Menu Utama

Setiausaha Politik MB dan Azmin Ali Bercakaran di Twitter

Oleh Nur Azlina Shaari

Percakaran antara dua pengikut ahli politik iaitu Pengerusi PKR Selangor Azmin Ali dan Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin rupanya tidak berhenti memandangkan umum mengetahui komunikasi antara mereka berdua tidak baik.

Sebelum ini, Azmin dan Faekah pernah saling tuduh-menuduh di laman sosial Twitter masing-masing ekoran dari rasa tidak puas hati mereka terhadap ketua masing-masing walaupun mereka tidak menyebut nama antara satu sama lain.

Terbaru, Azmin membidas kenyataan Faekah yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Menteri Besar Incorporated (MBI) yang menyatakan Ketua Umum Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai orang luar Selangor harus mengetahui undang-undang politik di Selangor.

Kata Faekah, Anwar perlu meneliti terlebih dahulu Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 sebelum merealisasikan ‘impian’ Anwar untuk menjadi DUN Kajang atau MB Selangor.

Twitter Faekah

“Politician outside Sgor do study State’s Constitutions, the process and procedure. Don’t insult Sultan and never overestimate yourself.” tulis Faekah.

Bukan itu sahaja, Faekah juga menyatakan tindakan beberapa pihak termasuklah Anwar yang begitu dengki untuk memecat Khalid sebagai MB Selangor adalah sebagai bernafsu besar.

“Yg mengejar bernafsu besar, yg menggendung patutkah berjiwa besar??”

Melihatkan kenyataan yang dibuat oleh Faekah dan terpukul dengan kenyataan pekerja kesayangan Khalid itu, Azmin membalas kenyataan Faekah dengan menggambarkan Faekah sebagai meracau. Juga, beliau menasihati Faekah untuk turun ke padang membantu Anwar untuk berkempen dalam PRK DUN Kajang.

“Lebih baik turun ke Kajang dan bantu kempen PR dan calon @anwaribrahim daripada meracau di rumah. Atau dah tak relevan.” tulis Azmin di Twitternya, hari ini.

Twitter Azmin
Umum mengetahui, selama ini Faekah tidak berapa berkenan dan setuju dengan setiap kenyataan dan tindakan yang dibuat oleh Anwar memandangkan Anwar kerap kali mengkritik pentadbiran Khalid di Selangor secara terbuka.

Bagi Faekah, perkara itu memalukan dan merosakkan imej ketuanya selaku individu yang berjawatan tinggi.

Malah, sejak dahulu lagi diketahui bahawasanya Anwar tidak menyukai Faekah kerana setiap keputusan yang dibuat oleh Khalid banyak ditentukan dan dipengaruhi oleh Faekah.

Walaupun Anwar sering memberikan pendapat dan nasihat juga saranan buat Khalid tentang cara-cara untuk mentadbir Selangor, Khalid selalu tidak memberikan respon yang baik terhadap kata-kata Anwar.

Justeru, perkara itulah yang merunsingkan Anwar dan mencuba untuk menyingkirkan Faekah dari terus berkhidmat bersama Khalid dengan cara meletakkan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution di pejabat MB Selangor. Namun, usaha itu gagal.

Faekah semakin lantang bersuara apabila pengikut kesayangan Anwar pula, Azmin semakin rancak turut mengkritik Khalid dalam setiap gerak kerja yang dilakukannya. Justeru, pertelingkahan antara Anwar dan Khalid bukan sahaja berlaku, tetapi ia juga telah melibatkan Faekah dan Azmin.

Sebelum ini juga Faekah tidak begitu lantang bersuara namun, selepas Khalid kerap kali dibidas oleh pelbagai pihak, Faekah semakin berani bersuara menentang pihak-pihak yang cuba menjatuhkan Khalid termasuklah Anwar sendiri.

Jadi, dalam isu ini, apabila Anwar pula mengambil kedudukan secara drastik untuk bertanding dalam PRK di DUN Kajang selepas ADUN Kajang, Lee Chin Cheh meletakkan jawatan tanpa sebarang alasan dan dijadikan landasan buat Anwar untuk menjadi MB Selangor, ia menyemarakkan lagi rasa marah Faekah.

Tindakan Faekah ternyata berbeza dengan tindakan yang dilakukan oleh Khalid di mana ketuanya itu menyokong tinggi usaha Anwar untuk bertanding dalam PRK DUN Kajang.

Nampaknya, percakaran antara Azmin dan Faekah bakal menghangatkan lagi situasi PRK yang bakal berlangsung nanti. Ini kerana, masing-masing memperlihatkan kehendak dan kepentingan peribadi secara jelas kepada rakyat.






41 Komen to Setiausaha Politik MB dan Azmin Ali Bercakaran di Twitter

  1. meMangTERok says:

    Oleh kerana kurang wibawa, ketiadaan kebolehan dan pengalaman untuk memimpin, mereka telah jadikan cara petadbiran negeri saperti main pondok2. Main pondok2 popular bagi budak antara umur 3 tahun hingga 9 tahun. Lebih dari umur itu kanak2 sudah kurang suka main pondok2.

    Dalam Umur memerintah mereka yang baru setahun jagung , berbagai adegan yang sudah diperlihatkan rakyat. Penuh jenaka, kelakar , kotor lagi najis cara mereka.

    SEkurang2nya kanak2 berumur 3-9 tahun main pondok2 cara bersih tidak kotor saperti mereka.

  2. tony gunawan says:

    umno cemburu !

    • Pak Tho says:

      Bukan cemburu tony, kesian tengok mangsa setelah madu dihisap, sepah dibuang. Kesian faekah, terpaksalh menghitung hari² terakhir berkhidmat. Tu yang meroyan tu. Hilang peluang nak berkepit dgn khalid. Apa nk buat. Sudah nasib badan cik faekah oii. Terima je lh qada dan qadar tuhan.

    • system baru says:

      kahlid tak ambil gay jadi madunya, anwar ambil gay, kahlid bijak ambil feakah jadi madunya walau ia jahat ia masih sayang perempuan dari pada gay, kau jangan cemburu tony, khalid tak ambil gay

    • alimedanbaru says:

      SEMUA MEREKA ADALAH MANUSIA YG TIDAK BERMARUAH:
      *anuar tidak bermaruah apabila mengaturkan mantan adun kajang supaya letak jawatan malah cita2 menjadi MB adalah tidak bermaruah bagi manusia yg dah hilang maruahnya
      *khalid tidak bermaruah bila sokong tindakan anuar. spt kerbau dicucuk hidung
      *azmin dari dahulu tidak ada maruah apabila sentiasa mengiyakan tindakan anuar walaupun ketahap berkongsi
      ‘barang berharga miliknya’.
      *faekah demi mempastikan tempatnya disisi khalid dari dahulu tidak bermaruah mempertahankan khalid dalam keadaan apa sekalipun walaupun perkara buruk dan tidak menguntungkan negeri Selangor dan rakyatnya…

    • WTF says:

      DAPigs yang CEMBURU, sampai la ni DAPigs tak dapat perintah Negara Malaysia!!!

    • omega says:

      Haa..haa.. pandai sungguh Fuckeekah berpantun.. Pantun dah dijual dan sekarang kita tunggu si Rapussy membeli pula… tony, mintalah Rapusssy jawab balik yer?.

  3. meMangTERok says:

    Pemimpin bertaraf dunia bertanding di Kajang. Ha Ha hee, hee, huueekkk…Naik loya tekak bercerita tentang taraf ini.

    Pemimpin yang hidupnya hanya mencipta dosa, keluar masok penjara dan selepas February nanti bakal masok balik. Bertaraf dunia katanya.

    Kita nasihatkan puak ini.. cukup2 lah, sudah2 lah. Bermuhasabah lah, hentikan mengelamun dan cukup2 lah hidup dalam angan2 kosong.

    Tak perlu cabar mencabar. Apa ke jadah ajak PM bertanding di kajang. Bagi seorang PM, bukan untuk bertanding, fikir tentang itu pun sudah jatuhkan mertabat tinggi beliau.

    • alexo says:

      aku stuju. Satu ‘statement’ oleh Assmin yg jelas memperlihatkan kebebalan dan kejanggalan berfikir. Macam budak2 tadika. Tidak matured tetapi berlagak mcm orang pandai, dari dulu lagi aku perhatikan.

  4. raplahjingaa says:

    Pemimpin bertaraf dunia ?? hehe..kat airport lagi Jepun suruh dia balik, taraf dunia mai kot mana ?? anak dia pulak kat sabah pun tak dibenarkan masuk…like father like daughter.

  5. Pak Tho says:

    Jangan perkecilkan pemimpin anugerah tuhan tu. Pemimpin yang bertaraf dunia. Tapi nak masuk Jepun pun kena reject. Piiiiiraaah mabuk.

  6. Nusantara Jones says:

    Permainan ahli politik pembangkang tidak membawa apa-apa faedah pada rakyat Melayu baik dari segi ekonomi mahu pun kuasa. Lebih baik kita semua orang Melayu tak kira parti mana atau atas pagar, sama-sama berusaha memajukan diri. Berusaha bina perniagaan, tambah peluang kerja utk anak Melayu, susun jaringan utk mantapkan lagi ekonomi kita.

    Buang masa melayan karenah orang politik yg gila kuasa sanggup mempermainkan rakyat dgn janji bulan dan bintang. Harapan hanya tinggal harapan kalau kita mengharap orang politik pembangkang ni boleh ubah nasib bangsa kita.

  7. songkok says:

    Biar mereka bercakaran, rakyat yang bijak akan dapat menilai dan faham mengapa mereka ini harus disingkirkan daripada politik tanah air.

    • orang machang says:

      Masaalanya ramai rakyat yang tak bijak, dah terpukau dengan aura autaman ni. Tengok saja la toni takguna one, mooo, mek esah tu. Terang terang juburi menipu depa tetap sanjung. Tu la tahap pejgundi depa. Kaau tak takkn depa dpt majoriti sampai 6000 lebih.

      • Pak Tho says:

        Pepatah pujangga. Kita boleh menipu seseorang pada satu masa, tapi kita tak boleh menipu semua orang pada setiap masa. Kebenaran akan pasti terserlah.

  8. bujuk says:

    Anwar d tampilkan untuk mengelakkan percakaran yg. lebih buruk. Tak dapat d nafikan lagi persaigan Azmin/KI.. hingga terpaksa Anwar campurtangan.
    Sebagai pemerhati politik PKR ni.. aku sebenarnya tak suka cara politik kosongkan kerusi sebab nak selamatkan parti. Masalah parti tak patut d libatkan dengan rakyat. Mungkin orang KAJANG boleh ajar sesuatu pada PKR, supaya langkah sama tidak berulang.

    • Pak Tho says:

      Alhamdullillah bujuk. Sekurangnya ada gak kewarasan dalam diri kau. Teruskan sahabat.

    • system baru says:

      anwar disokong madunya gay..khalid di sokong madunya tak akan kau tak faham lagi, lupa cakap mudu anwar’ azmin dalam dun palimen gombak ia termasuk di selangor sebab itu azmin bising walaupun ia tak boleh jadi mb

    • raplahjingaa says:

      Udah-udah la tu bujuk…nik ajis pu sokong tindakan anwar, hang pulak berlakon nak menongkah arus…Pemuda PAS sana-sini kecoh konon tak mahu membantu kempen anwar di Kajang, hang boleh percaya ke bujuk ???

      Masaalah PKR adalah masaalah pembangkang…termasuk la hangpa, so bila jadi macam ni hang toksah la buat-buat konon-konon hang tu pemerhati politik PKR…ni adalah masaalah hangpa !!

  9. landahari says:

    Jangan letak al juburi jadi mb.nanti negeri selangor jadi seperti permatang pauh.

    • P164 says:

      Pemimpin bertaraf dunia tu. Loya btl ble dgr. Udah2 lh anwar.

    • system baru says:

      perkara benar aku alami,tahun lepas aku pergi permatang pauh ada bau busuk pada setiap malam di keluarkan kilang, anwar bukan ambil tahu bau itu’ anwar buat2 tahu pula, kajang akan keluar bau busuk jika anwar memerintah nanti

  10. alimedanbaru says:

    tindakan anwar adalah serampang 10 mata
    antaranya:
    * kearah dia menjadi MB
    * kearah dia merasakan kalau jadi MB ada kekebalan dlm kes liwat dia terhadap saiful tapi dia lupa, undang2 ‘tak bermata’.
    * kearah penganut kristen diSelangor ada penampan untuk terus ghairah sebarkan kristean.
    * kearah dap memperkuatkan sokongan sepenuh cina diselangor untuk terus menguasai negeri dan terus membonekan MB Melayu spt khalid dan anwar untuk mengharap kpd undi cina.
    * kearah mengeksploitasikan kekayaan Selangor untuk tujuan politik sbb khalid dalam hal tertentu agak kedekut
    * kearah mematikan kuasa pihak berkuasa agama Islam
    * kearah control Pas dgn lebih ketat
    * kearah mengendurkan kuasa Sultan Melayu.kalau berjaya diSelangor dinegeri lain ada harapan dan no hal.
    * selangor adalah pusat sebarn kristean, orang spt anuar boleh membantu kearah kebebasan memilih agama oleh orang Melayu, kebebasan sex dan lgbt.
    KAJANG ADALAH KUNCI KEARAH KEHANCURAN BANGSA MELAYU, SULTAN MELAYU DAN AGAMA ORANG MELAYU- ISLAM!
    DAN DAJALNYA ADALAH ANUAR BIN IBRAHIM..

  11. hadi suhaimi says:

    Pada pendapat aku mana mana kerusi dun atau parlimen dikosongkan dgn sengaja atas perletakkan jawatan kerusi yg kosong harus diberi pada calon yg mendapat undi kedua terbanyak pd pilihan raya umum yg lalu tampa membuat prk.

    • system baru says:

      bagus cadang itu juga, tapi jika ada kes seperti muhd taip bekas mb rasuah diselangor itu harus dun kosongkan, jika ada dun letak jawatan tampa sebarang kes atau sebab, kena bayar ganti rugi pada spr, jika spr keluarkan 2juta pru’ dun berhenti itu ganti rugi 4juta,, ini cadangan aku je nak terima terpulang

    • bangKano says:

      satu saran yang terbaik…patut mendapat perhatian SPR supaya meminda perlembagaan & perundangan.

  12. sireh ke gagang says:

    parah kerajaan pakatan haram selangor. kalau dah nama haram , hasilnya pun jadi haramjadah jugak lah . orang2 melayu selangor , bukak mata kalian . sudah 2 penggal ditipu dan dipermainkan. kenapa kalian masih tertidur tak bangun2 lagi ? heran aku …

  13. Busutkayangan says:

    feakah sepatutnya mengeluarkan lebih banyak pandangan dan sindiran kerana lepas ini feakah akan jadi pengangur bersama khalid gagap.Bukak biar sampai terbarai …alang alang menyeluk seluar Anwar ramas dan picit sekali telurnya …….
    Anwar dan azmin adalah haiwan berwajah manusia namun perangai masih macam binatang .Wajah wajah inilah yang dipuja oleh kebanyakan orang Selangor sekarang ini .Dari atas sampailah kebawah semuanya bodoh dan bebal .Sultan selangor pun nampaknya dah pekak dan bisu dalam perkara kalimah Allah sedangkan beliau mempunyai kuasa mutlak terhadap mempertahankan islam dan orang orang Melayu…….

  14. meMangTERok says:

    Kita kena tahu apa tindakan ala Upin & Ipin yang diambil Anwar bukan terkeluar dari benak dia sorang. Dia sudah konsult yahudi. Dia pasti konsult boss israel dia, what’s the best to do now?.

    Israel mungkin beritahu dia ‘ you can enter federal through the state’s subway. From there you may gain your access into Putra Jaya sooner or later. Anwar bertanya ‘ I may have an obstacle awaits for me upfront i.e. the consent of the sultan’

    Israel jawab ” well if azmin see that he can destroy sungai buloh prision if you are imprisoned, why cant he ruin the sultan’s palace now’

    Anwar pun fikir .. ye tak ye jugak.

  15. Alyabu says:

    Lu sapa wahai pengampu2 UMNO/BN/Mykmu..? marah sangat Anwar nak bertanding di PRK Kajang..Akai pendek ler korang ni..Abu Hassan Omar bekas MB Selangor pernah meletak jawatan Ahli Parlimen Kuala Selangor utk bertanding di Dun Permatang dlm tahun 1997..

    Bapak dan Anak Tun Abdul Razak dan Najib Tun Razak pernah menjadi Menteri Besar sebelum menjadi Perdana Menteri..

    Jadi apa masaalah dengan DSAI..?

    Korang ini memang haramjadah..UMNO/BN pukimak semua boleh..yg menentang semjua tak boleh..ini bukan zaman tok kadok lagi..

    Shahrir Samad pun pernah letak jawatan Ahli Parlimen Johore Bahru..Brekas Ahli Parlimen Ampang pun pernah letak jawatan dan digantikan dengfan Ong Kee Tiat..

    PRU 12 BN hilang 2/3…PRU 13 BN hilangf Undi Popular…PRU 14 BN akan Hilan..

    Yang dok buat sekarang ni kearah PRU 14 ler bangang ooi..

    Alangkah baiknya jika Noh Omar bertanding.. ini serah semula pada MCA..calun BN ni kena tinggal 100 meter di belakang Anwar…

    Apa nak jadi dgn bengong2 ni..

    • armok says:

      heee, tengok dari ayat dan perkataan macai PR yg nak tunjuk hebat . Maki hamun sana sini, ada ati nak tunjuk pandai. Merapu dan mencarut tak tentu hala macam orang gila baru terlepas kandang. kah kah.

      • alimedanbaru says:

        agaknya macai ni baru tengok tarian naga depan rumah guan eng
        semangat nampak..
        kalau tak pun baru ulang tanyang tengok video bang non…
        patutlah semangat
        hidup jam omega
        lingkuplah tuan jam…

    • Pak Tho says:

      Jangan la marah al jambu, oopsss al yabu, kita bincang. Agaknya betul la ye si nuar nk jd MB. Ingatkan must x pandang jawatan ru. Biasanya manusia bercita cuts Dari bawah menuju atas, ini plan terbalik ye Dari atas mengejar kebawah. Dasar akal songsang lagi bercelaru. Sebab tu suka main belakang. Songsang lagi menyongsangkan.

      • bangKano says:

        Betoi …betoi sepatut nya bermula dari depan kemudian baru la belakang punya…la ni kita sering bermula ngan nombor 1 bukan nombor 1000 kan. Macam Kes Liwat 1 Anuaq tu bukan nya Kes liwat 2 kan…?

    • acid says:

      Aljambu,…any fool can critize , condemn and complain…and most fools do…

    • bangKano says:

      Weiii mangkok hayun…hang jangan jadi bertambah bengap la. Kes Abu Hasan Omar tak sama ngan isu DUN PKR Kajang tu. Abu Hasan Omar meletak jawatan sebagai Ahli Parlemen Permatang Pasir pasal dia ada kes mahkamah….sedang Lee Chen Hon sihat waalafiat & bebas isu moral tapi pasai apa dia letak jawatan….?

      Sila jawab jika hang ada fakta soheh….!!!

    • WTF says:

      Mana mungkin org2 UMNO bengong, yang bengong adalah DAPigs, PAS dan PGayR!!!

      Sendiri punya problem, lepas tu create problem lepas tu suruh org lain solvekan!!!

      Ada baiknya hang BUNUH DIRI la!!!

  16. jombo says:

    Alyabu… otak kau ni dah penuh dengan taik kot.. taik dah terlapau banyak tak boleh keluar ikut jubor kau. Majoriti rakyat malaysia tak pernah dan tak akan menyokong si aljobori tu.

  17. meMangTERok says:

    Bagi kita orang melayu yang beragama islam, kita menyeru dan merayu pada semua untuk mendekati AlQuran. Pada yang tak pernah baca tafsiran AlQuran, paksa2 lah diri untuk mebaca tafsiran AlQuran.

    Beruntung pada mereka yang memang tahfiz dan pentafsir kitab suci kerana mereka bukan sekadar membaca dan bertaranum tetapi mereka menghayati tiap perisian AlQuran.

    Terdapat didalam banyak surah kitab suci yang menjelaskan banyak negeri (sebelum kita) yang dihapuskan, diturunkan bala lalu musnah dek kerana keengkaran penduduk nya lalu dimungkari Allah. Apabila idsebut kemusnahan kerana dimungkari, bolehlah kita ibaratkan dengan cara kita membunuh semut api. Seekor semut api menggigit kaki kita, menjadikan kaki sakit dan gatal. Marah sekali kita terhadap semut itu lalu kita jejaki sekawan semut yang sedang berarak satu garisan lurus menuju masok lubang mereka. Apa yang kita lakukan untuk menghukum semut yang menyakitkan kaki itu ? Kita pijak, lenyet dan pastikan sekawan semut berpuluh ekor itu mati, bukan hanya seekor yang mengigit kaki. Itu lah seksaan Allah , apabila murka dan memberi pembalasan dunia terhadap makhlok yang ingkar. W/pun begitu tetap diturunkan hikmah disebaliknya… untuk dijadikan keadaan yang lebih baik selepas itu.

    Mesejnya disini, jika negara dipimpin oleh makhlok yang ingkar negara bakal dihancur sebagaimana semut dipijak/ dibunuh…angkara salah satu dari mereka yang membuat manusia murka.

    Faham ke tak faham (sepatah kata Harryanto, pendakwah)

  18. Hadi suhaimi says:

    Ramai dikalangan pemimpin umno diminta melepaskan jawatan sekiranya mereka ada masaalah moral dan kes mahkamah yg berat, kebanyakan nya mereka akur atas keputusan kepimpinan tertingi umno, inilah ketelusan umno dlm memperjuangkan dasar2 parti dan perinsip nya. Ini yg sya lihat selama ini, hanya anuar seorang yg tak akur bila diminta melepaskan jawatan bila didapati ada masaalah moral dan salah guna kuasa. Begitu juga dgn pemimpin pr yg lain seperti mustapa ali dan mat sabu, sepatut nya mereka muhasabah diri layak kah mereka jadi pemimpin?…Wakil pkr letak jawatan ganti calon pkr tampa sebab, pengundi diperbodohkan oleh pemimpin yg pentingkan kepentingan diri sendiri bukan kepentingan rakyat, sebagai pengundi kamu ada kuasa menolak pemimpin seperti ini.

Leave a Reply