Menu Utama

Penyanyi Nasyid, Hafiz Hamidun, Kecewa Kangkung Lebih Popular Dari Maulidur Rasul

Oleh Zul Rawi

Penyanyi nasyid tersohor tanah air, Hafiz Hamidun hari ini menyelar para pengguna media sosial yang begitu ghairah menggunakan isu #kangkung ketika memuatnaik status di laman media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram mereka.

Beliau yang juga merupakan bekas anggota kumpulan nasyid UNIC, itu melahirkan rasa kesal di atas sikap segelintir masyarakat yang sengaja menggunakan isu remeh itu, berbanding cerita mengenai kelahiran junjungan besar umat Islam Nabi Muhammad SAW.

“Nampaknya kita lebih gemar ‘share’ cerita kangkung dari cerita Maulidur Rasul. Salam Maulidur Rasul” luahnya di laman Twitter miliknya semalam.

Paling menarik, status tersebut turut dikongsikan hampir 400 orang peminatnya sebagai tanda bersetuju dengan kenyataan tersebut dan seramai 139 orang telah menjadikan status tersebut sebagai ‘favourite’. Apabila beliau menggunakan status yang sama di laman facebook miliknya, seramai 18,386 orang telah menekan butang ‘like’ dan dikongsi oleh 1,082 orang.

Isu #kangkung mula menjadi hangat apabila segelintir penyokong pembangkang cuba memutar-belitkan dan menggunakan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika majlis penyampaian bantuan kepada mangsa banjir di Kemaman, semalam.

Tidak ketinggalan media dan portal pembangkang juga turut menggunakan isu ini, bagi menghangatkan suasana dengan pelbagai andaian, kononnya kerajaan Barisan Nasional begitu berbangga dapat menurunkan harga #kangkung.

Sedangkan secara realitinya #kangkung hanya digunakan sebagai contoh untuk membuktikan bahasa pembangkang hanya pandai menyalahkan kerajaan dalam isu kenaikan harga barang. Dalam erti kata mudah, perkataan kangkung hanyalah sebagai analogi mudah untuk menerangkan kepada rakyat, bahawa kerajaan hanya mengawal sebilangan barangan keperluan asas seperti beras, gula, minyak dan sebagainya.

Selebihnya yang tidak termasuk dalam harga kawalan, ia ditetapkan oleh pengilang, pengedar, pemborong, penjual dan sebagainya. Oleh itu sebagai pengguna, rakyat seharusnya turut memainkan peranan apabila ada di kalangan mereka yang sengaja mengambil kesempatan untuk menaikkan harga barangan keperluan.

Malah ada sesetengah pendapat yang mengatakan kenaikan harga barang di pasaran ini berkemungkinan sengaja dilakukan oleh mereka-mereka yang ingin memastikan rakyat terbeban, sekali gus menyalahkan kerajaan.

Berbalik kepada isu yang dibincangkan, walaupun pembangkang cuba menjadikan #kangkung sebagai pendekatan mewujudkan persepsi negatif masyarakat terhadap kerajaan. Masih ada di kalangan mereka yang merasakan ia hanyalah strategi pembangkang untuk mengalihkan tumpuan masyarakat terhadap isu yang lebih besar.

Selain mengalihkan perhatian masyarakat Islam terhadap hari kelahiran Nabi Muhammad SAW, ada di kalangan pengguna media sosial merasakan banyak lagi isu besar yang cuba ditutup oleh pembangkang.

Contoh polemik penggunaan kalimah Allah, perebutan kuasa di Selangor antara Azmin Ali dan Khalid Ibrahim, penutupan pusat Giat Mara dan sebagainya. Berikut adalah antara komen pengguna media sosial berhubung isu #kangkung :

Mega Sutera isu kangkung lebih menarik perhatian dari isu penutupan giat mara…adakah ini kejayaan kacang merah?

Saikopen Saiko Kaum cina rileks aje… yang bising…kenapa kita SPIN isu nie… cari maksudnya bukan ayatnya…

Saikopen Saiko cuba lihat sekeliling… bising bab KANGKUNG … Kita diam dalam bab TUTUPNYA PUSAT LATIHAN GIAT MARA…bila tutupnya pusat itu.. bermakna TUTUPNYA SALAH SATU PENDIDIKAN ISLAM…. lihat betapa cerdiknya Orang Kristian PERBODOHKAN ORANG ISLAM…. TUMBANGNYA INSTITUSI ISLAM… GELAK GELAK GELAK.. AKHIRNYA KITA JUGA BERSAMA DENGAN GOLONGAN TERSEBUT… WALLAHUALAM..

Polong Al TMx Bodoh ker khalid nak tutup giat mara yg dah jd darah daging kaum melayu selama nie hakhak melaikan isu untk tutup isu besar yg lain…fikir2 hakhak

Samuel Hashim Sayur sayuran dan kangkong je jadi contoh permulaan projek utk 10,000 perserta he he he..apa pun saya nampak kerajaan mahu menggalakan bumiputera berusaha berniaga dlm semua perniagaan..dan bermaufakat dlm semua perniagaan dari ahli2 dari akaq umbi sampai keatas party umno BN.Pemimpin dan ahli2 akar umbi menghuluran perbagai bantuan hal2 isu yg tahu tentang keperluan hidup bumiputera.Harap2 semua ahli mainkan peranan menjayakan hasrat pasaran perniagaan hal2 keperluan hidup supaya tidak di monopoli satu kaum saja..amin.

Firdaus Azil The level of intelligence around here is worrying. Feeling suffocated reading these unfunny jokes and trolls about kangkung. Are you considering yourself as funny? Its nowhere near funny. It is silly

FarEast Roslan nk buat mcm mana,kt Malaysia ramai sgt taksub bpolitik…x kira la kalau najib sebut apa pun..tetap kena balik kt dia sbb bila hati dah benci kt org..kata la apa pun,tetap org pusing..

Nur Arisyah bodonye……pm kate ttg kangkung sbb ape sblm ni?? npe lA bodo bangang sgt. pastu puak korg slps tu abs sindir gile kangkung, x ke bodo nmenye tu

Aisyah Haziq Haiqal Apa ada pada kangkung…cuma sekadar sayur…nak jd isu sangat watpe…manusia2 yg suka mengaib dan mengajuk org lain…Selebihnya biar Allah yg tentukan.kita bkan sesiapa..nabi bkan..malaikat apalagi…kita cuma manusia biasa..xda sempurnanya.gunakan pendekatan menegur secara sopan..bkan menghina. .muhasabah diri lebih baik..yg baik dtg dari Allah. .dan yg buruk sebenarnya dari kita sendiri.salam maulidur rasul….

Kesimpulannya walaupun, para penyokong pembangkang dan tidak ketinggalan para macai mengatakan isu #kangkung menjadi satu topik perbualan hangat kononnya rakyat marah adalah merupakan sebahagian dari strategik mereka. Sedangkan masih ramai lagi yang bijak dan faham maksud sebenar yang ingin disampaikan.

Salam Maulidur Rasul buat semua.






40 Komen to Penyanyi Nasyid, Hafiz Hamidun, Kecewa Kangkung Lebih Popular Dari Maulidur Rasul

  1. mooooo says:

    Sambut maulid rasul maksud dia smbut ajaran dan sunnah nabi saw. Berbelanja besar bukan ajaran islam. Tdk mngakkan syiar islam sepenuhnya, bukan ajaran Nabi.

    Berarak tu bukan sunnah Nabi yer. Tapi tak salah pun. Tapi dari sudut yg lebih besar ialah apa yg aku ckp kat atas. Kalau berarak satu pg, tapi nak laksanakan hudud pun tak nak, tak ada makna….

  2. tengkudin says:

    buat la kat kelantan tu…kan hakim syariah dah kata boleh sedia..silakan la wahai wahai PAS!!…takut ALLAH ke atau takut DAP?? hehe

    • raplahjingaa says:

      Depa takut DAP la tuu….

      • bangKano says:

        Takut kan Allah tak dapat apa apa pun kat dunia ni…tapi takut kan DAP depa dapat imbalan mewah jugak tak kesah la Demokrasi Akan Punah di gasak dek DAP cina lahabau tuuu…!!!

    • gambus says:

      tapi macai PAS boleh belit pulak kata kerajaan tak bagi . tapi jelas dan terang ketua hakim mahkamah syariah sendiri kata hudud hanya menunggu kelulusan kerajaan negeri kelantan je !

    • Mek esah says:

      Alahai ni saja level pencacai tegar…basic pun tak lepas…naya naya

      • WTF says:

        Macam BASIC seperti Fasal 16 dalam Enakmen Jenayah Syariah II 1993 Kelantan yg Mek masih tak tahu nak jawab ker Mek???

        “Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara seorang
        lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang dilaakukan di luar tabii iaaitu melalui dubur”

        http://www.mykmu.net/?p=36975

        Fuckutan sangat Mek ni…pergi belajar lagi lah!!!

      • bangKano says:

        Udah la mek esah oiiii..tok sah la nak spin lagi…kami dah paham puak puak hang pa ni semua nya bijak tapi pandir macam “Paria Amalan Spin” PAS tuu….!!!

      • gambus says:

        camana kau boleh kata orang lain ni mekk PAS ?? kau sendiri bodoh , sampai takpernah baca pun hudud PAS yang lagi tebal buku sekolah anak buah aku !!!

  3. baba says:

    hanya yg kurang akal saja suka sensasikan isu kangkung ni…..otak dah damage tak leh nak fikir isu yg lebih hebat

  4. dkds says:

    lama kelamaan orang bosan dengan isu kangkung ini…apa kebendanya nak ulang-ulang…

    inilah masalahnya orang melayu PR yang tak cerdik…bila dicucuk oleh DAP melenting sampai lupa pasal kalimah allah, giatmara, kereta mewah KM PP…dan macam-macam lagi

  5. alimedanbaru says:

    sebab apa kangkung..sebab pekatan rakyat memang suka menghina dan merendah-rendahkan.
    kajilah khasit saintifik KANGKUNG
    lihatlah zat dan vitamin yg ada dalam Kangkung
    JANGAN MENGHINA..SEPERTI FIRMAN ALLAH..KEMUNGKINAN YG DIHINA TIDAK SEHINA YG MENGHINA…
    lu fikirlah sendiri

  6. Pemerhati says:

    harga kangkung dah turun, cuba cecai pakatan macam moo tanya ketua umum hangpa harga kangkang chinadoll dah turun ke?

    • bangKano says:

      Lagu mana harga kangkang nak turun…sedang kontol depa tak pernah turun turun nak menojah memanjang jerrr sebab tu harga semakin naik akibat permintaan yang semakin rancak sebab bekalan cipap semain kurang maaa….!!!!

  7. Anak_Nogori says:

    Bila ramainya raja lawak dlm PR tu…nilah jadinya…isu kangkung pun boleh dijadikan isu besar.

    apa pun saya boleh kasi 1 markah pada macai2 PR tu krn lawak mereka2 tu..

  8. DataCode says:

    Kangkung goreng belacan lagi popular dari isu harga kangkung,tak caya tanya Nuar Anu War.

    • bangKano says:

      Makan yong taufu best jugak pasai ada kangkung tuu….sebab tu macai macai dari Paria Rembat PR dah sasau tak dak lagi stok kangkung dalam pasaran sebab tu depa kebuloq sakan…..!!!

  9. gambus says:

    ramai betul pembelit-pembelit daripada Pakatan , rupanya inilaa contoh perjuangan Islam mereka ! menipu dan membelit !!!

  10. Rosmah87 says:

    ALAHAI..DAH PM KO SENDIRI YG SENSASI KAN SAYUR KANGKUNG WKAKAKAKAKAKAK..
    PERSOALANNYA BENARKAH SAYUR KANGKUNG TURUN WKAKAKAKAKAKAKAKAK…

    UMNO DAN KANGKUNG TIADA BERPISAH…

    • alimedanbaru says:

      itulah lu bodo tak pernah rasa kenikmatannya:
      Nasi paprik + kangkung masak belacan + sup ekoq..aduhai hingga menjilat jari

    • WTF says:

      Harga kangkung TURUN atas usaha puak hangpa DEMO pada malam tahun baru!!!

      Berhimpun bagai nak rak, belakang TURUN harga kangkung jer!!!

      Hahaha…padanlah tak berani nak ambik credit, ciput sgt hasi DEMO TURUN malam tahun baru!!!

      MALULAH SIKIT FUCKUTAN!!!

    • badrole amin says:

      nakram(ros87) tak pernah pergi pasar so dok diam sudah tak payah tanya benarkah harga kangkung turun atau tidak

      lagipun kerja nakram(ros87) mengangkang, apa dia tahu pasal harga kangkung kalau lepas kangkang nakram(ros87)cuma reti makan kat kedai sebab tak reti nak masak

      • bangKano says:

        Dia ros87 melahap kat kedai pun ada orang taja…kalo nak keluaq duit sendiri jangan haghap masak kat rumah la dia ato menumpang makan kat rumah saudara mara….!!!

    • bangKano says:

      Alahai….Pemimpin AkalTakPernahSihat PKR dan Kangkang tiada berpisah…..!!!!

  11. kekuda says:

    aku tak tahu pasal cerita kangkung ni, tapi sebagai anak petani, biasanya semasa banjir banyak pokok sayur akan tenggelam dan rosak. jadi harga sayur-sayuran akan mahal kerana kurang bekalan. Selepas air surut, barulah petani boleh menanam semula, biasanya selepas sebulan, barulah dapat hasilnya dan harga akan kembali stabil. namun begitu sekiranya majoriti petani menanam sayur yang sama, harga sayur tersebut menjadi sangat murah, manakala sayur yang ditanam oleh minoriti petani menjadi mahal. Ketika harga mahal, petani akan gembira kerana sudah 2 bulan tiada hasil, maka dapatlah sedikit lebihan duit untuk membeli peralatan sekolah dan baiki rumah dan peralatan yg rosak ketika banjir. Kebanyakan petani di pantai timur bukanlah orang berada, malah jauh lebih miskin daripada orang bandar yang selalu kecoh apabila harga barang naik.

  12. zasmj says:

    Hakim mahkamah tinggi syariah kelantan kata dah bersedia untuk laksana hukum hudud.Mooo bangsat oi kau desaklah kerajaan kelantan laksana hudud.

  13. nora says:

    cadang puak pakatan buat demo lagi, kali ni buat ugut terjun, kalau permintaan turunkan harga barang tidak dipenuhi. heh alang2 menyeluk pekasan biar sampai pangkal lengan. alang2 buat demo biar mati terjun supaya jasa mu dikenang.

  14. bangKano says:

    Peyanyi nasyid ni sebenaq nya dah terkeliru…pada dia isu Malidul Rasul lebih penting & tak dak relevansi ngan kos sara hidup la ni dari isu kangkung tu. Realiti nya mengingati kelahiran Rasul memang ada kaitan ngan dinamika zaman ni..Rasul salah satu motif nya ada la berjuang membasmi sifat tamak haloba segelentir manusia. Isu kangkung yang di heboh heboh kan ada la semata mata strategi puak puak haprak dari Paria Rembat PR tu nak melekeh kan kewibawaan PM kita dalam menghapus kan ketamakan manusia. Ada ka perjuangan PM kita tu bercanggah ngan risalah suci Allah yang di bawa oleh Rasul…? PM kita jugak membawa mesej yang sama yang dok ada dalam risalah bawaan Rasulullah.

    Aktivis nasyid ni dah keliru apa lagi minda nya sering celaru tang kepahaman terhadap islam…pada dia perjuangan islam cuma melalui kaedah eksklusif hanya melibat sepenuh nya dalam lagu lagu nasyid…silap tu…tu silap..islam tu syumul dalam kepelbagai kaedah menuju ke arah kesejahteraan hidup duniawi & akhirat.

  15. jombo says:

    Isu kangkong satu lagi wadah untuk membiakan pengikut baru pakatan.. tak sedarkah saban hari pakatan mencipta isu untuk membiakan pengikut baru mereka. Kalau setiap hari pengikut pakatan dihidangkan dengan taik lama-lama rasa taik itu akan jadi sedap. Isu-isu membakar perasaan rakyat sering dicipta oleh puak ini untuk mempengaruhi rakyat. Memamng ramai yang telah temakan tohmah secara tak sedar ramai telah menjadi macai PR.

    • bangKano says:

      Memang ramai terpengaruh ngan gebang dari Paria Rakyat/PR ni terutama generasi Y…tapi lama kelamaan akan susut jugak pasai dah ramai yang insaf & sedar depa kena tipu. Nisbah kemasukan baru & keluar ada la 3:10…makna yang keluaq 10 yang baru masuk cuma 3 jerr. tu sebab setiap demo tak dak sambutan lagi pasai kurang penyokong tegaq….!!!

Leave a Reply