Menu Utama

Siapa Untung Jika Kristian-Islam Bergaduh?

Malaysia adalah sebuah negara yang mengamalkan kebebasan beragama. Hakikat ini tidak mungkin dapat dinafikan oleh sesiapa kecuali mereka yang mempunyai agenda jahat serta hipokrit. Biarpun agama rasmi negara adalah Islam, namun tempat ibadat agama lain tidak pernah dihalang untuk didirikan asalkan tidak menyalahi undang-undang dan tidak mengganggu ketenteraman penganut agama lain.

Satu-satunya had yang dikenakan kepada agama lain ialah aktiviti dakwah mereka tidak boleh diperluaskan di kalangan umat Islam.

Di Malaysia, negeri dengan penganut terbesar agama Kristian ialah Sabah dan Sarawak yang terdiri dari suku kaum bumiputera. Oleh kerana mereka lebih selesa dengan bahasa suku masing-masing serta lebih dekat dengan budaya kaum pribumi Melayu, maka bahasa yang digunakan dalam amalan Kristian mereka juga cenderung ‘meniru’ atau merujuk sebutan dalam agama Islam yang diamalkan oleh orang Melayu.

Justeru, penganut Kristian di sana merujuk kepada Tuhan sebagai ‘Allah’ iaitu ‘Father’ atau ‘Lord’ dalam kitab injil di seluruh dunia. Selama ini, rujukan kepada Tuhan Kristian sebagai ‘Allah’ tidak pernah menjadi isu kerana ia tidak pernah dilakukan di tempat lain melainkan Sabah dan Sarawak.

Rata-rata masyarakat Kristian di Semenanjung yang menggunakan injil berbahasa Inggeris selesa dengan merujuk kepada Tuhan mereka sebagai ‘Father’ atau ‘Lord’ iaitu bapa kepada ‘Jesus’.

Malah, pada hari ini, suku kaum di Sabah dan Sarawak yang beragama Kristian juga cukup maklum bahawa secara rasminya, seluruh dunia Kristian mengiktiraf panggilan Tuhan Kristian sebagai ‘Father’ atau ‘Lord’ dan ‘Allah’ adalah Tuhan yang Esa bagi umat Islam.

Kebebasan agama dengan had-had tertentu, serta sifat saling menghormati dan memahami antara agama ternyata mampu memastikan negara terus aman, stabil dan makmur. Namun, ini bukan bermakna negara ini tidak pernah diuji langsung.

Kita pernah melalui beberapa tragedi berdarah seperti 13 Mei tetapi tragedy itu bukan berpunca dari agama. Ia berpunca dari perbalahan kaum. Tragedi Memali dan Sauk pula adalah masalah ekstremisme umat Islam yang melibatkan sesama Islam, bukan antara umat Islam dengan agama lain.

Pendek kata, ‘pertelingkahan antara agama’ tidak pernah timbul di Malaysia.

Malangnya, akhir-akhir ini pihak Kristian nampaknya begitu ‘seronok’ atau teruja sekali cuba menimbulkan pertelingkahan antara agama.

Entah kenapa, tiba-tiba penganut Kristian di Semenanjung, khasnya di Selangor ingin sangat menggunakan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada Tuhan mereka. Seolah-olah panggilan ‘Father’ atau ‘Lord’ sudah tamat tempoh atau tidak lagi relevan, pemimpin agama Kristian termasuk para politikus pembangkang bermati-matian memperjuangkan penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam aktiviti agama Kristian di Semenanjung.

Tindak tanduk pemimpin agama itu dalam memperkatakan isu ini memperlihatkan seolah-olah ia ia satu jihad utama dalam Kristian. Mereka sanggup naik turun mahkamah, menunjuk degil mencabar kerajaan dan mengundang pertelingkahan dengan umat Islam semata-mata untuk menggantikan perkataan ‘Father’ atau ‘Lord’ kepada ‘Allah’.

Alasan mereka untuk berbuat demikian tidaklah diketahui. Malah pemimpin Kristian dan juga politikus yang menjuarai isu ini di pihak mereka juga, tidak dapat menjelaskan kenapa nama Tuhan mereka perlu diganti.

Kita tidak faham kenapa penganut Kristian perlu menimbulkan ketegangan dan mencabar undang-undang? Kenapa tidak kekalkan saja amalan dan nama yang digunakan sebelum ini sedangkan ia ternyata tidak membawa apa-apa masalah kepada sesiapa?

Mungkinkah penganut Kristian hari ini sudah tidak lagi mampu mengenali Tuhan sendiri kerana ia tidak bernama?

Mungkinkah agama Kristian yang mereka anuti tidak pernah menekankan soal hormat-menghormati dan toleransi?

Mungkinkah agama Kristian membolehkan mereka berdakwah dengan cara licik dan menipu?

Mungkinkah agama Kristian tidak mengutamakan keamanan dan menggalakkan penganutnya mencetuskan ketegangan?

Kita tidak perlukan jawapan yang panjang dari pemimpin agama Kristian tetapi kita hanya ingin tahu “apakah kesannya kepada penganut Kristian jika tidak menggunakan kalimah ‘Allah’ bagi merujuk kepada Tuhan mereka?”

Hanya satu jawapan dan kita akan berpuas hati.

Jika penganut dan pemimpin agama Kristian tidak mampu menjawab maka tidak salah jika kita menganggap mereka sebagai membawa agenda jahat untuk menyebar dakwah Kristian secara licik di kalangan umat Melayu.

Atau, jika ini tidak benar, maka pastinya para pemimpin agama Kristian di Malaysia sengaja ingin mencetuskan ketegangan agama. Benarkah ini yang penganut Kristian inginkan? Jika benar, siapakah akan untung dari perbalahan ini? Para peniaga Cina? Padri-padri Kristian?

Siapakah yang akan terjejas jika ketegangan ini akhirnya membawa kepada keganasan? Para peniaga Cina? Padri-padri Kristian?

Sesungguhnya, Islam adalah agama keamanan. Namun, Islam juga menyeru umatnya mempertahankan diri sekiranya diserang. Islam mengajar umatnya bertolak ansur dan hormat-menghormati kerana itu umat Islam tidak pernah mengganggu atau mencabar penganut Kristian.

Tetapi, penganut Kristian yang sengaja memprovokasi dan mencabar umat Islam dan kerajaan Islam dengan berdegil untuk menggunakan kalimah ‘Allah’ dalam aktiviti dan risalah agama mereka, tanpa sebab-sebab yang konkrit yang membawa apa-apa kebaikan kepada sesiapa.

Tidak semena-mena, pada hari ini penganut Kristian di Malaysia telah memperlihatkan kepada dunia bahawa Kristian itu adalah sebenarnya agama yang sangat jahat!

Beruang Biru



« (Previous News)
(Next News) »



11 Komen to Siapa Untung Jika Kristian-Islam Bergaduh?

  1. tony gunawan says:

    ini hanya masalah umno dengan kristian!
    tiada kaitan dengan siapa-siapa!

    • system baru says:

      tony indon kristen hanya di indon pakai nama allah, indon di sesat oleh vatican… di euro, arab, amerika tak pakai pun nama allah jangan malu hanya indon aje di sesatkan oleh kriten pakai allah, di malaysia kami hendak pelihara kalimah allah supaya tak rosakan padan indon setiasa kena bencana alam oleh allah di sebab golongan cuba merosakan nama allah nya

      • Kayu says:

        Ianya hanya kaitan dengan Limkitsial anak beranak yang berangan nak menjadikan negara ini republik Komunis Kristian macam Taiwan dan Macau,dengan bantuan Yahudi Sialpork ,mereka akan guna apa saja kaedah sebagaimana pengganas komunis, oleh kerana nak harapkan sokongan Cina semata-mata cita-cita mereka akan terbantut kerana mereka hanya minoriti,jadi sokongan dari bumiputra Sabah Sarawak diperlukan untuk mencapai cita-cita mereka.Cuba lihat bagaimana komunis pada satu masa mereka sangka mereka kuat dan boleh memperhamba Melayu,apabila mereka gagal, terpaksalah menubuhkan komunis Melayu untuk lawan Melayu,inilah taktik komunis kitar semula bentuk baru sebagaimana Melayu didalam pakatan haramjadah digunakan sekarang,.dengan kejayaan negara Kristian menjajah negara Islam sekarang,sokongan Kristian adalah diperlukan untuk mencapai agenda meraka…inilah dajal sebenar yang telah turun yang akan membakar seluruh dunia dengan kejahatan dan ketamakan mereka.

      • mRsTURDY says:

        Kristian dah lama dah bertapak di Semenanjung Tanah Melayu (mulai 1511 lagi setelah Melaka jatuh ke tgn Portugis). Tapi kenapa baru setahun dua ini isu kalimah Allah ini ditimbulkan? Dah hampir berabad lamanya kita bersatu-padu dan berbaik sangka tanpa satu isu pun timbul antara Kristian-Islam? Kita kena faham bahawa ada puak yg inginkan perpecahan dgn menangguk di air keruh!

    • Jambol says:

      Siapa Untung Jika Kristian-Islam Bergaduh? Sudah pastilah DAP. Ini yang dikehendaki oleh orang-orang seperti si Tony Gunawan ni.

      Sudahlah PAS, hentikanlah tindakan menipu diri sendiri tu. Kononnya PAS berjuang untuk Islam, tapi sekarang ini apabila kesemua umat Islam perlu bersatu, mereka menyorokkan diri, sunyi sepi dah hilang suara ! Bahalul, otak letak di kepala lutut.

      Kerajaan akan bertindak bila dah kacau kelak, itu pun kalau ada di kalangan menteri-menteri yang ada sedikit otak.

  2. Pemerhati says:

    cuba anak babi(tony) terangkan kenapa tiada kaitan dgn siapa-siapa?

  3. Nusantara Jones says:

    Kalau kita serius berfikir tentang masalah ini, kita boleh nampak bagaimana liciknya strategi DAP memecahkan perpaduan Melayu.

    STEP 1 : Tarik undi cina pada tahap maksimum dgn isu perkauman.

    STEP 2 : Pecahkan undi Melayu pada tahap maksimum dgn isu agama.

    Dah lama aku nampak game ni sejak sebelum PRU-13 lagi.

  4. korokstabang says:

    yang untung cina kapir harbi dapig lah bapak segala komunis

  5. Jambol says:

    Hishamuddin membuang masa lagi dengan “menasihat” dan “menyeru” agar jangan menimbulkan persengketaan antara kaum di negara yang aman ini !

    Ada orang dengar tak ?

  6. original sins says:

    Kadang2 org sna Yg terlebih….
    Hina sna Hina Cne…..Kadang roundabout Yg kena banjir pun Jadi isu agama…
    Tgo apa Jadi kn dh d balas….
    Bila Kmi protes…sna plk ckp bkn2…..d Kc trbalik lh plk……
    Urm…..sungguh menyedihkn….
    Pa pun GBU Smuanya….

  7. original sins says:

    Tiada agama Yg mengajar umatnya berbuat jahat….dosa….
    Jadi Tlg hormat ya…..
    persoalan Atau tangapan pun sja suda mgguris hati agama Len. ..
    Mr.editor….

Leave a Reply

Threesome