Menu Utama

Maulidur Rasul Menjijikkan Kerana Abu Lahab Pun Sambut, Kata PAS

Kalau hati sudah kelam, kalau ego sudah terlalu besar, dan kalau sudah jahil melantun-lantun dalam kepala, hujah hanya bersandarkan kepada logik dan bersifat populis. Walaupun dalam rukun pembelajaran Islam, ada Naqli dan ‘Aqli, namun puak-puak berkenaan hanya memilih untuk menggunakan akal. Mereka selagi boleh akan cuba menutup atau menyembunyikan bukti-bukti naqli atau bukti-bukti dari al Quran dan Hadis.

Maulidur Rasul secara mutlaknya adalah BIDAAH. Bagi golongan Wahabi, tidak ada bidaah hasanah melainkan semuanya bidaah dholalah. Manakala bagi golongan Sunnah (selain Wahabi), bidaah itu terbahagi kepada dua bahagian iaitu Bidaah Hasanah dan Bidaah Dholalah walaupun secara khususnya, pembahagian Bidaah secara terperinci tertakluk kepada hukum wajib, sunat, mubah, haram dan makruh.

Dari segi sejarah, Maulidur Rasul hanya dimulakan pada Al-Muiz Lidinillah (341-365 H) pada tahun 362 Hijrah. Al-Muiz Lidinillah merupakan salah seorang daripada khalifah dari Bani Fatimiyyah yang menganuti fahaman Syiah yang berkuasa di sekitar Mesir dan Maghribi. Tiga ratus tahun sebelum itu, tiada mana-mana ulama muktabar dari golongan Salafus Soleh yang menyambutnya.

Justeru, golongan yang berpendapat dan berpandangan bahawa Maulidur Rasul adalah Bidaah Dholalah bersandarkan kepada peristiwa ini.

Bagaimanapun, terdapat banyak hadis-hadis sahih yang memperincikan serta memberikan kedudukan istimewa Rasulullah s.a.w. dalam ingatan umat Islam. Bahkan ada juga ayat-ayat al Quran yang menceritakan tentang keistimewaan orang yang mengingati Rasulullah s.a.w.

Memandangkan yang mencipta Maulid Nabi adalah golongan Syiah Fatimiyyah, maka banyaklah bidaah-bidaah yang menyertai acara maulid ini. Disebabkan itulah, para ulama mengingkarinya, bahkan mengingkari hukum asal maulid. Antara mereka adalah al-Fakih al-Maliki Tajuddin Umar ibn Ali al-Lakhami al-Iskandari yang terkenal dengan sebutan al-Fakihani (meninggal dunia pada tahun 731). Dia menuliskannya di dalam risalah Al-Maurid fil Kalam alal Maulid. Hal ini disebutkan oleh Imam Sayuti dalam kitabnya, Husnul Maqshad.

Kemudian Syeikh Muhammad al-Fadhil ibn Asyur berpendapatn, pada abad ke-9, ketika ramai yang berselisih pendapat sama ada membolehkan sambutan maulid atau melarangnya, Imam Ibn Hajar al-Asqalani (773-853), As-Sayuti (849-911) dan Ibn Hajar Al-Haitami (909-974) berpendapat, sambutan maulid adalah baik iaitu dengan meninggalkan bidaah-bidaah yang wujud dalam acara maulid.

Sebenarnya, Maulid Rasul ini telah menyebabkan masyarakat Islam terpecah kepada tiga golongan. Golongan pertama yang beria-ia menyambut Maulid dengan pelbagai hiasan perayaan, termasuklah berzanji, marhaban, burdah, membaca al Quran, menjamu selera dan sebagainya. Golongan ini menganggap Maulidur Rasul merupakan sebahagian daripada tuntutan Islam dan meletakkan sambutan Maulidur Rasul hampir sama tarafnya dengan Perayaan Aidil Adha dan Aidil Fitri.

Golongan kedua pula menyambut Maulidur Rasul secara sederhana dengan memperingati perjuangan serta keperibadian Rasulullah s.a.w tanpa mengangkat perayaan tersebut menjadi lebih penting berbanding Aidil Adha dan Aidil Fitri memandangkan perayaan itu dicipta oleh manusia bukannya perintah Allah Taala. Perayaan disambut dengan perarakan untuk menunjukkan solidariti umat Islam di bawah panji-panji Rasulullah s.a.w dan sebagai menyanjungi Rahmatan Lil ‘Alamin baginda seterusnya menerusi penyuburan pembacaan selawat, berzanji, marhaban dan sebagainya.

Manakala golongan ketiga pula adalah golongan yang menolak sepenuhnya sambutan Maulidur Rasul dengan hukum ketat, HARAM kerana ia melibatkan BIDAAH tanpa mengambil kira bahawa sambutan Maulidur Rasul hanyalah tergolong dalam Bidaah Dalam Adat Kebiasaan yang tidak terikat dengan Bidaah Agama dan Bidaah Aqidah.

Secara peribadi, penulis berpendapat sambutan Maulidur Rasul tiada salahnya selagi kita membuang segala macam maksiat yang terselit dalam perayaan itu sewaktu Fatimiyyah menjadikannya sebagai hukum dan adat kebiasaan pemerintahan mereka. Apatah lagi, mengingati Rasulullah s.a.w sendiri merupakan satu ibadat.

Kalau Allah Taala dan para malaikat berselawat kepada baginda s.a.w, seharusnya kita lebihkan lagi selawat dan mengingati baginda, tidak sahaja dari segi keperibadiannya yang mulia, bahkan perjuangan serta kesungguhan baginda menyebarkan risalah Allah Taala di muka bumi ini. Ditambah pula pada penghujung zaman ini, terlalu banyak bidaah lain yang lebih memudaratkan berbanding bidaah menyambut Maulidur Rasul.

Ada pula yang menghina sambutan Maulidur Rasul dengan mengaitkan sambutan Maulidur Rasul dengan Abu Lahab, salah seorang bapa saudara Nabi s.a.w yang menjadi musuh umat Islam, sehinggakan Allah Taala menurunkan wahyu khas untuk Abu Lahab.

Namun mereka terlupa pula, kerana kegembiraan Abu Lahad mendengar berita kelahiran Nabi s.a.w sehingga melakukan korban haiwan ternakan dan memberi hadiah kepada juriahnya, setiap hari Isnin, seksaan ke atas Abu Lahab diringankan?

Itu Abu Lahab… bagaimana pula dengan kita yang mengaku beragama Islam dan menjadikan Rasulullah s.a.w sebagai Junjungan Mulia kita?






72 Komen to Maulidur Rasul Menjijikkan Kerana Abu Lahab Pun Sambut, Kata PAS

  1. raplahjingaa says:

    Abu lahap junior sambut hari jadi dengan makan kek 3 tingkat yang di sponsor kontrektor.

    • Pemerhati says:

      hehehehe
      itu ialah cara nabi kelantan sambut ‘maulid’nya dengan melahap kek 3 tingkat

      • Kayu says:

        Nilai sendiri mamat tua kerepot ni..!!!..

        • Kayu says:

          Yang ni juga …!!..

          • Kayu says:

            Ini jawapan bagi mamat tua kerepot yang mengaku diri sebagai ularmak tapi sejarah nabi pun tak tau.. ,,.memang sesat sungguh para pengikut mamat tua ni…elok bertaubatlah..sebelum mati dalam kesesatan..!!..

        • Pemerhati says:

          jawabnya n.ajis lebih teruk dari arab jahiliyyah!

          pasal video dibawah….

          memang patut pun UKE suruh bagi penampar…kalau aku, rasa macam bagi blanket party punya keruyuk/luku kat kepalanya

        • Hamba Ar Rahman says:

          Masa bila pulak nabi mengkhianati bangsa dia…nabi tidak pernah jual info bangsa dia kepada musuh untuk menjahanamkan bangsanya sendiri…nabi tidak pernah melakukan perkara2 yang boleh menjahanamkan bangsanya juga…nabi juga berusaha sedaya upaya membawa bangsanya ke jalan benar dan menunjuk kepada kebenaran…nabi tidak bersekongkol dengan musuh atau mana2 kumpulan kerana hendak menjahanamkan bangsa sendiri…..bangsanya tidak punah kerana nabi…tapi tenggelam kerana kebodohan mereka sendiri dan kerana kedegilan tidak mahu mengikut ajaran nabi…jadi di mana rasionalnya nabi tu pengkhianat?????

    • alimedanbaru says:

      Kebangangan dan ketololan Pas terserlah
      apabila
      tidak dapat membezakan sambutan Abu Lahab
      keatas kelahiran Nabi sebagai kegembiraannya sebagai bapa saudara yg dapat putra lelaki (bangsa Arab jahiliah tak suka kelahiran putri)
      apakah Pas menafikan penghaliran kasih sayang umat terhadap Nabi yg tersedia maklum sebagai Rasulullah
      Pas yg tolol lagi hipokrit
      tidak dapat menjawab sambutan harijadi Nik Aziz di rumah Karpal Singh
      apa yg pasti
      Nabi Muhammad selepas dilantik jadi Nabi
      tidak pernah menyambut hari jadi di rumah Abu Lahab atau Abu Jahal
      sunnah mana yg Nik Aziz ikut?
      jawabnya perlakuan Tuan Guru tu bid’ah tarap longkang yg meminta restu orang kafir atas hari kelahirannya.. pundikk

  2. jombo says:

    Mana citer Pasnya?

  3. Pemerhati says:

    kenapa orang india beragama hindu yang menjadi ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS itu mati kerandanya dibalut dengan bendera PAS?

    • alimedanbaru says:

      sebab Pas kata kita sama bertuhankan tuan ‘ala… dan begitulah harga bendera Pas yg boleh dibalut ketubuh orang kafir bukannya membalut akidah mereka kapada Islam ..
      apa pun Pas bagai langit dengan bumi takakan dapat menandingi PERKIM YG DITUBUHKAN pemimpin UMNO yg telah ratus ribu mengislamkan umat tanpa melibatkan sedikitpun soal kepartian…

    • badrole amin says:

      Pemerhati says:

      “kenapa orang india beragama hindu yang menjadi ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS itu mati kerandanya dibalut dengan bendera PAS?”

      ————————————————————-

      mungkin sebab ada ahli keluarga orang india yang mati itu teringat akan nabi kelantan bersabda bahawa:

      “akan terang-benderang alam kubur jika keranda/papanlong/mayat/jenazah(orang ‘Isle’ & orang bukan ‘Isle’) dibalut & dikebumikan dengan bendera PAS kerana lambang ‘bulan’ pada bendera PAS ialah bulan dan juga mentol lampu”

    • bujuk says:

      Takutlah kita dengan fitnah dan pembawa fitnah.

      • armok says:

        Dah memang spesis Pas macam tu bujuk ! berguni-guni fitnah di bawanya untuk di cacaikan oleh pencacai tegar Pork Nik.

      • WTF says:

        Fitnah apanya Bujuk!!!

        Memang org india beragama hindu yang menjadi ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS itu mati kerandanya dibalut dengan bendera PAS!!!

        • badrole amin says:

          fitnah apanya kalau orang india tu nak percaya bendera PAS ialah mentol lampu boleh menyala dalam tanah

          yang tuang siram air wangi pada kubur sebab nak bodohkan orang kampung percaya mati syahid pun bukan fitnah bujuk oi

          cuma pasal cerita cecai buat cover-up kata kononnya stopa ali suka pakai spender g-string ketat bukan spender putih besar baru betul fitnah namanya

          bujuk ni dah geharu cendana pula, dah tahu terpaksa kata fitnah…apa lah!

        • WTF says:

          Ni Bujuk!!!

          Meh tengok, Rani Osthman siap bangga tu!!

          http://www.google.com.my/imgres?safe=active&biw=1600&bih=731&tbm=isch&tbnid=ufI86phFvPegqM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.anwaraidc.com%2F%3Fp%3D42674&docid=bDAMpnLojxScaM&imgurl=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3815%2F11563802776_b9998f3714_z.jpg&w=621&h=338&ei=lt_YUtiDPIOYrgfH-IHIAg&zoom=1&ved=0CFMQhBwwAA&iact=rc&dur=898&page=1&start=0&ndsp=20

      • badrole amin says:

        fitnah apanya kalau orang india tu nak percaya bendera PAS ialah mentol lampu boleh menyala dalam tanah

        yang tuang siram air wangi pada kubur sebab nak bodohkan orang kampung percaya mati syahid pun bukan fitnah mek oi

        cuma pasal cerita cecai buat cover-up kata kononnya stopa ali suka pakai spender g-string ketat bukan spender putih besar baru betul fitnah namanya

        mek ni dah geharu cendana pula, dah tahu terpaksa kata fitnah…apa lah!

  4. alimedanbaru says:

    siapa yg sayangkan Dap yg kafir
    maka dia akan bercakap tentang kepentingan kafir Dap
    siapa yg sayangkan kafir DAP
    dia akan pertahankan kafir Dap
    dia akan ikut apa yg Dap senangkan
    Dap tak suka perarakan berselawat dan
    atas cinta kasih mereka kpd kafir Dap maka mereka juga benci dan mencari alasan untuk pertahankan kecintaan kafir Dap mereka
    tetapi
    kita sayangkan Rasulullah s.a.w
    kita cintakan Rasullullah s.a.w
    kecintaan kita meluap
    kita lahirkan dgn jamaah yg berselawat
    kita mahu beritahu dunia kita sayangkan Muhammad s.a.w
    berarak dijalanraya berselawat
    pedulikan yg kafir
    pedulikan munafik Pas dan PKR
    KITA CINTA NABI
    hakikatnya jika mereka halang kecintaan kita tersebut
    darah mereka halal untuk kita lunaskan
    demi
    RASULLULLAH S.A.W.

    • Hamba Ar Rahman says:

      Yang confirm…berarak memuji dan salawat atas rasulullah jauh lebih baik daripada berarak dari Pahang ke Kuala Lumpur kerana nak hentikan projek Lynas…dan jauh lebih bagus dari berguling2 dan berdemo untuk jatuhkan kerajaan….apa salahnya kita tanamkan sikap cintakan rasulullah…di saat anak2 muda kita rata2 cintakan K Pop dan gadget2 canggih…..berapa ramai dari kita yang bersalawat atas nabi setiap hari…sekurang2 nya dapat juga kita menggalakkan anak2 muda berjumpa dan berkumpul atas nama kecintaan kepada rasulullah..ini jauh lebih baik daripada sambutan hari kemerdekaan dan lain2…jadi apa masalahnya??….aku tak nampak benda ni jadi isu…yang penting…mereka sambut atas dasar kecintaan…bukan kerana wajib menyambutnya macam orang India wajib sambut Thaipusam…ianya hanya menjadi bidaah apabila kita jadikan ia amalan yang seolah2 wajib dibuat…semuanya bergantung kepada niat masing2…..

  5. gambus says:

    siapapun takkan lupa nik ajis menyambut harijadinya dengan meniup lilin bersama kafir DAPigs yang jelas anti islam dan anti melayu .. yang ni tak menjijikkan kot !!! hehehe

  6. jombo says:

    Jom komen dalam Yahoo… lubok pembiakan macai PKR. Biar depa tau ramai lagi rakyat Malaysia yang masih waras.

  7. Mek esah says:

    Umno pura2 sayang rasulullah…..umno banyak bersandiwara dalam melaksanakan hukum yang diprintahkan Allah melalui rasulnya…..

    • Pemerhati says:

      mek telah menyindir PAS bila mek kata begitu

    • badrole amin says:

      jijik pulak aku rasa bila penganut PASesat macam mek yang jadi keldai barua kapir laknat DAPigs nak tegur orang lain pasal Islam…ptuihhhh!!!

    • gambus says:

      pura-pura ?? memang dah tahap bodoh tahap tepuu kau ni mekk PAS .

    • WTF says:

      Hukum mana tu Mek???

      Hukum seperti seperti Fasal 16 dalam Enakmen Jenayah Syariah II 1993 Kelantan yg Mek masih tak tahu nak jawab ker Mek???

      “Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara seorang
      lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang dilaakukan di luar tabii iaaitu melalui dubur”

      http://www.mykmu.net/?p=36975

      Fuckutan sangat Mek ni…pergi belajar lagi lah!!!

    • rusaminum says:

      Mek esah…. tolong sikit bole?
      Cube mengucap kalimah syahadah….

      “Aku bersaksi tiada tuhan yang di sembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah”

      Abu Jahal faham kat kalimah ini, sbb tu dia x berani nak ucap.
      ko paham?

    • Hamba Ar Rahman says:

      hebat sangat kah ilmu dan tafsiran hang dalam agama sehingga mudah sangat hang nak baca dan tafsirkan niat orang islam yang lain???….dalam zaman umat Islam serba ditindas dan diperbodohkan oleh orang kafir…the last thing u wanna do is to destroy each other….tapi memang sedih bila ada puak2 macam hang ni..yang bencikan penyatuan tapi sukakan perpecahan sesama sendiri….

  8. Mek esah says:

    http://m.youtube.com/watch?v=sUMkCAXDQlM&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DsUMkCAXDQlM

    • Kayu says:

      Ini jawapannya mek..!!..

    • gambus says:

      Bukan sahaja dalam menifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri dan baca perlembagaan itu.” – Nik Aziz Nik Mat,

    • WTF says:

      “Di manakah dalam mana-mana transkrip PAS yang menyatakan bahawa PAS hendak melaksanakan Negara Islam. Saya minta pandangan dan jawapan di manakah transkrip PAS dalam memorandum ke dalam perlembagaan PAS sendiri ada menyatakan PAS nak melaksanakan Negara Islam” -25 Jun 2008 (DUN Perak)-

      Nizar Jamaluddin yang dapat wang pampasan Perang Dunia Kedua dari Jepun berjumlah MYR 209 Billion

      • Pemerhati says:

        jilat si nizar pada kapir laknat DAPigs amat menjijikkan lebih-lebih lagi tentang kesanggupan lahanat itu memberi tanah 999 tahun kepada orang cina

    • WTF says:

      Himpunan kata2 hikmat Nicky Ajis (org tua tak sedar diri kena reject jadi MB Kelaknat selepas PRU 13)- credit to saudara gambus

      1. “Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang, kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidak mendirikan negara Islam” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian 12 Mei 1999.

      2. “Bukan sahaja dalam menifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri dan baca perlembagaan itu.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 4 Ogos 2001.

      3. “Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri kafir” – Ceramah Nik Aziz Nik Mat di Padang Tembak, Pengkalan Chepa, 3 Julai 1999.

      4. “Jika melawan UMNO tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid.” – Kuliah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Kg Pulau Melaka.

      5. “Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri berpeluang menggunakan maki hamun, tapi terserahlah kepada manusia di mana tempatnya.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 28 April 1999.

      6. “Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA, dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 24 Januari 1999.

      7. “Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir atau haram” – Hukum Dewan Ulama PAS Kelantan, Ogos 1963.

      8. “Islam tidak melarang umatnya mengeluarkan perkataan mencarut dan mencaci seseorang jika kena pada tempat dan masanya, kerana ia sudah menjadi salah satu naluri.” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 29 April 1999.

      9. “Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembagunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila minum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 26 November 1994.

      10. “Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 19 November 1992.

      11. “PAS Sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa…” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 25 Jun 1999.

      12. “Menentang PAS adalah Haram mengikut al-Quran.” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Minggu, 24 April 1994.

      13. “Tidak ada orang yang berhak menjaga dunia ini, kecuali orang yang belajar ilmu agama Islam.” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 17 April 1995.

      14. “Tiada sesiapa di muka bumi ini yang tahu menjaga dunia termasuk menguruskan soal budaya, ekonomi serta harta benda, melainkan ulama.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.

      15. “Saya di antara orang yang cukup kuat menyokong untuk meluaskan keahlian PAS ini kepada orang bukan Islam.” – Nik Aziz Nik Mat, Kota Bharu, 1999.

      16. “PAS boleh terima pemimpin DAP jadi Perdana Menteri, tidak ada apa, asalkan dia terima syarat yang ditetapkan oleh Barisan Alternatif.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.

      17. “Para imam hendaklah faham bahawa ada anak-anak mukim tidak mahu menuruti imam yang beraqidah politik suku, agama suku, kerana boleh menyebabkan sembahyang tidak sah.” – Nik Aziz Nik Mat, Harakah, 4 Mac 2001.

      18. “Tafsiran negara Islam yang dikehendaki oleh PAS sebenarnya sudah terkandung dalam Manifesto Barisan Alternatif (BA) yang dikemukakan pada pilihanraya yang ke-10 itu.” – Nik Aziz Nik Mat, Harakah 1-15 Ogos 2001.

      19. “Ini penting kerana kita juga mahukan sokongan dan undi bukan Islam dalam usaha memenangi pilihanraya umum akan datang” – Nik Aziz Nik Mat, Ucapan di Muktamar Dewan Pemuda PAS ke-31, Petaling Jaya, 24 Mei 2004.

      20. “Negara kita Malaysia belum merdeka lagi kerana perlembagaannya masih perlembagaan kafir.”- Khutbah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Pengadang Baru, Marang, Oktober

      • alimedanbaru says:

        tk bang..memang ‘ularmak’ lah insan nik ajis ketua bendera hijau putih nie..

      • mRsTURDY says:

        Hidupnya kini tersiksa dgn kencing berplastik. Semoga dia sedar dan segera insaf…!

      • rusaminum says:

        “Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA, dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima.” – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 24 Januari 1999.

        Bile orang melayu dan islam sendiri, hulurkan tangan utk bersahabat di tolak mentah2.
        Orang tua ni, patut belajar agama balik.
        Kesian tul la….

      • Mek esah says:

        Aiik apa masalahnya……Betul le tu…..kenyataan di atas hanya bertentangan dgn perlembagaan Lord Reid pujaaan umno je….cuma ularmork umno yg asyik menyembunyikan fakta

        • WTF says:

          Kita tengok kembali ucapan Abdul Hadi sendiri pada 18 Januari 2003 dalam satu ucapan yang dipanggil Amanat Perdana Pemangku Presiden bertajuk ‘Pilihan Raya ke-11: Formula Kemenangan.’

          Ucapan sepanjang 13 muka surat itu dibuat sewaktu beliau memangku jawatan Presiden Pas selepas kematian Allahyarham Datuk Fadhil Noor pada 23 Jun 2002 akibat sakit jantung.

          Pada waktu itu, Abdul Hadi juga adalah Menteri Besar Terengganu selepas Pas memenangi Pilihan Raya Umum Ke-10. Pas memenangi DUN Terengganu dalam pilihan raya itu selepas persekongkolan dengan DAP dan Anwar Ibrahim yang baru dipecat daripada UMNO. Tetapi persekongkolan itu menghadapi masalah besar terutama dengan DAP.

          Dalam menuju PRU-11 (2004 apabila Kerajaan Pas Terengganu tumbang), Pas mencari formula untuk mengekalkan kemenangan dan meluaskan kejayaan pilihan raya.

          Maka Pas membuat perkiraan politik bahawa kerjasama dengan DAP adalah wajib; persekongkolan dengan Anwar adalah perlu. Maka demi mencapai formula kemenangan itu, Abdul Hadi berkata di muka surat 10; “Justeru kerana isu Negara Islam dan perlaksanaan Hudud dan syariat menjadi punca perpecahan Barisan Alternatif (DAP-PKR-Pas) dahulu, maka Pas perlu membuat satu pengorbanan dan (ijtihad besar) untuk tidak memasukkan persoalan Negara Islam dan pelaksanaan hudud di peringkat persekutuan. Peruntukan mengenai Islam adalah mencukupi sekadar apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan seperti yang diamalkan kini. Seandai menang dalam pilihan raya akan datang, pembangkang akan menubuhkan sebuah kerajaan demokratik dan adil di peringkat Pusat, yang akan mendokongi Perlembagaan Persekutuan sedia ada!”

          Perlembagaan Persekutuan sedia ada tu Perlembagaan Lord Reid la, FAKTA yg cuba disembunyikan oleh org2 PAS yg setuju suami boleh liwat isteri!!!

          Mueh4444

        • badrole amin says:

          dulu hadi awang dan PAS ibarat ludah sampai bertepek perlembagaan lord reid tu kata taghut lah kapir lah tapi sekarang hadi awang dan PAS jilat balik baik punya…betapa hinanya manusia macam hadi awang dan cecainya macam mek esah boleh takde maruah jilat balik apa yang telah mereka ludah

    • gambus says:

      Anwar: Hudud tak ada tempat dalam dasar Pakatan !!!

      beta.malaysiakini.com/news/180856

    • gambus says:

      Pada 8 November tahun lalu, “dewa” Pakatan Haram, Anwar Ibrahim di dalam ucapannya di sebuah dewan persatuan Cina di Subang Jaya menegaskan bahawa perlaksanaan hukum hudud tiada tempat di dalam dasar Pakatan Haram.

      Kemudian pada 9 November pada tahun lalu juga, pemimpin PAS yang merupakan salah seorang Exco Kerajaan Negeri Kelantan yang menjadi kesayangan Nik Aziz iaitu Nik Amar menjelaskan di hadapan rakyat dan para penyokong PAS bahawa hudud tidak semestinya dilaksanakan sekiranya Pakatan Haram menang pada PRU ke-13.

      mykmu.net/?p=21060

      • Mek esah says:

        Loya dan memualkan bila cai umno memainkan isu hudud….parti hang bila lagi…masa tengah ada kuasa ni….ooo ya umno dan hudud umpama langit dan bumi….melaga2 org terror le umngok ni…hehe

        • raplahjingaa says:

          Apa hudud hudud ni mek….??? hang tak baca ke posting WTF kat atas tu ?? PAS pun mana ada hati nak buat hudud, cuma nak tipu dol macam hang je.

          Kalau ya pun hang minat sangat pasal enekmen liwat tu..tak payahlah kempen kat kami, hang carry on la….dosa hang tanggung sendiri.

          • WTF says:

            Mek mana tahu baca!!!

            Mek hanya tahu liwat oleh suami dibenarkan oleh PAS seperti Fasal 16 dalam Enakmen Jenayah Syariah II 1993 Kelantan!!!

            Carry on Mek, kami tak kisah pun Mek suka kena liwat dgn suami!!!

            Hehehehe

  9. syaa says:

    pas pura pura islam tapi pas tolong sebarkan kristian kat malaysia.

    • Mek esah says:

      Kalau pas pura2… Umno lagi kura2…lambat sangat2 kalau bab Islam ni…kalau ada pun luaran je…sipi2 katakan….

      • raplahjingaa says:

        bab Islam ???? apa yang Islam nya PAS ni mek ?? hang tolong huraikan sat..

      • bangKano says:

        Wahai mek esah selalu gersang lagi serba bangang….biaq pi UMNO macam kura kura asai kan matlamat nak memaju kan ekonomi,pendidikan,taraf sosial & islam dah berjaya sejak merdeka. Dah ramai anak melayu berpendidikan tinggi sampai ke ipt,taraf ekonomi semakin meningkat & institusi keagamaan semakin mantap. Tapi pemimpin Paria haprak Dongga PhD dari para baruah Paria Amalan Seksual PAS memang sentiasa berpura pura kunun nak perjuang kan isle tapi realiti nya nak perjuang kan jawatan & kuasa politik nak memerentah negagha…HUDUD dah lenyap dari perjuangan idealisme pemimpin serba paria ni….kebanyakan pemimpin nampak jerr waraq tapi haprak suka membajak kat lembah gersang bini oghang…apa ceghita mek esah oiiiii….?

  10. syaa says:

    sambutan harijadi n.ajis pun menjijikkan gakk sbb lim kit sial sama sama sambut.

  11. armok says:

    Aku tengok nik aziz ni pun makin jijik.

    • Mek esah says:

      Hang lebih suka kak rose kan….maklum le kak rose cantik…mat kangkung pun hansem apa…wpun dua2 mcm tunggul

      • raplahjingaa says:

        Orang dah jijik tengok nik ajis…apasal hang nak marah pulak ?? nik ajis tu laki hang ke mek ???

      • WTF says:

        Saudara armok suka kak rose tak salah Mek Esah!!!

        Tapi perangai Mek Esah suka diliwat oleh suami yg dibenarkan oleh PAS seperti Fasal 16 dalam Enakmen Jenayah Syariah II 1993 Kelantan adalah berlawanan dgn hukum Islam

        Tapi, kami tahu Mek tak kisah sebab syok kena liwat dgn suami

        Carry on Mek, kami tak kisah pun Mek suka kena liwat dgn suami!!!

        Mueh4444

      • bangKano says:

        Untuk makluman kej esah….yang serba kangkung ada la pemimpin hampas Paria Akal Sendat PAS…idea & pemikiran depa tak pernah berkembang asyik sarat ngan fitnah,persepsi & fantasi macam mimpi siang hari penuh ayaq liok basi..patut la depa sentiasa jadi boneka dan balaci pada cina koi DAP sekadaq nak dapat belas ehsan jadi menteri & exco bertaraf cekai cukup la janji masyuuuukk punya.

        Anehn nya depa paria paria sampah ni dok puja puja pemimpin giler nak jadi PM sakan taram celah kangkang jerrr…tu la sifat alami Potitikus Kangkang Rembat PKR tuuuu…!!

  12. rusaminum says:

    Orang-orang parti panadol nie le yang perangai macam abu jahal.
    Ape untungnya nak di besar-besarkan isu ni. X malu ke asyik nak tunjuk kebodohan sendiri. Hal2 camni akan merosakkan minda generasi muda kita sekarang, malah memudahkan musuh islam untuk mengelirukan generasi islam kita.
    Munafik la lu orang ni.

Leave a Reply

Threesome