Menu Utama

Mujahid Yussof Rawa, Nama Yang Indah Tapi Akal Di Kepala Lutut

Nama Mujahid diberi oleh bekas Presiden Parti Islam se-Malaysia (PAS), Allahyarham Yussof Rawa, kepada anak lelakinya dengan harapan anaknya itu akan menjadi pejuang Islam yang sejati. Malangnya, cita-cita dan hasrat bekas Presiden Pas paling sederhana ini tidak tercapai. Alahamdulillah beliau tidak berada di muka bumi ini lagi untyk melihat kerosakan yang sedang dilakukan oleh anaknya.

Penulis tidak berniat untuk membicarakan lagi isu wajar atau tidak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) merampas Bible yang menggantikan perkataan Tuhan dengan Allah. Sudah banyak ditulis dan dibicarakan, lalu kita pun tahu, majoriti dalam Pas kata boleh, UMNO kata tidak boleh, PKR kata aku peduli apa, Melayu elit kata ini hak asasi manusia.

Memang sudah ditakdirkan mungkin umat Islam di negara ini menuju perpecahan, kehancuran dan kemusnahan sebagaimana umat-umat Islam terdahulu selepas beberapa lama menikmati kegemilangan.

Apa yang hendak penulis katakan hari ini ialah tindakan Mujahid,yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar, menyeru “Putrajaya segera mengambil langkah menghalang badan agama Islam seperti Jais dari melakukan serbuan atau percubaan menguatkuasakan undang-undang negeri ke atas pertubuhan bukan Muslim, sambil memberi amaran tindakan tersebut boleh mengeruhkan lagi hubungan antara agama di negara ini;” sangat bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia, Pembahagian Kuasa Antara Negeri dan Persekutuan.

Perlembagaan Malaysia, Jadual 9, Senarai II—Senarai Negeri jelas menyatakan:

1. Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, hukum Syarak dan undang-undang diri dan keluarga bagi orang yang menganut agama Islam, termasuk hukum Syarak yang berhubungan dengan pewarisan, berwasiat dan tidak berwasiat, pertunangan, perkhawinan, perceraian, mas kahwin,nafkah, pengangkatan, kesahtarafan, penjagaan, alang, pecah milik dan amanah bukan khairat; Wakaf dan takrif serta pengawalseliaan amanah khairat dan agama, pelantikan pemegang amanah dan pemerbadanan orang berkenaan dengan derma kekal agama dan khairat, institusi, amanah, khairat dan institusi khairat Islam yang beroperasi keseluruhannya di dalam Negeri; adat Melayu; Zakat, Fitrah dan Baitulmal atau hasil agama Islam yang seumpamanya; masjid atau mana-mana tempat sembahyang awam untuk orang Islam, pewujudan dan penghukuman kesalahan yang dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam terhadap perintah agama itu, kecuali berkenaan dengan perkara yang termasuk dalam Senarai Persekutuan; keanggotaan, susunan dan tatacara mahkamah Syariah, yang hendaklah mempunyai bidang kuasa hanya ke atas orang yang menganut agama Islam dan hanya berkenaan dengan mana-mana perkara yang termasuk dalam perenggan ini, tetapi tidak mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan kesalahan kecuali setakat yang diberikan oleh undang-undang persekutuan; mengawal pengembangan doktrin dan kepercayaan di kalangan orang yang menganut agama Islam; penentuan perkara mengenai hukum dan doktrin Syarak dan adat Melayu.

Ini masalah kita apabila rakyat memilih wakil mereka dari kalangan yang tidak mempunyai ilmu pengetahun, malas membaca dan pagi petang, siang malam asyik berceramah sahaja.

Jika Mujahid tidak berpuas hati dengan tindakan Jais, beliau harus meminta kerajaan Negeri Selangor mengambil tindakan kerana bidang kuasa agama Islam adalah di bawah pentadbiran negeri.

Tindakan Mujahid menghalakan serangan ke Putrajaya atas tindakan Jais bukan sahaja nampak bodoh, malah jelas menunjukkan Mujahid ingin menyelamatkan hubungan Pas, DAP dan PKR dengan gereja-gereja Kristian Khatolik di Semenanjung.

Menteri Besar yang berkuasa ke atas Jais bernama Khalid bin Ibrahim, seorang Islam dari Parti Keadilan Rakyat (PKR). Exco Hal-Ehwal Islam Selangor pula ialah Ustaz Sallehen Mukhyi dari Pas.

Justeru gila apakah Mujahid menggesa Putrajaya mengambil mengawal tindakan Jais? Inilah yang diagung-agungkan sebagai pejuang Islam? Inikah yang dianggap oleh sebahagian elit Melayu sebagai “intelektual Islam”?

Sebenarnya, nasib Mujahid baik kerana allahyarham bapanya menamakan beliau dengan nama yang indah baik maknanya. Kalaulah nama beliau Khimar atau Albab, nescaya tiada apa lagi yang berguna kehidupan beliau sebagai manusia.

Hakikatnya, Mujahid membuktikan beliau hanya pada nama, tapi akal di kepala lutut.






34 Komen to Mujahid Yussof Rawa, Nama Yang Indah Tapi Akal Di Kepala Lutut

  1. Moohyideeeeen says:

    Baik buat K-Pop lagi best..umno suka tu..

    • acid says:

      Pas buat konsert heavy metal masa muktamar tu apa pulak, terangguk-angguk kepala macam orang hilang akal lagi best… pas suka tu…

      • alimedanbaru says:

        AKU SELALU PERHATIKAN KAMU SEMUA KERAP diselewengkan oleh moo untuk membincangkan isu sebenar yg sepatutnya dititik habis2san kobodohan dan kejelekan pakatan rakyat.
        Si Moo ni 99% dia lari tajuk dan kau orang hanyut dgn umpan dia…

      • anoi says:

        MOO TU BACA ARTIKEL ASALKAN HENTAM KOROMO AJE. MACAM NUAR IDOLA DIA YANG SUKO MEMUNGKOQ,

    • UMNO yg suka ke, atau ko sebenarnya yg suka? x habis2 pasal k-pop… isu yg diulang2…

      kalau tak reti nak jawab artikel, toksah berbunyi macam kera…

      ini la jadinya bila PAS sendiri terdiri dari golongan kurang cerdik, maka penyokong pun jadi kurang cerdik…

      desakan supaya putrajaya mengambil tindakan adalah tindakan untuk selamatkan diri… ini bidang kuasa kerajaan negeri, dan rampasan bukan atas arahan kerajaan pusat…

      ape2 unsur yang boleh memberi ancaman pada akidah umat Islam dalam negara mmg patut dibanteras sebelum terlambat…

      UMNO secara terang2 menolak syiah dan berkeras menghalang penggunaan kalimah Allah dalam bible. namun PAS pula sebaliknya…

    • gambus says:

      kalau PAS dan PKR buat show seksi mengalahkan artis k-pop tu halal kan moo lembu ?

    • WTF says:

      Daripada kau DVERT isu macam ni, baik hang nasihatkan Mujahil Rawa guna taktik Nuar Berahi…

      “Perut buncit tetek labuh”

      http://beta.malaysiakini.com/news/160756

      Puak4444 FUCKUTAN mesti percaya punya!!!

    • mancini says:

      Penang pun buat konsert juga diambang tahun baru apa citernya.diselangor selepas pr memerintah pusat judi dan pelacuran bertambah banyak berbanding masa bn dulu apa citernya.

    • Mawar says:

      Aik mooh…..tak ingatlagi kah hiburan berasaskan syaitan, geng korang punk dgn skinhead tu? Kau buat2 lupa ker? Betapa sekularnya kau!!!

  2. baba says:

    inilah akibatnya demi politik sanggup menggadaikan agama…..punggahhhhhh

  3. Pemerhati says:

    selepas pengarang mingguan the herald paderi lawrence andrew membuat kenyataan mengingkari titah Sultan Selangor mengenai larangan penggunaan kalimah Allah, JAIS pula berjaya merampas lebih 300 bible berbahasa Melayu dari bangunan Persatuan Bible Malaysia

    kenapa harus ‘mujahid’ membantah dan mempertikai tindakan JAIS merampas bible berbahasa Melayu itu sedangkan umat Melayu Islam faham dan tahu kenyataan paderi lawrence andrew mahu kristian menggunakan kalimah Allah dan kejadian rampasan bible berbahasa Melayu itu adalah jelas satu bukti perbuatan ingkar yg mencabar serta tidak menghormati titah Sultan Selangor mengenai larangan penggunaaan kalimah Allah yg selaras dgn Seksyen 9 Bahagian 1, Enakmen Ugama Bukan Islam(Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988

    sebagai org Islam, amat memalukan bila mujahid membantah dan mempertikai tindakan JAIS yg mahu memastikan penguatkuasaan titah Sultan Selangor yg selaras dgn Seksyen 9 Bahagian 1, Enakmen Ugama Bukan Islam(Kawalan Pengembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 dilaksanakan

    mujahid bukan tinggal di negara yg ditunjangi pemerintahan bukan org Islam dimana mahkamah syariah tiada mendapat kemuliaan…kenapa harus mujahid menunjukkan sifat ‘apologetik yg tidak bertempat’ kepada org bukan Islam bila dia membantah dan mempertikai tindakan JAIS itu?

    kepada mujahid dan PAS, kalau nak ‘jilat’ kafir berpada-padalah! umat Melayu Islam faham anda dan PAS suka menjadi anjing peliharaan pihak kristian evangelis DAP tapi jgnlah ‘jilatan’ anda itu dilihat oleh umat Melayu Islam sebagai melampau yg mencerminkan kemunafikan serta rosak akidah sebagai org Islam dimana ‘keIslaman’ anda itu sehingga menjadi kesangsian dan tanda tanya kepada umat Islam lain

    —————————————————

    di timur tengah ada org bernama arab tapi bukan beragama Islam sebaliknya beragama kristian koptik atau beragama yahudi, di Malaysia mungkin tidak terkecuali sekali pun org itu bernama ‘mujahid’, nurul izzah, anwar dsb

    rabai yahudi pun pakai jubah, rahib kristian pula pakai tudung litup, kalau nak ‘bertaqiyyah’ di Tanah Melayu tentulah kena pakai fesyen tudung, jubah, songkok, kopiah, serban mengikut pilihan tradisi dan kontemporari Orang Melayu…hehehe

    • Undi bro…Undi….hehehehehe….

    • anoi says:

      di timur tengah ada org bernama arab tapi bukan beragama Islam sebaliknya beragama kristian koptik atau beragama yahudi, di Malaysia mungkin tidak terkecuali sekali pun org itu bernama ‘mujahid’, nurul izzah, anwar dsb
      rabai yahudi pun pakai jubah, rahib kristian pula pakai tudung litup, kalau nak ‘bertaqiyyah’ di Tanah Melayu tentulah kena pakai fesyen tudung, jubah, songkok, kopiah, serban mengikut pilihan tradisi dan kontemporari Orang Melayu…hehehe Bebenar kata rangkap ini. kan baik kalau dah cantik pakaiantu toksak libatkan diri pada parti yang menyelewengkan Islam yang suci.

  4. PAS sibuk bersuara suruh orang lain ambik tindakan…. then….

    ape pula tindakan PAS? pimpinan PAS takut ke? takut terima nasib macam Hasan Ali yg menghalang penganut kristian dari menyebarkan fahaman kristian pada umat Islam?

    knapa PAS tak serang kerajaan negeri supaya ambik tindakan? knpa kerajaan pusat yg kena?

    PAS menjaga hati kristian, dalam masa sama kristian sedikit2 menggerakkan agenda penyesatan umat Islam.

    PAS mendabik dada mereka lebih islamik, tapi mereka senang tunduk dgn kafir hanya kerana ingin menjaga tahaluf siasi yg tak memberi faedah pada umat Islam.

    dalam masa sama PAS melancarkan perang besar besaran menentang rakan seagamanya sendiri hingga mendoakan kehancuran…

  5. gambus says:

    Sapa yang tak kenal mujahid , selalu masuk gereja dan menghina , mengecam dan memfitnah UMNO mengenai kalimah Allah . inilaa contoh haprak PAS !

    • Pemerhati says:

      masalahnya PM tak kenal mujahid yg sebenar, PM kenal mujahid hanya menerusi kata-kata punahsihatnya yg memberitahu PM setiap kali mujahid masuk gereja ada saja cerita baik-baik sampai puji melambung tinggi PM dan UMNO…sebab itu PM lantik mujahid jadi ahli MKPN

  6. Anwar Perez Shalom Ibrahim says:

    Ini semua salah Mooh…

  7. srikandi says:

    mcm manalah org2 kapir laknatullah kat Malaysia ni tak pijak2 kepala org Islam…kalau dh parti yg kononnya perjuangkan Islam ni pon dok bg green light kt Kristian memurtadkn org Islam, tentulah depa2 ni seronok tgk Islam hancur kt Malaysia…alahai PAS PIS PUS…

  8. shwan says:

    Saya TEGASKAN di sini sekali lagi….MUJAHID RAWA bukan ulamak feqah atau syariah, beliau hanya belajar bahasa Arab semasa di Mesir. Beliau tiada berpengetahuan mendalam ilmu syariah maka beliau hanya sebaris dengan guru biasa dan profesional sahaja. Tidak hairan sekiranya tindakan dan pandangannya cenderung kepada logik dan keuntungan politik semata-mata.

  9. dkds says:

    perangai tak ubah seperti pejuang agama kristian…tak perlulah pihak gereja nak menghantar para mubaligh ke Malaysia lagi ..semuanya akan diambil alih oleh Pas…

  10. shwan says:

    Mujahidlah yang bodoh kerana dia hanya graduan bahasa Arab mahu cuba berlagak bijak dalam bidang syariah.

  11. DataCode says:

    siapa nak setuju dengan orang bodoh,,PAS sahaja yang sanggup diperbodohkan

  12. sireh ke gagang says:

    Asal pakai kopiah ,serban , semua boleh bagi fatwa dalam PAS . org2 pas mcm moo kira apa . semua puak kopiah ini dorang gelar ustaz . walaupun ustaz2 mee segera ini , tiada kelayakan langsung nak berbicara soal akidah atau hukum hakam agama .apa yang mereka kata kebanyakan bersandarkan logik akal semata2. tapi “pendewaan” pengikut2 PAS terhadap ustaz2 segera memang dahsyat .

  13. anoi says:

    mana boleh Islam duduk sama taraf dgn agama lain … apa bodoh punya orang. semata2 nak jadi jaguh sedangkan perlakuan ini menempah diri ke neraka nauzubillah. Apal hal kapir laknat minat sangat kalimah allah … sengaja nak porak perandakan penganut dan disokong barua2 pembangkang menyengaja nak wujudkan persengketaan antara agama. Hanya insan rasulullah aje yang boleh lakukan peranan ini … bukan kita ni yang jauh hina nak lakukan pendekatan ini. (kalau duduk kandang gajah cuba2 lah mengembek kambing ..mahunye nanti dipijak2 gajah)

  14. syaa says:

    mujahid yussof rawa.baik ko pi masuk kristian klu sebuk sgt nak pertahankan kristian.jahanam.

Leave a Reply