat dan ahli UMNO juga ada lah luahan kekecewaan terhadap tiada upaya berfikir untuk menghadapi semua reaksi negatif . Secara ringkas rakyat mahu lihat kebijaksanaan pemimpin Melayu berfikir,pendapat bernas , cekap dan cepat memberi reaksi dengan pendapat yang cerdik dan telah di fikirkan semasak nya. Bukan half past six. Bukan angkuh. Apa faktanya. Apa rationale nya. Patahkan persepsi buruk yang disengajakan. Itu saja yang rakyat mahu.
    Kemarahan dan kekecewaan ini timbul dari tiada yang bijak dari pemimpin UMNO pertahankan Perdana Menteri dan Pemimpin No. 1 yang di pijak hari hari. Kenapa diam? Kenapa bisu orang UMNO yang konon ramai bijak pandai dan orang muda yang handal? Mana pi? Yang buka mulut banyak cakap lawak bodoh.

  10. decepticon jr. says:

    sekali sekala nak kene ajar jugak puak puak pemfitnah tegar ni.apa untungnye atau faedah yg umno dapat untuk settle tepi kes itu.damage umno dah dapat x nak kita ke?senang2 cakap kesal dan tarik balik artikel tu.lepas ni ble hentam lg dan tarik balik lg.kamon laaaaa

  11. saiful says:

    SUDAHLAH UMNO POYO

    PEMIMPIN BUNCIT PONDAN DAYUS

    PENGIKUT UMNO BODOHH BAHALOLL BOLEH PILIH SINAJIB BACUL SIZAHID TIN KOSONG

    AKU DAH JIJIK DGN KEPONDANAN PEMIMPIN UMNO BAPOK SEMUA NI

    PEGI AMBIK VIAGRA LA UMNO PONDAN LU ORG SEMUA BAPOK TADAK TELOR

    PERJUANGAN MELAYU LU SUBCON KAT NGOS PERKASA JATI ISMA LU UMNO BUNCIT PULAK TIDOR ATAU ASYIK MELANCAP SYOK SENDIRI JE

    PEGI MAMPOSLAH UMNO PONDAN TADAKLAH GUA NAK UMDI TELOR LEMBIK LU LAGI MEMALUKAN MELAYU JE

    HAKTUIIII GUA LUDAH PEMIMPIN PONDAN

  12. arhi says:

    Apa ulasan sekalipun berhubung tindakan mengugurkan sman terhadap Tian Chua itu mendapat tentangan sebahagian besar ahli UMNO YG SANGAT MEMENTINGKAN MARUAH DAN HARGA DIRI,RASIONALNYA MANUSIA SEORANG INI WALAUPUN PERNAH DIBERI KEMAAFAN DI ATAS TINDAKAN MENFITNAH,NAMUN IA TETAP TERUS MEMFITNAH,SELAMA2NYA MEMBUAT FITNAH.DAN NAMPAKNYA ORANG BODOH SAJA TERUS MEMBERI KEMAAFAN KPD MANUSIA DURJANA SEPERTI INI KERNA MANUSIA INI TIDAK ADA NIAT UNTUK MEMBERHENTI DRPD MEMBUAT FITNAH

  13. Tubir says:

    UMNO itu tidak berdiri dengan sendirinya ……..UMNO itu berdiri kerana ada penyokong dan Ahlinya .Umno tidsk menjadi lemah jika pemimpinya kuat,tegas dan tidak lembik dan lemah.
    Terus terang dikatakan disini orang orang melayu sebenarnya sudah meluat dengan perangai pemimpin UMNO itu sendiri …….Najib penakut dan lemah kepada pembangkang …….Najib tak layak diangkat sebagai Pemimpin UMNO .Orang orang UMNO mesti mendesak Najib untuk berundur jika beliau masih lembik …….UMNO jadi lembik kerana pemimpin lembik ……Dah macam macam orang orang cina mengutuk kita dan ugama islam ……tapi KDN masih tak buat apa apa pada merika ….Menteri KDN macam tin kosong ……..Sama aja macam Menteri sebelumnya ……..Sial dan haramjadah betul…….

  14. decepticon jr. says:

    mmg kes ni agak complicated pasal yg menulis artikel tu org lain.tp klu x dpt sapu tian cua,sapu la keadilan daily gan wartawannya.tp seingat aku mmg byk bukti dan statment /video tian cua selain di keadilan daily.kenape hanya guna artikel itu saja masa nak prosiding kes.pesal x guna status fbnye skali.bole blah la loyer tu…..

  15. Jambol says:

    Penulis ini serta pemimpin-pemimpin UMNO perlu sedar bahawa UMNO itu bukan milik mereka, tetapi disokong dan dimiliki oleh KESEMUA masyarakat pengundi, terutamanya masyarakat Melayu dan bukan-Melayu yang sama-sama berjuang untuk kesejahteraan dan keharmonian negara ini. Apa saja alasan yang kamu kemukakan bagi menjustifikasi tindakan kamu tidak akan diterima oleh masyarakat pengundi ini kerana amalan dan anutan budaya lemah yang kamu tunjukkan.

    Oleh itu, jika keputusan yang kamu buat tidak disetujui oleh sebilangan penyokong-penyokong kamu, buat saja apa yang Tian Chua buat – “minta maaf” dan lahirkan rasa “kesal”, walaupun perasaan kamu itu main-main saja !

    Dalam politik “the best defense is attack”. Jangan salahkan masyarakat pengundi bila mereka marahkan langkah lembek kamu tu. Nampaknya, “mindset” lemah bodoh sombong menteri-menteri UMNO telah menjalar pada kamu juga !

  16. Umnoover says:

    Hala tuju dan kejayaan sesebuah organisasi banyak dipengaruhi oleh kepimpinan.

    Umno ditertawakan
    Melayu dihina
    Ahli2 mula meluat dan hilang kepercayaan
    Yang ada..
    Puak2 pembangkang yang lemah.

    Umno sekarang masih berdiri sebab Pas dan Pkr yang lemah. Bukan sebab kehebatan kepimpinan.

    Fikir2lah. Buktikan yang kepimpinan tidak pondan, bacul dan mempunyai pendirian yang kuat serta mampu menaiktaraf umno dan malaysia.

    Buktikan.

    • Waris Mat Kilau says:

      Setuju sangat bro.., mana ada pemimpin dunia yang memuji dan memuja bini dia di hadapan para perwakilan. Kalau kita tidak berupaya mengawal bini mana mungkin boleh memimpin waima berapa kali pun kita ke tanah suci.

  17. saiful says:

    NYAH KAU NAJIB PONDAN

    NYAH KAU NAJIB DAYUS

    AKU JIJIK DGN KEPIMPINAN BANGANG LU

    LU NI MAKHLOK LEMBIK TAK TEGAS KOTE LU LEMBIK PENAKOT HARAMJADAH

    DULU AKU INGAT SIGAGAP MENTERI AMARAN KDN JE LEMBIK RUPANYE ZAHID PUN SERUPA TELOR SEBELAH MENTERI TONG KOSONG

    MAMPOSLAH LU PEMIMPIN UMNO

    A SALUTE TO REEZAL NINA MERICAN
    A PUKIMAK TO NAJIB BACUL
    INI MACAK REEZAL BAIK JADI PRESIDEJ UMNO
    DIA ADA TELOR BERANI LANYAK SEPET
    SINAJIB BAPOK CHAITTTT SIAL PUNYE PONDAN

    AKU LUDAH MUKA LU NAJ8B
    JIJIK MELUAT TENGOK KEPONDANAN LU
    HAKTUIIIIIIIIII

  18. bangKano says:

    Cuma puak puak berpikiran tahap rendah jerrr yang membantah tindakan UMNO tu…depa ni ada la spesis Paria Haprak Dongga – PhD nama jerr ada gelaran doktorat tapi punya hati persaan hasad dengki tahap gaban….!!!

  19. raplahjingaa says:

    Ia ke bangkano ??? hang ni…

    satu untuk engkau, 2 untuk aku, 2 untuk kau, 4 untuk aku….

    hehe…

    • bangKano says:

      Maaf la raplahjingga jkalo kata kata ku tu menyakit kan hati nuarani hang….aku cakap secagha subjektif jerr bukan nya objektif pun kat hang tu… lian la kalo hang dah rasa pedas nya cili.

      Aku tak mau lebeh …satu untuk aku… satu jugak untuk hang..adil kan…?

      • raplahjingaa says:

        hahahahahaha…sorry la bangkano, aku paling benci unsur-unsur pembodek UMNO di mana saja, sebab pembodek-pembodek ni yang menyebabkan pemimpin UMNO hilang focus dalam perjuangan dan hidup dalam awang-awangan.

        penyakit ni bercampah dalam pemerintahan pak lah dan berlanjutan hingga sekarang…penulis-penulis MYKMU ni kena faham komentar-komentar kat sini semuanya adalah penyokong tegar UMNO, Kami akan pertahankan UMNO no matter whats its takes, tapi tidak sekali kali bersubahat menyumbang pada kelemahan UMNO.

        Pemimpin kalau lari dari landasan perjuangan…kami balun sama rata, ni kan pulak penulis-penulis kat sini.

        Hang tengok MYKMU forum…apa jadi ?? jadi lesu tak bermaya, sebab apa ?? sebab semua penyokong UMNO kat situ stereotype, jenis sokong bawa rebah, main sokong tak ketahuan punca.

        Hang orang kuat MYKMU…kalau hang tak suka hangpa boleh ban aku dari sini, tu la saja jalan hangpa nak tutup ” mulut ” aku.

  20. farido says:

    Tindakan dayus,barisan peguam UMNO tak ada quality,pencacai angkat najis!bubar barisan peguam,jangan pilih kroni otak dungu jadi barisan peguam.kalau tak berani dari awal jgn saman..memalukan agama,bangsa…cawangan saya semua maki UMNO,tak ada seorang pun yang suka,dayus tarik balik!

Leave a Reply

Threesome