Menu Utama

Peniaga Cina Sengaja Naikkan Harga Cuba Kaut Keuntungan Berlipat Kali Ganda?

Pembangkang sebagai raja fitnah sekali lagi gagal dalam misi jahat mereka. Tindakan secara tersusun para peniaga dan usahawan yang pro pembangkang untuk menaikkan harga secara tidak munasabah sedikit demi sedikit berjaya dipantau. Mereka bukan sahaja bertujuan untuk memburukkan imej Barisan Nasional tetapi pada masa yang sama mereka mengaut keuntungan berlipat kali ganda dengan menaikkan harga barangan. Peluru dua mata mereka ini bakal memakan diri mereka sendiri.

Para peniaga Cina yang hampir 100% menyokong pembangkang atas sikap tamak haloba dan tidak tahu bersyukur dengan membebankan pengguna dengan kenaikan harga melampau bakal diambil tindakan. Kerajaan telah memberi amaran kepada ‘orang tengah’ atau pembekal supaya jangan menaikkan harga barangan runcit 20 hingga 30 peratus di kawasan bandar-bandar utama di negara ini jika tidak mahu dikenakan tindakan.

Pihak kerajaan menerusi Jawatankuasa Perwakilan Penduduk di seluruh negara akan menjadi ‘mata dan telinga’ kerajaan bagi memantau harga barangan keperluan harian. Mereka akan mengenal pasti permasalahan penduduk bandar sebelum diketengahkan kepada pihak berkuasa tempatan dan kementerian untuk tindakan.

Ini merupakan antara langkah proaktif kerajaan dalam memantau aktiviti ‘orang tengah’ yang dikatakan memonopoli rantaian pasaran sehingga mampu menetapkan harga sesuatu barangan tanpa kawalan. Namun pengguna sentiasa perlu tahu bahawa kuasa pengguna lah yang sebenarnya bakal menentukan harga sesuatu barangan. Apabila permintaan pengguna terhadap barangan rendah dan penawaran barangan dari penjual tinggi maka penjual tidak mempunyai sebarang pilihan melainkan menurunkan harga barangan. Ini bagi mengelakkan lambakan barangan dan kos penyimpanan yang tinggi. Faktor ini bakal merugikan para peniaga.

Disamping itu juga kerajaan akan campur tangan sekiranya mekanisme harga yang digunakan ketika ini tidak dapat berfungsi dengan baik sehingga membebankan rakyat. Agensi kerajaan dan pertubuhan seperti Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat) akan memainkan peranan dengan menawarkan produk-produk makanan dengan harga lebih murah. Ini bakal menghapuskan monopoli peniaga Cina yang menyokong pembangkang menganiaya pengguna.

Demi menjaga kepentingan rakyat dari terus dianiaya oleh pembangkang kemungkinan FAMA akan menawarkan harga lebih murah lagi. Langkah kerajaan melakukan penstrukturan ekonomi bukan bertujuan membebankan rakyat tetapi untuk melonjakkan konomi demi kebaikan negara. Namun usaha ini cuba sedaya upaya digagalkan oleh pembangkang. Kegagalan melakukan perubahan pada struktur ekonomi akan menyebabkan Malaysia tidak dapat membebaskan diri daripada perangkap negara berpendapatan sederhana, pertumbuhan ekonomi menjadi perlahan selain memberi tekanan kepada akaun semasa.

Rakyat perlu tahu bahawa defisit akaun semasa mesti dielakkan kerana ia akan menyebabkan penarafan diturunkan, seterusnya menyebabkan kos pinjaman bertambah, keyakinan merudum, kemasukan pelaburan asing terjejas selain mungkin memberi tekanan kepada bursa saham. Kefahaman ini perlu bagi memastikan rakyat turut sama menjayakan penstrukturan ekonomi.

Propaganda yang dicetuskan oleh pembangkang kononnya Malaysia mengalami kegawatan bertujuan untuk menimbulkan kekacauan. Rakyat perlu tahu bahawa Malaysia tidak berdepan dengan masalah kegawatan ekonomi. Malaysia akan mengalami pertumbuhan lima peratus atau mungkin lebih pada tahun ini bergantung kepada perkembangan selanjutnya.

Ketamakan peniaga Cina yang mementingkan keuntungan semata-mata tanpa mempedulikan nilai moral menjadi pengajaran amat berguna untuk bangsa Melayu. Rasulullah SAW telah menegaskan bahawa kedudukan perniagaan adalah merupakan suatu kedudukan yang tinggi di sisi Allah SWT sebagaimana sabdanya yang bermaksud: “Sembilan persepuluh sumber rezeki (boleh diperolehi) melalui perniagaan”(Hadis Riwayat Tirmizi). Dengan kata lain umat Islam perlu memegang ekonomi negara demi menjaga kesejahteraan rakyat dari dianiaya. Sama-sama kita berjihad demi agama Islam, bangsa Melayu dan negara kita Malaysia.






30 Komen to Peniaga Cina Sengaja Naikkan Harga Cuba Kaut Keuntungan Berlipat Kali Ganda?

  1. baba says:

    kerajaan kena pastikan mekanisma di mana peranan org tgh dikurangkan atau dihapusan sama sekali. selalunya mereka ini yg mengambil keuntungan melampau sehingga beban jatuh kepada pengguna.

  2. tony gunawan says:

    buat apa peniaga cina mau tanggung kesan daripada pengurangan subsidi oleh kerajaan!
    senang-senang kerajaan umno yang boros memotong subsidi mau pula peniaga cina yang tanggung !
    lu ingat lu siapa!

    • WTF says:

      Wa adalah salah seorang Melayu Malaysia yg memerintah Cina (Rice Nigger) Malaysia!!!

      Takkan Tony4444 Refugee tak tahu kot!!!

      Teruskan kempen “BUY CHINESE LAST” sampai RICE NIGGER di Malaysia tak mampu nak buat sambutan Tahun Baru Cina!!!

      Mueh4444

      • rusaminum says:

        Waa pun orang Melayu/Bani Jawi, kat tanah melayu ni. Tony, lu ada berani?

        Teruskan kempen bro..”don’t buy from Rice Nigger at all”..

      • Mawar says:

        Deyyy toni
        Kerajaan dap boros, rasis dgn peniaga melayu. Kerajaan komunis dap gila kuasa hanya mau mercedes saja, hutang kerajaan bertambah, mau joli joli dgn duit kerajaan pulak!! Nepotisme dan kronisme sangat kuat dlm pakatan penipu rakyat!!?

        Gua melayu, tanah melayu-orang melayu punya.
        Lu cina masih diperintah oleh orang melayu…hah amacam???!!
        Buy chinese last, boikot peniaga cina!!!

    • raplahjingaa says:

      hahahahahah..cina bukit dah start naik angin !! bagus !! teruskan kempen boikot barangan cina, dan teruskan operasi mendenda cina-cina yang menaikan harga barang sesuka hati bapak depa !!

      • WTF says:

        Akta Competition 2010 (atau dikenali sbg Anti Kartel Act) dan Anti Profiteering 2011 perlu dikuatkuasakan sepenuhnya menjelang perlaksanaan GST pada 2015.

        Sudah jelas golongan Cina4444 ni sebenarnya tak boleh compete dalam open market yg competitive.

        Marilah sama2 menyumbang ke arah kempen “BUY CHINESE LAST”

        Bagi Cina4444 ni naik angin tak tentu hala, jatuh bangkrap seterusnya volunteer BUNUH DIRI!!!

        Hehehehe

        • raplahjingaa says:

          Cina ni kalau hidup tak dak rasuah…maka depa ni akan hidup merempat makan pasir !

          kat mana ada cina….kat situ ada rasuah !

        • Boboi says:

          True…kita boikot semua barangan cina…tmasuk kereta import dierg bro tak kira jepun, cina, korea…tmasuk handphone, elektronik goods tu semua… masih ada alternative brg buatan msia kan WTF utk kereta, handphone, elektronik goods & sebagainya ?

    • bangKano says:

      Habih tony talak guna punya olang kalo sunsidi di tarik balik pasai apa peniaga cina haprak dongga tu sanggup memangsa para pengguna ngan caj kan harga tinggi…ni tak adil. Jangan coba nak mengambing hitam kan para pengguna rata rata majoriti ada la melayu/bumiputera. Nak untung berganda ganda jangan sanggup menindas oghang lain yang tak tau menau hal hal perniagaan.

      Lu olang pikir la sendeli…..!!!

    • makan, makan says:

      ingat tak apek dulu kuasai gula dah bagi subsidi apek naik juga harga gula jangan jadi bodoh tony kami lama bagi muka pada apek ini dah bagi subsidi naikkan harga barang, itu apek

    • Hamba Ar Rahman says:

      OK lah tu…potong u punya subsidi…kalau wa..wa kasi potong lu punya lancau juga…kasi sunat…kasi bersih sikit….

    • gambus says:

      hahaha selama ni DAPigs memainkan isu perkauman konon orang Melayu yang hidup atas subsidi .. tapi nahh rupa-rupanya cina DAPigs ni mengaku jugak hidup dengan makan subsidi !!!

      potong sikit subsidi pun boleh mati kaa ?? memang dasar peniaga keparat yang hanya tahu menipu punya manusia !!!

      • WTF says:

        Yup, sebenarnya peniaga2 ni hidup dgn subsidi tapi masih tak sedar diri

        Siap cerita MERITOCRACY la, apa la!!!

        Belakang, depa tak boleh compete dalam competitive market

        Akta Competition 2010 (atau dikenali sbg Anti Kartel Act) dan Anti Profiteering 2011 perlu dikuatkuasakan sepenuhnya menjelang perlaksanaan GST pada 2015.

  3. NIK AZIZ says:

    kawe pun doh tok beli bare cino,,kawe pun doh insaf la ni,,tok seh nok buak ore maroh kt ambo..

  4. bangKano says:

    Pak menteri dah berbuih mulut nak menghapus kan peniaga tamak nak ambil untung berganda ganda…tapi gimana plak abang abang dari agensi penguat kuasaan undang undang….? Selama ni depa buat derk jerrr seolah olah dah kekenyangan makan bersuap oleh kartel kartel besar memonopoli perniagaan…..!!!

  5. Jambol says:

    Tidakkah kerajaan sedar bahawa ini adalah salah satu langkah mereka untuk menjatuhkan kerajaan ?

    Hentikanlah bertiori dan membuang masa mengkaji sana mengkaji sini. Gerakkan segala agensi untuk menghapuskan kuasa orang tengah yang mereka kuasai dan transformasikan sistem pengedaran produk-produk, terutamanya produk pertanian. Lihatlah betapa rendahnya harga ikan yang mereka beli daripada nelayan-nelayan, dan juga harga sayur-sayuran yang dibeli oleh mereka daripada petani-petani ? Ini pun Najib tak tahu kah ? Pergilah naik helikopter untuk bertemu sendiri dengan nelayan dan petani. Bukan susah sangat.

  6. Mek esah says:

    Asyik dok cakap benda sama…..beratus kali…bodo dan jahat kita cuba dipindahkan kepada pihak lain….umno umno

  7. TUBIR says:

    kerajaan kena bertegas melaksanakan undang undang dan tentukan kakitangan yang terlibat dengan penguatkuasaan digerakan secara maksimum……..Orang orang cina cukup tak suka mengikut undang undang ….merioka akan cari jalan untuk memudahkan cara …samada dengan rasuah atau sebagainya .merika akan menyerang badan badan kerajaan yang menguat kuasakan undang undang …..
    Rayaat tidak minta banyak dari kerajaan….apa yang rayaat minta pantau dan ambil tindakan tegas kepada peniaga dan pemborong yang tamak .Kita baru cerita tentang soal sara hidup(bahan makanan) belum lagi bercerita soal kenaikan harga rumah kediaman …….Harga rumah dah macam tak masuk akal sekarang ini …….Yang peliknya kerajaan seolah olah tiada langsung kawalan tentang hal ini .Kerajaan membuat dasar perumahan negara…..buat segala macam peraturan akan tetapi itu semua tidak berguna jika ianya tidak dilaksanakan .Lihatlah keluasan rumah pangsa ……Berapakah keluasanya?Kerajaan kena tetapkan keluasan rumah rumah pangsa yang akan dibina mesti tidak kurang 1800kaki persegi dan wajib memiliki 3bilik tidur dan dua tandas .Kerana rumah ini tidak mempunyai tanah maka keluasanya mesti ditambah .Kawal harga rumah rumah jenis ini kerana yang mendudukinya adalah rayaat berpendapatan rendah .Jika pemaju tidak bersetuju membina kediaman jenis ini kerajaan jangan luluskan projek perumahan ditanah tersebut .Selesakah penghuni rumah pangsa yang mendiami rumah berkeluasan 650 kaki persegi dengan bilangan anak seramai 4 orang?

  8. alimedanbaru says:

    KEPADA UMAT MELAYU
    bersemangatlah sikit
    boikot kedai cina
    jangan beli dari peniaga cina
    baik kedai runcit
    kedai mini
    supermarket
    atau dipasar
    bila lagi nak mengkayakan peniaga Melayu
    aku hairan dengan orang Melayu
    babi memang tak makan
    masakan cina loya nak makan
    tapi barang dikedai cina dibeli semacam
    CELIKLAH MELAYU
    SEDARLAH MELAYU
    KALAU KITA BERSATU
    SEMUA BISNES CINA KANTOI
    DAN MUNCUL KUASA BARU
    PENIAGA MELAYU
    DAN KUASA BELI MELAYU!

  9. terangsang says says:

    semua undang2 berkaitan ekonomi kena olah semula.nak tangkap di Malaysia belum salah,nak tangkap di air serba salah, tangkap luar tanah air… Malaysia salah..pah guano.

Leave a Reply

Threesome