Menu Utama

Mujahid Rawa Faham Isu Kalimah “Allah” Atau Tidak?

Saya menonton forum bertajuk “Polemik Kalimah Allah dan Rampasan Bible” anjuran Pemuda PAS Lembah Pantai yang diadakan di sebuah Dewan Cina baru-baru ini.  AJK PAS Pusat, Mujahid Rawa merupakan salah seorang panel bagi forum tersebut selain Dr Aziz Bari dan wakil dari Evangelis Christian, Eugene Yap.

Mujahid menyimpulkan dalam forum tersebut bahawa isu kalimah “Allah” itu sebenarnya bermotifkan “politik” yang bertujuan untuk menakut-nakutkan hubungan antara agama dengan dakwaan gerakan Kristian yang mahu menukar negara ini menjadi sebuah negara Kristian.

Dia turut memperlekehkan dakwaan “agenda menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian” dengan mempertikai bilangan Kristian Katolik seramai 1.7 juta orang di Malaysia dan kononnya sangat mustahil untuk menukar negara ini ke sebuah negara Kristian selain perlu berdepan dengan 55% percent muslims jadi negara Malaysia.

Cuba memjustifikasikan ideologinya sebagai “adil” dan “suci murni niat dihati”, Mujahid berkata isu yang dimainkan di dada akhbar Utusan itu adalah untuk memecah-belahkan keharmonian agama di Malaysia. Dia bercakap mengenai konsep Islam yang memberikan kebebasan pada penganut agama lain untuk mengamalkan agama masing-masing…

Pertamanya, saya tertanya-tanya, apakah Mujahid ini “buta kayu”? Maaf sekiranya saya gunakan ungkapan Melayu yang agak kuran lunak bunyinya. Tapi nampaknya otak pemimpin PAS yang bergelar “Dr.” itu seolah-olah menafikan wujudnya usaha missionaries mengKristiankan ramai umat Islam di negara kita.

Fakta gerakan Kristian sebenarnya sudah lama berlaku dan ia masih dilakukan secara konsisten sehingga kini. Bukti panjang lebar boleh diperoleh dengan mudah, sila klik di sini. Jika dilihat pada bukti-bukti dan penjelasan mengenai gerakan Kristianisasi itu, maka jelas Mujahid memang “buta kayu” dan “kurang waras” dia dia terus mempertahankan hujahnya.

Isu kalimah “Allah” bermotifkan politik? Astaghfirullahil’azim… kenapa begitu “tidak waras” sekali “Dr.” Mujahid berfikir? Macam itu gaya corak seorang “Dr.” berfikir? Ingatkan IQnya tinggi!

Pada saya, UMNO tidak pernah mempolitikkan soal agama, khususnya berkaitan tentang aqidah umatnya. Malah kalau diikutkan, PASlah juara “menjual agama” demi politik. Pada nama PAS terpampang nama “Islam” dan kononnya kalau tidak menyokong PAS maka “tidak menyokong Islam”! Itu hujah PAS mempolitikkan agama selama ini, bukan?

Mustahil penganut Kristian Katholik seramai 1.7 juta boleh menukar Malaysia dari sebuah negara Islam kepada negara Kristian? Saya betul-betul hairan bagaimana Mujahid boleh dapat gelaran “Dr.”. Berapa bilangan penganut Kristian di Persekutuan Tanah Melayu sejak merdeka dan bandingkan bilangan itu dengan bilangan orang Kristian sekarang.

Bertambah disebabkan populasi keluarga? Takkan seramai 1.7 juta orang dengan hanya dari faktor populasi? Mujahid tahu berapa jumlah bangsa Melayu yang asalnya beragama Islam yang telah diKristiankan di negara kita? Mufti Perak, Tan Sri Harussani pernah mendedahkan dakwaan bahawa lebih 100,000 umat Islam yang memeluk Kristian. Mujahid tahu?

Mujahid perlu merujuk pada sejarah Israel yang dulunya merempat “dihalau” US dan dicampak ke bumi Palestin. Berapa besar Israel ketika itu? Dan hari ini, cuba Mujahid bandingkan wilayah dan kuasa yang ada pada Israel berbanding negara Palestin itu sendiri. Tiada perkara yang mustahil di dunia ini, Mujahid. Jika Allah berfirman “kun fa yakuun”, maka jadilah ia, bukan?

Sebenarnya kita umat Islam di Malaysia tidak pernah mempersoal pihak Kristian mengamalkan agama mereka. Sejak dari zaman merdeka, tidak ada konflik yang berlaku antara Islam dan Kristian di negara kita. Kita juga faham konsep Islam yang menggariskan “lakum deekunum wa liya deen”, bukan Mujahid seorang saja yang faham konsep itu.

Tapi bila Kristian melampaui batas-batas kesabaran, berani mempetikai perlembagaan, mengheret isu kalimah “Allah” di mahkamah dan beberapa pemimpin utama pembangkang begitu vokal mempertahankan kehendak Paderi “The Herald” itu, maka kita fahamlah apa yang sedang berlaku…

Baru menang sikit di beberapa negeri, maka beberapa pemimpin pembangkang yang “hardcore” Kristian sudah naik tocang? PAS pula menyokong mereka, Mujahid? Dulu tidak timbul soal begini sebab pembangkang tak menang banyak kerusi. Tapi sekarang bila kerusi sudah bertambah, pembangkang jadi berani berjuang untuk “kesamarataan agama” sekaligus meneutralkan keistimewaan Islam?

Kristian boleh amalkan agama mereka dengan bebas di Malaysia. Tapi jangan sesekali “kacau” agama kami. Jangan sesekali melanggar ketetapan perlembagaan yang tidak membenarkan Kristian murtadkan umat Islam di Malaysia dan memeluk Kristian. Itu sudah melampau…

Saya percaya, umat Islam di Malaysia menghormati penganut-penganut agama lain, termasuk Kristian. Saya sendiri punya ramai kawan beragama Kristian. Tapi mereka tidaklah “poyo” meminta sesuatu yang memang tidak perlu pun pada amalan agama mereka. Vatican pun tak gunakan kalimah “Allah”, tapi di Malaysia mengada-ngada nak guna? Sengaja mencetus “api”, kah?

Justeru itu, saya kira Mujahid perlu belajar lagi bagi memahami konsep hubungan Islam dan perkara berkaitan isu kalimah “Allah” ini. Mujahid boleh belajar dari bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Hasan Ali, atau bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa jika sudi.

Ketahuilah. Kami menentang bukan kerana mereka itu Kristian. Tapi kami menentang atas sikap kurang ajar yang ditimbulkan segelintir pihak dalam Kristian, termasuk 3 orang ADUN Selangor yang cuba memansuhkan kepentingan Islam di negara kita, khususnya di Selangor. Mujahid faham atau tidak isu sebenar?






48 Komen to Mujahid Rawa Faham Isu Kalimah “Allah” Atau Tidak?

  1. TUBIR says:

    Dia ni bijak menghafal dan pandai bermuka muka …….Islam untuk cari makan……kesian aruah bapak dia dapat anak yang jahanam macam ni .inilah antara orang orang munafik dan fasik …..

    • mooooo says:

      Ulamak umno menteri tan Tan Sri…siapa yg mengampu??

      • system baru says:

        mooo tak dapat mebezakan e dangan a.. elah untuk orang kristen dan allah untuk orang islam, ramai orang kristen dan pas tak tahu benda ini tuhan mereka aje senang tukar2 mana pergi jihat pas mempertahan agama mooo

      • raplahjingaa says:

        hang jeles ke ??? ularmak PAS hamba kafir…low class.

        • alimedanbaru says:

          kalau ikut hukum Taliban… siMuJahid tu dah tinggal nama lama dah…
          KALAU TAK MAMOS PUN , SUDAH PASTI ALQAEDA TAWARKAN $$$$ siapa yg dapat tutup terus mulut dia!
          Nasib dia baik sebab berpijak dibumi Malaysia…

    • Rosmah87 says:

      MUFTI PERAK ADALAH MUFTI PALING PEMBOHONG DIDUNIA PUN KORANG NAK PERCAYA KER?

      HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHAAHAHHAHAA

      • WTF says:

        Dak eh….Lawrence pembohong paling besar

        Mengapa puak2 Evangalist Kristian di Malaysia beria4 nak gunakan kalimah Allah dalam Bible mereka, sedangkan ketika Pope Benedict XVI memberi sermon dalam bahasa Arab, Pope Benedict XVI address tuhan mereka dalam bahasa Arab dgn perkataan “Al-Rab”, bukan Allah.

        http://www.catholic.org/international/international_story.php?id=47974

        Jelas, kata2 kononnya perkataan Allah digunakan merujuk kepada penganut agama Kristian berbangsa Arab tidak benar, malah adalah satu penipuan terancang puak4 Evagelist Kristian di Malaysia.

        Selama ini, puak4 Evangelist Kristian di Malaysia memang sengaja nak mencetuskan ketengangan dan seterusnya mencetuskan perbalahan antara penganut agama Islam dan penganut agama Kristian, selain bertujuan untuk menyebarkan agama Kristian dikalangan umat2 Islam di Malaysia yg jelas bertentangan dgn Perlembagaan Malaysia.

    • anoi says:

      akan kedengaran nanti ‘u minum ini holy water tak ada apa apa lah kan itu mujahid sudah kata tak ada apa apa ma minum la haiya apa mau takut’ hancur bagi mereka yang tak kuat pengangan agamanya.

  2. syaa says:

    dah terang lagi bersuluh.beribu ribu bible bahasa melayu dgn nama allah dirampas.kenapa sebuk sgt nak pertahankan kristian ni?cilako kau pas.nama allah pun kau nak jadikan bahan politik kau ker?jahanam jahanam.perkongsian dap dan pas menguntungkan kristian jer.cilako.

  3. mooooo says:

    Umno guna Tv maulid rasul untuk nak condemn Pakatan Rakyat. NASIB BAIK ada arus perdana, kalau tidak dah lama bungkus…

    • system baru says:

      pr dah lama sesat dengan lgb,jika tak ada unmo nak condemn pasti ulamak akan condemn pr ini, kata kebebasan bersuara itu mooo, kebebasan bersuara hanya untuk pr aje sedangkan rakyat tak ada

    • bangKano says:

      Betoi batoi hang kata moooo…nasib baik ada media perdana yang sentiasa meliput berita maklumat yang soheh mendampak kan rakyat dah celik minda tak macam puak puak dari paria paria akal sampah hamPAs tu yang bodo lagi busuk melantong bertoksik. Lantas UMNO meraih 9 kerusi lagi dalam PU13 dulu…tapi Paria Ajaran Sesat PAS dah hilang 2 kerusi & Pemimpin Kelentong Rakyat hilang 1 kerusi pasai apa…? Dah hilang tu moooo. Hang jangan la nak megah pasai DAP haprak tu dapat tambah 10 keruis lagi…tu untung kan cina jerr bukan melayu islam la bodo…? Paria Akal Sampah PAS & Pemimpin Kaki Rembat PKR dah sah jadi macai macam paria paria tak bermarwah tuuu sujud melutut pada cina DAP macam sembah toh pekong nak dapat imbalan duniawi…kesian melayu paria ni….!!!

    • gambus says:

      kalau tak kondem kebodohan dan kesesatan Pakatan rakyat m .. memang hancur Malaysia moo lembu oiii .. tahniah Media arus perdana !!!

  4. BNbagoos says:

    Qur,an ada menyebut bahawa ada segolongan manusia yang memang telah dihitamkan hati mereka,dibutakan penglihatan mereka dari memandang dan menilai perkara maaruf dan dipekakkan telinga mereka dari mendengar sebarang kebaikan.

    Apakah mereka2 itu tergolong dalam golongan yg disebut ?

    Wallahualam bissawaf …

    • raplahjingaa says:

      Tak salah lagi…depa la tu !!!

    • alimedanbaru says:

      puak-puak inilah yg menyatakan menyambut Maulidur Rasul bid’ah. Berarak sambil berselawat tu bid’ah, hanya kerana nak ikut orang kafir yg tak suka dgn acara itu. Mereka iblis yg boikot Nabi tetapi tak malu masih mengaku umat Nabi.
      memang betul bang..hati merek telah dihitamkan
      akal mereka gelab
      kerana kuasa dan tahta berserang dibenak mereka
      tindakan menghalalkan cara
      agar kita adalah
      jauhari yg mengenal yg mana batu atau intan permata…

  5. system baru says:

    ini ada video dari kitab bible elah tuhan kristen mereka ulamak pas jawablah e dengan a sama ke?

  6. raplahjingaa says:

    ularmak PAS tak reti nak jawab…kebanyakan depa sekolah takat SRP je…cuma depa pandai menipu lebih dari orang yang ada Phd.

    • alimedanbaru says:

      nilah masaalahnya, nak jadi pewaris nabi tapi ilmu sekerat..Hebatnya Nabi tahu pelbagai bahasa bangsa2 pada zamannya. Aku yakin ularmak Pas selain bahasa Melayu daelex negeri masing2..bahasa Inggeris halam tak geti..bahasa Arab pun cukup makan aje..nak mentelaah bagaimana, nak buat perbandingan macam mana, nak buat rujukun macammana…

      • bangKano says:

        Weiii jangan silap bukan semua pengikut totok hamPAS tu tak mahir bahasa inggeris…pi tengok kat Mujahid Yusuf Rawa & peguam PAS Hanipa Maidin tu.Pi la berhujah ngan depa ni sampai sebulan tanpa henti depa sanggup bersengkang mata. Tapi awas….kita kena berhati hati serta teliti setiap fakta yang di bentang kan…depa ni cekap tang kona & alih kan dimensi asal supaya isu jadi kabuq…mula mula bila bermukadimah memang la cantik fakta hujah nya tapi bila sampai ke penghujung membuat kesimpulan depa ni akan coba kona tajam semata mata nak keliru & celaru kan minda pendengaq nya. Mana mana individu yang kurang intelektual akan terjerumus ngan doktrin palsu si cerdik dah pandir hamPAs ni. Bukti nya pi teleiti setiap artikel.buku karya depa tulih ni semua nya ada unsuq unsuq apa yang aku perkata kan…!!!!

  7. Anak_Nogori says:

    Dlm isu ini DAP PKR saya faham..tapi dlm PAS yg paling saya hairan..kalau Ketua Dewan Ulamak yg tidak menyokong kristian menggunakan kalimah Allah atas alasan mempertahankan akidah pun Mujahid selaku AJK PAS pusat tak respek…apa lagi yg PAS tinggal?….dan kenapa PAS tak ambil tindakan terhadap beliau?..adakah PAS betul2 ingin mempertahankan akidah umat islam atau ingin mempertahankan politik dunia yg sementara ini?.

    Harap macai2 PAS dapat jawap.

  8. baba says:

    inilah jenis bangsat yg membawa kecelakaan kpd agama dan bangsa sendiri

  9. korokstabang says:

    dulu hanya brapa kerat saja ada penganut kristian di malaysia tak sampai beberapa tahun sekarang sudah 1.7 juta penganut kristian takda kesan kepada islam apa ke benda tak ker ker nampak bodoh mujahid rawa ni cuba menegak benang yang basah ust jenih apa kenama ni

    • alimedanbaru says:

      Dia lupa ‘gulungan yg sedikit boleh menguasai gulungan yg ramai’. Firman dan peringatan Allah untuk semua manusia bukan setakad ISTIMEWA untuk orang Islam shj.
      Kalau umat Islam alpa dan lalai jadilah macam umat Arab yg dikuasai Yahudi wpun dengan bilangan mereka yg sedikit.
      Si Mujahid tu buta ke?
      Dia boleh kata isu itu dipolitikkan..
      sebab nak menyamakan dgn hukum Hudud yg dipolitikkan oleh Pas berpuloh tahun
      tapi tak menjadi-jadi…
      Isu kalimah Allah adalah serampang bermata 2 apabila Dap n Guan Eng umumkan:
      1. mahu memperlekehkan agama Islam dan memecah belahkan orang Melayu Islam serta menduga kesepakatan PKR dan Pas terhadap Dap.
      2. mahu menimbulkan perasaan kebencian terhadap orang Islam agar pada PRU akan datang undi kepada pembangkang bulat kepada mereka dari yg bukan Islam khasnya Kristean .

  10. bujuk says:

    Apa cerita Kamalanathan?
    Kata kena tumbuk.. sampai buat report polis. Ahli UMNO memang camtu ke?

    • WTF says:

      La…tak habis2 nak DIVERT issue!!!

      Kat article “Khalid Didesak Beri Penjelasan Berhubung Rasional Pemecatan Azmin”, hang nak bincang pasal kalimah Allah, kat article ni pulak, hang nak cerita pasal Kamalanathan.

      Hang pi la cerita pasal Kamalanathan kat website MIC, ni link dia:

      http://www.mic.org.my/

      Like I said, I do not condone any COWARDICE act from you.

  11. saiful says:

    Ah jib bacul

    Ah jib pondan

    Ah jib dayus

    Ah jib bapok

    Ah jib gagal membenteras pelampau cina dap communist dong zong king kong

    Ah jib gagal memerangi pemberontak nasrani kafirun

    Ah jib gagal menghapuskan puak kopiah pas khawarij bebal bidaah sesat

    Ah jib gagal menangani marina mujahid kj liberal murtad

    Ah jib harus meletak jawatan tidak layak memimpin agama bangsa negara

    Ah jib adalah pemimpin lemah 7x lebih bodoh drpd paklah

    NYAH KAU AH JIB GOR

  12. Alyabu says:

    PAS berpendapat Kalimah Allah utk semua dan berbangga dengannya..UMNO pula bertegas Kalimah Allah hanya eksklusif utk org islam disemenanjung Malaysia Sahaja..UMNO tidak berani mengatakan seluruh dunia kerana gereja diSabah/Serawak pula tiada halangan menggunakannya..UMNO yakin Malaysia kononnya akan menjadi negara keristian jika Kalimah Allah tidak disekat penggunaannya oleh gereja2 disemenanjung Malaysia..Isu ini diperbesarkan dan dijadikan isu politik agar dpt menyelamatkan UMNO/BN dari hilang kuasa dlm PRU 14..setelah hilang undi popular dlm PRU13..dan hilang majoriti 2/3 dlm PRU 12.. digunakan khidmat JATI yg dah tak laku dan dah nak hampir mati serta ugamawan2 duniawi yg kurang menyokong perjuangan Islam.. JAIS yg menganggap mereka hanya answerable kpd Sultan Selangor saja ..dan tidak perlu mendapat kebenaran dari kerajaan negeri ..telah buat kerja gila dgn menyerbu premis ugama lain seolah2 mereka itu tertakluk dibawah hukum syariah..engkar titah Sultan sebagai ketua ugama juga digunakan sebagai hujah ..rakyat bukan tak tahu siapa pemegang francais Hard Rock Cafe Malaysia yg menyediakan arak, tempat maksiat dan pelacuran kelas atasan diKL, Penang dan Melaka..hampir2 nak dibuka diPutrajaya dan mujurlah ada tentangan..sila kunjungi artikel “Hard Rock Cafe opens in Malacca” NST 7hb Feb. 2013…janganlah guna isu Kalimah Allah sebagai isu politik seperti isu Syiah utk menjatuhkan PAS..isu ini hanya akan menjauhkan org bukan Islam kepada UMNO/BN sampai bila2….

    • acid says:

      Another christian lover detected !

      • acid says:

        And one more thing Mr. Alyabu, please dont forget to bring back home the Holy water for your family. Its free ! Have a nice day !

    • gambus says:

      kau selalu lepak gereja mana albuya ???

      yang mainkan isu kalimah Allah ni semuanya bermula daripada DAPigs dan puak kristian DAPigs , camana kau boleh kata UMNO pulak ni ?? kau ni dah bebal sangat kee !!!

      JAIS pun kau nak hina kaa ??? , bukankah barua pemimpin Pakatan sentiasa suruh badan macam JAIS bebas daripada ahli politik ??? JAIS ikut undang-undang pun kau merapu macam orang bebal nak buat apa beb ??? hahahaha

      aduhh cerita pasal disko kaa ?? dulu masa BN pegang selangor habis dijatuhkan kafir dan murtad kepada orang UMNO … sekarang PAS berkuasa , apa jadi kot pada kedai arak , kedai judi , disko dan rumah urut ?? semuanya tetap tumbuh bebas .. sekatang dibawah PAS tak jadi murtad kaa ??? sekarang dibawah PAS dah jatuh halal kaa ???

    • WTF says:

      Saudara Alyabu,

      Kenapa berbicara isu penggunaan Kalimah Allah dalam pandangan parti PAS mahupun UMNO!!!

      Dalam Al-Quran sudah jelas, kalimah Allah adalah khusus merujuk kepada tuhan org beragama Islam!!!

      Malah, Pope Benedict XVI memberi sermon dalam bahasa Arab, Pope Benedict XVI address tuhan mereka dalam bahasa Arab dgn perkataan “Al-Rab”, bukan Allah.

      http://www.catholic.org/international/international_story.php?id=47974

      Jangan campur adukkan soal akidah dgn politik, melainkan hang memang keliru sepertimana kelirunya umat2 Kristian, sampai nama tuhan Kristian pun tak tahu!!!

      Pergi TAKE BEER dgn HOLY WATER, okay Alyabu!!!

  13. raplahjingaa says:

    Awat labu…gereja mana dah lantik hang jadi pendakwah kristian ??

    Anak Allah nama apa labu ????
    kesian kat mak bapak hang !!

  14. WTF says:

    Saudara2 sekalian,

    Below article berkenaan “Strategi Kontekstualisasi Gerakan Evangelis Kristian” karangan saudara A. Karim Omar

    http://akarimomar.wordpress.com/2014/01/12/strategi-kontekstualisasi-gerakan-evangelis-kristian/

    Sila baca dan sebarkan kepada kesemua umat Islam di Malaysia!!!

    • Boboi says:

      Betul tu, angkara Dapigs la ni WTF kan ? Tapi gerakkan evegelis ini Kristian Sabah Sarawak pun sama kan ? Jadi haruslah tindakan yg konsisten dikenakan kpd mereka… termasuk larangan khalimah Allah harus termasuk Kristian Sabah Sarawak… bukankah begitu WTF ? Tak kan la kalau dierg pakai khalimah Allah maka dierg itu betul pulak… itu yg aku tak faham & konpius… pls enligthen me bro WTF …. huhu

      • WTF says:

        Ada 2 perkara saudara Boboi

        Satu berkenaan undang2 sedia ada yang ditetapkan dalam perlembagaan Malaysia dan Perkara 20 Perjanjian kemasukan Sabah/Sarawak dgn Persekutuan Malaysia 1963 dan juga undang2 tubuh negeri di Semenanjung Malaysia.

        Saya pernah hurai perkara ini dalam link berikut, tapi sekiranya informasi ini tidak mencukupi, kita boleh berdiskusi dgn lebih lanjut berkenaan hal undang2 di Malaysia.

        http://www.mykmu.net/?p=35884

        Satu lagi berkenaan soal akidah, saya pasti saudara tahu apa tujuan puak Evagelist Kristian mahu perkataan Allah digunakan sbg kata ganti nama tuhan dalam Bible adalah semata2 dengan tujuan menyebarkan agama Kristian di kalangan umat Islam di Malaysia.

        Hope the above sufficient for now!!!

        • Boboi says:

          Thanks WTF for explaning. I ada tanye kawan i budak Sabah dia kata memang pun alkitab dierang sudah bertahun-tahun dalam BM dan memang dah wujud perkataan Allah dalam tu sejak dulu dia kata. So maksud dia ni bukan isu baru & memang tak ade pun perkataan Allah wujud dalam Bible English… but only in their BM bible which he say adopted from Indonesia version bible (bahasa indonesia) years ago. Then he say many of them migrate now to Semenanjung so they bring that Malay bible along here & that’s the issue now bcoz so many of them Sabahan and Sarawakian have migrated here to Sememnanjung now and they using that malay bible for their malay service here and the malay bible is only use by them as the Semenanjung people (english, chinese, indian kristian) speaking he say don’t use the malay bibbe and their bible (english, chinese, tamil bible) don’t have the word Allah so he say this is only concern on the malay speaking kristian now who use the malay bible which they brought from Sabah/Sarawak or imported from Indonesia. That’s what he told me bro WTF and is it consistent with your research done bro… huhu. And does the 10 point agreement in 2011 and 20 point agreement you stated above apply to Sabahan/Sarawakian when they are in Semenanjung as well or only apply when they are in Sabah/Sarawak? Anyway, if the law is now prohibit them use this, this should superseed whatever agreement done in past but as far as concern the Federal Constitution (FC)supersseds all undang-undang tubuh negeri right as many saying now the FC didn’t say can’t use the khalimah by non-Muslim but allows freedom of religion instead or not the issue would have been resolved years back but dunno why now only it has surfaced & only in Selangor and not all states since other states also got the similar enakmen on this, so quite confusing now rite ..hehe.

          Sorry for long story & thanks for your patience to explain it bro so I can easily shoot the Dapigs after this… huhu.

          • WTF says:

            Terima kasih saudara Boboi dan kita belajar sama2

            Bila saudara Boboi mention berkenaan 10 point solution 2011, timbul satu persoalan berkenaan surat tersebut.

            Setelah mengkaji surat tersebut dgn ilmu yg sikit pada diri ini dan perbincangan dgn beberapa rakan yg benar2 practice law as a career

            Persolannya, adakah surat 10 point solution 2011 yg diputuskan oleh Malaysian Cabinet mengatasi undang2 Malaysia sedia ada seperti Perlembangaan Malaysia mahupun Undang2 Tubuh negeri Selangor???

            Jawapan sudah tentu TIDAK!!!

            Surat 10 point solution adalah jalan penyelesaian sementara yang dicadangkan oleh Malaysian Cabinet mengatasi kemelut pada tahun 2011 berikutan penahanan Bible versi Indonesia yg diimport di Kuching dan Port Klang.

            Sudah pasti Undang2 sedia ada seperti Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988 perlu dihormati, kerana ini adalah sebahagian drpd undang2 tubuh negeri Selangor (Perundangan).

            Puak2 FUCKUTAN dan EVANGELIST KRISTIAN sengaja putar belitkan situasi ini, sama seperti PAS putar belitkan isu surat Mahathir kepada kerajaan negeri Kelantan berkenaan perlaksanaan Enakmen Jenayah Syariah Kelantan II 1993.

            Undang2 sedia ada dalam Perlembagaan Malaysia dan Undang2 Tubuh Negeri (Perundangan) will always supercede any directive from Cabinet Minister (Executive Power) Perlembagaan Malaysia hany boleh digubal dalam Parlimen Malaysia dan Undang2 Negeri hanya boleh digubal dalam Dewan Undangan Negeri (DUN). Itu hakikat yg tidak boleh disangkal lagi.

            Kalau benar segala keputusan Cabinet Minister supercedes Perundangan Malaysia seperti pemahaman puak2 FUCKUTAN dan EVANGELIST KRISTIAN, maka ini bermaksud setiap kali Cabinet Minister umumkan pengurangan subsidi seperti gula, tariff elektrik dan minyak perlu dianggap oleh puak2 FUCKUTAN sebagai undang2 Malaysia dan tak boleh dicabar oleh mana2 pihak.

            Masuk akal tak argument puak FUCKUTAN dan EVANGELIST KRISTIAN.

            Sudah pasti tidak!!!

            Hope the above knowledge shared is sufficient on this subject!!!

Leave a Reply