Menu Utama

Majlis Fatwa dapat “hidu” motif politik di sebalik isu kalimah “Allah”

Setinggi-tinggi penghargaan saya berikan pada Majlis Fatwa Kebangsaan yang bermuzakarah baru-baru ini. Kenyataan dari Majlis Fatwa Kebangsaan itu sewajarnya menjadi garis panduan terhadap umat Islam di negara kita bagi menangani maslahat ummah di era yang semakin “kurang ajar” ini…

Antara kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan yang menarik ialah berkenaan sikap segelintir pihak yang suka menghina golongan ulama sesuka hati apabila pandangan yang diberikan tidak menyebelahi mereka.

Selain itu, Majlis Fatwa Kebangsaan juga memberi sokongan penuh pada JAIS dan bertegas bahawa 351 naskhah Bible yang menggunakan kalimah “Allah” itu supaya tidak dikembalikan. Malah ulama-ulama muktabar tanahair itu setuju mengatakan isu rampasan Bible dan kalimah “Allah” itu sebagai “umpan politik” dari pihak tertentu…

Sebelum ini, ulama seperti Mufti Besar Perak, Tan Sri Harussani dan pendakwah terkenal seperti Ustaz Kazim Elias sering dihina, dicaci maki, dikutuk dan digelar dengan pelbagai gelaran yang tidak baik. Malah ulama-ulama muktabar negara itu pernah diugut dan diancam pihak-pihak tertentu apabila pandangan serta hukum yang diberikan tidak memenuhi selera nafsu mereka.

Misalnya, Tan Sri Harussani pernah digelar sebagai “ulama UMNO”, “Haramsani” dan pelbagai lagi kata nista yang dilemparkan padanya, terutama setelah beliau memberikan pandangan tentang peserta demonstrasi “Turun Guling Kerajaan” yang disabitkan dengan “bughah” (derhaka). Beliau teruk dihina…

ScreenHunter_01 Jan. 17 06.09

Begitu juga dengan Ustaz Kazim dan ramai lagi ulama di negara kita mengalami nasib yang sama. Adakalanya, ulama-ulama Islam itu meluahkan rasa hati yang kecewa, sedih dan kesal dengan segala hinaan yang mereka terima. Mujurlah mereka kenangkan cabaran Rasulullah SAW yang lebih teruk diduga dengan ujian lebih hebat. Ulama kita kembali bersemangat…

Agaknya, siapa yang selalu hina ulama muktabar di negara kita? Hina Nik Aziz? Nik Aziz ulama Islam atau “ulama politik”? Pada saya terdapat dua perbezaan yang besar antara “ulama Islam” dan “ulama politik”.

ustazkazim

Kalau setakat “bekas ustaz di sekolah”, ia masih tidak wajar dikategorikan sebagai ulama muktabar, bukan? Apatah lagi kalau selalu keluarkan “fatwa songsang”, muktabar apa begitu? Lagipun, kita sebagai umat akhir zaman ini, sudah tentu akan selalu berdepan dengan “ulamaa’us suuu” yang mampu memesong fahaman kita.

Takkanlah ulama yang hina Rasulullah SAW kononnya Muhammad SAW itu sama seperti “mamat” dan “muhammad” di serata dunia itu layak digelar ulama muktabar? Agak-agaklah…

Saya kagum dengan Majlis Fatwa Kebangsaan yang pantas menghidu motif politik yang tersembunyi di sebalik isu penggunaan kalimah “Allah” dan rampasan Bible oleh JAIS. Apa agaknya motif politik yang dimaksudkan Majlis Fatwa Kebangsaan itu?

Namun pada saya, saya berpandangan motif politik pihak tertentu itu adalah terhadap fokus persediaan pihak Pakatan Haram untuk berdepan dengan Pilihanraya Umum Negeri Sarawak tidak lama lagi. Sebagaimana maklum, Sarawak merupakan antara “fix-deposit” BN yang ampuh dan sukar ditembusi pembangkang.

Desas-desus penganalisis politik mendakwa bahawa isu berkenaan ada hubungkaitnya dengan PRU Negeri Sarawak di mana pihak pembangkang dijangka tidak akan memberikan fokus pada isu pembangunan, tetapi mereka akan memberikan fokus kempen mereka terhadap sensitiviti agama di sana.

Kata mereka, isu pembangunan yang diberikan BN selama ini di Sabah dan Sarawak takkan mungkin dapat ditandingi pihak Pakatan Haram. Justeru mereka dijangka akan mencetus kebencian dari sudut isu agama, khususnya isu yang membabitkan agama Kristian.

Justeru, isu kalimah “Allah” yang dibenarkan Kerajaan BN untuk digunapakai penganut Kristian dan Bible di negeri Sarawak dijangka akan menjadi modal kempen bagi majoriti penganut Kristian di kawasan bandar untuk mendesak BN agar melaksanakan perkara yang sama di Semenanjung Malaysia.

Manakala di kawasan luar bandar pula, mereka dijangka akan menakut-nakutkan penganut Kristian mengatakan bahawa BN akan mengharamkan penggunaan kalimah “Allah” di Sarawak. Berkemungkinan petikan akhbar dan kenyataan pemimpin BN yang mempertahan kalimah “Allah” di Semenanjung akan disebarkan di kawasan pedalaman Sarawak nanti…

Tahniah Majlis Fatwa Kebangsaan. Muzakarah di awal tahun 2014 ini begitu bermanfaat bagi umat Islam di negara kita. Sama ada kita sedar tentang kepentingan yang dinyatakan Majlis Fatwa Kebangsaan atau tidak, terserahlah pada diri masing-masing. Namun pada saya, kita perlu cepat-cepat sedar sebelum terlewat bertemuNya…






33 Komen to Majlis Fatwa dapat “hidu” motif politik di sebalik isu kalimah “Allah”

  1. tony gunawan says:

    insaflah orang iban !
    sokonglah PR demi agamamu!

    • system baru says:

      orang iban tak akan sokong kau dah jika sokong kau segala tanah mereka dirampas

      • system baru says:

        dirampas dap sama macam p.pening

        • raplahjingaa says:

          hahahahaha…dey toni, wakil DAP lari lentang pukang sampai jatuh sungai apabila di halau dek orang Iban semasa berkempen PRU 13 dulu….hang dah lupa.

          Orang Iban pun tahu..cina DAP nak pelahap tanah depa.

      • gambus says:

        orang bumiputera pun tahu bagaimana celakanya puak DAPigs kat Sarawak tu !!!

        ni contoh kes DAPigs bagi 100 anak benih kelapa sawit secara percuma , tapi rupa-rupanya peladang kena bayar interest pulak kepada DAPigs !!!

        cetusankenyalang.blogspot.com/2013/12/kerajaan-bagi-benih-kelapa-sawit.html

        woiii kerajaan BN bagi free satu ladang anak kelapa sawir , takde kena interest pun !!!

        kita dah nampak bagaimana puak DAPigs kalau memerintah , selangor adalah satu contoh !

    • WTF says:

      Woi Apek!!!

      Hang takder tempat lain mau kempen ka!!!

      Nampak sangat DAPigs tak power kat Sarawak, sampai kena mintak tolong MYKMU tolong kempenkan!!!

      Banyak BODOH la ni apek lulusan SRJKC ni!!!

    • gambus says:

      kan aku cakap puak DAPigs ni hanya mempermainkan isu agama dan bangsa untuk kepentingan politik mereka !!!

      kenyataan apek DAPigs tony jelas isu agama digunakan untuk menyemaikan sentimen kebencian agama dan bangsa di Sarawak !!!

    • denak dihutan says:

      apek tony lu cakap banyak nanti kena sula lu punya bontot lu mau ka, lu pegi balik tongsan la. satu hari nanti lu punya mulut kena bukak kasi orang berak lu makan mau ka.

  2. system baru says:

    mamag bermotif politik untuk menang pilihanraya sabah dan serawak, tapi kita sedar mereka puak krisen ini dah lama gunakan kalimah allah pada tahun 1920 lagi di indonesia, sabah dan serawak sedangkam mereka tipu oleh vatican belanda dan british di euro,amerika,asian mereka guna kalimah elah.. disemenanjung malaysia tak boleh membenarkan disebab vatikan cuba mermutad orang islam.. kita sedar allah untuk orang islam dan elah untuk orang kristen

    • bangKano says:

      Walo pun istilah nama tuhan seperti Allah,Elah & Elohim tapi maksud nya tetap sama ia itu ALLAH YANG MAHA ESA. Istilah tersebut berlaku mengikut sebutan & kepelatan lidah sesuatu kaum & bangsa. Begitu jugak ngan nama manusia seperti Adam,Isa,Musa,Ishak tapi kalo ikut pelat bangsa eropah Isa di sebut Isaiaah,Musa sebagai Mouses,Ibrahim jadi Abram,Ishak sebagai Isaac,Mariam jadi Myriam,Yaakob jadi Jacob dll…tapi Adam tetap sama cuma sebutan jerr berbeza ngan sebutan Arab.

      Jadi apa masaalah nya sebutan Allah pada penganut agama kristian & yahudi dah bunyi jadi berbeza….? Walo pun akidah penganut penganut agama tersebut dah tergelincir dari ajaran asal yang di bawa oleh para rasulullah seperti Ibrahim,Musa,Isa,Muhamad dll. Cara penganut ni berpikir ikut pegangan songsang yang di seleweng kan oleh para pendita depa biaq pi kat depa…asal kan Tuhan manusia tetap satu ia itu Allah,Ela ato Elohim…biar pun Allah,Elo & Elohim ikut kepercayaan karut depa punya bapa,anak & rahul kudus dalam konsep Triniti…biar kan itu akidah songsang depa. Kita muslim tetap sujud pada Allah yang Maha Esa tiada punya anak & di peranak kan…..!!!!

  3. mahzan isa says:

    Tidak boleh di nafikan lagi Tan Sri Harussani Zakaria dan Ustaz Kazim Elias adalah ulama muktabar manakala nik aziz adalah ulama HARAM!.
    Nik Aziz mengatakan Nabi Muhammad adalah sama seperti mamat2 kampung yg lain maka ALLAH SWT perlu mencari2 di bumi..semasa mencari itu ALLAH SWT nampak satu manusia yg namanya Muhammad yg layak jd nabi..persoalannya adakah perlu ALLAH SWT mencari2 dimuka bumi manusia mana yg bersifat jujur dan murni utk dilantik sebagai nabi? kebodohan apakah ini?pemikiran orang mcm ni ke kita nak angkat sebagai ulamak..? Ulamak bodoh boleh la!
    Sebenarnya ALLAH SWT tak perlu nak mEncari2 siapa yg layak utk dilantik sebagai nabi..krn Rasullullah mmg sudah di ciptakan utk menjadi nabi..ini bertepatan dgn sifat ALLAH SWT yg maha menetapkan! Maknanya setiap manusia mmg sudah ditetapkan peranannya dan takdirnya di mukabumi ini oleh ALLAH SWT..
    Kepada pemimpin2 dan penyokong PAS jangan lah jadi KHAWARIJ! suka mengkafirkan sesama Islam akhirnya diri sendiri yg kafir kerana tidak beriman kpd Qada dan Qadar.
    Musuh kita yg sebenar adalah nu..si kafir2 harbi yg sibuk nk guna kalimah ALLAH sebagai umpan utk mengKristiankan umat Islam! satu perancangan jangkamasa panjang mereka.

  4. bangKano says:

    Sekadaq nak bertanya jerrr…..apa kah kriteria sesoghang individu tu bergelar Ulama Muktabar…? pada depa yang bergelaq ulama tu setaraf ka ngan prof.Dr.Yusof Khardawi yang dah banyak menghasil buku buku ilmiah tentang islam sejagat…?

    • mahzan isa says:

      Muktabar itu hanya satu gelaran sahaja..yg penting adalah kenyataan dan tindakan yg dibuat oleh org yg bergelar ulama tu..kalau bagi kita tindakan dia selari dgn AlQuran dan bagi kita dia adalah ulama muktabar..muktabar la dia bagi kita walaupun dia tidak pernah menulis buku pun kerana zaman sekarang maklumat bukan boleh didapati dari buku sahaja..walaupun ssorang ulamak itu dah tulis sejuta buku pun tp golongan yg jumud,x boleh terima perbezaan pendapat dan tidak bersetuju dgn dia tetap tidak menganggap dia sebagai ulamak muktabar juga..prof. Dr Yusuf Qardawi juga bukan semuanya terima dia sbgai ulama muktabar..sebenarnya umat Islam perlu kembali kpd asas..benda2 macam ni tak perlu la diperbesar2kan sangat..

      • bangKano says:

        Para cendikiawan islami ato pada oghang melayu di kenali sebagai ulama perlu ada standard khusus untuk pengiktirafan perengkat global. Maka memakna kan pengiktirafan standard ada la para cendikiawan ni mesti menghasil kan cetusan idea kritis melalui penulisan & menilai kualiti setiap idea yang di zahir. Pada zaman pasca islam setelah kewafatan Nabi pembawa kitab Alquran dah ramai menghasil kan para cendikiwan ato ulama islami yang begitu popular dan dominan di kalangan para cendikiawan bukan islam. Maka wujud la Ibn Sina,al Farabi,al Ghazali dll yang telah menghasil kan banyak karya ilmiah sama ada memerihal kan perkara perkara teologi,fiqh,sufi,perubatan,sains alami,fasafah,politik,ekonomi dsbnya. Yang merangsang kan semangat umat muslim ada la segala karya ilmiah para ilmuan muslim ni di terjemah kan ke dalam bahasa latin,inggeris,perancis dll. Tu la dia pemaknaan cendikiawan ato ulama ikut standard antarabangsa. Pengiktirafan antarabangsa ada la satu kebanggaan jitu bagi setiap negara bangsa di dunia.

        Memang betoi tak semua idea cetusan para ilmuan islam tak di persetujui secara total oleh penatap nya..tu kan sifat alami manusia yang punya pelbagai ragam arah aliran pemikiran. Setiap manusia punya hak masing masing untuk menzahir kan pendapat berasas kan hakikat mengikut ajaran islam. Yang pasti setiap cetusan idea punya fakta yang tepat,betul bukan setakat persepsi & fantasi dari akal yang sentiasa meracuni minda massa yang jahil.

        • mahzan isa says:

          Sebab itulah saya kata umat Islam perlu kembali kepada asas..saya skrg menzahirkan pendapat saya bahawa TS Harussani dan ustaz kazim adalah ulama muktabar kerana kenyataan2 dan tindakkan2 mereka yg lebih berwibawa dan berkhemah selari dgn tuntutan Islam sebagai contoh TS Harussani pernah mengatakan jika tidak di laksanakan hukum hudud skrg ni bila lg? Makna nya beliau ada juga rasa kurang setuju dgn kerajaan dlm soal hukum hudud ni..tapi beliau

          • bangKano says:

            Kalo setakat umat islam mempunyai pengetahuan asas/fundamental lum leh di panggil cendikiawan ato ulama islami…yang terpenting depa ni mesti mahir memahami setiap teks/nas wahyu secagha intelektual terutama teks teks mustabisyat/nas yang kaboq maksud nya serta penuh kiasan yang banyak ternukil dalam alQuran. Akibat kurang kemahiran dalam memahami teks secagha kontekstual terhadap ayat mustabisyat maka ramai para mukmin terjebak ngan tafsiran berunsur kan tahyolan penuh kekurafan berdasar kan pahaman masing masing. Maka keluar hadis hadis yang leh di curigai kunun mendakwa ALLAH telah mewajib kan para mukmin menjalan kan solat 50 kali sehari akhir nya di riwayat kan plak Nabi terakhir telah memohon semasa perjalanan israq & miqraj di kurang kan jadi 5 waktu jerrr. Di sini timbul kecuriagaan & tak masuk akal apa ka ALLAH tidak konsisten tang semua perentahNYA ?…maka bole di ubah ato di mansukh kan sewenag wenang nya macam Najib memansukh kan ISA ? Perbuatan ini seolah olah menggambar kan kelemahan Allah sebagai Sang Pencipta sekelian alam yang di anggap setaraf ngan makhluk ciptaanNYA. Sungguh jijik sifat sifat individu mukmin yang beghani mempersenda kan keagongan Sang Pencipta Allah Yang Maha Esa Lagi Maha Mengetahui. Puak puak begini la yang di kata sebagai virus nak menghancur kan akidah mukmin melalui penafsiran salah terhadap teks teks tersebut dan mewar war kan sebagai hadis soheh/fatwa yang tak oleh di sanggah. Mana mana mukmin yang berfikiran kritis berani menyanggah hadis/fatwa ni akan di label sebagai kafir & murtad.

        • mahzan isa says:

          Sebab itulah saya kata umat Islam perlu kembali kepada asas..saya skrg menzahirkan pendapat saya bahawa TS Harussani dan ustaz kazim adalah ulama muktabar kerana kenyataan2 dan tindakkan2 mereka yg lebih berwibawa dan berkhemah selari dgn tuntutan Islam.So apa masaalahnya..
          Zaman sekarang ini cetusan idea bukan lagi boleh didapati melalui penulisan shj..

          • bujuk says:

            Pandangan SS D.Harunsani selari dengan Quran/hadis ke? isu bughah khasnya.. pandangan beliau jauh terpesong kerana himpunan turun bukan tujuan nak guling k’jaan, tiada rusuhan dan porak peranda. Rakyat aman dan k’jaan tidak terancam, malah perlembagaan membenarkannya. Isu nama Allah.. walaupun aku tak setuju agama lain turut guna nama Allah merujuk tuhan mereka, tapi aku tak dengar lagi hadis/firman Allah yg. larang mereka guna nama Allah. Sebaliknya Allah terangkan jangan sekutukan Allah dengan yg. lain. Allah sebut dia tidak beranak dan d peranakkan. Allah sebut dia Esa/satu. Allah hina/kutuk dan bagi amaran mereka yg. menyekutukan Allah dengan azab yg. pedih. Maknanya kita memang tak redha mereka salahguna nama Allah, tapi tak perlu nak haramkan mereka guna kalimah tersebut. Biarlah Allah yg. azabkan mereka. Jangan lupa.. kalangan umat Islam/melayu yg. bersorak pertahankan kalimah Allah juga ada yg. menyekutukan Allah. Contohnya mempercayai/meyakini hanya satu2 parti saja yg. boleh jaga melayu, jaga islam, bagi rezeki dan seumpamanya.

          • raplahjingaa says:

            Tiada rusuhan ?? hang hangpa pi rempuh majlis orang tu buat apa ?? tu bukan rusuhan ke ??

            Apalah punya munafik hang bujuk !! depa sekutukan nama Allah dengan tuhan depa dengan tujuan memesongkan akidah orang Islam di negara yang majoritinya adalah penduduk yang beragama Islam hang kata tak salah ??? dan depa lakukan itu di depan mata hang !!

            Berapa banyak berhala yang bernama Allah di zaman nabi ??? hang cerita mai sat ??

            Bujuk munafik berkata…..” kalangan umat Islam/melayu yg. bersorak pertahankan kalimah Allah juga ada yg. menyekutukan Allah. Contohnya mempercayai/meyakini hanya satu2 parti saja yg. boleh jaga melayu, jaga islam, bagi rezeki dan seumpamanya ”

            Inilah ayat paling bodoh hang pernah taip dalam MYKMU sejak hang menempek kat sini dari 2010.

            hahahahahahaha….hang ni dah jatuh standard mek je bujuk, dan standard mek satu level dengan moooo !!

          • WTF says:

            La Bujuk, hang tak mahu dgr pandangan Mufti Perak, tu hang punya pasal!!!

            Hang kan suka dgr pandangan Lawrence dan Pakiam, sebab Bujuk beragama Kristian!!!

            Jangan lupa minum Holy Water ya Bujuk!!!

            TAKE BEER!!!!

  5. baba says:

    memang ada unsur politik dlm isu ni, puak pakatang saja buat isu ini utk membuatkan kristian memberi sokongan kpd mereka.

    • mahzan isa says:

      Puak pakatan mmg mengambil kesempatan dari isu ini..puak kristian juga mengambil kesempatan dari strategi Pakatan kira ini adalah win-win situation la bg mereka..yg tak cerdiknya adalah golongan Islam dlm pakatan yg menyokong tindakan mrk la menyebabkan mereka berani kurang ajar..Anwar hanya nk menyelamatkan diri dia jer.
      Islam adalah agama rasmi negara..kerajaan terbabit secara langsung didalam perkembangan Islam..mereka ni, org kristian..dibenarkan menganut ajaran mrk pun dah kira baik dah..

  6. saiful says:

    Najib bacul

    Najib dayus

    Najib pondan

    Najib lembik bapok tak tegas

    Gagal memerangi pemberontak nasrani

    Gagal membenteras pelampau cina dap komunis samarata

    Gagal menangkap subversif pas kopiah khawarij barua dap

    Gagal mendakwa pengkhianat anwar homosex kj marina mujahid murtad liberal

    Gagal menaikkan sosio ekonomi melayu cina gak yg kaya

    Gagal menutup sekolah cina the source of evil rasist

    SILA LETAK JAWATAN

    SILA LETAK JAWATAN WAHAI NAJIB PONDAN

  7. bujuk says:

    K’jaan perlu/wajib tegas. Jangan buat undang2 yg. berbeza mengikut kepentingan politik. Rakyat sabah/s’wak ramai d semenanjung dan sebaliknya. Kita bukan negara yg. berbeza..
    Jika mufti d semenanjung tak sokong penggunaan kalimah Allah dan sebut mereka yg. setuju sebagai kufur, bagaimana pula kedudukan mufti d sabah & s’wak? patutkah mereka menentang undang2 yg. izinkan perkara tersebut d sana? Majlis fatwa patut timbang semua.. dan bimbing/nasihat k’jaan buat keputusan yg. BENAR dan selari dengan Quran/Sunah. Berani ketepikan kepentingan diri/politik.. demi Islam.

    • WTF says:

      Takder siapa buat undang2 berbeza la Bujuk!!!

      Undang2 tu sedia ada pada penubuhan setiap negeri!!!

      Hang nak kerajaan Malaysia seragamkan semua undang2 tubuh negeri !!! Apa yang hang nak sarankan!!!

      Cuba cerita sikit dan ulas lebih lanjut!!!

      Jangan hang lari macam SELALU!!!

      WTF says:

      Berbeza pendapat, tidak mengapa Bujuk!!!

      Tapi Bujuk mengamalkan tidak mahu menerima KEBENARAN kepada hujah2 yg dikemukakan!!!

      Bukankah perkara yg Bujuk persoalkan ini dah dibincang dahulu???

      Kenapa masih DEGIL tidak mahu menerima KEBENARAN!!!

      http://www.mykmu.net/?p=35884

      Tak payah nak sembang hebat la Bujuk, apa2 pun bersedia tanggung dosa (itupun kalau hang beragama Islam la Bujuk, but I doubt it) kalau lebih ramai orang Islam di negeri Selangor murtad selepas ini.

      Kerana anda yang meletakkan puak-puak yg takde akhlak ini menjadi kerajaan di negeri Selangor.

      http://www.mykmu.net/?p=39063

  8. mahzan isa says:

    Bujuk kau ni x ikut perkembangan ke? Tidak ada kerosakkan kau cakap ? Mmg la kerosakannya kecil shj krn mereka tidak dapat sambutan seperti yg mereka harapkan ttp mmg itulah perancangan mereka! Nk guling kerajaan !
    mrk ambil kesempatan dari sambutan tahun baru yg mana berduyun2 org akan keluar..at least kalau mrk x berjaya pun mrk dpt tunjukkan kononnya mrk dpt sambutan yg besar dari rakyat Msia kpd komuniti antarabangsa..itu adalah satu propaganda yg besar kpd golongan bughah ni! come on la..cerdik la sikit..

    • raplahjingaa says:

      Bujuk…sumber rujukan dia dari dulu ialah HARAKAH !! so bro jangan terkejut.

      Harakah kata ada black out kat serdang masa PRU 13 dulu…dia pun kata kawan dia bagi tau memang ada blackout kat serdang, bila HARAKAH tukar pulak kata ada blackout kat Kuim, dia pun kata kawan dia bagi tau ada blackout kat Kulim, last-last kedua-duanya pembohong.

      Bujuk ni jenis munafik yang amat berat pembohongan dia !!

      • mahzan isa says:

        Dah nama pun bujuk..aku x paham la..penyokong pembangkang ni suka letak nama2 bodoh utk mereka..khas kpd sang bujuk mmg satu parti jer yg mampu membela umat dan agama Islam buat masa ni..iaitu UMNO..tp takde la kata mrk tu sempurna..nak harapkan PAS?mmg hampas la yg org Islam dapat mmg tertindaslah umat Islam di bumi sendiri cam palestin! Anwar nk menyelamatkan diri dia jer..
        lagi satu kau kata ada golongan yang menyekutukan Allah krn mempercayai/meyakini hanya satu2 parti jer yg boleh jaga melayu,jaga Islam bagi rezeki dan sebagainya ,kau belajar kat mana benda nih..? Astaghafirullahalazim..otak kau letak kat lutut ke apa?
        Kita kata camtu bukan membabitkan iktikad ataupun aqidah..tp simply krn pemimpin PAS bodoh..!

      • WTF says:

        Kisah Bujuk dan pembohongan Blackout pada PRU 13!!!

        http://www.mykmu.net/?p=31745

        Sampai la ni Bujuk dok percaya lagi!!!

Leave a Reply