Menu Utama

PKR Cuba Berbohong Lagi, Kononnya Pemborong Dan Orang Tengah Bukan Punca Kenaikan Harga

Bagi mereka yang masih ingat tragedi Jun 1997, tentunya sedang melihat ulangan drama yang cuba dimainkan oleh PKR sekarang ini. Bezanya pada Jun 1997, susut nilai Ringgit dikaitkan dengan pentadbiran negara yang mengamalkan kronisme, nepotisme dan rasuah. Kronisme, nepotisme dan rasuah itulah sebenarnya yang menjatuhkan nilai Ringgit dan merudumkan ekonomi negara walaupun hakikatnya, faktor sebenar adalah aktiviti pemerdagangan Ringgit oleh penyangak-penyangak matawang. Jun 1997 merupakan tarikh pertama serangan yang telah menjatuhkan Harimau-Harimau Asia yang pada ketika itu sedang menikmati kemuncak ekonomi dengan Thailand merupakan negara paling terjejas.

Menteri Kewangan merangkap Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu merupakan orang yang paling tergedik-gedik untuk menjadi Perdana Menteri. Dia mendapat segala bantuan yang diperlukan untuk menjayakan objektifnya termasuklah dari Bank Negara Malaysia sendiri. Dan apabila Kerajaan Dr. Mahathir menerusi MTEN memperkenalkan rejim kawalan tukaran selektif pada mengikat Ringgit pada kadar RM3.80 berbanding US$1.00 pada penghujung 1997, selain beberapa langkah penting seperti memperkenalkan langkah-langkah drastik sehingga CLOB yang memperdagangkan saham-saham Malaysia di Singapura terpaksa ditutup, sentimen KRN (kronisme, rasuah dan nepotisme) terpaksa ditingkatkan. Kononnya ekonomi negara ini mengalami ketirisan yang teruk akibat amalan KRN.

Anehnya, rakyat yang sepatutnya sudah memahami struktur serangan oleh penyangak matawang selain jualan singkat saham, lebih mempercayai konsep KRN berbanding serangan terancang yang bermodalkan multi-billion dollar untuk menjatuhkan ekonomi sesebuah negara menerusi penyusutan nilai matawang dan menurunkan harga-harga saham yang didagangkan di bursa. Rakyat Malaysia majoritinya pada waktu itu tidak melihat keteguhan Ringgit Malaysia sebelum itu. Tidak menghiraukan KDNK Malaysia yang berkembang hampir 8% setiap tahun. Tidak mahu ambil tahu mengapa dagangan luar Malaysia mencecah US$158 bilion, lebihan fiskal yang diperolehi oleh kerajaan, hutang luar yang rendah iaitu pada 40% daripada Keluaran Negara Kasar (KDK), manakala inflasi pula berada pada titik terendah iaitu 2.1%.

Kegawatan kewangan dan ekonomi negara pada 1997 berlaku dalam tempoh tidak sampai sebulan. Faktor KRN yang diperkenalkan oleh Anwar Ibrahim dan konco-konconya serta mendapat sokongan daripada nama-nama besar yang mendakwa mereka adalah pakar-pakar ekonomi dan kewangan dunia, cuba diabsahkan sebagai punca utama kejatuhan nilai matawang Malaysia dan ekonomi negara ini.

Anehnya, mereka jugalah yang paling kuat menentang apabila Malaysia mengambil keputusan menambat nilai Ringgit dengan Dollar Amerika. Mereka jugalah yang paling lantang mencemuh apabila Malaysia memperkenalkan undang-undang dan larangan menghalang saham-saham Malaysia daripada diniagakan secara bebas dan tidak terikat oleh CLOB di Singapura.

Namun akhirnya, semua pihak mengakui bahawa serangan spekulatif merupakan punca utama kegawatan ekonomi dan kewangan pada 1997. Malaysia yang pulih dalam tempoh singkat, diperakui telah melaksanakan dasar-dasar kewangan dan pemulihan ekonomi yang lebih ketat, sekaligus menghalang penyangak-penyangak matawang dan pelabur lindung nilai jangka pendek daripada meneruskan agenda mereka.

Niat jahat orang yang teringin merampas kuasa, akhirnya terbarai. Malah dia sendiri sebenarnya tidak tahu apa-apa tentang ekonomi apabila gagal menjelaskan apa maksudnya ‘The Offshore Ringgit’ selain terlalu terikat dengan dasar-dasar virtual IMF yang bukannya menambahbaik ekonomi dan sistem kewangan Malaysia, malahan menjerut dan mengheret Malaysia ke jurang inflasi terbesar dalam sejarah.

Kini sejarah itu berulang. Walaupun bukan lagi dalam bentuk menyusutkan nilai Ringgit atau serangan ke atas Indeks Komposit, tetapi melakukan serangan secara lebih berkesan dan lebih dekat dengan rakyat bawahan iaitu membabitkan Harga Barangan terutama sekali makanan.

Pihak yang paling berkuasa menentukan harga adalah pemborong dan orang tengah. Mereka ini samalah seperti spekulator matawang dan pedagang singkat saham. Mereka membuat spekulasi untuk menaikkan harga komoditi dan jualan dibuat secara singkat dan terpilih-pilih. Pengeluar tidak akan mendapat keuntungan besar sebagaimana yang diperolehi oleh pemborong dan orang tengah, manakala peruncit pula kekal dengan dalal dan upah yang rendah kerana tekanan harga daripada pemborong dan orang tengah.

Pemborong dan orang tengah ini juga bertindak sebagai pengancam kestabilan dalam negara serta sentiasa mengugut kerajaan dengan mengurangkan penawaran dan bekalan ke dalam pasaran. Sedar, kelebihan pasaran bebas berada di tangan mereka, pemborong dan orang tengah yang biasanya akan menentang kerajaan, memberi kelebihan pula kepada pihak politik pembangkang.  Sesiapa sahaja yang jadi pembangkang, akan mendapat sokongan daripada golongan pemborong dan orang tengah ini kerana mereka perlu memastikan kepentingan mereka terjaga dan kerajaan amat takut dengan mereka.

Justeru itulah, PKR cuba berbohong dan menentang apabila Tengku Adnan Tengku Mansor menyatakan, punca kenaikan harga adalah disebabkan pemborong dan orang tengah. Golongan pro-Anwar ini masih cuba memutarbelitkan isu KRN sebagai punca, sepertimana mereka menggunakan isu yang sama ketika mendesak Mahathir meletak jawatan sebagai Perdana Menteri untuk diambilalih oleh Anwar Ibrahim.

Pembohongan demi pembohongan terus dilakukan dalam usaha menjadikan harga barangan sebagai senjata berkesan menjatuhkan kerajaan sedia ada. Jangan harap golongan ini akan menentang pemborong dan orang tengah yang begitu kebal berbanding mereka menyatakan ketirisan dan rasuahlah punca ekonomi negara merudum dan harga barangan mengalami kenaikan luar biasa.

Anehnya, di gedung-gedung besar perniagaan dan di tempat-tempat makan terbuka serta berharga mahal, tidak pula kurang orang dan pelanggannya dengan majoriti daripada mereka adalah rakyat Malaysia!!!






68 Komen to PKR Cuba Berbohong Lagi, Kononnya Pemborong Dan Orang Tengah Bukan Punca Kenaikan Harga

  1. Mek esah says:

    Orang yang bodo saja cakap kenaikan harga disebabkan oleh org tengah……org tengah cuma ambil kesempatan…” Kesempatan” sebenar nya dihidangkan oleh kerajaan umno…..

    • WTF says:

      Dok eh…org BODOH adalah org yg kaitkan rantaian makanan dgn kenaikan harga barang di Malaysia!!

    • Pemerhati says:

      bodohnya nakram(mek esah), bukan ‘kesempatan’ lah tapi fenomena kenyataan yang tak boleh dielakkan seperti cuaca buruk, ombak besar nelayan tak boleh ke laut menyebabkan harga ikan melambung tinggi begitu juga dengan sayur-sayuran

      fenomena kenyataan seperti inilah diambil kesempatan oleh orang tengah untuk meraih keuntungan dengan berlipat kali ganda lagi daripada biasa tanpa mempedulikan keluhan/kesusahan pengguna dan juga peruncit

      • Mek esah says:

        Ombak tak besar mana pun…cuaca tak buruk mana pun…ombak umno je yang selalu membadai rakyat…hehe

        • raplahjingaa says:

          hehehe..sekali ombak tu membadai rakyaat…hang la yang berasak-asak kat depan sekali nak collect duit BR1M.

          tak gitu mek ?? gitu lah.

        • gambus says:

          kau nak nelayan pergi masa ombak melambung ke mekk PAS oii ?? memang bodohlaa kau ni mekk PAS !!!

        • badrole amin says:

          bodoh punya nakram(mek esah) masih tak faham

          cuba mek jawab 10 tahun dulu mek jual ‘karipap’ berapa harga dan sekarang berapa?

          mana mungkin mek nak jual karipapnya dengan harga kekal 10 tahun dulu…kan kan kan mek?

    • gambus says:

      ini kee rantaian makanan yang kau maksudkan mekk PAS ?? kakakakakakakakaka bodoh terus bertambah kau ni mekk PAS oiii

      • Mek esah says:

        Ya ……ini lah rantaian makanan yg penjilat umno asyik dok cover kerajaan je memanjang tanpa mengira ” cuaca “…cover tahap mega …ish ish kesian

        • WTF says:

          La…dah nyanyuk rupanya Mek Esah ni

          Mek esah says:

          Hang tak belajar sains ke masa kecik2 dulu…masih ingat cikgu ajar ” rantaian makanan”…haaa tu le dia……ini semua angkara yg BN buat ….kesannya habis makhluk di atas mukabumi msia terkena….

          9:47 PM on December 28, 2013

          http://www.mykmu.net/?p=38425

          • Mawar says:

            Hahaha
            Sangat klasik ayat ngan mek-“rantaian makanan”
            Kah kah kah

          • Pemerhati says:

            apa punya bongok sial mek esah ‘rantaian makanan’ yang itu dia jadikan teori dan penyebab harga barang naik

          • Mek esah says:

            Haha…betul le tu….ada ke org tengah yg disalahkan…. Org atas le ( umno) yg sengal….baling batu sembunyi tangan…set umno boleh le hang goreng…

          • WTF says:

            Apa yg betulnya Mek???

            Memang peraih (org tengah) yg selalu naikkan harga barangan, bukan teori rantaian makanan Mek!!!

            Adakah ini hasil pemikiran yg mampu terlahir akibat aktiviti KELAKNATE liwat Mek ngan suami Mek!!!

            Mueh4444

          • gambus says:

            orabg tgh yang menipulasi harga sorok barang mekk PAS oiii , takkan segala macam barang pun nak kena pemimpin UMNO tentukan ?? otak kau ni memang tak berfungi laa mekk PAS oiii

            sampai harga barang yang ditentukan pasaran bebas pun tak bebal nak faham !! patutla kau belajar tak tinggi kakakakaka

            yang pemimpin Pakatan naikkan cukai dan segala macam sewa untuk rakyat tu jugak yang kau jilat kan mekk PAS oiii kakakaka

        • raplahjingaa says:

          mek, apahal sejak semenjak ni hang suka sangat dengan perkataan jilat ???

          adengan peribadi hang jangan terbawa-bawa masuk sini mek, malu kat orang.

          • Mek esah says:

            Jangan salah faham….tiada berkenaan dgn yg hidup atau yg mati…melainkan ia sesuai untuk cai umno saja

          • gambus says:

            mestila mekk PAS ni kan penjilat tegar Pakatan , macai hina laa katakan kekekeke

          • WTF says:

            Tak salah faham, memang Mek suka JILAT apa dalam kain Nicky Ajis

            http://www.pisau.net/wp-content/uploads/2013/04/entiti.jpg

        • gambus says:

          hahahah memang bodohlaa kau mekk . Pakatan tak perlu cuaca tapi habis segala cukai naik dan segala gerai milik Melayu kena roboh .. itulah ‘ombak’ Pakatan yang selalu kau jilat mekk PAS oii hahahaha

    • Mar Panjang says:

      Mari kita buat kira-kira bodoh.
      Pengimport ikan menggunakan lori ikan untuk membawa ikan dari Songkhola melalui Bukit Kayu Hitam ke Pasar Borong di Selayang, Kuala Lumpur. Bila sampai di Kuala Lumpur ikan-ikan itu akan diedarkan ke pemborong untuk diedarkan kepada pembeli runcit di sekitar Lembah Kelang dll pasar dan pembeli.

      Berapakah harga ikan 1 kilo di Songkhla. Berapakah harga upah lori dari Songkhla ke Kuala Lumpur. Berapakah harga ikan di Pasar Borong di Selayang, KL. Berapakah harga ikan yang dijual oleh pemborong kepada penjual runcit di pasar-pasar di sekitar Lembah Kelang. Mahal ke murah. Ada naik harga? Siapa naikkan harga, Kerajaan? Bweapa harga petrol untuk lori bawa ikan dari Songkhla ke Kuala Lumpur 6 bulan dahulu dan sekarang?

      • makan, makan says:

        tahu kau berapa banyak ikan malaysia pergi ke singapore kau tak tahu? tahu kau barapa banyak ikan kita makan ini berasal dari thailand dan indonesia kau tak tahu, aku dulu pernah berkerja jual ikan aku tahu segala-galanya di pasaraya dan pasar ikan yg kita makan boleh dikata dari indon dan thai.. kebanyak ikan malaysia export ke singapore, kita tak pernah export ikan ke thai kecuai kerang, kita hanya export ke thai hanya kerang aku tahu kau salah kerajaan minyak naik dah tentu harga ikan naik tapi tak tinggi macam peraih ikan harga 1kg 3rm pemborong 7rm perkedai 10rm siapa kaya pemborong untung 4rm… sekarang kita buat kira bodoh dari bukit kayu hitam ke singapore siapa untung kalau bukan apek sila jawab soalah aku ini?, mana untung jual dekat malaysia duit rendah atau jual dekat singapore duit tinggi, kebanyakan apek ambil kesempatan jual ikan thai dan ikan indon dengan harga yg tinggi di malaysia

  2. baba says:

    kalau dengar apa kata pkr, dah lama negara ni dah bankrap.nasib baik BN bijak menguruskan ekonomi negara

    • Mek esah says:

      Rasanya msia lebih maju dan makmur di bawah PR…tak le mcm skrg…hidup segan mati pun susah….

      • Kayu says:

        Hang yang segan mek sebab itu hang susah…susah nak mati tu sebab hang banyak dosa kot mek….silap-silap hang mati tanah pun pun tak mau terima sebab kuat fitnah sangat…!!!

        • Mek esah says:

          Umno lagi kuat fitnah…..tiap mlm tv3suku pujaan umno fitnah je kerjanya…utusan meloya usah cerita le….org umno lagi satu, cukup suka buat kerja sia2 dan buang masa…

          • WTF says:

            La…benci4444 tengok TV3, tapi Mek tengok jugak TV3 rupanya!!!

            Mueh4444

          • Kayu says:

            Dia nak tengok TV PAS asyik tayang filem lucah Stopa Spenda dan fatwa sesat Ularmak PAS.., sampai pening…tengok filem lucah Stopa Spenda ….faham-faham sajalah …laki dia takkan tengok dia saja kot….!!!…hehehe ..macam mana nak senang asyik tengok filem lucah dalam TV PAS..!,,.!!..kerja tak jadi …kerja lain yang jadi…,!!!

          • Mek esah says:

            Tak tengok le ni…..tp pengalaman banyak mengajar….dgr cerita saham umno banyak sangat kat tv3suku ni…betul ke?

          • WTF says:

            La…jealous pasal saham ker Mek!!!

            Awat, Mek takder duit ka mahu beli saham???

            Takper, tunggu BR1M ya Mek!!!

            Mueh4444

          • gambus says:

            hahaha ingatkan macai macam kau dah boikot ikut suruhan pemimpin gila PAS mekk PAS oiii !!!

            yang selalu buat keje sia-sia tu macai Pakatan jee mekk PAS oiii ,

            buat demontrasi konon harga barang naik .. tapi pemimpin Pakatan bermewah dengan kereta mercedez mereka !

            buat demontarsi melalak atas jalan kono kerajaan zalim naikkan harga minyak dan gula tapi Pakatan naikkan cukai sampai beratus persen tu ..

            ni laa keje sia-sia macai-macai Pakatan mekk PAS oiii

          • Hamba Ar Rahman says:

            Kau tahu tak apa masalah kau ni Mek??…hati kau ni dah jadi sangat hitam…sampai kau dah tak boleh fikir dengan betul dan adil….semua benda hang nak salahkan kerajaan…kalau anak hang fail periksa atau kena cerai dengan laki pun pun ntahkan hang salahkan kerajaan juga…species macam kau ni…campak di mana2 pun tak kan ke mana…sebab hang tak mampu nak berfikir positif dan otak terlampau korupted..aku dah baca byk komen hang..tapi aku rate komen hang ni tak dak substance dan lebih baik hang dok tepi…tak payah komen byk2…lagi byk hang komen lebih terserlah kebebalan dan kebodohan muslimah PAS…jangan buat malu kaum hangpa yer….

      • WTF says:

        Mek tu yg hidup segan mati pun susah sebab Mek mengamalkan aktiviti liwat suami isteri yg dibenarkan oleh Fasal 16 Enakmen Jenayah Syariah Kelantan II 1993 yg diluluskan oleh kerajaan Kelantan di bawah pimpinan PAS!!!

        • raplahjingaa says:

          tu yang dia dok meroyan..nak hudud PAS, nak hudud PAS…line clear.

          • WTF says:

            Line clear, buat liwat suami isteri tidak menjadi kesalahan menurut hudud rekaan PAS!!!

            Dapatlah Mek merasa masuk “syorga” Nicky Ajis tanpa dakwa dakwi!!!

            Hehehehehe

      • gambus says:

        makmur camana mekk PAS oii , kerajaan kelantan tu tanpa duit bantuan tiap-tiap tahun kerajaan UMNO memang jatuh bankrupt mekk PAS oiii , sama juga dengan selangor duit untuk rakyat disimpannya dan dikata duit mereka !!!

        macam ni kau kata senang ?? sampai kat Penang hanya gerai Melayu jee kena roboh !!! memang penjilat tegar kau ni mekk PAS oiii

      • mancini says:

        Memang maju bawah pr sebab tu selangor bayak kawah pasir sejak pr mentadbir korek pasir haram bawah bn tak maju tapi tak da korek pasir sampai begitu teruk

      • makan, makan says:

        tahu kau berapa banyak ikan malaysia pergi ke singapore kau tak tahu? tahu kau barapa banyak ikan kita makan ini berasal dari thailand dan indonesia kau tak tahu, aku dulu pernah berkerja jual ikan aku tahu segala-galanya di pasaraya dan pasar ikan yg kita makan boleh dikata dari indon dan thai.. kebanyak ikan malaysia export ke singapore, kita tak pernah export ikan ke thai kecuai kerang, kita hanya export ke thai hanya kerang aku tahu kau salah kerajaan minyak naik dah tentu harga ikan naik tapi tak tinggi macam peraih ikan harga 1kg 3rm pemborong 7rm perkedai 10rm siapa kaya pemborong untung 4rm… sekarang kita buat kira bodoh dari bukit kayu hitam ke singapore siapa untung kalau bukan apek sila jawab soalah aku ini?, mana untung jual dekat malaysia duit rendah atau jual dekat singapore duit tinggi, kebanyakan apek ambil kesempatan jual ikan thai dan ikan indon dengan harga yg tinggi di malaysia

  3. Pemerhati says:

    Mek Esahlah orang yang paling bodo piang yang terima apa saja kata pujaan hati. Kalau pujaan hati kata taik wangi pun Mak Esah mengiyakannya last skali UMNO jugak yang salah sebenarnya taik tu memang busuk.

  4. Pemerhati says:

    kalau boleh jangan guna selalu nick ‘pemerhati’ itu walaupun belum di’patent’kan…hehehe

  5. jombo says:

    Mek kau ni sama spesis dengan COMANGO la. Macai PKR memang telan penipuan ketua puak mereka dengan lahapnya. yang peliknya ramai puak pkr percaya dengan sandiwara ngok tu. Mek kenapa kau tak halang comago dari merampas hak orang Islam untuk mempraktikan Islam. Kan itu lebih afdal.

    • gambus says:

      mek PAS ni mana pentingkan Islam , yang dia pentingkan ialah jadi macai jee .. tgklaa betapa seronoknya mekk bersama macai rosmah87 yang jelas amat benci Islam dan Melayu diBorneo !!!

      • Mek esah says:

        Bila masa pulak …hang ni kuat betul fitnah…perangai umno ke fitnah menfitnah ni ?

        • WTF says:

          Lupa lagi, hang nyanyuk ker Mek!!!

          WTF says:

          Paling menarik, Mek Esah yg konon4444nya perjuangkan hudud di Kelantan, bersekongkol dgn Rosmah87 yg jelas sekali tidak menyokong hudud.

          Rosmah87 says:

          HUDUD DAN AGENDA MELAYU PERLU DIKELUARKAN DARI KEPULAUAN BORNEO.BEBERAPA HARI LALU TAIB MAHMUD PUN TEMPELAK NAJIB PASAL ISU ALLAH. WE ARE BORNEO NOT MALAYA.. GO TO HELL MALAYA.WITHOUT BORNEO OIL U ARE NOTHING AT ALL..

          1:49 PM on October 31, 2013

          Tidur sebantal, mimpi lain444. Matlamat INGIN BERKUASA menghalalkan cara!!!

          Baguslah Mek dgn Rosmah87, hangpa berdua boleh jadi “BFF”

          5:20 PM on January 3, 2014

          http://www.mykmu.net/?p=38696

          • gambus says:

            hahaha hang memang laju dan tepat laa saudara WTF !!!

            camna ni mekk , ni bukan fitnah ni !!! itulah perangai kau mekk sangggup campak Islam dan bersama-sama puak anti Melayu dan anti Islam macam puak DAPigs rosmah87

      • mancini says:

        Mek ni dah jauh tersesat dari islam sebab tu dia sokong gay jd pemimpinnya

  6. rusaminum says:

    Aku setuju dengan Mek, tang perkataan “kesempatan”.
    Oleh itu dengan “kesempatan” ni, ape aku nak kata pada ko mek…gi balik rumah dok diam-diam. Masak kangkung, xde keje korek hidung pastu makan.

  7. jombo says:

    Mekkk… goreng pon sodap..

  8. TUBIR says:

    Ada pemborong yang sangup sorok barang barang sehinga ber tan tan kerana nak kawal harga ….kununya barang berkurangan….Merika menyewa berpuluh buah kedai dikawasan kurang maju untuk menyorok barang tersebut …..Inilah yang kerajaan kena tangkap dan serbu ……Pantau kegiatan ini kerana sudah lama berlaku ….

  9. terangsang says says:

    pemborong dan orng tengah, penyangak dan orang tepi sempadan bikin rosak ekonomi negara. setiap negeri kena ada sms barang keperluan penduduk untuk lawan harga. tapi sms tu jangan ditempatkan di tepi sempadan. hairan sangat tengok orang rantau panjang boleh 3 trela bawang, tepung,minyak masak habis dalam sehari.kuat betul diaorang makan. jalanlah tanpa protokol baru nampak apa itu tiris. setakat audit atas kertas tak jadi bare..

  10. jagungmentah says:

    ishhh pembangkang nie..ape pulak org tengah bkn punca kenaikan harga brg..??

    cuba check dgn abg2 polis..mereka mseti tahu dimana dan jenis brg apa kenaikan melampau harga adlh ssbbkan org tgh…

    cth:
    1.harga rokok sebatang=RM5~RM10
    2.charge service komunikasi beberapa minit=topupRM50~RM100

    kan abg2 polis kan kan kan..hehehehe…

  11. anoi says:

    peminpin pr tak kuatkuasa barangan hanyalah salahkan kerajaan rega barang naik, cakap aje terer pelaksanaan langsung takde. yang bahalol penyokong menyokong membabi buta. (memang orang tengahlah kaut untung terdiri dari mata sepet – kenyataan yang boleh difahamkan semua golongan jadi penyokong pembangkang jgn tertipu perkara mereka sendiri tahu dari dulu lagi)

Leave a Reply

Threesome