Menu Utama

Pembaziran PRK DUN Kajang, Anwar Cuba Redakan Kemarahan Rakyat

Oleh Nur Azlina Shaari

Sedar tindakannya mengundang rasa marah rakyat dan ahli politik lain di negara ini bersabit isu pembaziran untuk mengadakan Pilihan Raya Kecil (PRK) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, Ketua Umum Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menabur janji mahu berjimat cermat dalam pilihan raya akan datang itu.

Kata Anwar, beliau mengakui sendiri proses PRK yang akan berlangsung akan menanggung perbelanjaan yang tinggi dan melibatkan duit rakyat.

Justeru, beliau mahu mengguna pakai semula segala bahan kempen yang digunakan sebelum ini.

“Saya terima pandangan itu (PRK Dun Kajang suatu pembaziran). Kalau dianggap sebagai pembaziran, maka itu kosnya perlu diminimumkan.

“Dari pihak PKR sendiri, kita sudah beri arahan supaya PRK ini dijalankan dengan kos yang paling minimum termasuk menggunakan poster lama selain poster yang disyaratkan oleh SPR,” kata Anwar yang dipetik dari laporan Sinar Harian.

Sebelum ini, Anwar dan pengikut parti pembangkang yang lain gemar menyalahkan pihak kerajaan dan menuduh kerajaan mudah membazir dalam menguruskan soal perbelajaan negara memandangkan ia melibatkan duit rakyat.

Namun, dalam isu PRK ini, Anwar nampaknya sudah menutup mata tentang hakikat tuduhan yang dilemparkan selama ini kerana sudah terkena kepada dirinya semula.

Bukan itu sahaja, Anwar sendiri diketahui umum bahawasanya dirinya gemar menabur janji kepada rakyat dalam setiap manifesto pilihan raya hanya kerana mahu meraih undi dari rakyat yang kononnya parti pembangkang prihatin terhadap nasib kehidupan rakyat Malaysia.

Tetapi, hingga kini, segala janji yang diberikan dalam setiap kempen pilihan raya masih lagi tidak ditunaikan walaupun parti pembangkang berkesempatan untuk berbuat demikian.

Justeri, demi memenuhi kehendak nafsu diri dan kepentingan untuk menjawat jawatan yang tinggi, persoalannya, mampukah Anwar mengotakan janjinya lagi untuk berjimat-cermat dalam PRK di DUN Kajang.

Ini kerana, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dianggarkan terpaksa membelanjakan lebih RM1 juta untuk menguruskan PRK di DUN Kajang.

Pun begitu, Anwar masih lagi menegaskan jumlah itu terlalu kecil untuk digunakan.

Walhal, tidak nampak sebarang keperluan yang penting untuk mengadakan PRK memandangkan tiada alasan kukuh yang timbul selepas penyandang ADUN Kajang, Lee Chin Cheh sengaja meletakkan jawatan hanya kerana ingin membolehkan ketua pembangkang itu bertanding.

Dan keadaan ini hanyalah alasan licik dari Anwar untuk bertanding sebagai cara mengatasi dan menutup masalah perbalahan peribadi antara Azmin Ali dan Khalid Ibrahim yang berlaku sejak penggal yang lepas.

Walaupun SPR hanya menggunakan duit sebanyak RM1 juta sahaja, tetapi ia tetap dikira sebagai membazir dan itu perkara penting Anwar perlu sedar.






17 Komen to Pembaziran PRK DUN Kajang, Anwar Cuba Redakan Kemarahan Rakyat

  1. Pak Tho says:

    Untuk Anwar
    . Tipu…..tipu….tipu….. ( bunyikan seperti bunyi siren ambulan)

  2. system baru says:

    ini paling aku tergelak pada anwar suruh guna poster2 lama semua masuk tong sampah tak boleh digunakan balik kita minta siapa ambil poster untuk atap parking dan peniaga pasar malam pulang poster pr pulang baik pada pr sepayah ia boleh diguna balik,itu cadang aku pada anwar

  3. system baru says:

    ada video anwar paling bodoh. mat sabu di bodoh suruh guna poster lama

  4. tony gunawan says:

    kalau bn tak tanding maka tak timbul isu pembaziran wang!

    • songkok says:

      Cina babi, golongan PR memang berjimat-cermat bila bab tolong rakyat tak macam BN membazir je duit tolong rakyat itu ini.

    • Pak Tho says:

      Ada satu perkara yang boleh ikut apa yang anwar selalu cakap
      ” lawan tetap lawan”
      Memandangkn tindakan pkr utk mengadakn Prk dun kajang mendapat lebih reaksi negatif dari positif dr kalangan rakyat, ada harapan anwar tersungkur kali ni. Sebb tu kalangan penyokong pkr mengharap tiada pertandingan di dun kajang. Nape tony?, x yakin ke bang non kau tu boleh menang mudah. Heee. Heeee.

    • armok says:

      Hah. Ayat paling bodoh kat mykmu. Cina Bangang nak tunjuk pandai…pathetic…

    • Mawar says:

      Hehe tonnik,
      Apa hal? Lu takut ka kita lawan?
      Lu tau ka anwar yang tunggu masa jatuh tersungkur.

      Sudahla tonnik, lu pigi makan babi rebus ka, babi panggang babi tonggeng ka diam diam….sudah laya ciner.

    • alimedanbaru says:

      kepada rakyat Selangor
      BERMARAUAHLAH
      jangan asalkan aljuburi
      semua ditelan
      semua dihisap
      tak geli ke
      tak jijik ke
      apa hal dengan Sultan
      apahak dengan ‘warga asing nak memerintah negeri’
      apahah dgn wibawa Undang2 Tubuh Negeri
      sedarlah HARGA DIRI’
      dan maruah Darul Ehasan’
      sinuar ni patut disepak dan ditendang
      jangan negeri Selangor
      diludah oleh orang Melayu negeri lain
      macam tak ada anak negeri
      macam tak ada benda suci’yg kotor
      dan tak berbaju
      yg berbogel dan kerja memburit pun nak dibawa masuk dalam dewan mulia
      Dewan Undangan Negeri
      maluuuuulah anak Selangorrrr

  5. system baru says:

    anwar suruh guna poster lama di harap orang anbil poster lama pr pulang balik pada anwar, supayah tak berlaku pembaziran poster lama taman kawasan sampah korek balik supaya pr gunakan balik

  6. system baru says:

    moo ada poster lama anwar minta guna balik

  7. shwan says:

    Memang giler punya PKR, Takda standard langsung otak tapi jawatan no 2 dalam PKR. memalukan. Adakah masuk akal PM nak disuruh bertanding DUN. Alamak PM tu CEO Malaysia tak kanlah nak turun buat kerja bodoh. Mana ada dalam dunia ini presiden Amerika bertanding jawatan Senator? Kalau Senator dulu kemudian bertanding Presiden adalah dan masuk akal. Memang Azmin gile dan tak ada standard. Semua yang sokong dia memang takda standard.

  8. landahari says:

    kalau penyandang kerusi tu mati bolehlah ada piliharaya kecil.ini penyandang sihat dan boleh membangun kawasan yang diwakili.apa motif letak jawatan lepas pengundi bersusah payah memilih wakil rakyat.

Leave a Reply