Menu Utama

Malaysia Insider Terus Serang Islam, Zahid Jangan Tidur

Selepas menyatakan orang bukan Islam tidak perlu akur kepada titah perintah DYMM Tuanku Yang Di Pertuan Agong pagi tadi, Malaysia Insider muncul lagi petang ini dengan menuduh orang Kristian diperdaya memeluk Islam. Jelas kelihatan Malaysia Insider sedang mengadakan serangan terhadap institusi Islam secara sistematik.

Laporan Malaysia Insider di bawah dibuat tanpa mengambl kira etika kewartawanan yang seimbang. Jika laporan ini benar, Malaysia Insider sepatutnya mendapat komen pihak yang didakwa menipu penduduk terbabit. Sebaliknya, laporan Malaysia Insider hanya bertujuan memburukkan imej Islam. Apakah motif sebenar Malaysia Insider? Mahu menghasut bukan Islam membenci Islam? Atau mahu membangkitkan kemarahan antara Islam dan Kristian?

Apa pun sudah tiba masanya Kementerian Dalam Negeri bertindak segera sebelum ia mencetuskan api pertikaian antara agama yang boleh menghuru-harakan negara. Beranikah Datk Seri Ahmad Zahid Hamidi?

Gereja Protestan Sabah kecil dan berwarna putih terletak di kampung Dusun Layung Maliau, kawasan pedalaman di daerah Pitas, sekali lagi dipenuhi penduduk kampung bagi pertemuan Ahad mereka semalam.

Ia penuh sesak sejak Ahad pertama dalam 2014.

Bagaimanapun, apa yang pelik dalam 100 orang penduduk kampung miskin ini adalah satu pertiga daripada mereka adalah “orang Islam”.

“Mereka fikir mereka sudah berjaya mengislamkan kami. Mereka salah. Kami masih Kristian dan iman kami kepada Tuhan tidak pernah berubah,” kata suri rumah Lenney Masangal menjelaskan kehadiran “orang Islam” di gereja itu.

Ibu kepada tiga anak berusia 41 tahun itu adalah seorang daripada 33 penduduk kampung yang mendakwa diperdaya memeluk Islam demi mendapatkan RM100 pada hari Tahun Baru.

Mereka adalah sebahagian daripada sekumpulan 64 orang, termasuk kanak-kanak, dari tiga buah kampung di Pitas iaitu Kampung Layung Maliau, Dowokon dan Sosop – yang mendakwa menukar agama kepada Islam.

Masalah mula muncul pada malam Tahun Baru.

Seorang penduduk kampung yang baru pulang dari pekan Pitas, memanggil semua orang ke rumahnya untuk mengumumkan “berita baik” bahawa” beberapa orang dari Kuala Lumpur” memberikan mereka bantuan kewangan.

Maison berasa sangat sedih dan tertipu dengan kejadian yang berlaku.
Maison berasa sangat sedih dan tertipu dengan kejadian yang berlaku.
“Kami semua pergi ke rumahnya untuk mendengar bagaimana kami juga boleh menerima bantuan kewangan itu,” kata petani Maison Bilu.

Apabila diberitahu mereka akan mendapat sejumlah RM800 seorang, Maison berasa sangat teruja.

Lelaki berusia 44 tahun itu seolah-olah hilang pertimbangan dengan tujuh ahli keluarga, dia hanya memikirkan jumlah wang yang bakal diperoleh.

“Tiada siapa yang bertanya siapa yang akan memberikan bantuan kewangan itu. Kami hanya diberitahu bahawa ada ‘orang dari Kuala Lumpur’. Kami juga langsung tidak pun bertanya sebab mereka memberi kami wang ini,” kata Maison.

“Semua orang hanya mahu wang. Itu sahaja.”

Mendapat wang sebanyak RM800 adalah seperti memenangi loteri bagi penduduk kampung yang bergantung hidup sumber pertanian untuk menyara hidup.

Maison menanam ubi kayu, sayur-sayuran dan jagung untuk menanggung keluarganya.

Kampung ini juga masih belum mempunyai bekalan elektrik dan air paip.

Mereka yang bermampuan, hanya mempunyai generator untuk memasang lampu dan televisyen yang bagi mereka sangat penting.

Untuk sampai ke kampung itu, memakan masa selama dua jam dengan menaiki kereta dari Kota Kinabalu ke Kota Marudu.

Dari Kota Marudu, dua jam diperlukan sebelum sampai ke Sungai Penipak iaitu sungai utama di Pitas.

Dari sungai, perlu berjalan kaki selama satu hingga dua jam melalui jalan yang penuh debu – laluan yang ditinggalkan oleh syarikat pembalak suatu masa dahulu.

Jalan berkenaan bukanlah berada dalam kondisi yang disertai juga dengan banyak bahagian bercuram.

Apabila hujan, jalan tersebut menjadi sangat licin dan apabila kering, ia sangat berdebu.

Lokasinya yang begitu jauh membuatkan wakil rakyat yang mereka pilih sejak 50 tahun lalu tidak pernah menjejakkan kaki di kampung itu.

Begitu juga pendakwah Islam.

“Kami tidak mempunyai sebarang pendapatan. Jumlah RM800 itu lebih banyak daripada BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia). Semua orang sangat teruja,” kata Maison.

“Untuk mendapatkannya juga adalah mudah. Kami hanya perlu memberikan nama dan nombor MyKad kepada jiran kami itu. Itu sahaja.

“Bagaimanapun, kami diberitahu perlu pergi ke dewan bandar Pitas keesokan harinya (hari Tahun Baru) untuk menerima wang tunai berkenaan.”

Justeru pada hari berikutnya, seramai 33 penduduk kampung yang teruja itu bersusah-payah melalui jalan yang kotor sejauh 3km untuk ke sungai.

Sebaik sahaja menyeberangi sungai melalui jambatan gantung, tiga buah kereta telah menunggu untuk membawa mereka ke dewan bandar.

“Apabila kami sampai dewan, kami diberitahu untuk pergi ke ‘masjid’ sebaliknya,” kata Maison.

“Di masjid itu, kami semua disajikan dengan minuman dan minuman. Mereka kemudiannya meminta MyKad kami dan menyuruh kami menandatangani borang. Saya tidak tahu apakah borang itu kerana saya tidak tahu membaca atau menulis. Tiada siapa menerangkan kepada kami apakah borang itu .

“Kami semua buta huruf. Saya tidak pernah pergi ke sekolah dan begitu juga isteri saya,” katanya merujuk kepada isterinya Nafsiah Momin .

“Jadi saya meletakkan cap jari saya pada borang tersebut.”

Apa yang membingungkan Maison adalah individu yang membantu beliau meletakkan cap jari di atas borang yang tidak pula mengambil borang itu semula.

“Dia memberikan saya sampul surat yang besar dan di dalamnya terdapat beberapa sampul surat yang lebih kecil, sampul surat berwarna.

“Saya tidak segera membukanya untuk memeriksa kandungannya kerana kami diberitahu agar berdiri dalam satu barisan di dalam bilik.

“Seorang lelaki kemudian meminta kami mengulang kata-katanya. Saya tidak faham apa yang dikatakanya kerana ia sangat asing bagi saya.

“Pada akhir majlis, lelaki itu memberitahu bahawa kami telah memeluk agama Islam dan kami kini semua orang Islam.

“Saya terkejut. Saya segera mengheret isteri dan anak-anak keluar dari masjid sambil bertanya diri sendiri apa telah berlaku,” kata Maison.

Beliau berkata, apabila membuka sampul surat yang lebih kecil, dia mendapati wang sebanyak RM100 dalam sampul surat kuning dan RM50 dalam sampul surat hijau.

Beliau kemudian mengetahui bahawa RM100 adalah untuk orang dewasa dan RM50 untuk kanak-kanak .

Borang yang masih ada pada Maison kemudiannya diserahkan kepada paderi di gereja yang memaklumkan kepadanya bahawa ia adalah satu bentuk persetujuan dan beliau telah bersetuju untuk memeluk agama Islam.

Bagi Jusman Masid, 41, seluruh kejadian itu membuat dia berasa sedih dan ditipu.

“Ya, RM800 adalah jumlah yang sangat besar kepada saya. Saya berasa amat gembira apabila mengenangkan bahawa saya akan mendapat bantuan kewangan .

“Tetapi kemudian menyedari bahawa saya telah ditipu sebanyak RM100 dan secara terselindung telah bertukar agama. Saya benar-benar rasa ditipu.”

Isteri Jusman, Lenny (gambar) berkata, “penukaran agama” itu tidak memberi apa-apa makna kepada mereka semua.

“Kami masih Kristian. Kita masih pergi ke gereja setiap hari Ahad dan gereja semakin penuh sejak kejadian ini.”

Selepas lebih daripada dua minggu berhadapan dengan penderitaan mental, Lenny berkata dia berasa “gembira” sekarang apabila terdapat NGO Kristian di negeri ini yang melantik peguam bagi mengambil tindakan undang-undang dan menyelesaikan perkara berkaitan status agama mereka.

“Saya tidak pernah terfikir untuk menjadi seorang Muslim dan tidak pernah mahu menjadi seperti mereka.”

Penduduk kampung, diketuai oleh jiran yang memberitahu mereka berkenaan bantuan itu, Makadan Masabu, 54, telah membuat laporan polis berhubung penukaran agama sebagaimana yang didakwa.

Mereka mendesak pihak polis untuk menyiasat tuntutan mereka itu agar mereka bukan sahaja dapat mengekalkan kepercayaan mereka sebagai orang Kristian tetapi untuk memberi amaran kepada orang lain yang mungkin juga ditipu seperti mereka . – 20 Januari, 2014 .






24 Komen to Malaysia Insider Terus Serang Islam, Zahid Jangan Tidur

  1. tony gunawan says:

    inilah masalah anda terus menyokong BN!

    • P164 says:

      X da mslh pn bro. Ko je yg ska mslh. Ultraman, doreamon, suria Perkasa hitam, gaban pn x nk bg bkl pm ko tu msk jepun kn. kecian. Hehe

    • Tasuuk Immron says:

      MUNGKIN INI ADALAH PERMAINAN JAHAT. DALAM AGAMA iSLAM JIKA SESEORANG HENDAK MEMELUK AGAMA ISLAM WAJIB MENGANGKAT SHAHADAH DIHADAPAN IMAM. BUKAN SETAKAT MENGISI BORANG SUDAH MENJADI ISLAM. INI ADALAH PENIPUAN TERANCANG DAN FITNAH TERHADAP AGAMA ISLAM. MINTA POLIS MENYIASAT.

      • gambus says:

        setuju !!! mainan jahat puak kafir DAPigs sekarang telah melampaui batas , masuk Islam kena melalui pelbagai sebab untuk memudahkan mereka menukar IC nanti …

        kalau macam ni bukan masuk Islam namanya , gerakan fitnah DAPigs semakin ganas , mana pemimpin UMNO ?? masih bodoh nak mampus lagi kaa !!!

  2. raplahjingaa says:

    Kalau depa tak sokong BN, dah lama dan Tanah depa cina DAP sapu, tu tak kira yang lain lagi, depa pun tau cina DAP pelahap.

    • system baru says:

      orang malayu p.pinang dah jadi mangsa itu pun ramai melayu tak sedar diri lagi

    • gambus says:

      sememangnya orang Sabah dan Sarawak tahu bagaimana cina DAPigs dengan perangai rakus mereka !!!

      tapi dengan penipuan ganas oleh DAPigs macam ni , pemimpin UMNO nampaknya masih tido dan buat bodoh !!!

      penipuan macam ni laa yang akan menjadi api dalam sekam !

  3. Org Kampung says:

    Ada BERANI KE??????

  4. Pemerhati says:

    kepada Zahid….
    jangan jadi PEKAK BADAK!!!

    masa nak dekat pemilihan kemain tegas dan keras, awat lembik sangat sekarang ni???

    • P164 says:

      Ini lh akibatnya apabila ISA di mansuhkn. Silap jgk kerana terikut-ikut cara pakatan. Mencegah lbh baik. Tp x pa, kte mungkin perlukan khidmat Ultraman, Gaban dan Goku utk menghalang mereka yg suka membuat kacau bilau di negara kita. Hehehe

      • mRsTURDY says:

        Ketiadaan ISA bererti kerajaan hidup tanpa Antibodi. Pelbagai serangan kerajaan akan kena nanti, tambah2 bila hampir tiba PRU-14…Aku bimbang lama-kelamaan kerajaan akan sakit tenat dan lepas itu bungkus [kapan]. Kerajaan sekarang jgn takbur, dengarlah nasihat Dr.M dan veteran2 UMNO. TQ

  5. tony gunawan says:

    apa kesalahan artikel ini !
    ia cuma satu berita sahaja!
    umno jangan takut bayang-bayang sendiri!

    • WTF says:

      LOL, napa dgn hang Tony!!!

      Dah takut nak MATI4444 ka!!!

      Mueh4444

    • system baru says:

      artikel the malaysia insider artikel sampah, cuba menakut2 kan kristen dah lapuk tony taik, bn tetap menang disabah,ingat ramai masuk islam bukan di paksa atau kerana kemiskinan,tapi ramai masuk kristen kerana takut kemiskinan dan suka keseronak dunia dan sekarang puak2 vatican tektik dan cara bikin cerita kesaktian jesus pada orang ramai tapi orang dah tak percaya dah kesakian jesus itu di euro dan amerika dah tak percaya dah kalau bercakap bukan berdasar faktar siapa percaya pada vatican itu lagi, dan sekarang ini cuba mengguna kalimah allah di malaysia, kami hidu dari awal rancangan vatican ini..

      satu ingat dalam islam tak paksaan, agama ku untuk ku, mu agama untuk mu… berbeza kristen suka ambil kesempatan atas kelemahan’ baca sejarah kristen kemiskinan di paksa masuk kristen kemudian bagi makan,dipaksa masuk kristen jika tidak akan seksa, anak yatim ambil masuk kristen walau pun ia bukan agama kristen, penagih dadah tolong dipaksa kemudian masukan kristen selepas berjaya di pulihkan, kau baca semua semua sejarah mereka ini semua puak vatikan suka ambil kesempatan atas kelemahan orang lain itu vatican

    • gambus says:

      berita fitnah daripada puak DAPigs celaka .. inilah contoh puak DAPigs yang mempermainkan isu agama dan bangsa untuk kepentingan politik mereka

  6. baba says:

    tindakan tegas perlu diambil ke atas malaysia insider….mereka sudah melampau…..KDN bertindak cepat sebelum rakyat yg bertindak.

  7. saiful says:

    UMNO BODOH

    UMNO BAHALOL

    UMNO BONGOK

    KERNA MEMILIH PEMIMPIN PONDAN BAPOK DAYUS TAKDE TELUR TAK BERANI BERTINDAK MENANGKAP PELAMPAU CINA

    AHJIB BANGSATWAN LEMBIK
    ZAHID MENTERI TIN KOSONG
    KJ KIMAK MURTAD LIBERAL PENJILAT VAGINA REGINA

    PEMIMPIN BACUL TAK LAYAK PIMPIN MELAYU
    PEMIMPIN PONDAN SILA BERAMBUS

    UMNO SUBCON JUANG MELAYU KAT NGO PERKASA ISMA JATI ETC SO PEMIMPIN BUNCIT BACUL BOLEH GOYANG KAKI

    MAMPOSLAH LU PEMIMPIN UMNO SIAL HARAMJADAH BAPOK KEDI

    ZAHID

    TONG KOSONG

    ZAHID

    TIN KOSONG

    ZAHID

    TONG KOSONG

    ZAHID

    TIN KOSONG

    ZAHID

    TONG KOSONG

    ZAHID

    TIN KOSONG

    EH PENAT PULAK AKU TYPE ZAHID DAH BANGUN TIDOR BELUM

    ELOK RAHIM NOOR JE JADI MENTER KDN
    AZEEZ MERICAN PRESIDEN UMNO
    2 ORANG NI ADA TELOR
    ZAHID NAJIB DUA DUA TAKDE TELOR

    JAP AKU NAK KETUK TIN KOSONG YE

    ZAHID

    TIN KOSONG

    ZAHID

    TIN KOSONG

    TONG

    TONG

    TONG

    TONG

    TONG

    TONG

    TONG

    EHHH MASIH TIDOR MENTERI TONG KOSONG YE

  8. Pak Tho says:

    Nampak sangat org kristian ni bangang macam baghal.

Leave a Reply