Menu Utama

Manipulasi Harga: Dahlah Tak Undi, Nak Sabotaj Kerajaan Pulak Lagi

KENAIKAN harga beberapa barangan bukan keperluan akhir-akhir ini, jelasnya disebabkan oleh sikap pemborong, pembekal dan peniaga Cina yang berkomplot dengan pakatan pembangkang untuk membangkitkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan.

Hakikatnya, awal tahun baru dulu, tidak ada apa cukai yang naik, caj elektrik yang dinaikkan pun baru bermula, tak nampak kesan lagi, tapi banyak barang bukan keperluan sudah dinaikkan secara berleluasa, nampak sangat ada konspirasi.

Lebih teruk keadaannya berlaku di Selangor, bila kerajaan negeri tersebut dalam masa yang sama turut menaikan pelbagai caj dan cukai sehingga memaksa kebanyakkan peniaga di negeri tersebut terpaksa menaikkan harga masing-masing untuk kekal bertahan.

Walaupun tidak diwar-warkan, tapi penulis melihat kerajaan pun sedar dengan perkara ini, melihat kepada keputusan menurunkan harga barangan di Kedai Rakyat 1Malaysia sebanyak 30% dan penurunan harga 22 jenis barang makanan di pasar-pasar tani sehingga 6%.

Kenapa KR1M dan Pasar Tani?  Sebab majoriti besar pembekal di kedua-dua tempat ini ialah pembekal Melayu atau agensi kerajaan seperti FAMA dan sebagainya.

Tinjauan penulis sendiri di kedai-kedai runcit sekitar kediaman penulis mendapati, ada perbezaaan yang sangat ketara antara harga barang makanan antara kedai runcit cina dengan kedai runcit Melayu/Mamak/India.

Ikan kembung sebagai contoh, perbezaannya mencecah antara RM 4.00 hingga RM 6.00 sekilo!!

Jadi kalau masih ada yang tidak nampak lagi, penolakan besar-besaran kaum cina ke atas BN dalam PRU13 yang lepas, bukan setakat bermotifkan perkauman dan sentimen keagamaan sahaja, malah sudah masuk ke tahap nak mensabotaj kerajaan dengan menaikkan harga barang bukan keperluan ke tahap tak masuk akal, sehingga rakyat marah.

Kalau itu bukan sabotaj, penulis tak tahu nak kata apa.

Sampailah masanya kerajaan bertindak tegas.  Kalau belum ada undang-undang untuk mengawal aktiviti manipulasi harga barang bukan keperluan ini, adakan undang-undang tersebut supaya pelakunya boleh dikenakan tindakan.

Perkara ini penting, apatah lagi penemuan awal oleh seorang dua Menteri yang telah muka turun padang memantau harga barang mendapati, sememangnya berlaku aktiviti manipulasi harga oleh pembekal dan pemborong yang dikuasai kaum cina.

Malah, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) juga telah mengambil tindakan undang-undang ke atas beberapa syarikat pemborong atas sebab yang sama – manipulasi harga.

Untuk semua ini kita ucap tahniah kepada kerajaan.  Bagaimanapun, tindakan ini perlu diperhebat dan diperluaskan lagi ke seluruh negara, termasuk di Sabah dimana kegiatan manipulasi harga ini begitu meruncing sekali.

Kaum itu nampaknya sekarang cuba nak rampas kuasa politik di negara ini, baiklah, kita rampas kuasa ekonomi pulak.  Puak-puak ini silap, dia terlupa yang kita masih lagi kerajaan.

Ini bukan soal perkauman, tapi kenyataan.  Dah kalau memang cina terlibat, kita katalah cina, perkauman apa pulak?






24 Komen to Manipulasi Harga: Dahlah Tak Undi, Nak Sabotaj Kerajaan Pulak Lagi

  1. tony gunawan says:

    apa u mau meroyan,peniaga cina pun mau hidup!
    lu peniaga melayu ada kerajaan tolong memang tak payah risau!
    jangan rasis!

    • sungai_siput says:

      dah banyak senang da peniaga cina….
      lu jgn buat fitnah tony… mana ada orang melayu kacau cina beniaga??

      cina lagi banyak kacau melayu beniaga … cina lagi rasis

    • WTF says:

      Mahu HIDUP!!!

      Napa apek, hangpa semua dah TERSEKSA ka kami BOIKOT barang2 yg diniagakan oleh Cina!!!

      Teruskan kempen BUY CHINESE LAST

      Biar puak2 Cina ni jatuh BANGKRAP terus BUNUH DIRI!!!!

      YEEEEEEHHHHAAAAAAA!!!!

    • bangKano says:

      Helo toni talakguna punya olang…peniaga melayu di bantu oleh kerajaan tapi peniaga cina jugak yang dapat tumpang sekaki raih untung berganda ganda..sebab stok masih dalam tangan pengimport,pengilang & pengedar yang terdiri dari etnik cina bukan ka…? Jadi bila melayu nak jadi kontraktor binaan dapat bantuan kerajaan,depa pi beli barangan binaan seperti simen,paku,penukul dll dari pengedar cina dan harga dah tentu di naik kan pasai nak dapat keuntungan berganda ganda betoi tak toni…? Ada kes berlaku pada kontraktor binaan melayu dah berjaya tangkap tender projek kerajaan tapi harga dalam sebut harga dah berbeza plak lagi tinggi pada harga dalam kuotation mula mula yang di buat oleh pengedar bahan binaan kaum cina…apa ceghita..? Ni menyebabkan kontraktor melayu tersebut jadi rugi besaq lantas projek di abai kan kerana rugi jika di terus kan jugak lalu tender di beri pada kontraktor cina…dah terpaksa dan kontraktor cina ni dapat kan stok dari pengedar cina ngan harga lebih murah. Jadi kontraktor ni dah dapat keuntungan berlipat ganda dah la tender projek berjuta juta harga bahan binaan plak jauh lebih murah dari harga yang di jual pada peniaga melayu. Melayu cuma hirup kuah yangh sedikit sedang kan cina makan lauk pauk yang banyak lagi mewah tu..tu sebab ramai peniaga cina perut nya boyot buncit sakan.

      Jadi toni pi mai pi mai peniga melayu dok tang tu jugak…. peniaga melayu yang kantoi di permain kan oleh peniaga cina sebagai pengimport,pengilang & pengedar yang membekal kan bahan binaan ngan harga tak masuk akai sebab nak sabotaj kontraktor melayu supaya tak berjaya dalam bisnez yang akan jadi saingan hebat pada peniaga cina…sampai kiamat pun melayu tak akan berjaya jadi peniaga hebat macam cina pasai pasaran & ekonomi dah di monopoli oleh kaum cina. Betoi tak toni apa yang aku cakap ni…?

      Cerita ni betoi bukan nya rekaan semata mata la toni…..!!!

    • gambus says:

      peniaga cina hidup dengan menindas rakyat Malaysia , itu lu macau cakap kaa apek DApigs ???

      peniaga Melayu hidup tak perlu pun naikkan harga barang untuk kepentingan diri sendiri !

    • Mawar says:

      Kenapa toni, lu mau hidup kaaa… jual ikan kembung dan bawa keta mercedes kaaa? Byk nyantek lu punya muka!!!

      Lu kalau mau hidup betul2, jgn main2 dgn melayu.

      Kita kalauboikot, lu bole mamput turjun sungai klang sebab stress tarak dapat untung….

    • system baru says:

      ho tony taik balik china in negeri melayu biar cina komunis ajar kau ini jika naik harga komunis tangkap kau hukum kau mati baru kau tahu

  2. Nusantara Jones says:

    Kalau bertindak tegas, mau tak mampus semua cinabeng kat Malaysia ni nanti depa semua pakat-pakat buat jenayah, pelacuran, judi haram, seludup dadah dan arak nanti effectnya yg kena orang Melayu jugak.

    Senang cerita UMNO kena buat satu blueprint utk majukan orang Melayu supaya kita boleh halau semua cinabeng secara senyap-senyap keluar duduk luar negara.

  3. raplahjingaa says:

    Peniaga cina kalau meniaga jujur boleh hidup, tapi peniaga cina tak meniaga secara jujur, kalau cina mesti menipu…aku tak tau apasal.

    Kalau tak menipu…bukan cina !!

  4. baba says:

    cina saja naikkan harga supaya rakyat marah kerajaan dan secara tak langsung akan menyokong pakatan.

    • acid says:

      Yup. Sdr baba,Konspirasi terancang mereka bagi menaikkan darah rakyat bagi menjatuhkan kerajaan. Apa lagi yg kerajaan tunggu ?

  5. sungai_siput says:

    itu yg sebenar nya baba.. dah lama dah cina buat mcm ni….

    lambak kan AP import ayam.. dan barang keperluan asas lain… bila banyak melebihi permintaan , secara automatik harga turun

    ni BN asyik la nak bela pemborong cina…dey BN ..undi cina lu tarak dapat lagi dah…

    bagi melayu dgn india pulak AP ni.. depa ada duit ka, takda duit ka… bank kan ada.. kasi arah lah bagi pinjam

    baru lah bgerak arus ekonomi negara..

    ni dak bagi statment sayur kangkung lepaih tu dok pukui gendang cina masa new year… takdak jugak cina nak bagi undi

    cina benci islam dan benci melayu… itu fakta

  6. anis says:

    najib lembik. kalau aku jadi PM, aku arahkan saja polis dan tentera tembak semua pembekal, pemborong dan peniaga cina di malaysia ini.

  7. WTF says:

    Berikuta adalah suatu perkara yg puak2 Cina yg sering manipulasi harga barang bila GST dilaksanakan pada 2015:

    http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/ahmad-maslan-anti-profiteering-act-to-curb-abuse-of-gst

    • WTF says:

      Untuk fahaman lebih lanjut tentang PRICE CONTROL AND ANTI-PROFITEERING ACT 2011, sila click link berikut:

      http://www.malaysiagst.my/downloads/723_PRICECONTROLANDANTI-PROFITEERINGACT2011.pdf

    • WTF says:

      Akta in telah dilaksanakan pada 1 Januari 2012 yg menyebabkan puak2 Cina yg duduk dalam Dewan Perniagaan Cina dok MEROYAN:

      Anti Competition Act 2010 atau dalam bahasa kasarnya “Anti Kartel Act”

      http://www.mycc.gov.my/files/Competition%20Act%202010.pdf

    • system baru says:

      kalau boleh aku masuk kerajaan akta syarat tahu harga pada makanan perluar ,pemborong dan perkedai supaya kerajaan dapat kawal harganya’ sebagai contoh harga perluar ikan dapat 2rm ,4rm harga pemborong, perkedai jual 6rm jadi harga tak naik sangat, ini kita biar syarikat lojistik dan pemborong apek main harga perluar 2rm, harga pemborong 6rm, perkedai 7rm ini yg di mainkan apek2 sekarang ini perkedai hanya dapat 1rm aje apek pandai main harga

  8. anti keyboard warrior says:

    memang aku setuju dengan pernyataan diatas. orang cina khususnya pengeluar, pemborong dan peruncit cina adalah punca segala masalah ekonomi di malaysia ini, sebab diorang la yang pegang ekonomi sejak dulu. jadi diorang boleh buat macam2 sabotaj. karajaan lak jangan la belumbut dengan diorang. kuasa politik masih masih ada lagi. gunakan sebaiknya.

  9. KUKU BIMA says:

    saya sokong dgn penulis.Selagi ada kuasa gunakan.Sebelum merka semcelih kita kita sembelih mereka dulu.Kaum sepet ni tak kenal huruf kesian

  10. terangsang says says:

    jika kerajaan sendiri yang jadi pengimport, pemborong dan pembekal lagi bagus.tak kan tak mampu bina kilang simen, besi gula tepung.daripada orang lain dapat untung- kerajaan dapat nama busuk saja. elok diusahakan sekurang kurangnya menguasai 60 peratus saham pun ok.kpdnkk yang lembut hati nak saman orang kaut untung ni boleh jaga bahgian ini pulak.baru berbaloi dan betul jika barang naik salah kerajaan. kalau nak betul lagi naikan lagi harga apa2 barang yang selalu sangat diseludup biar perbezaan harga cuma 50 sen dengan negara jiran. paling membazir disinilah..

  11. jombo says:

    Sokong kedai 1malaysia… teruskan membeli di KRIM.

  12. Ayoi says:

    Duit aku;.suka hati aku nak spend mana. Kalau aku spend kat yg jual mahal dan menindas; aku bodo la…

Leave a Reply

Threesome