Menu Utama

Tahniah!! Kristian Sudah Boleh Masuk Campur Urusan Islam Di Selangor

DUA keputusan Exco Selangor semalam – memperketat SOP JAIS dan memulangkan Bible yang dirampas, adalah bukti jelas bahawa kerajaan Selangor hari ini dikuasai sepenuhnya oleh pelampau Kristian.

Cakap pasal perketat SOP JAIS, maksud lain baginya ialah JAIS kini perlu akur pada Exco Selangor (ada di kalangan anggotanya bukan Islam).  Cakap mudahnya, hasil dari keputusan mesyuarat semalam, bukan Islam sudah boleh masuk campur urusan Islam melalui kuasa Exco ke atas JAIS.

Semua ini boleh berlaku hanya dengan 4 orang dari golongan pelampau dan bakinya orang Islam bodoh yang mudah diperalatkan dalam Exco Selangor, dah cukup menjadikan kerajaan negeri itu pro Kristian.  Yang jalan tugas ikut undang-undang kena tegur, yang langgar undang-undang, lepas bebas macam itu saja.

Keputusan itu bukan sahaja menunjukkan Exco beragama Islam Selangor jadi tolol dungu patuh dibawah telapak kaki pelampau Kristian, malah dalam masa sama berani pula melanggar titah Sultan Selangor yang melarang orang bukan Islam dari menggunakan kalimah Allah dalam apa-apa penerbitan dan majlis mereka.

Enakmen 1988 negeri Selangor sendiri pun memperuntukkan perkara yang sama, orang bukan Islam dilarang dari menggunakan 35 perkataan Arab, antaranya kalimah Allah dan jelasnya Bible yang dirampas itu mengandungi semua perkataan yang dilarang itu.

Hairan, bagaimana Exco boleh buat tindakan yang berlawanan dengan titah ketua negeri dan undang-undang dalam negeri itu sendiri.  Tapi jadi tak hairan kerana kita tahu kekuatan pembangkang di Selangor adalah berasaskan undi orang cina beragama Kristian, waima di kawasan yang PAS menang pun.

Sebab itu Salehin Mukhyi pun ikut jadi dungu, kalau tak 13% cina dalam DUN Sabak beri undi solid pada dia, boleh ke menang dalam PRU13 hari tu, mimpila.

Ini bukan kali pertama yang berlawanan dengan Islam dan undang-undang negeri dirampas, kemudiannya diarah untuk dipulangkan semula kepada pemiliknya berlaku di Selangor.

2008 dulu, arak yang dirampas dari kedai menjualnya di Shah Alam (pada waktu itu Shah Alam tidak dibenarkan untuk menjual arak), diarahkan untuk dipulangkan semula oleh Ronnie Liu selaku Exco bertanggungjawab (Ronnie Liu adalah seorang Kristian).

Kini Bible pulak.

Bagaimanapun, selain campur tangan bukan Islam di dalam hal ehwal Islam.  yang tidak kurang penting kepada penulis sekarang ialah kerajaan Selangor nampaknya bersama-sama dengan pelampau Kristian, cuba mengalih perhatian dari isu sebenar yang membawa kepada serbuan tersebut – cubaan menyebarkan agama Kristian di kalangan orang Islam.

Sebab itu yang diperbesarkan ialah prosedur JAIS, rampasan bible dan sebagainya, sedangkan soal penyebaran agama Kristian di kalangan orang Islam (dengan menggunakan Bible bahasa Melayu), langsung tidak disentuh dalam mesyuarat Exco semalam.






39 Komen to Tahniah!! Kristian Sudah Boleh Masuk Campur Urusan Islam Di Selangor

  1. baba says:

    khalid nama saja mb selangor tetapi semua keputusan adalah dari dap…..maka tidak pelik kerana agama islam diperlekehkan di selangor.

  2. WTF says:

    Kalau nak tahu, inilah hasil “DIALOG” ala2 FUKUTAN yg diwar2kan oleh Bujuk!!!

    Mana-mana rakyat Selangor beragama Islam mana yang mengundi PAS, DAP dan PKR (in short FUCKUTAN) dalam PRU13 yang lepas, bersedia tanggung dosa kalau lebih ramai orang Islam di negeri itu murtad selepas ini.

    Kerana anda yang meletakkan puak-puak yg takde akhlak ini menjadi kerajaan di negeri Selangor.

    • alimedanbaru says:

      AKU NAK DENGAR JUGAK DR BUJUK sibingai tu apa komen dia…puak puak penjilat kafir ni hanya kematian sahaja yg dapat menyedarkan mereka apabila berhadapan dengan malaikat dialam barzah! atau mereka memangnya nak cari jalan mampos..

  3. Keleper says:

    Tahniah rakyat selangor…

  4. kalau nak serbu kne bincang dgn exco yg ade kristian macam exco DAP… mmg la susah.. last2 nnti tak jadi serbu… nak serbu kne bincang dulu… kahkahkah… tunduk sudah kat kristian…

    lgipun, JAIS dibawah kuasa sultan, siapa kerajaan negeri nak sibuk2 pasal tindakan JAIS?

    JAIS yg bertindakan ikut SOP dipersoal… kristian yg engkar titah sultan dan undang2 dibela….

    Melayu PAS dgn PKR jadi keldai DAP kapir…

  5. sireh ke gagang says:

    Khalid nie jadi BERHALA ajelah . yang buat keputusan , semua cina DAP. khalid tukang angguk . kalau dia boring mengangguk , dia tido lepas tu .itulah kerja khalid seharian . sebab tu perlukan kenaikan gaji melampau2 tu .

    1 jelah rakyat islam selangor . kamu berarak ke istana DYMM tuaku sultan kamu , minta tuanku bubarkan kerajaan kristian selangor itu .itu saja harapan kamu unutk mempertahankan islam di negeri kamu skrg. takde cara lain dah.

    • alimedanbaru says:

      inilah padahnya bila berketuakan orang yg berfaham semua agama adalah sama, sex boleh dengan siapa-siapa hatta jantan dengan jantan..inilah padahnya berkutuakan mereka yg bersahabat dgn Yahudi, yg minta bantuan Yahudi dan makan duit Yahudi…
      KEPADA MELAYU TAK SEDAR DIRI..TERUSLAH KAMU SEMBAH DAN TATANG NUAR BRAHIM TU MACAM TOKONG DAN HANCURKANLAH ISLAM DEMI DAP YG KAMU TOKONGKAN…

    • acid says:

      Berhala pakai songkok…keh…keh…keh.

  6. anoi says:

    pas sedang rancak menyokong isu ini diseluruh pelusuk surau pro menyokong pr. kesudahan esok kerajaan bn dipersalahkan jugak. khalid sebenar ea jurucakap dap. allah yang satu tiada awal dan akhir dan tidak ada anak dan diperanakkan atau allah yang mempunyai anak. adoi sengal betul kes ni.

  7. mRsTURDY says:

    Dari dulu aku mencadangkan Sultan-Sultan dan Raja-Raja Melayu dikembalikan Imuniti atau kekebalan Undang2 supaya Duli-Duli Yg Mulia Raja-Raja boleh menempeleng sesiapa saja yg menderhaka.

    • sireh ke gagang says:

      Kalau zaman melaka dulu2 , orang macam khalid ini , dah lama makan di benam keris kat dada nya .

    • bangKano says:

      Tok leh macam tu…kuasa raja raja mesti di had kan seperti rakyat awam wajib patuh peraturan undang undang/rules of law. Raja tok leh berkuasa di luar batasan perundangan sama ada syariah & sivil. Kalo raja raja di biar kan bertindak bermaharaja lela macam tragedi Sultan Mahmud mangkat di julang..raayat akan bangkit memberontak…pasai apa terjadi lagu tu…? Tu berpunca dar keserakahan sultan membelah perut isteri pegawai istana kunun nya telah memakan buah nangka kepunyaan baginda…sungguh zalim penguasa feaudalisme ni. Islam pun melarang semua perlakuan ni.

      Rakyat Malaysia mau ka tragedi tersebut berulang lagi….? Kita sedang mengamal kan negara demokrasi keparlemenan & raja berpelembagaan di mana sultan/raja di iktiraf sebagai ketua negara/negeghi. Berpikir la secara rasioanal bukan ikut emosi…jangan marah kan nyamuk kelambu plak di bakar.Biar kan penguasa bertindak balas ikut undang undang…!!!!

      • alimedanbaru says:

        YE LAH TU.. sekarang MB Selangor telah berjaya meletakkan Sultan Selangor dibawah arahan DAP. Sebagai ketua agama Islam negeri Selangor, baginda kena pastikan kalau Jabatan Agama Islam mahu bertindak sesuatu isu mesti dapatkan ‘dahulu perkenan Dap’ baru baginda boleh sokong dan bertanggongjawab!

  8. alimedanbaru says:

    Pergi JAHANAM dengan fatwa sesat Nik Ajis bahawa sesiapa yg menentang Pas adalah penentang Islam…
    BUKALAH MATA WAHAI UMAT ISLAM BETAPA HINA DAN ABDINYA PAS KEPADA KAFIR DAP.
    BETAPA DAYUS DAN TAK BERMARUAHNYA MEREKA HINGGA LAYU DAN KECUT UNTUK PERTAHANKAN JABATAN AGAMA ISLAM.
    MUNAFIK PAS DAN LEBAI JADIAN PAS TIDAK BOLEH DIHARAP UNTUK MEMPERTAHANKAN MARUAH AGAMA
    KALAU NAK HAPUSKAN MUSUH ISLAM
    HAPUSKAN MEREKA DAHULU
    KERANA MEREKALAH PERISAI DAN PINTU YG MENYELAMATKAN AJENDA KAFIR UNTUK MENGHINA DAN MENGHANCURKAN ISLAM
    PERGI JAHANAM HJ HADI
    PERGI JAHANAM NIK AJIS
    PERGI MAMPOS PAS PIS PIS…
    EXCO PAS ANAK BABI KEPADA BAPAK BABI DAP!

  9. Kayu says:

    Kita dapat melihat sendiri apa yang berlaku dinegara ini dan juga negara luar bagaimana umat Islam diprovokasi dibunuh ,dihalau dari kampung dan juga negara,apakah persediaan yang telah dibuat untuk berhadapan dengan segala ancaman ini,adakah cukup setakat memaki-hamun,berhimpun ,berarak dan meyerah memo,membuat report polis sudah memadai ,kita memerlukan sesuatu tindakan serta strategi yang lebih hebat untuk berhadapan dengan segala ancaman ini bukan setakat memprotes kemudian balik tidur lena sedangkan ancaman yang datang semakin hari semakin hebat.Aku akan link-kan blog aku dalam ni sedikit masa lagi setelah ia siap untuk mengetahui apakah strategi untuk berhadapan dengan segala ancaman ini…!!!

  10. bangKano says:

    Ni tanda tanda peringatan dari ALLAH yang hegemoni melayu akan pupus di bumi melayu sendiri. Belajar la dari sejarah ketamadunan bangsa silam…. jatuh nya empayar kerana kesilapan & kealpaan pemereintah & rakyat nya sendiri. Tamak,gila kuasa,perebutan pangkat/status sosial & dengki khianat ada la punca kejatuhan sesutu supremasi… !!!

    • Moohyideeeeen says:

      Malayu yg sekular dan rasuah tu melayu ka?

      • melayu yg sekular datang dari PKR…. rasuah tu tak jelas siapa si pelaku… dalam PR jgn diharap 100% bebas rasuah walau seringgit….

        Melayu tetap Melayu… cuma perangai je lain2….

        skrg ni yg jelas Melayu PR adalah Melayu tongong yg buat bodo bila agama disentuh kristian…

      • PR akan membuka ruang untuk negara menjadi negara liberal….

        Selangor is a clear example for that…

        bila usaha JAIS untuk mengekang penyebaran ajaran kristian dihalang MB Melayu dari PKR dengan menjadi keldai kristian/DAP.

        membela orang yg mengengkari titah pemerintah dan melanggar undang2… mana pegi suara PAS yg kononya pejuang agama? hanya tengok je Islam dipermainkan kristian… bila tanya..jawab…. tak tau, tak tau…

        Melayu morron… melayu PR

      • anoi says:

        pala hotak lah pkr alias nuar al-juburi pandai dia selar bn rasuah, tiada intigriti, ketirisan pungkoq dialah, dulu dlm bn dialah bapak rasuah berleluasa sampai sekarang kuncu2 dia masih ade dlm bn.

      • anakbochek says:

        Tapi yang pasti takde Melayu yang tongong macam Mooh.

  11. daman says:

    Saya cadangkan supaya pemberian kerakyatan melalui “jus soli” itu di cabar di mahkamah.Raja Raja Melayu dan pemimpin Melayu TERPAKSA bersetuju memberikan kerakyatan secara “jus soli” itu kerana di paksa dan di tekan oleh penjajah British. Jika tidak lebih ramai pendatang asing cina dan india akan di bawa masuk ke Tanah Melayu dan Tanah Melayu tak akan merdeka. Orang-orang bukan Islam dan bukan Melayu semakin kurang ajar dan mengugut Melayu kerana mereka juga adalah warga negara dan rakyat Malaysia dan berselindung di belakang hak-hak kewarganegaraan. Jika “jus soli” terbukti tidak sah dan batal, kita gugurkan kerakyatan semua bukan Melayu.

    Cara kedua ialah dengan mengadakan pungutan suara (referendum) sama ada negara ini harus kembali kepada pemerintahan monarki penuh (seperti Brunai) atau kekal dengan sistem parlimen dan Raja berpelembagaan sekarang. Rakyat mesti di berikan hak untuk menentukan corak pemerintahan yang mereka (kita) mahu dan bukan di tentukan oleh penjajah British.

    Majoriti bukan Melayu tidak mempunyai kesetiaan dan kasih sayang kepada negara ini jauh sekali rasa hormat kepada Raja-Raja Melayu. Justeru itu, kita dapati majoriti dari bukan Melayu tidak boleh bertutur Bahasa Melayu ((Kebangsaan) dengan baik sedangkan orang Bangladesh yang baru menginap 3 tahun di negara ini sudah boleh bertutur Bahasa Melayu dengan baik. Ini kerana bukan Melayu tidak mahu mengiktiraf dan menghormati Bahasa Melayu dan Bangsa Melayu.

  12. alimedanbaru says:

    setelah kalimah Allah dilelong kini Pas dan PKr swastakan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor jadi anak syarikat Dap… apa-apa pun kena dapat kelulusan Dap untuk bergerak dan bertindak.. Tahniah rakyat Selangor terutama Melayu Pas dan PKR ..lu semua jenis magkuk berayun yg jijik dlm negara ni..MEMALUKAN!

  13. Mawar says:

    Aku memang tak puas hati dgn kerajaan negeri selangor tentang urusan masuk campur org bukan islam dalam org islam!!!

    HANCUR HANCUR HANCUR

    Habis punah semuanya yg nama perpaduan dan toleransi.

    Jangan diasak lagi, jangan ditekan lagi….kelak musibah terjadi. Tahap sabar dan amarah ada hadnya.

    Penyokong pakatan haramjadah!! Lihatlah tangan kamu yang mengundi umat islam yg sokong kafir laknat. Lihatlah jari kamu yang undi umat islam yang mengkhianati agama Islam, yang mengkhianati kalimah Allah. Kelak apa yg jari dan tangan mu akan jawab di akhirat kelak…..

    Bersuara lah bersuaralah bersuaralah kepada pemimpin kamu supaya tidak menjadi lemah.

  14. Ostad Kazam says:

    Pastinya JAIS tahu dan sedar akan muslihat jahat Kerajaan Negeri PR Selangor mahukan SOP baru itu diguna-pakai oleh JAIS.

    Harus JAIS sedar dan tahu bahawa:

    SOP baru itu yang mengkehendaki JAIS memberitahu/melaporkan kepada exco(menjaga hal ehwal-Islam) tentang operasi hendak menyerbu premis(termasuk gereja) yang disyaki melanggar ‘Enakmen Agama Bukan Islam(Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam 1988) boleh disalah-guna oleh Kerajaan Negeri PR Selangor untuk tujuan memalukan JAIS.

    Sebagai contoh boleh memalukan JAIS:

    Jika JAIS memberitahu/melaporkan operasi hendak menyerbu premis(termasuk gereja) yang disyaki akan atau sedang memurtadkan orang Islam, exco yang menjaga hal-ehwal Islam di Selangor boleh memberitahu rakannya(exco beragama kristian) yang sudah tentu rakannya itu akan memberitahu(menelefon) pihak premis(termasuk gereja) tentang serbuan yang hendak dilakukan oleh JAIS itu.

    JAIS sudah tentu tidak akan menemui orang Islam(apatah lagi bible berbahasa Melayu mempunyai kalimah Allah) yang akan atau sedang dimurtadkan dalam sesuatu premis(termasuk gereja) itu.

    Apabila berlaku begitu, ianya boleh digunakan oleh exco bukan beragama Islam dan tidak mustahil dipersetujui(digunakan) bersama oleh exco beragama Islam(termasuk yang menjaga hal-ehwal Islam) Selangor untuk memalukan JAIS dengan pelbagai tuduhan, kecaman dan juga ugutan. JAIS akan dituduh sekali lagi telah mengganggu keharmonian rumah ibadat orang kristian, JAIS akan didesak minta maaf, JAIS akan diugut dengan tindakan undang-undang(pastinya ‘saman malu’ oleh pemilik premis termasuk gereja) dan pelbagai lagi supaya JAIS nampak terus bersalah dengan harapan kebencian((biaDAP serta melampau dengan kata-kata penghinaan) dikalangan orang kristian dan orang bukan Islam bertambah terhadap JAIS yang sudah tentu melibatkan sama kebencian(biaDAP dengan kata-kata penghinaan) kafirun-kafirun ini terhadap Sultan Selangor dan Institusi Raja.

    Selain boleh digunakan untuk tujuan memalukan JAIS, SOP baru itu boleh juga digunakan untuk memperlambat dan cuba mengikat kaki dan tangan JAIS dari dapat melaksanakan tanggung-jawab menguatkuasakan undang-undang ‘Enakmen Agama Bukan Islam(Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam 1988)’ dengan berkesan, cepat, betul dan tepat seperti yang diharapkan oleh Sultan Selangor dan juga orang Islam.

    Mengikut undang-undang, bukannya satu perkara yang wajib JAIS harus tunduk mengiyakan, setuju dan menuruti pelaksanaan SOP baru itu dimana MB Selangor berkata ianya telah pun di-applikasikan yang bermaksud harus diguna-pakai oleh JAIS.

    Bila masa JAIS setuju mengenai SOP baru itu? JAIS tidak pun dijemput untuk membincangkan pelaksanaan SOP baru itu dan diberi peluang untuk memberikan pendapat ataupun bantahan mengenainya!

    MB, Sallehen Mukhyi dan Kerajaan Negeri PR Selangor boleh dikata telah menggunakan undang-undang rimba untuk berlagak sombong memaksa JAIS supaya akur mengguna-pakai SOP baru itu.

    Ini bermakna penggunaan SOP baru yang diharuskan kepada JAIS untuk diguna-pakai itu adalah sesuatu yang tidak sah. JAIS boleh mengengkari atau mencabar penggunaan SOP baru itu mengikut kebenaran undang-undang.

    Sekali lagi ingin saya katakan, JAIS tidak perlu tunduk walau sedikit pun!

    Cadangan dan cabaran dari saya:

    Apa kata JAIS memberikan cadangan agar exco Kerajaan Negeri PR Selangor yang menjaga hal-ehwal Islam harus digalak dan dibenar turut serta bersama pegawai penguatkuasa JAIS yang hendak membuat serbuan terutama serbuan terhadap premis(termasuk gereja) yang disyaki(atas aduan orang awam) menyimpan dan cuba mengedar bible berbahasa melayu mempunyai kalimah Allah dan juga disyaki(atas aduan orang awam) akan atau sedang memurtadkan orang Islam?

    Cadangan dan cabaran saya ini tidak terhad kepada exco yang menjaga hal-ehwal Islam sahaja, ianya boleh juga diperluaskan kepada exco Kerajaan Negeri PR Selangor yang bukan beragama Islam agar mereka dapat digalak dan dibenar untuk turut serta bersama pegawai penguatkuasa JAIS yang hendak menyerbu premis(termasuk gereja) yang disyaki(atas aduan orang awam) telah melanggar undang-undang ‘Enakmen Agama Bukan Islam(Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam 1988)’ supaya mereka sendiri dapat melihat sama ada SOP yang diguna-pakai oleh pegawai penguatkuasa JAIS mengikut SOP yang betul ataupun tidak serta bertindak secara biaDAP/kasar ataupun tidak apabila pegawai penguatkuasa JAIS ini sudah sampai ke sesuatu premis(termasuk gereja) itu untuk menguatkuasakan undang-undang ‘Enakmen Agama Bukan Islam(Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam 1988)’.

    Sebelum dapat turut serta bersama, adalah diharapkan exco Kerajaan negeri pakatan haram Selangor ini tidak kira yang beragama Islam mahupun bukan beragama Islam telah ‘bersekolah’(takkan nak kena ‘disekolahkan’) terlebih dahulu. Jangan pula nantinya jadi seperti seorang apek cina tua yang bergelar si ‘keldai tua’ bernama lim kit siang yang cuma tahu mengkritik tetapi tidak tahu tentang undang-undang(dalam erti kata lain bodoh) berkata kononnya pegawai penguatkuasa JAIS tidak berhak melakukan serbuan/siasatan/penggeledahan terhadap premis(termasuk gereja) yang disyaki(atas aduan orang awam) telah melanggar undang-undang ‘Enakmen Agama Bukan Islam(Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam 1988)’.

    Dikecualikan apek cina tua celaka bergelar ‘keldai tua’ itu yang sudah tidak boleh ‘disekolahkan’ dan perlu dihantar tembak, exco kerajaan negeri pakatan haram Selangor ini harus juga tahu bahawa kad kuasa yang ada pada pegawai penguatkuasa JAIS bermaksud mereka tidak memerlukan waran untuk masuk ke dalam sebarang premis(termasuk gereja) bagi membuat siasatan dan penggeledahan.

    Cadangan dan cabaran saya itu kepada JAIS supaya mencadangkannya kepada Kerajaan Negeri PR Selangor tidak akan menyusahkan exco mereka kerana kes orang Islam akan atau sedang dimurtadkan dalam sesuatu premis(termasuk gereja) tidak selalu berlaku, begitu juga dengan kes menyimpan atau cuba mengedarkan bible berbahasa Melayu mempunyai kalimah Allah.

    Tidakah begitu(tidak selalu berlaku) wahai MB dan exco yang menjaga hal-ehwal Islam di Selangor?

    • Ostad Kazam says:

      JAIS Tidak Perlu Ikut SOP Serbuan Baru Arahan MB Selangor – MAIS

      AIDCNews – 9/1/14- Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa hari ini menegaskan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tidak perlu mengikut Prosedur Operasi Standard (SOP) baharu yang diumumkan oleh Menteri Besar (MB), Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semalam.

      Adzib berkata JAIS tidak perlu memaklumkan kepada mana-mana pihak apabila ingin mengambil sesuatu tindakan pemeriksaan dan penyiasatan kerana ini akan mengganggu proses penyiasatan yang hendak dilakukan.

      MB Selangor dalam kenyataannya semalam meletakkan SOP baharu iaitu JAIS wajib mengadakan perbincangan terlebih dahulu dengan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Exco-exco kerajaan negeri sebelum sebarang tindakan JAIS yang menyentuh sensitiviti penganut agama lain dilakukan.

      KENYATAAN PENUH MAIS :

      KENYATAAN MEDIA MAJLIS AGAMA ISLAM SELANGOR BERHUBUNG TINDAKAN PENGUATKUASAAN ENAKMEN UGAMA BUKAN ISLAM (KAWALAN PERKEMBANGAN DI KALANGAN ORANG ISLAM) 1988

      Kenyataan media ini dibuat bagi menjelaskan tindakan yang telah diambil oleh pihak JAIS sebagai badan penguatkuasa undang-undang Islam di negeri Selangor.

      MAIS menegaskan bahawa tindakan yang dilakukan oleh JAIS pada 2 Januari 2014 dengan memasuki premis perniagaan di Damansara Kim atas nama Bible Society of Malaysia, Petaling Jaya seterusnya menyita sebilangan jumlah kitab Bible (Al-Kitab) versi Bahasa Melayu termasuk naskhah cetakan Bahasa

      Melayu Injil Lukas yang tertera kalimah Allah adalah selaras dengan kuasa yang diberikan di bawah undang-undang khususnya di bawah Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di kalangan Orang Islam) 1988 (selepas ini dirujuk sebagai Enakmen 1988).

      Tindakan JAIS adalah satu tindakan pemeriksaan dan penyiasatan setelah aduan orang ramai diperolehi berkaitan dengan kegiatan penerbitan kitab Bible (Al-Kitab) yang menggunakan kalimah Allah di dalam kitab Bible (Al-Kitab) berkenaan yang merupakan suatu kesalahan di bawah Seksyen 9 Enakmen 1988.

      Pihak JAIS mempunyai kuasa melakukan tindakan pemeriksaan dan penyiasatan walaupun melibatkan orang bukan Islam oleh kerana Enakmen 1988 adalah terpakai bukan sahaja kepada orang Islam tetapi orang bukan Islam juga dan peruntukan Seksyen 12 Enakmen 1988 yang dibaca bersama Jadual di dalam Enakmen 1988 berkenaan jelas memberi kuasa kepada pihak JAIS disamping pihak polis untuk melakukan penyiasatan.

      MAIS juga menegaskan bahawa tindakan JAIS bukan atas dasar cetakan Bible berkenaan di dalam versi bahasa Melayu tetapi atas dasar kalimah Allah telah digunakan di dalam Bible berkenaan dan ini mengundang kepada satu justifikasi siasatan bagi mengenalpasti samada berlaku satu kesalahan di bawah

      Seksyen 9 Enakmen 1988. Malangnya pihak media termasuklah kenyataan Pengerusi National Unity Consultative Council (NUCC) seperti yang dilaporkan dalam akhbar semalam telah melaporkan fakta yang tidak tepat sama sekali bagi menggambarkan seolah-olah tindakan JAIS adalah semata-mata kerana cetakan Bible berkenaan adalah di dalam versi bahasa Melayu. Tindakan pihak- pihak berkenaan amat dikesali kerana mereka telah membuat kenyataan tanpa menyemak fakta yang sebenar. Ini menyebabkan salah tanggapan masyarakat terhadap tindakan pihak JAIS.

      Di samping itu, pihak MAIS juga menegaskan bahawa JAIS tidak perlu memaklumkan kepada mana-mana pihak apabila ingin mengambil sesuatu tindakan pemeriksaan dan penyiasatan kerana ini akan mengganggu proses penyiasatan yang hendak dilakukan. Walau bagaimanapun tindakan pihak JAIS ini dilakukan setelah pihak MAIS mengambil penegasan di dalam mesyuarat bulanan MAIS agar pihak JAIS mengambil tindakan terhadap aduan orang ramai berkaitan dengan kesalahan-kesalahan di bawah Enakmen 1988 ini atau dengan kata lain menguatkuasakan undang-undang yang sedia ada di Selangor.

      Tindakan JAIS ini hendaklah jangan disalah anggap sebagai satu tindakan yang bersifat menyekat atau campur tangan terhadap kebebasan beragama oleh penganut-penganut agama lain sepertimana peruntukan Perlembagaan Persekutuan. Ini adalah kerana tindakan JAIS sekadar menguatkuasakan satu undang-undang yang sedia ada yang telah digubal menurut peruntukan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan.

      Oleh itu, ianya tidak ada kena mengena dengan unsur-unsur menyekat kebebasan penganut agama lain daripada melaksanakan amalan agama mereka. JAIS tidak langsung mengambil tindakan menyekat orang-orang yang beragama Kristian dari melaksanakan upacara keagamaan mereka seperti yang diperuntukan di dalam Perlembagaan.

      Adalah juga diingatkan kepada orang awam bahawa di samping Enakmen 1988 mengenai pengawalan penggunaan kalimah Allah, terdapat juga fatwa oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor yang telah diwartakan pada 18 Februari 2010 yang melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama-agama bukan Islam yang lain. Malah fatwa Jawatankuasa Negeri ini konsisten dengan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-82.

      Di samping itu, Mahkamah Rayuan di dalam kes Menteri Dalam Negeri & 8 Yang Lain lawan Titular Roman Catholic Arcbishop of Kuala Lumpur (Rayuan Sivil No. W-01-1-2010) telah memutuskan pada 14 Oktober 2013 bahawa penggunaan kalimah Allah di dalam agama Kristian akan menyebabkan kekeliruan di dalam masyarakat dan kalimah Allah bukanlah merupakan asas atau tunjang utama kepada kefahaman agama Kristian. Keputusan kes ini walaupun sedang menunggu rayuan di Mahkamah Persekutuan setakat ini keputusan berkenaan mengikat semua pihak di Negara ini.

      Berikutan dengan Fatwa yang dikeluarkan di peringkat Negeri dan Kebangsaan serta keputusan Mahkamah Rayuan dengan juga mengambil kira peruntukan undang-undang di bawah Enakmen 1988, Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor sebagai Ketua Agama Islam negeri Selangor setelah berunding dengan Dewan di-Raja Selangor telah memutuskan agar setiap tindakan yang bakal diambil oleh badan penguatkuasaan agama negeri Selangor perlulah selaras dengan peruntukan undang-undang yang sedia ada yang terpakai di negeri Selangor khususnya Enakmen 1988.

      Dengan penjelasan ini, MAIS meminta orang ramai tidak mengambil kesempatan untuk mempolemikkan isu ini agar penyiasatan dapat dijalankan tanpa sebarang tekanan dari mana-mana pihak demi mencapai matlamat penyiasatan yang adil dan efektif.

      DATO’ SETIA HAJI MOHAMAD ADZIB BIN MOHD ISA

      PENGERUSI MAIS

      http://www.anwaraidc.com/?p=43022

  15. raplahjingaa says:

    Kesian pihak berkuasa agama Islam di Selangor…dipermainkan oleh kafir harbi dengan bantuan munfikun…

  16. acid says:

    Hadiah dari pengundi Islam yg menyokong Pr untuk umat Islam di Selangor…Untuk pengundi2 Islam yg mengundi Pr tempohari, jangan bimbang ! Saham anda di akhirat esok dah pasti meningkat kadar ‘simpanan’nya…. Perkiraan Allah pasti tepat !

    • acid says:

      Hakikatnya, mungkin kita sahaja di sini yg menyuarakan kebimbangan terhadap apa yg berlaku dan yg akan berlaku pada Islam di masa depan di Selangor. Sedangkan puak Islam pr masih buta dan terus- terusan menyalahkan Jais. Puak kristian dan Dap tersenyum….

      • badrole amin says:

        Puak munafikun PR dari kalangan orang Islam itu tidak nampak akan kemudaratan Islam kepada Selangor kerana mata dan hati mereka telah pun dibutakan dengan keseronokkan mendapat pujian/sanjungan/habuan/janji/sokongan, undi/jawatan/material/wang/pelacur yang diberikan oleh pihak kafirun.

        Mereka adalah pelacur dan penggadai kesucian serta hegemoni Islam yang nyata!

        • acid says:

          Sesuatu yg amat malang bagi Islam dan akan tercatat dalam lipatan sejarah di Selangor dan sangat pahit untuk kita terima kenyataan ini. Bila mana tangan-tangan orang yg mengaku Islam sendiri yg menjadi talibarut Kristian dalam melaksanakan agenda kafir kristian…

          • alimedanbaru says:

            ini semua kesan dari sokongan melayu islam yg menjadi abdi undi kafir dgn barisan nama-nama:
            * hj adi
            * nik ajis
            * nuar brahim
            * khalid samad
            * mahfuz
            dan seluruh kepimpinan Pas dan PKR Islam yg mendahulukan kepentingan politik dr kepentingan agama. Allah sedang memerhatikan mereka..malaikat maut mundar mandir menunggu saat, sementara bumi berteriak untuk mengadili apa yg telah mereka lakukan kepada agama yg Muhammad s.a.w amanahkan untuk dijaga dan dipertahankan..sedang mereka mengkianatinya!

        • Pemerhati says:

          menarik jika kita tengok video dibawah ini pada minit ke 14

          http://www.youtube.com/watch?v=zdZ2gVDE85U&feature=player_detailpage

          hehehe

    • alimedanbaru says:

      SI BUJUK JADI PENYU MENYEMBUNYIKAN KEPALA HOTAK DIA SEBAB TAK UPAYA PERTAHANKAN EXCO PAS DAN PKR MELAYU…

      • Ostad Kazam says:

        Saya sedang menunggu bujuk masuk, manalah tahu dia akan berkata JAIS berdosa mengikut hukum jika tidak mematuhi dan mengikut arahan MB Selangor supaya mengguna-pakai SOP baru itu.

  17. gambus says:

    inilaa contoh apabila DAPigs berkuasa , sebelum ini melalak lembu-lembu PAS dan Pakatan untuk membiarkan agensi kerajaan agar bebas daripada politik .. isu ini jelas PAS dan DAPigs bersama-sama mahu mengawal JAIS supaya puak pelampau kristian DAPigs terus bermaharajalela untuk memainkan isu perkauman dan mewujudkan ketegangan agama di Malaysia !

  18. aku hairan says:

    kita mengatakan Pas menggunakan hudud sebagai agenda …. jika benar alangkah malangnya hukum Allah di persendakan, mangapa tidak kita memohon kepada kerajaan pemerintah untuk melaksanakannya? Bukankah hukum tersebut adalah wajib ?

Leave a Reply

Threesome